INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Array Skriv ett program som frågar följande: ”Hur många tal vill du mata in?” användaren matat in ett tal t.ex n. då frågar programmet n ggr följande.
Advertisements

Anders Sjögren Lagringsklasser •en variabel i C har två attribut –type( int, float, char..... ) –lagringsklass( auto, extern, register, static ) •lagringsklassens.
Imperativ Programmering
Föreläsning 3 Repetition Operatorer Styrstrukturer Deklaration och anrop av metoder.
De fundamentala datatyperna
Klassarv och inkapsling
Operatorer.
Om Java C =>Java syntax variabler metoder färdiga klasser
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik K och Media
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 13 Allt om tentan. Sistaminutenhjälp: På fredag 17 december kl 12 sitter Linda i kemi-fiket och svarar på frågor.
Programkodens uppbyggnad
Att programmera i språket Java
Föreläsning 2 Datalogi för E1 2D1343
Föreläsning 6 Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Föreläsning 2 Primitiva datatyper Variabler och konstanter Tilldelning Inläsning Operatorer Villkorssatsen if Slingor: while och for.
Strömmar Vid läsning och skrivning används något som kallas strömmar.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser och instansvariabler -Tabeller av klassobjekt.
Föreläsning 11 Arrayer.
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Repetition inför slutprovet
Klasser och objekt Klasser, objekt och instansvariabler
Pointers. int a=5; int f(int b) { a--; b++; return b; } int main() { int a=3; printf("%d,",f(a)); printf("%d",a); return 0; }
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 4 ( ) INNEHÅLL: -Logiska opertorer -Poster.
Programspråk Två olika typer av program omvandlar högnivå till lågnivå program: Interpreterande program och kompilerande program. Python är ett interpreterande.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Jämförelseoperatorer -Villkorssatser -Logiska operatorer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Jämförelseoperatorer -Villkorssatser -Logiska operatorer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
OOP F3:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 3 Iteration Många variabler av samma sort – Arrayer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 8 ( ) INNEHÅLL:Klasser: -Konstruktorer -Klassvariabler -Instansmetoder -Privata.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
Jonny Karlsson GRUNDKURS I PROGRAMMERING MED JAVA Föreläsning 9 ( ) INNEHÅLL: -Tabeller av klassobjekt -Användning av Java API specifikationen.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
1 Föreläsning 5 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Repetition Metoder Array API och klassen ArrayList.
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 11 C# I/O Streams C# använder “strömmar” för in- och utmatningsoperationer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 2 ( ) INNEHÅLL: -Variabler och datatyper -Tilldelning av variabler -Aritmetiska.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Tabeller -Villkorssatser -Repetitionssatser.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Metoder.
Föreläsning 12 Om slutprovet. Repetition –deklaration av variabler –skapande av objekt (instansiering) –Vektorer och Vector-klassen –Klasser –Instans-/klassvariabler.
Föreläsning 4 Klasser Och Objekt.
Föreläsning 4 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Föreläsning 1 Om kursen Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
ITK:P1 Föreläsning 2 Introduktion till objektorientering DSV Marie Olsson.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Introduktion till programmeringsspråket Java -Den allmänna.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Repetitionssatser: do-satsen och for-satsen -Operatorer:
OOP F2:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 2 Deklaration och tilldelning Programsatser Tilldelning Input/Output Selektion.
Föreläsning 17 Repetition. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna i namn på identifierare Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java.
Övning2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
F2 1 Programmeringsteknik, 4p vt-00 Kommentarer Allt mellan /* och */ Varje kommentar byts ut mot en blank av kompilatorn /* Exempel på uttryck, tilldelningsoperatorn.
Föreläsning 5 Objekt Klasser Konstruktorer Metoder Minnesbilder av objekt.
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 7 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoddeklaration och parametrar Arrayer och ArrayList.
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
1 Föreläsning 2 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 5 kap 8-13 Operatorer,typkonvertering, booleska operatorer, if och else.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 3 kap 2-4 Repetition Föreläsning-datayper-syntax-tilldelning.
1 Föreläsning 4 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Anders Sjögren Operatorer. Anders Sjögren Operand(er)
Föreläsning 3 Väsentliga delar i ett Javaprogram Input i paketet extra
Anders Sjögren Programmering i ANSI-C Ett första program för att se vart vi ska...
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 1 ( ) INNEHÅLL: -Introduktion av kursen -Vad är programmering? -Programmeringsspråk.
Python.
Presentationens avskrift:

INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 2 (13.11.2007) INNEHÅLL: Kommentarer i program variabler och datatyper Tilldelningssatser Aritmetiska uttryck Utmatning av variabelvärden Inläsning av data från tangentbordet Jonny Karlsson 13.11.2007

Kommentarer i program Det är vanligt att man som programmerare sätter kommentarer i källkoden. Kommentarer underlättar programmeraren själv och andra att förstå källkoden. Kommentarer kan markeras på två olika sätt: om man vill kommentera endast en rad, brukar man göra så här: //detta är en kommentar om man vill kommentera flera rader efter varandra, kan man göra så här: /* detta är inte bara en kommentar utan flera kommentarer efter varandra på flere rader */ Allt som kommer efter tecknen // till radens slut tolkas av kompilatorn som en kommentar och tas inte i beaktande vid kompileringen. Motsvarandevis, allt som kommer mellan tecknet /* och tecknet */ tolkas av kompilatorn som en kommentar och tas inte i beaktande vid kompileringen. Jonny Karlsson 13.11.2007

Kommentarer i program Exempel: public class helloworld //deklaration av klassen helloworld { public static void main(String[] args) //här deklareras huvudmetoden main System.out.println(”hello world”); System.out.println(”\nhello again world”); /* Programmet skriver ut först ”helloworld” och sedan ”hello again world” efter en tom rad */ } Jonny Karlsson 13.11.2007

Variabler och datatyper Vad är en variabel? Ett utrymme i datorns arbetsminne som anänvds av ett program under programmets exekvering. Man använder en variabel för att tillfälligt lagra data Det data som lagras i en variabel kallas för variabelns värde. Varje variabel som används i Java måste ha ett unikt namn. Jonny Karlsson 13.11.2007

Variabler och datatyper Varje variabel i Java bör vara av en viss datatyp Datatyper som finns fördefinierade i programmeringsspråket kallas för primitiva datatyper Namn Utrymme i minnet Värden byte 8 bitar (1 byte) -27 till + 27 – 1 short 16 bitar (2 byte) -215 till + 215 – 1 int 32 bitar (4 byte) -231 till + 231 – 1 long 64 bitar (8 byte) -263 till + 263 – 1 char Tecken i Unicodcode tabellerna boolean true eller false (sant eller falskt) float -3,40292347*1038 till +3,40292347*1038 double -1,79769313486231570*10308 till +1,79769313486231570*10308 Jonny Karlsson 13.11.2007

Variabler och datatyper Variabeldeklarationer För att kunna använda variabler i Java-koden måste man först reservera en plats i arbetsminnet och ge variabeln ett unikt namn. Detta kallas för variabeldeklaration. En variabeldeklaration görs på följande sätt: Datatyp variabelnamn; Exempel1 – deklaration av ett heltal: int heltal; Exempel2 – deklaration av ett flyttal float flyttal; När man deklarerar t.ex. ett heltal så betyder det i praktiken att man reserveran en plats i arbetsminnet av storleken 4 byte dit man senare under programmets körning kan lagra heltalsvärden. Den reserverade platsen i minnet är åtkomlig via variabelnamnet i programkoden. Jonny Karlsson 13.11.2007

Variabler och datatyper Variabeldeklarationer En variabel kan deklareras var som helst i huvudmetoden main: public class testprogram { public static void main(String[] args) int tal; //deklarerar en variabel av typen int (heltal) .. System.out.println(”I detta program deklareras variabler”); byte minvariabel; //deklarerar en variabel av typen byte } Jonny Karlsson 13.11.2007

