SE MIG! ÄLSKA MIG! KÖP MIG! Men varför då?
Varför väljer kunderna dig? Service? Kvalitet?
Vi är inte ensamma om att vara bäst
Hitta en stol. En alldeles egen. •Bättre vara först än bäst •Förenkla budskapet.
InformeraSälja BerättaÖvertyga BeskrivaArgumentera SakligtKänslosamt NeutraltTar ställning KorrektSannolikt Du väljerJag påverkar Lite ansvarMycket ansvar
Varför köper kunden? Förnuftsbetonade motivKänslomässiga motiv NyttaGlädje EkonomiErkännande SäkerhetPrestige MiljöTrygghet Avundsjuka
Egenskap Fördel Innebörd
Värdekrock Mjukt till hårt Hårt till mjukt
Vad gör kunden nöjd? •Mer nöjd om det var billigare? •Bekräftelse på rätt val. •Mycket pengar, men värt varje krona!
Du smittar •Osäkerhet smittar •Säkerhet smittar
Pris vs Värde
Reklammål Veta Tycka Göra
Vem vill du bjuda upp?
Ofta måste vi prata med flera samtidigt
Varför köper kunderna? KUNDER ARGUMENT EKONOMICHEFIT-CHEFVD ARGUMENT 1 ARGUMENT 2 ARGUMENT 3…
En sak i taget
Integrerad kommunikation Köpta kanalerIcke köpta kanaler Interna kanaler
Samma. Alltid.
Varför du? Varför nu?
Riktigt trista siffror •96% klagar inte •90% slutar köpa, men berättar inte varför •68% missnöjda med försäljarna •14% missnöjda med produkten
Kan någon annan säga det du vill ha sagt?
Aktivitetsplan Innehåll: •Syfte •Mål •Aktivitet •Tidpunkt •Målgrupp •Kostnad •Ansvarig
Några ord på vägen •Bekräfta ett bra köp •Klädsel •Visitkort till alla •Skyltar ute och inne •Telefonen •Bjud •Nyhetsbrev •Tävlingar •Snyggt och prydligt
Vem ska göra jobbet?
Lycka till med ett riktigt roligt arbete!