MMS TV-valuta Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Talföljder formler och summor
Advertisements

Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
MMS Akademi 17 mars 2010 MMS TV-valuta Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång
Valutafrukost 23/11 – 06 MMS gyllene regler -Tv-valuta -Rörlig bild på webben -…
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
MMS GYLLENE REGLER. Valutafrukost 23/11 – 06 MMS gyllene regler -Tv-valuta -Rörlig bild på webben -…
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
MMS TV-tittarpanel Tobias Lidholm & Jannike Sköldebjer 1.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
MMS Akademi 21 oktober 2009 MMS TV-valuta Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång Hantering av.
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Sidnummer1 Svensk utgivning 2011 enligt Dewey Hur blev det? Harriet Aagaard Olof Osterman.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.
MMS Akademi om Time Shift - fördjupning Jannike Sköldebjer Hans Mandorff
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.
MMS Akademi MMS TV-valuta. Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren 1.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
MMS Akademi MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Översikt hela kedjan.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Några tidiga timeshiftbilder Rapportering av timeshift från AGB till MMS började Sedan dess växer antalet installerade UNITAM- hushåll vecka.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
MMS Akademi MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Detaljering av definitioner och beräkningsregler.
SDDB hösten 2003 Preliminära resultat Svensk Njurmedicinsk Förening Riksstämman Stockholm KG Prütz Verksamhetsområde Internmedicin Helsingborgs.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Niklas Usher Holmgren 1.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Mats Lindkvist.
MMS Akademi 5 mars 2008 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
MMS Akademi 4 oktober 2007 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.
MMS Akademi 24 oktober 2007 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Detaljer kring definitioner och beräkningsregler Denna version.
Presentationens avskrift:

MMS TV-valuta Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren hans@mms.se niklas@mms.se 08-736 10 14 08-736 10 12

Agenda Valutan och MMS Gyllene regler Variabler Mått

Så här mäts TV-tittandet Övriga Tidningar Annonsörer Media byråer

Varför en valuta och vad kännetecknar den? Skapar ordning och reda Jämförbarhet Möjliggör utvärderingar Ständigt utvecklas Accepterad av branschen Transparens

MMS Gyllene Regler Räckvidd Frekvens GRP/TRP Veckoräckvidd Dagsräckvidd Programräckvidd Overnight Timeshift Rating Genomsnittlig tittartid Share/Tittarandel KO MMS Gyllene Regler en samling definitioner och regler för hantering av tittardata och beräkning av tittarsiffror.

Exempel på definitioner Ett TV-dygn sträcker sig från 02:00 till och med 25:59. Registrering av tittande sker på sekundnivå men rapportering sker på minutnivå. ”Kampen om minuten” innebär att om det finns flera tittarpass under en viss minut så vinner längst tittarpass hela minuten, om oavgjort så det senaste. En reklamspot ärver sin startminuts värden. Månad och år består av ett antal hela veckor. Gäster hos panelhushållen registreras och lever för en dag. Tittandet redovisas för individer, inte för hushåll.

Senaste tillskottet i valutan Overnights (OV) Preliminära tittarsiffror dagen efter livedagen. Innehåller livetittande samt TS-tittande samma dag (VOSDAL). L + T0 = OV Konsoliderat data (KO) Slutgiltiga, officiella tittarsiffror (8 dagar efter livedagen). Innehåller livetittande och VOSDAL samt TS-tittande upp till 7 dagar efter livedagen. L + T0 + T1 + T2 + T3 + T4 + T5 + T6 + T7 = KO

Målmatrisen primära kontrollvariabler Familjesituation - 3 celler 3 * 2 * 3 * 2 = 36 celler - 2 celler Utbildning Konsumtion - 3 celler Detta är Pay-matrisen, likadan för NoPay med cellerna 19-36 - 2 celler Pay/NoPay Utbildning TV-konsumtion Familjesituation 1 pers 2+ utan barn 2+ med barn Low education Light consumption 1 2 3 Medium consumption 4 5 6 Heavy consumption 7 8 9 High education 10 11 12 13 14 15 16 17 18

