A 3D racing game with network support. Team •Jonas Gustafsson •Lin Loi •Fredrik Norén •Michael Sandén •Patrik Sjölin.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

Profilen Ljus/optik.
Det första du bör göra är att rita horisonten
Sagan om den hungriga vargen
Effektivisering av identitets- och kontohantering vid UmU
Optik Läran om ljus.
Utbildning och support
Ljus/optik.
Demo 1. Demo | 2. Start | 3. Oss | 4. Idén | 5. Processen | 6. Sammanfattning.
Hur kan drift av Topobase underlättas ?
Datalagring Data lagras på olika sätt beroende på vilken lösning man väljer för sitt GIS. Varje lagringstyp har sina för respektive nackdelar. © Ulrik.
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
A 3D racing game with network support. Team •Jonas Gustafsson •Lin Loi •Fredrik Norén •Michael Sandén •Patrik Sjölin.
Texturerade 3D-modeller
Teoripass: Motion Tomi Alahelisten.
Ljus/optik.
Telia – Fiberanslutning i samarbete med byNet – FFH Projekt
Principiell uppläggning av kampanjen, distribution av spelet •Grundversionen av spelet distribueras fysiskt i form av en DVD. Anledningen till att välja.
Connecting To The Internet (Internetanslutningar)
Frågor Allmän IT-kunskap avsnitt 1 kapitel 1 Repetition 4
Nyutveckling av DOK • Projektorganisationen • Vilka är CTK • Hur uppdraget uppkom • Den gamla versionen • Hur vi har jobbat • Utmaningar i.
Kapitel 1 Geografi – världens ämne
AxisAndroidCam • Övervaka dina AXIS-kameror direkt i mobilen! • Intuitivt gränssnitt med 1:1 mappning till funktioner • Framerate minst 10 fps, kan bli.
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Datornätverk A – lektion 2
Online Team Challenge! PRESENTED BY POWER CHALLENGE Online Team Challenge.
Möjligheten att röra sig i grannskapet
Profilen Ljus/optik.
Wearable Computers. Innehåll Introduktion Vad är Wearable computers? Varför Wearable computers? Användningsområden Utmaningar Energi Värmeutveckling Nätverk.
NETinfo 2009–10-09 Magnus Persson Epost: Telefon: 046 –
Distribuerade filsystem
Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 1 Datorer i Nätverk En introduktion till ’Hård Infrastruktur’ DEL 2.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Karin Larsson GIS-centrum Lunds universitet
Gymnasiearbete IrisCrypto
EN KOMPLETT INDUSTRIPARTNER ! ALLMÄNT OM MELSEC STYRSYSTEM.
Peter Axelsson Digpro AB
Grafiken: En del av spelet Rickard ArvedalFredrik Andersson.
Krav på nya KartBas Undanröja problem med dagens version. Ge en ny plattform för ny funktionalitet tekniskt personellt Nå nya kunder.
Räckvidd och synlighet. Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 22 Synlighet (meddelandesändning) Det.
Lektion 3 Mahmud Al Hakim
Fysik Föreläsning Optik 2.
1 BAS 4 Örebro kommun Karin Helmrich Bild: Fredrik Kellén.
Systematisk uppföljning UIV
Mitt första Java program Mahmud Al Hakim Copyright, Mahmud Al Hakim, 1.
Komponentavskrivningar i praktiken Så här arbetar Partille kommun
Troubleshooting Your Network (Felsökning) Common Issues (Vanliga problem)
Integrera mp3 i hotpotatoes.  Se hur test-övningen kommer att se ut: N1_Audio_01.htm
15 maj Partikelsystem för interaktiva 3d-miljöer - med shaderteknologi Examensarbete vid inst. för datavetenskap Jakob Schyberg,
Värdesättning/prisbildning av småhus och bostadsrätter - Vilken betydelse har besiktningen?
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
Klutmark ungdomscross
Trådlösa Nätverk Caffe Latte Man-in-the-middle Denial of Service.
Network Services (Nätverkstjänster) Client/Servers And Their Interaction (Client/Server och deras interaktion)
Microsoft OEM Anouar Ben Jemia OEM Distribution & Breadth Manager
- En inblick i ljudets värld
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 8 ( )‏ Innehåll:  Introduktion till Java EE (Enterprise Edition)  Enterprise Java Beans.
NÄTVERKSPROTOKOLL Föreläsning INNEHÅLL - DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol)‏
Vinterspel eller inte ? Banans mål är att: Få fram ett slitstarkt gräs med bra spelegenskaper FÖR hela spelsäsongen Vinterspel beroende på väder och vind.
Ljus/optik.
Utveckling av Spel i Symbian OS. Historia – 1961 Spacewar – 1970 Pong – 1989 Game Boy – Idag Mobiltelefoner Utveckling av Spel i Symbian OS.
1 Registrering och uppladdning shp-filer för geotekniska undersökningsområden - startläge.
Föreläsning3 Operativsystem Datorkommunikation. Adressering av datorer: IP-nummer, MAC- adress (Media Access Control) Överföring av data.
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 8 ( ) Innehåll: -Exekveringstrådar.
Analysmetoder ©Ulrik Mårtensson, Naturgeografiska Institutionen, Lunds Universitet och StrateGIS, Skåne Län.
Nätverk.
- OCH alla felorienterar vi!! - För hård fart ……. - Det är ingen skam, KAN-VILL-VÅGAR - Du vill utmana dig men använd verktygen.
3D Rerun.
Optik.
Energiförsörjningen och miljön
Presentationens avskrift:

A 3D racing game with network support

Team •Jonas Gustafsson •Lin Loi •Fredrik Norén •Michael Sandén •Patrik Sjölin

Upplägg •Demonstration •Implementering –Programöversikt –Nätverk –Bil & Fysik –Terräng –Rekvisita (Träd, Gräs, Buskar..) –Ljussättning & Skuggor –Rök •Avslutning

Demonstration •Kort demonstration av spelet

Vad har vi gjort? •Köpa ett färdigt spel och göra egna kartor? •Köpa in färdiga subsystem –Grafikmotor –Fysikmotor –Nätverkslösning –Partikelsystem –Kartverktyg

Programöversikt Klient GrafikInputGamestateMenyerNätverkResurser Server FysikNätverkGamestate

Bil & Fysik •Körs helt på servern •Rigid Body Dynamics •Kollisioner –Bil – träd –Spatial Data Structure •Styrning –Skicka input till servern –Inte fysiskt korrekt –Viktigare med spelkänsla

Nätverk •Ping (40-90ms) •Protokoll –TCP: Långsamt, säkert –UDP: Snabbt, osäkert •Statebaserat –Lobby, Sync, Race •Servern kör i 30fps –Klient Prediction –Klient Interpolering BytesField 1Message Type 4Local ID 4Sequence Number 1Break 4Steer 4Throttle Klient till Server -paket under Race

Nätverk - Interpolering Utan InterpoleringMed Interpolering

Terräng •Vad är en terräng? –Noder •3 områden –Geometri –Ljussättning –Färgläggning

Geometri & Form •3D-landskap –X, Y och Z-koordinater •Höjdkoordinater •Heightmaps •Filter •Prestanda –Uppdelning av mark –Frustum Culling

Terräng – Generering av geometrin Wireframe utan displacementWireframe med displacement

Ljussättning •Kräver normal för tillhörande yta •Geometrins bidrag •Texturers bidrag •Bumpmapping –Slår samman normaler

Terräng - Ljussättning Utan Bumpmapping Med Bumpmapping

Färgläggning •Täcka hela kartan med en texture? –Prestanda –För mycket jobb för kartskaparen •Repetera samma texture över hela kartan? –För enformigt –Samma typ av mark både på körbana och i skog •Splattmaps

Terräng - Färgläggning Splattmap Resultat

Rekvisita •Träd, Buskar • tals objekt •Kart editor –Randomisering –Colormap

Rekvisita – Bild…

Ljussättning •Phong´s Lighting Model •Ambient – Grundfärg •Diffuse Lighting – Direkt ljuskälla •Specular highlighting – Materialets skinande förmåga •Tar ej hänsyn till om objekt döljer varandra

Diffuse Lighting Utan Diffuse LightingMed Diffuse Lighting

Specular Lighting Utan Specular LightingMed Specular Lighting

Skuggor – Shadow Mapping •Scenen renderas utifrån ljuskällan •Shadow mappen innehåller avståndsvärden

Skuggor – Jämförande bilder Utan skuggor Med skuggor

Rök •Enklare partikelsystem •Billboarding •Partiklarna har olika storlek, rotation livslängd och transparens för ökad realism

Rök – Bild

Avslutning Besök vår hemsida •Vad gick inte bra? –Bugg som påverkar bilduppdateringshastighet –Fysiken är inte helt optimerad •Vad gick bra? –Spelet fungerar, är snyggt och relativt komplett trots tidsbegränsningen