Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Montessoriskolan Skäret - Åk F-3 - Göteborgs Stad.
Advertisements

Nordhemsskolan - Åk Göteborgs Stad
Sandeklevsskolan - Åk Göteborgs Stad
Skårsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Bläseboskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Kärraskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Gamla Påvelundsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Trollängsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Trulsegårdsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Sannaskolan år F-9 - Åk Göteborgs Stad
Utmarksskolan - Åk Göteborgs Stad
Skälltorpsskolan - Åk Göteborgs Stad
Torpaskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Vättleskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Utbynässkolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Angered - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Västra Hisingen - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Majorna-Linné - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lundby - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar skolan.
Gunnestorpsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Gunnilseskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Hovåsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Glöstorpsskolan Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Kärralundsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Gunnestorpsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Lilla Trulsegården - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Nytorpsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Bergsgårdsskolan - Åk Göteborgs Stad
Gamlestadsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Toleredsskolan - Åk Göteborgs Stad
Torslandaskolan F-5 - Åk Göteborgs Stad
Svartedalsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Västra Hisingen - Åk 4-9- Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lundby - Åk 4-9- Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar skolan.
Hälsa på samhällsnivå Hur vill du jobba med kapitel 7.
Annedalsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Bläseboskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Högsboskolan, G-verksamheten - Åk Göteborgs Stad.
Folkhälsa i Gävleborg - gemensamma utgångspunkter
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Kontaktytor mellan energieffektivisering och Folkhälsa
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Östra Göteborg - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Kalvhagskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Svenska Balettskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Lillekärrskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Backatorpsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Nya Lundenskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Trollängsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Centrum - Åk 4-9- Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar skolan.
Flatåsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Bräckeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Lövgärdesskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Backatorpsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björlandagården - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björlandagården - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Svartedalsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Hammarkullsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Kärraskolan - Åk Göteborgs Stad
Solbackeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Hjällboskolan - Åk Göteborgs Stad
Enkätresultat för Grundskolan
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Folkhälsopolitiskt program för Östergötland Beslutat av landstinget och kommunerna i Östergötland.
Västra Göteborg - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Presentationens avskrift:

Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga

Ungas folkhälsa i Umeå Varför en undersökning om ungas folkhälsa? Med gemensamma krafter kan vi åstadkomma en bättre livssituation där unga i Umeå befinner sig. Det vi väljer att göra ger positiva effekter för livsmiljöer där unga är, d v s i skolan, på fritiden och hemma. Ungas folkhälsa i Umeå Delaktighet och inflytande Ekonomisk och social trygghet Uppväxt-villkor Hälsa i arbetslivet Fysisk aktivitet Goda matvanor och säkra livsmedel Alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel Resultatet av undersökningen ska vara till stöd för politiska beslut och uppföljning av sju (av 11) prioriterade folkhälsomål. Förebyggande råd (organiserade efter elevhälsoområden) arbetar med gemensamma problem i närområdet. En del frågor används inom skolans eget kvalitetsarbete.

Unga14 är fortsättningen på Unga10 och Leva - men med nytt grepp! Beställare: Stadsdirektörens ledningsgrupp. Målgrupp: Unga i åk 7- 9 inom grundskola, åk 7-10 grundsärskola samt gymnasieungdomar. Syfte: Belysa folkhälsan bland unga i Umeå. Nya frågeområden: Långvariga sjukdomar och funktionsnedsättningar samt kränkningar kopplat till kön och sexualitet. Frekvens: Genomförts vart 3:e år. Hädanefter vartannat år. Kompletterar skolans behov av att följa upp bl a trygghet, delaktighet och trivsel. Uppföljning: Förebyggande råd på lokal nivå. Viktigt med ungdomarnas röster i undersökningen och efter. De nya frågeområdena handlar inte om sexuella vanor eller intima frågor. Frågorna handlar om man blivit kränkt verbalt, på mobil eller internet. I sjukdomar, funktionsnedsättning ingår bland annat diabetes, allergier, adhd.

Klassansvarig lärare är avgörande för ett bra resultat Klassansvarig lärare i åk 7-10 och i resp gymnasieskola kontaktas via mejl måndag vecka 7 med ett lösenord för respektive klass till enkäten. Tid och behov: Enkäten besvaras mellan 10 – 21 februari, vecka 7-8, en lektionstimme, kräver elevdatorer/datasal Viktiga budskap från läraren till eleverna: Återkoppling till eleverna i klassen sker i mars på resultat kring hälsa (trivsel/trygghet), delaktighet och inflytande om 10 eller fler besvarat. Dina svar är viktiga för att ansvariga vuxna ska kunna prioritera och göra rätt insatser i ditt närområde. Dina svar är anonyma och det är frivilligt för dig att välja att inte besvara alla frågor. Rektor får tillgång till övergripande resultat för skolan som ett led i skolans kvalitetsarbete. Det övergripande resultatet för kommunen blir öppet att ta del av den 29 april på Umeå kommuns webbplats.

Reellt inflytande för eleverna i två delar Del 1 – 30 min av ett klassråd vecka 11 Eleverna får möjlighet att diskutera några resultat för sin skola. Främst handlar det om frågeområdena ”hälsa/trygghet, delaktighet och inflytande”. Andra frågor kommer också att finnas med men inte de som kan tolkas som känsliga. Ansvar: Rektor organiserar uppföljningsansvaret utifrån hur skolan arbetar med elevenkäter och kvalitetsarbete. Klassansvarig lärare ger återkoppling på resultatet till eleverna i klassen. Resultat av diskussionen återförs till skolans ledning för fortsatt bearbetning. Syfte: Snabb återkoppling som är lätt att hantera. Vikten av att arbeta med resultatet där eleverna är delaktiga.

Reellt inflytande för eleverna i två delar Del 2 – Åsiktstorg, 3 månader efter enkätens genomförande Åsiktstorg på varje skola i maj när allt material är tillgängligt och det lokala förebyggande rådet (i ert geografiska område) har bearbetat materialet och gjort prioriteringar. Ansvar: De lokala förebyggande råden, d v s fritidsgårdspersonal, företrädare för socialtjänsten, rektorer, skolområdeschef, elevhälsans representant samt möjlighet för polis och landsting att medverka. Syfte: Dialog med ungdomar om vad de tycker är viktigt att arbeta förebyggande med i sitt närområde. Stöd: Ungdomsombuden i kommunen har en metod tillgänglig för de som önskar.

Återkoppling av resultat Vecka 11 Klasser får resultat på vissa frågor om hälsa (trygghet/trivsel), delaktighet och inflytande Rektor får ett övergripande resultat på årskurs, skolenhet och skolområde Vecka 18 29 april Analyserat resultat presenteras på möte med beslutsfattare inom kommun, landsting, Umebrå, föreningsliv, polis Offentliggörs på webb Ht 14 Lokalt arbete i före-byggande råd Vt 15 Utbyta erfarenheter och kunskap mellan politiker, tjänstemän, repr från lansting, polis, skola, umebrå, socialtjänst Återkoppling av resultat