Bas och panel Bas Panel Kartlägger Svenska befolkningen ur ett TV-perspektiv. Ger bastal/befolkningstal som styr panelens sammansättning och ingår i de dagliga sifferberäkningarna. Målmatrisen justeras utifrån denna bas. Här mäts TV-tittandet löpande. Varje panelmedlem har ett representationstal som är olika varje dag, baserat på alla som skulle kunnat titta. Total befolkningen dividerat i panelen alla individer 900.070.00/2500 = ca: 3.600p Paneltal = antalet panelindivider för respektive målgrupp i panelen, minimum 75 vid analys.

Variabler klass 1 - viktade Ålder/kön 28 st olika moduler ex. Kv 40-44 år Familjesituation 3 - 19 år Vuxen 20 - 44 år i hh utan barn Vuxen 45 + i hh utan barn Vuxen 20 + i hh med barn 0 - 6 år Vuxen 20 + i hh med barn 7 - 19 år Urbaniseringsgrad Storstad 3 - 34 år Storstad 35 + Tätort 3 - 34 år Tätort 35 + Landsbygd

Variabler klass 2 - fria Inköpsansvarig Hushållsinkomst Individinkomst SVT-region ICA-region TV4-region TV3-region Hushållsstorlek Utbildning Boendeform Antal barn i hh Tittar konsumtion Arbetstid Sysselsättning PC i hemmet Internet i hemmet Inspelningsbar-HD Distributör Fritidshus Etniskt ursprung Mottagningssätt Antal tv-apparater Kanal5-region

Variabler klass 3 - intresse Språkfrågor Bilar, motor Djur och natur Gå i kyrkan Handarbeta, sy kläder Konst, konstutställningar Matlagning, prova nya maträtter Musik – jazz Ordna fester, träffa vänner Sjunga, uppträda, körsång Teknik, vetenskap Bygga, reparera, snickra Ekonomi, aktier, affärer Gå på bio Heminredning, måla, tapetsera, dekorera Kulturfrågor, kulturdebatt Miljöfrågor Musik – klassisk, seriös, opera Politik, samhällsfrågor Spela musikinstrument Titta på TV Trädgård, växter, odling Båtar, segling, navigering, båtliv Familj, samlevnad, relationer Gå på museum, besöka historiska platser Andra kulturer, folkliv, vanor Dansa (dansband, gammaldans, disco mm) Fotografera, filma, videofilma Gå på restaurant, café, pub Sport/idrott – gå på matcher, tävlingar Vardagsekonomi, vardagsjuridik Hälsa, friskvård, sjukdomar Litteratur, läsa böcker Musik – dansband, schlager Måla, teckna Semestra i Sverige Sport/idrott – träna, motionera själv Balett, modern dans Datorer, informationsteknologi Friluftsliv, ute i naturen, äventyrsresor Gå på teater Jakt och fiske Lotterier, tippa, trav Musik – folkmusik, worldmusik Nöjesvärlden, artister, shower, evenemang Semestra utomlands Historia Kungahuset Mode, kläder, skönhetsvård Musik – pop, rock, hiphop, soul Religion, livsåskådning

Bas och panel och viktat och oviktat Låt oss illustrera med hjälp av

De olika mått i MMS TV-valuta Tittartidsorienterade. Räckviddsorienterade. Räckvidd och frekvens.

Tittartidsorienterade mått Rating eller genomsnittlig publikstorlek Avser genomsnittlig minut under en tidsperiod (program, dagdel) Genomsnittlig tittartid Genomsnittlig tittartid per dag och möjlig tittare. Share eller tittartidsandel Hur stor del av det faktiska tittandet under en viss period som tillfaller ett program eller en viss kanal.

Rating Rating är den genomsnittliga publikstorleken under ett program. Rating bildas genom att dividera tittartiden med längden på det som mäts. Rating kan uttryckas i absoluta tal eller som en procentsats.