Tilldelningssatser I en tilldelningssats tilldelar/ger man ett värde åt en variabel. Man kan tilldela en variabel ett väre först efter att variabeln deklarerats: float flyttal; //deklarerar en flyttalsvariabel flyttal = 5.5; //tilldelningssats (variabeln flyttal får värdet 5.5) OBS! Kommatecken i Java anges med ”.” inte ”,” En tilldelningssats kan också vara kombinerad med en variabeldeklaration: int heltal = 0; //deklarerar en flyttalsvariabel och tilldelar variabeln värdet 0 När man första gången i ett program tilldelar en viss variabel ett värde säger man katt variabeln initialiseras. char tecken = ’G’; //deklarerar en char (tecken) variabel och initialiserar den till G. Jonny Karlsson 13.11.2007

Aritmetiska uttryck Ett aritmetiskt uttryck är ett uttryck som har operander av aritmetisk typ och som ger ett resultat av aritmetisk typ. Exempel på operander är: + addition - subtraktion * multiplikation / division Exempel på aritmetiska uttryck: int heltalA = 2; //heltalsdeklaration samt initialisering Int heltalB = 3; //heltalsdeklaration samt initialisering heltalA + heltalB //aritmetiskt uttryck (värdet i heltalA adderas med värdet i heltalB) Jonny Karlsson 13.11.2007

Aritmetiska uttryck Operatorprioriteten är lika som i matematiken, dvs. * och / har högre prioritet än + och - Exempel: heltalA * heltalB + heltalC; /* multiplicerar heltalA med heltalB och adderar resultatet med heltalC */ Om man vill höja prioriteten för ett deluttryk kan man använda parenteser: (helatalA + heltalB) * heltalC; /*Adderar heltalA med heltalB och multiplicerar resultatet med heltalC */ Jonny Karlsson 13.11.2007

Utmatning av variabelvärden För utmatning av variabelvärden i ett textbaserat Java program kan man använda metoderna System.out.print() eller System.out.println() Dessa metoder är exakt lika förutom att println() förorsakar ett radbryte efter sjävla utskriften medan print() inte gör det. Metoden println (och print) anropas på följande sätt: System.out.println(argument); Som argument kan man ge statisk text, en variabel eller en kombination av båda. Statisk text och variabler skiljer man åt med hjälp av + operatorn: ”statisk text” + variabel + ”statisk text” Exempel: int tal = 2; //deklarerar en heltalsvariabel och initialiserar den till 2 System.out.println(tal); //skriver ut innehållet i variabeln tal på bildsärmen System.out.println(”Pelle är ” + tal + ”år gammal”); //ger utskriften ”Pelle är 2 år gammal” Jonny Karlsson 13.11.2007

Inläsning av data från tangentbordet Inte lika enkelt som utmatning till bildskärmen. Rentav onödigt krångligt! Eftersom programmeringen bakom inläsning av data från tangenbordet i textbaserade Java-program kräver mer kunskap i programmering än denna grunkurs ger, nöjer vi oss med att förenkla detta en aning. Vi kommer i kursen att använda oss av förenklade inläsningsmetoder som från början programmerats av en privatperson och som modifierats en aning av kursläraren! Klassfilen som innehåller dessa metoder, input.class, kan laddas ner här: http://people.arcada.fi/~karlssoj/introtillprogr/input.class För att metoderna i input.class skall kunna anropas måste filen input.class finnas i samma filkatalog som det java program metoderna anropas ifrån. Jonny Karlsson 13.11.2007

Inläsning av data från tangentbordet Metoder definierade i input.class: readString() - läser in en teckensträng readInt() - läser in ett heltal (int) readFloat() - läser in ett flyttal (float) readDouble() - läser in ett ”stort” flyttal (double) readChar() - läser in ett tecken (char) dessa metoder anropas på följande sätt: input.readString() input.readInt() ... dvs. klassnamn, punktnotation och metodnman (mera om detta senare i kursen) Jonny Karlsson 13.11.2007

Inläsning av data från tangentbordet Användning av metoderna i input.class: Alla metoder returnerar det data som inmatats från tangentbordet i en viss datatyp. Exempel: int tal; //deklarerar heltalsvariabeln tal tal = input.readInt(); //läser in data som användaren ger från tangentbordet och //sparar datat i heltalsvariabeln tal float tal; //deklarerar flyttalsvariabeln tal tal = input.readFloat(); //läser in data som användaren ger från tangentbordet och //sparar datat i flyttalsvariabeln tal Jonny Karlsson 13.11.2007