Uppsala 2006-01-16 Beáta B. Megyesi 1 Webbföreläsningar i språkteknologi ett pilotprojekt Beáta Bandmann Megyesi Institutionen för lingvistik och filologi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Advertisements

OM professioner (exempelvis följeforskare)
för sjuksköterskeexamen ©
Utbildning och stöd i engelska på KTH Rebecca Hincks Lektor, Enheten för språk och kommunikation.
Varför är det viktigt att mäta?
Några moln tillgängliga gratis på Internet
Videokonsultation med medborgare
Gabriella Johansson, Sambib, Lunds universitet
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
IT-arbetsplatser Anders Sjöö
Eva Pärt Enander och Malin Wester
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
Göteborgs universitet förnyas
Fri utbildning på elituniversitet för alla – en realitet, en möjlighet och ett hot Vägledardagen 5 mars 2014 Karin Apelgren Studentavdelningen, Uppsala.
IBITS Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Information om I-ks Linus Lund. Varför valde jag ks?  Lät som intressanta kurser  Verkade vara svårt – ville ha en utmaning.
Handledning och examination på distans
Examensarbeten Syftet med dagens möte är: att informera om föreslagna förändringar –Nya rutiner –Nya riktlinjer och anvisningar (remiss) att.
Europeiska språkdagen
Projektet LUMac NETinfo Anders Sjöö Patrik Sonestad.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Växjö 15 april -04Språk & logik: Reguljära uttryck1 DAB760: Språk och logik 15/4: Finita automater och 13-15reguljära uttryck Leif Grönqvist
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Chalmers Publication Library Chalmers bibliotek 2006.
ÖS/ÖFS-möte 12 juni 2014 Planeringsmöte 2 Agenda för dagens möte: To-do-listan LTU-kontaktpersoner och tankar från dessa Gemensam riskansvarsplanering.
Studentgränssnittet i Ladok3
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Anteckningar från mötet på utbildningsdepartementet 28 oktober 2010.
Mats Blomberg Mauritza Jadefrid Joakim Lennartsson Biblioteksundervisning i informationskompetens med fokus på hållbar utveckling.
Audiologiutbildningen i bilder Audionom-/magisterprogram sedan1998 Masterprogram i audiologi sedan 2009.
Ingenjörsprojekt för TB Föreläsning Anders Ek, Processingenjör Tekniska Verken i Linköping AB (publ)
Outline för dagens övning
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Gränsöverskridande i flerspråkig kommunikation med datorer Robin Cooper, professor i datalingvistik Föreståndare, Nationella forskarskolan i språkteknologi.
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
Åsa Forsberg1 ALI Arkiv för lokala inläsningar.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Så jobbar vi med användbarhet och verksamhetstest i Ladok3
1 ATK’s nya träningsgrupper – hösten 2010 Informationsmöte Agenda: Bakgrund - Varför ändra i våra träningsgrupper? Vilka ändringar är gjorda.
SVEP Sollentuna Stefan Andersson, Uppsala universitet DP1 och DP2 Stefan Andersson, Eva Müller Enheten för digital publicering, Uppsala universitetsbibliotek.
Koha En presentation av bibliotekssystemet Koha. Projeketets syfte & mål Projektets syfte är att öka kunskapsnivån i Halland och Sverige kring bibliotekssystemet.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Forskning om dialog och dialogsystem på inst. för lingvistik målsättning: –utveckla teorier om mänsklig dialog som kan användas i byggandet av dialogsystem.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Sunets e-mötestjänst TREFpunkt Örebro Johnny Widén Medieteknik Centrum för Distansöverbryggande Teknik Centrum för Distansöverbryggande Teknik.
Språkteknologi och optimism Lars Ahrenberg Symposium till Anna Sågvall-Heins ära Uppsala den 5 juni 2008.
GJ It i organisationer Gudrun Jeppesen DSV.
Konventsmöte 22 september 2009 Redovisning av utfall av enkät om planering inför ny lärarutbildning Inledning till diskussion om kompetensområden som kvalitetsaspekter.
ARVIKA KOMMUN Invånareantal Areal 1968 km².
Digitala lärresurser Bakgrund & utveckling - Vad har hänt under de senaste 10 åren? Vad händer nu? Varför? Hur?
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
Experimentella metoder 2006 Inledning Kerstin Jon-And.
Information från Kristina och Angelica Inriktningsmöte för ÖLU i förskolan 24 mars 2015.
CWTS Monitor Presentation på Metricsmöte 20 oktober 2014.
Projekt LÄRMODELLER II vt ht 2016
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
Studentportalen (och lite till) Roten till universitets webbsidor 3.Innehåller länkar till studentportalen, utbildningskatalogen.
Fördjupning och examination av VFU
DiVA: Rapport från systemägarmöte (med mera)
Välkomna till Introduktionsdag, specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning vård av äldre.
Neurosjukvård på akutmottagningen
Vad innehåller PU 5 VT 18 Lund och Malmö
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
關心您 吸毒女阿麗的悲慘事件報導.
Presentationens avskrift:

Uppsala Beáta B. Megyesi 1 Webbföreläsningar i språkteknologi ett pilotprojekt Beáta Bandmann Megyesi Institutionen för lingvistik och filologi Uppsala universitet

Uppsala Beáta B. Megyesi 2 Pilotprojekt Genomföra ett pilotprojekt under HT 2005 med gemensamma webbföreläsningar i språkteknologi av Göteborg, Lund och Uppsala universitet Mål: –Ta fram tekniska lösningar –Undersöka lärarnas intresse på resp. lärosäte –Genomföra en webbföreläsning per lärosäte –Utvärdera försöket

Uppsala Beáta B. Megyesi 3 Bakgrund Samarbete mellan de olika lärosäten för att ordna gemensamma kurser på distans (Bolognaarbetet) –på kandidatnivå med ett antal gemensamma webbföreläsningar –på masternivå: •genom GSLT •tillsammans med närliggande lärosäten •tillsammans med andra lärosäten med möjlighet till distanskurser •gemensamma kurser med närliggande lärosäten

Uppsala Beáta B. Megyesi 4 Krav på föreläsningarna 1. låg kostnad 2. befintliga lokaler kunde utnyttjas 3. behovet av teknisk personal så lite som möjligt 4. systemet ska fungera på Linux, Mac och Windows

Uppsala Beáta B. Megyesi 5 Val av kurs Föreläsningarna hölls på kursen “Introduktionskurs i språkteknologi” för studenter som läser första året –Introduktionsföreläsningar i ett visst ämne –Ej obligatoriskt moment på kursen –Ingår enbart indirekt i examinationen –Förbestämda datum

Uppsala Beáta B. Megyesi 6 Verktyg Marratech –Finns på alla tre lärosäten –Gratis klientvara –Datorsalarna kan utnyttjas –Behövs bara hörlurar för alla och en kamera till lärare –Billigt och plattformoberoende (Ansvariga: Robert Andersson GU, Anders Sjöström LU)

Uppsala Beáta B. Megyesi 7 3 föreläsningsmetoder –Föreläsaren filmas och studenter sitter vid var sin dator (Lund: Johan Frid om talteknologi) –Föreläsaren sittandes framför en dator med kamera i en sal med studenter som inte har tillgång till dator (Göteborg: Rebecca Jonsson om dialogsystem) –Föreläsaren föreläste utan studenter som spelades in i studio varefter studenterna på de olika lärosätena tittade på filmen och efter inspelningen var en gemensam frågestund i Marratech (Uppsala: Anna Sågvall Hein om maskinöversättninghttp://ariadne.lingfil.uu.se/media/)

Uppsala Beáta B. Megyesi 8 Utvärdering I samband med varje webbföreläsning gjordes en utvärdering och en slututvärdering sist Frågor: –lärosäte, förkunskap, föreläsningens relevans, nivå, interaktion mellan föreläsare och studenter, tekniken, instruktioner för programvara, Marratech som verktyg

Uppsala Beáta B. Megyesi 9 Kommentarer –Relevanta föreläsningar på lagom nivå –Svajig teknik –Irrelevanta chatinlägg (främst första föreläsningen) –Studenterna föredrar interaktiva direktsända föreläsningar framför förinspelade föreläsningar

Uppsala Beáta B. Megyesi 10 Utvärdering, forts. –Fördelar med webbföreläsningarna: ökad tillgång till expertis, inblick i andra utbildningar, kan ses hemifrån, kan ses flera gånger –Nackdelar med webbföreläsningarna: tekniken kan svaja, lägre grad av interaktion –11 v 16 studenter kan tänka sig att läsa en hel kurs på distans

Uppsala Beáta B. Megyesi 11 Framtiden 1. Upprepning av höstens experiment 2. Inkludera en serie webbföreläsningar i en redan existerande kurs i talteknologi (KTH/Lund) 3. Ge en hel kurs på distans under VT 2007 (Statistiska algoritmer i språkteknologin, Uppsala)

Uppsala Beáta B. Megyesi 12 Länkar Utvärdering av talteknologi Utvärdering av dialogsystem Slutvärdering Maskinöversättning