Test Center – en högre nivå

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Projektledarutbildning; innehåll
Advertisements

Presentera mål och mätresultat
Nödvändiga perspektivskiften
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Nyttorealisering på 10 min
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nordisk slutkundsmarknad
Ewa Lidén Kassel Projekt nr Introduktion 2009 Verktyg 3 WORX för entrepre- nörer.
© Kamél Consulting & Chrysalis 2006 SAST Testledarskapet i förändring – eller Så blir du den bästa testledaren i vår spännande värld! Elisabeth Kamél &
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Ett arbete med att etablera
Hur får vi goda idéer att smitta och bli resistenta?
Smartare administration i Quality Center HUGS 3 april 2008 Jan Czajkowski
LOV -möjlighet att välja Myndighetsutövarens informationsroll  Objektiv informatör  Informera om vad LOV innebär  Genomgång av valbara företag –  kundvalskatalog.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Workshop för GIS samordnare
Skapa förutsättningar för e-arkiv och ett digitalt informationsflöde
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Certifieringssystem för kvalitetsregister
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Introduktionskurs för användare Del 1
Välkomna till en dag om eArkiv
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Utbildarutbildning Ny organisation fr o m 1/ IdrottOnline (5 personer) IT/Drift (5 personer)
Systematiserat sunt förnuft En idéskrift om intern styrning och kontroll Översiktligt presentationsmaterial.
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Lars Ramstierna
Process: Lönekriterier
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Medicinsk teknik för en bättre livskvalitet och tillväxt Seminarium Björn-Erik Erlandsson
Workshop Fyrbodal. 2 Agenda Presentationsrunda Genomgång frågeställningar Enas om slutsats per frågeställning Avslutning, reflektioner.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Kvalitetssäkrad välfärd Torkel Wadman
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Stöd till införandet av nationella riktlinjer om sjukdoms- förebyggande metoder Projektledare Iréne Nilsson Carlsson
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Pontus Bengtson, OpenBIM/WSP Samhällsbyggnadssektorn – i stora drag yrkesverksamma Årliga investeringar – ca 300 miljarder SEK - Bostäder,
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Projekt: Distrikt Värmland Övergripande mål Öka intresset hos 40-talister att bli medlemmar i SPF Hitta och identifiera verktygen för en kostnadseffektiv.
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Kommunalförbundet Sydarkivera
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
EKO - Ekonomi, kontrakt, offerter & ansökningar 1.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
Introduktion till The Rational IT Model
Öppen frågestund Den 4 maj 2017.
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
på personer i behov av hjälp
Korta noteringar från borden
Fokus Yrkesutbildning VO
Regionala handlingsplaner
Kommunsamverkan för effektivare stödtjänster
Jessica Tångefjord Maria Jansson Rekryteringsspecialister
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Statusrapport införande
Presentationens avskrift:

Test Center – en högre nivå Sarah Eriksson

Sarah Eriksson Teststrateg och testledare Teststrategier, effektivisering av processer, testledning Erfarenhet från stora komplexa projekt och att arbeta som testledare inom Test Center Konfiguration och utrullning av testverktygen QC och ALM från HP Kravanalys, utbildning, workshops Projektledning Högskoleingenjör IT – Affärssystem ISTQB och PRINCE2 certifierad Arbetat inom IT sedan 2005 varav fyra år i Storbritannien Branscherna detaljhandel, kollektivtrafik och spel

Agenda Bakgrund Vad är ett Test Center? Syfte och mål Aktiviteter Vad det är Syfte och mål Aktiviteter Bakgrund Vad är ett Test Center? Syfte och mål Aktiviteter Samarbetspartners i organisationen För- och nackdelar Hur man lyckas som testledare på ett Test Center Summering Samarbetspartners För- och nackdelar Lyckas som testledare Summering

Agenda Bakgrund Bakgrund Vad det är Syfte och mål Aktiviteter Många myndigheter och företag ser etablering av Test Center som ett möjligt angreppssätt för att effektivare arbeta med test för att verifiera kvaliteten i system innan produktionssättning - Tar test till en högre nivå! Samarbetspartners För- och nackdelar Lyckas som testledare Summering

