Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Familjen Helsingborg Turism

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Familjen Helsingborg Turism"— Presentationens avskrift:

1 Familjen Helsingborg Turism
Vege Välkomna!

2 Vår gemensamma vision är att
Vi ska upplevas som en sammanhängande stad och vara en av norra Europas mest kreativa och toleranta regioner Familjen – hört talas om. SkNv, 10 kommuner tillsammans. Lång historia!

3 Turism – en viktig bransch
264 miljarder kronor i total konsumtion, + 6,4 % (+ 76,0 % från 2000) sysselsatta (personer, medeltal), + 5,8 % (+ 24,1 % från 2000) 98,8 miljarder kronor i exportintäkter (utländsk konsumtion i Sverige), plus 9,3 % (+ 143,2 % från 2000) 14,1 miljarder kronor i momsintäkter från utländsk konsumtion i Sverige, plus 11,0 % (+ 156,4 % från 2000) 7,1 procent av svenska hushålls totala konsumtion är turismkonsumtion i Sverige 2,9 procent, turismens relation till/andel av Sveriges totala BNP

4 Statistik Helsingborg Familjen Helsingborg Omsättning 1 200 mkr
Skatteintäkter 180 mkr 519 mkr Övernattningar 1,4 miljoner 2,2 miljoner Årsanställda Ca 1 200 Ca 3 300

5 Vår uppgift Stärka destinationens attraktionskraft
Samla värdskapet och sälja Helsingborgsregionen Stödja och utveckla besöksnäringen Näringslivsstrategin antagen i kommunfullmäktige!

6 Målbild 2015 Vår region – den bästa delen av Skåne!
Helsingborgsregionen är en exportmogen besöksdestination på framkant Året-runt Paketerat Kommunicerat Bokningsbart Exportmogen, dvs fler utländska besökare. Här kan vi göra skillnad tillsammans!

7 Vår organisation Försäljning Turistbyrån B2B B2C
Logi, biljetter, souvenirer B2B Återfsg, Agenter, Turoperatörer, Media, Organisationer B2C Kampanjer, Paket, Webb, Kartor, Info, Mobilguider mm Presentera medarbetarna! Produkt Produktutveckling, Paketering Ledning Strategi, Samarbeten, Destinationsutveckling

8 Tre fokusområden Destinationsutveckling Sälj och Marknadsföring
Produktutveckling Destinationsprogram Kvalitetssäkring Tekniska plattformar Sälj och Marknadsföring Webb B2C Kampanjer Sverige & Danmark B2B bearbetning Internationell marknadsfond Service och mottagning Turistbyrå Kartor Appar Destinationskunskap Callcenter Vårt arbete delar vi in i tre områden. På plats med oss och näringen innan vi går ut på marknaden. Sälj och marknadsföring för att locka hit samt mottagning och service!

9 Destinationsutveckling Produktutveckling
Marknadsanalys Kravspecifikation Exportmognad Inriktning/Tema ”Soft Adventure” Produktutvecklingsprocesser med idélabb Vandring/Cykel, utveckling, paketering och certifiering Mål: 5 nya exportmogna produkter Hitta nya vägar och produkter efter marknadens behov och önskemål.

10 Destinationsutveckling Tekniska plattformar
Gemensamt informations- och bokningssystem Samtliga reseanledningar, bokningsbara produkter mm Öppen data Kan användas på hemsidor, appar, kalender mm Mål: 3000 bokningar 2013 Gemensam bas för information och kommunikation i hela Skåne

11 Sälj och Marknadsföring – Webb & Broschyrer
Säljande Informativ E-Handel Hela familjen Sommartidning Marknadsföringsbroschyr Mässor & Events App, Callcenter mmm Familjens webb, regional

12 Vege – vilka förutsättningar finns?
Jonstorp Ängelholm Norra Häljaröd Farhult Utvälinge Vege – vilka förutsättningar finns? Rögle Tånga Välinge Mjöhult Strövelstorp

13 Koppla ihop Vege med världen!
Vandringsled Cykelled Ev bas- o info-punkt Station och by N Häljaröd Jonstorp Utvälinge Farhult Fågelskådning Koppla ihop Vege med världen!

14 Kullaleden certifieras och Kattegattleden invigs 2015
Kärnan – Utvälinge LQT Leading Quality Trails ERA European Ramblers Association Leaderprojekt, Höganäs drivande Invigning 1 juni Kattegatt HBG-Göteborg 2015

15 Utmaningar nationellt, regionalt och lokalt
Utveckling och förvaltning av leder i Sverige - Vems ansvar? - Kullaleden endast fram till Utvälinge Koppla ihop med Skåneleden Certifiering endast kortare sträckor Enskilda markägare Cykelväg överklagad – invigning 2015? Marknadsföring & paketering

16 Sälj och Marknadsföring Kampanjer B2C Sverige & Danmark
Återkommer

17 Sälj och Marknadsföring B2B bearbetning
Bearbetning av professionella reseindustrin som researrangörer, incoming, turoperatörer, rederier, bussarrangörer, konferens- och mötesindustrin mfl. Säljbesök Press och visningsresor Internationella mässor Danmark, Tyskland, USA och UK Produktmanual Nyhetsbrev Mål: 5 nya arrangörer till familjen Monica, framförallt på internationell marknad.

18 Sälj och Marknadsföring Internationell marknadsfond
Incentivefond för att attrahera nya arrangörer Riktat mot internationella aktörer Lågprisflyg skapar stora volymer och nya resmönster Medverkan från näringslivet, kommuner, flygplats mfl Mål: nya internationella gästnätter per år Förflytta stora volymer, inte hönan eller ägget utan både och.

19 Service och mottagning
Turistbyrå 7 dagar i veckan Callcenter Appar Kartor Broschyr Guidningar Sommartidning Utbildning för frontpersonal mm Sveriges bästa turistbyrå, öppna callcenter för hela Skåne, trycksaker, informationsmaterial, app mm

20 Service och mottagning Kartor & Reseguide
Digital och tryckt guide Besökskartor samt folder ( ex) sommar och vinter Distribution på turistbyråer, hotell, attraktioner samt på 170 partnersajter visningar online i år besöksinfo, kombo av digitalt och tryckt samt nerladdningsbar guide. Spara miljö – kommer ut till er!

21


Ladda ner ppt "Familjen Helsingborg Turism"

Liknande presentationer


Google-annonser