Aktuelle trekk i europeisk skoleutvikling Mats Ekholm Karlstads universitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

VAD ÄR ETT ROLLSPEL?. TRÄNA DINA FÖRMÅGOR ATT…   problematisera utrikespolitiska frågor   förstå bakgrunden till olika ställningstaganden utifrån.
EU, bakgrund Tre krig: Fransk-tyska , 1: vkr , 2:a vkr
1 Ívar Jónsson Arbetsmarknaden i Västnorden mikroekonomier - almänna förutsättningar.
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Ulvik 2007.
SARQA:s Höstmöte 28 november 2013 LV's GLP-inspektionsprogram En tillbakablick och tankar om hur GLP ser ut i framtiden Ragnar Hede Läkemedelsinspektör.
13 jan feb apr jul jul nov feb okt nov dec 2006 Antal ledamöter per medlemsland, Europavalet.
Aktörer och institutioner i internationella relationer: EU, NATO & AU
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Pensionsåldern i EU-länderna och Island, Norge och Schweiz 2011
13 jan feb apr jul jul nov feb okt nov dec 2006 Europaparlamentet – den enda direkt.
MERVÄRDESBESKATTNING AV AFFÄRSVERKSAMHET INOM OCH UTOM EU.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Europeiska unionens institutioner
Vad betyder Attac? ATTAC är en förkortning för det franska “Association pour la Taxation des Transactions financières pour l’Aide aux Citoyens”.
Kvalitativ analys Mats Ekholm Karlstads universitet.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
Lägstalöner och lönespridning: Effekter på samhällsekonomin Lars Calmfors Svenskt Näringsliv 17/
Umeå universitet Umeå universitet satsar på kreativa miljöer för studier och arbete. Här finns attraktiva utbildningar, världsledande forskning och utmärkta.
Handelshögskolan vid Karlstads universitet
Ungdomspolitiken i Sverige Ansvar nationellt: Integrations- och jämställdhetsdepartementet, Ungdoms- och folkrörelseenheten Ungdomsminister: Nyamko Sabuni.
Internationellt i Nacka kommun Policyn Nätverken Vänorterna EU-projekt.
Internationellt i Nacka kommun Policyn Nätverken Vänorterna EU-projekt.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
1 IT i skolan internationella och nationella trender Dialog i Väst, 22 maj 2003 Jan Hylén.
De valda och de smorda: eliter, kön och den nordiska moderniteten Anita Göransson, Linköpings universitet Kön och makt-konferensen, Reykjavik, november.
Landsbygdsnätverken i Europa Presentation vid Landsbygdsnätverkets träff Hans-Olof Stålgren och Nils Lagerroth.
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
EU (Europeiska Unionen)
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Europeisk utbildning för livslångt lärande för sjuksköterskor inom neurovård (nEUroBlend) Bakgrund I Europa finns drygt 13,5 miljoner patienter med neurologiska.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Välkomna till Umeå universitet!. UMEÅ UNIVERSITET 28 fotbollsplaner Invigdes fakulteter studenter anställningar 278 professorer 1.
2 O 2 O V I S I O N för Kristus i Sverige. Andliga intresset ökar? Intresset för kyrkan minskar? 2020?
Europeiska unionen BIV VT 2010 Tel Tjänste: /
Samarbete i det internationella systemet Kapitel 4.
Barnomsorgsmarknaden i EU Vilken potential finns för svenska företag att tillhandahålla barnomsorg i Europa? Mikael Elinder Rapport för Almega.
Välkommen till Suicidpreventiva dagen 10.e september 2014
Linköpings universitet
EUCIM-TE Kort presentation av projektet. Projektet EUCIM‐TE = European Curriculum Inclusive Methods – Teacher Education European Core Curriculum for Mainstreamed.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
NEUroBlend Presentation, May 9, 2007 LEONARDO DA VINCI nEUroBlend Europeiskt kompetensbaserat material avsett för undervisning och livslångt lärande för.
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
Ojämlikhetens anatomi Per Molander. Frågor att begrunda Varför är alla samhällen ojämlika? Kan fördelningen påverkas? Vad leder ojämlikhet till?
Lions internationella ungdomsläger Vill Du åka på ungdomsläger till Europa?
Försäkringsinformation Sida 1. Försäkringsinformation© Svenskt Näringsliv Försäkringsinformation LAG AVTAL PRIVAT 2 Sjuklön / sjukpenning / sjukersättning.
Lunds Tekniska Högskola | Internationella avdelningen LTH | Studera Utomlands Andrea Tarlé Borgström - INTERNATIONELLA AVDELNINGEN, LTH.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
INTERNATIONELLA AVDELNINGEN, LTH
Post-industriellt samhälle, serviceländer, rika länder, nord, väst
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
Svenska Brukshundklubben
Massaleveranser till vissa marknader 2009
Internationella rapporten 2016
Strukturen i pappersindustrin 2012
Pappersleveranser till vissa marknader 2009
Basic Swedish 1 Lektion 2, den 8 februari Välkomna
1.
Globala Arbetskraftskostnader En internationell jämförelse av arbetskraftskostnader inom tillverkningsindustrin Augusti 2013.
GÖTEBORGS UNIVERSITET
Georgia Wilhelmsson Uddevalla Gymnasieskola
Presentationens avskrift:

Aktuelle trekk i europeisk skoleutvikling Mats Ekholm Karlstads universitet

Några huvudaktörer oOECD oIEA oEU oUNESCO

Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) Australien, Belgien, Canada, Chile, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Island, Irland, Israel, Italien, Japan, Luxembourg, Mexiko, Nederländerna, Norge, Nya Zeeland, Polen, Portugal, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Sydkorea, Tjeckien, Turkiet, Tyskland, Ungern, USA, Österrike

Några av OECD´s initiativ oSchooling for tomorrow oImproving school leadership oÅterkommande PISA (Programme for International Student Assessment ) oTALIS (Teaching and Learning International Survey ) oPIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies )

International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) o TIMMS (1995, 1999, 2003, 2007, 2011) o CIVICS (2009) o PIRLS (2001, 2006, 2011) o ICILS (2013) International Computer and Information Literacy Study

EU´s ambitioner oAtt bli världens mest slagkraftiga och dynamisk kunskapsbaserade ekonomi oLäsförmåga, matematisk förmåga, problemlösningsförmåga, språkförmåga oICT-skicklighet, arbetsförmåga, entre- prenörsskicklighet, samarbetsförmåga, självständighet, förmåga att lära. oHållbart utvecklingskunnande

Engelska som andraspråk oMätningar 1996 och 2002 av år 8 respektive år 9 oSverige och Norge i topp vid båda tillfällena

Agenda 21. Regeringar, internationella samman- slutningar, näringsverksamheter och det civila samhället uppmanas att verka så att oAlla får grundläggande utbildning oEkologiutveckling ingår i all utbildning oBetoning sker av hur orsak och verkan hänger samman i miljö- och sociala sammanhang oSkolbarn involveras i studier av miljöers samband med hälsa, föda och ekonomisk utveckling

Uthållig utveckling baseras på oBiofysiska system oEkonomiska system oSociala system oPolitiska system

Utbildning för uthållig utveckling be- höver därför inkludera lärande om alla dessa system samt om de samverkande kvaliteter som fordras för att utveck- lingen verkligen ska bli hållbar. o Bevarandeprincipen o Fredlig samexistens o Sammanflätning mellan ekonomi och livsomständigheter o Demokrati

Grundläggande idéer bakom skola År 0 År 2000 En som vet sprider vad han vet till dem som inte vet. Lärjungar lär genom att lyssna och följa direktiv. Lärare ställer frågor. De lärande lär genom att ställa frågor, pröva idéer om hur man kan belysa dessa och genom att ordna vad man får reda på. Lärare stödjer, hjälper och utmanar.

Den politiska styrningen blir synlig när man vill förbättra verksamheten Centrum i systemet föreskriver förbättringsmål för de perifera delarna stimulerar de perifera delarna att sätta mål för förbättringen föreskriver förbättringsåtgärder för de perifera delarna Implemen- terings modellen Gradvis utveckling tillåter de perifera delarna att hitta egna lösningar på hur åtgärderna< ska utformas Målbaserad ansvarighets styrning Förtroende för de professionella

Låg utmaning Hög utmaning Litet stöd Stort stöd Stagnation Underprestation Långsamma och ojämna framsteg Självbelåtenhet Motsättningar Uppgivenhet Raska framsteg Rejäla förbättringar

Rörelse på gång i Danmark? o Förbättra lärares och skolledares utbildning o Forska mer i och om skolorna o Tydligare mål för elevernas lärande o Fokusera starkare på skolors resultat o Exkludera färre elever o Tidigare stöd till elever som behöver o Större frihet att skapa en lokal organisation som passar elevernas lärande o Förbättrad de sista åren och mer IKT o Större skolor så att eleverna möter kompetenta lärare

Andra utbildningsfrågor på den internationella arenan oTidig eller sen differentiering oBredare förskola oÅterkomstmöjligheter och vuxenutbildning oHögre utbildning som marknad oHjärnforskning och lärarskap oDecentralisering – skolplan, lokal utvärdering, lokal skolutveckling

Lärdomar att dra från det internationella umgänget Det går att bedriva skola på andra sätt än vad vi gör i Norden, t ex oBörja tidigare i livet oVara strängare mot de unga oHa kortare skoldagar oKlä sig uniformt oBetala lärare och skolledare mer oSortera de unga tidigare

Lärdomar att dra från det internationella umgänget Vi skiljer ut oss genom att oservera mat (Sverige och Finland), oha långa relationer, oligga lågt med examination, oskapa nära relationer till ungas hela miljö, oge nya chanser, oha stor öppenhet om resultat (i Sverige), olita starkt på skolor, otroget ta ansvar.

Använd lärares fortbildning för att utveckla skolorna! oStark tradition i Sverige och Finland att alla deltar i lärares fortbildning oFå länder har 106 timmar per år avsatta för kompetensutveckling. Som i Sverige, kom igen Norge!

EDG kan beställas via OECD Online Bookshop

Nyttiga nätadresser oSchooling for tomorrow respektive School leadership improvement oProblembaserad skolutveckling oICSEI oEERA e/index.html