Agenda Vad är ett Test Center? Bakgrund Vad det är Syfte och mål Aktiviteter Ett kompetens center som består av olika resurser som är specialiserade inom test En avdelning eller team inom en organisation som har en egen budget och ett eget resultatansvar Varierar i storlek! Samarbetspartners För- och nackdelar Lyckas som testledare Summering

Agenda Syfte och mål Bakgrund Vad det är Syfte och mål Aktiviteter Förbättra test- processens effektivitet sänkta kostnader! Ökad kontroll och helhetssyn Samarbetspartners För- och nackdelar Lyckas som testledare Summering Säkerställa kvalitet och tydliggöra risker innan produktionssättningar Fokus på test och ökad testmedvetenhet Stödja projektledare, utvecklare och kravanalytiker

Aktiviteter Mål Agenda Teststrategi och testprocess med riktlinjer Bakgrund Vad det är Syfte och mål Teststrategi och testprocess med riktlinjer Aktiviteter Samarbetspartners För- och nackdelar Dokumentmallar för t.ex. testplaner och testslutrapporter Lyckas som testledare Summering Mål Utbildar, informerar och förankrar i övriga organisationen Rekryterar testresurser Tillhandahåller tjänster och förmedlar testresurser Nyckeltal för uppföljning - mäta testprocessens effektivitet

Samarbetspartners i organisationen Agenda Samarbetspartners i organisationen Bakgrund Vad det är Syfte och mål Aktiviteter - Viktigt för att helheten ska fungera! Samarbetspartners För- och nackdelar Lyckas som testledare Krav Summering Processer Projekt Test Center Verktyg CAB/CDB/RM

För- och nackdelar Fördelar Nackdelar Agenda Bakgrund Vad det är Syfte och mål Fördelar En tydlig och medveten satsning på test – sänder ut ”vikten av test” budskapet Tydliggör att test är en egen profession Säkerställer kvaliteten på tester och testdokument SPOC för information och beställning av tjänster Likformighet – jämföra och följa upp nyckeltal för att bedöma testeffektivitet Centralt identifiera förbättringsområden och utföra åtgärder En garant för kvalitet – förutsatt att riktlinjer, dokumentmallar och tjänster används Nackdelar Kan upplevas som dyrt av projektledare – tydliggör kostnader för test Startsträcka för testledare – oftast inte produktspecialiserade Ytterligare ett verktyg att lära sig för utvecklare, kravanalytiker med flera Aktiviteter Samarbetspartners För- och nackdelar Lyckas som testledare Summering

Lyckas som testledare på ett Test Center Agenda Lyckas som testledare på ett Test Center Bakgrund Vad det är Syfte och mål Aktiviteter Samarbetspartners Riktlinjer För- och nackdelar Lyckas som testledare Summering Stöd Låst Dela med sig av erfarenheter Hög testmedvetenhet i organisationen Utvecklande Flexibilitet Gemenskap Agera ambassadör Tydlighet

Summering Kompetenscenter bestående av testspecialister Agenda Summering Bakgrund Vad det är Syfte och mål Aktiviteter Kompetenscenter bestående av testspecialister Ökad kontroll och helhetssyn Öka testprocessens effektivitet Teststrategi, testprocess och test dokumentmallar Tjänster och förmedlar testresurser till övriga organisationen Samarbeta med övriga organisationen Lyckas som test ledare – var flexibel, dela med av erfarenheter och agera ambassadör! Samarbetspartners För- och nackdelar Lyckas som testledare Summering

Summering fortsättning Agenda Summering fortsättning Bakgrund Vad det är Syfte och mål Aktiviteter Etablera en högre nivå för test för att långsiktigt: Erhålla ökad kontroll Få en bättre förståelse för hur mkt pengar som läggs på test Reducera antalet incidenter i produktion Reducera kostnader för drift och förvaltning Kom ihåg: Ett Test Center kan variera i storlek från några få personer till många personer! Samarbetspartners För- och nackdelar Lyckas som testledare Summering

Frågor?

Sarah Eriksson Sarah.eriksson@it-huset.se 076 8906738 Kontaktuppgifter Sarah Eriksson Sarah.eriksson@it-huset.se 076 8906738