En upplevelse *http://www.livenation.se/aboutus Evenemang: AC/DC – Black Ice Tour Datum: 3 juni 2010 Plats: Stockholm Stadion “Live Nation är en av världens ledande arrangörer av underhållning. Vår drivkraft är att inspirera och öka möjligheten för publiken att se sina favoritartister och få vara med om minnesvärda upplevelser. Live Nation är världens största producent av livekonserter och producerar årligen över 22 000 konserter med 1 600 artister i 33 länder.”* *http://www.livenation.se/aboutus
Klargörande fakta Organisation = Live Nation, fungerar som en agent – förmedlar underhållning Personal = bandet i fråga och arbetare runt omkring Erbjudandet börjar vid första kontakten via telefon eller hemsida – Erbjudandet slutar när kunden avslutar kontakten
Det grundläggande tjänstepaketet Kärntjänst Möjliggörande tjänster Värdehöjande tjänster
Kärntjänst Möjliggör underhållning Vad är underhållning? Att exempelvis öka möjligheten för kunderna att se sina favorit artister. Vad är underhållning?
Möjliggörande tjänster Artist som underhåller – AC/DC, Lokal – Stockholm Stadion Biljettförsäljning – Internet, återförsäljare, telefon Produktion – ljus, ljud, scenbygge…. Biljettluckor ?
Värdehöjande tjänster Ordningspersonal Försäljning i lokalen Hemsida VIP möjligheter Image, minne för livet ?
Det utvidgade tjänsteerbjudandet Tjänstens tillgänglighet Interaktion med tjänsteorganisationen Kundens medverkan
Tjänstens tillgänglighet Centralt beläget – god geografisk tillgänglighet (dock dåligt med parkeringsplatser) Hemsida – lättåtkomlig Stort antal konsumenter som är intresserade av att delta i tjänsten – Långa tidskrävande köer ?
Interaktion med tjänsteorganisationen Biljettköpet – hemsida m.m. Fysiska resurser – arenan Personalen på konserten Bandet Publiken ?
Kundens medverkan Kundens medverkan har stor påverkan på värdet av tjänsten Humör Inlevelse Förkunskap
Konsekvenser för marknadsföringens roll Ur ett tjänsteperspektiv är personalen allt – relationsmarknadsföring. Live Nation - inte som ett vanligt tjänsteföretag – företaget i sig egentligen ingen relation med kunden. Först och främst massmarknadsföring – senare i processen viktigare med relation? ?