Exempel Rating En panelare, Eva tittade i söndags live i 35 minuter på programmet ”Mästarnas Mästare” som var totalt 58 minuter långt. Även 20 minuter TS senare samma dag och slutligen ytterligare 30 minuter TS dagen efter. Vi summerar tittandet och multiplicerar med Evas vikt 4500 Till sist dividerar vi med programmets längd på 58 min för att få fram en rating i absoluta tal. I verkligheten hade programmet 2.215.728 (OV)

Största möjliga rating? 100% eller n st personer. Så vad är n? 9.007.000 st = Sveriges befolkning

Frågor?....

Genomsnittlig tittartid Genomsnittlig tittartid är ett mått som i minuter redovisar hur lång tid man totalt tittat på TV, eller på en specifik kanal. Utgår från summerade tittarminuter. Dividera summerade tittartidsminuter med antal personer i önskad målgrupp och du får genomsnittlig tittartid per möjlig tittare.

Visste ni att… Genomsnittlig daglig tittartid i minuter per möjlig tittare i totalbefolkningen. Sverige hade 166 minuter 2010. Finland hade 178 minuter 2010. Genomsnittlig daglig tittartid i minuter per möjlig tittare i totalbefolkningen.

Största genomsnittliga tittartiden? Vad är den största genomsnittliga tittartiden per möjlig tittare för ett dygn? x = antal minuter Så vad är x? 1.440 minuter

Frågor?....

Share/tittartidsandel Share kan vara en viss kanals andel av den totala tittartiden under viss bestäm tidsperiod. Share finns i två former Konsoliderad share som inkluderar time-shift-tittande Live-share utan TS som då visar tittarnas val just vid sändningstillfället

Exempel Rating och Share Berit tittar live på hela Körslaget som är 89 minuter, hennes vikt är 3000. Cecilia tittar live på Körslaget i 3 minuter, hennes vikt är 4000 Berit som såg 89 min live ser dessutom ytterligare 20 minuter TS dagen efter, samma vikt 3000. Sen har vi Cecilia som såg 3 minuter live och sen pausar sin PVR i 2 minuter för att sedan fortsätta titta på resten av programmet, 86 minuter TS, samma vikt 4000.

Frågor?....

Enkel reach/räckvidd Enkel räckvidd avser en enskild slot eller ett enskilt program. Vi räknar antalet unika personer som sett minst en viss del av slotten/programmet. En viss person räknas bara en gång oavsett hur många gånger denne tittar och oavsett om det är livetittande eller TS-tittande.

Standard för reach/räckvidd MMS standard för program, dag, dagdel, vecka är: Sett något alls minst 1 min. Sett program minst 3 sammanhängande min. Sett dag eller del av dag minst 5 sammanhängande min. Veckoräckvidd minst 15 sammanhängande min. Reach (räckvidd) uttrycks i tusental (000) eller i %

Exempel reach/räckvidd Eva ser på ”Mästarnas mästare” Hon tittar 35 min live. Senare samma dag 20 min TS. Dagen efter ytterligare 30 min TS. Vår räckviddsregel här är; Sett minst ett tillfälle. Minst 3 sammanhängande minuter. Oavsett om man tittat live eller TS. Även fast alla tre tillfällen uppfyller räckviddskriteriet blir Eva’s bidrag till räckvidden bara EN träff (hennes dagliga vikt).

Räckvidd & Frekvens Vi studerar nu en serie av sändningstillfällen över tiden, en longitudinell studie. Kan vara veckans sju dagar, kan vara en reklamkampanj med 300 sända spottar under tre veckor. Vi följer en utpekad uppsättning panelindivider över tiden.

Räckvidd över tiden Vi räknar antalet träffar per panelindivid. Paneldag blir serien/kampanjens mitt dag eller närmast senaste. Veckoräckvidd kanal Hel vecka / hela veckor. Vårt räckviddskriterium är sett minst 15 sammanhängande minuter. Reklamkampanj Vi följer t.ex. upp en reklamkampanj med 300 spottar över 3 veckor. Vårt räckviddskriterium är sett minst 1 minut. Resultatet för serien/kampanjens redovisas t.ex. procentuellt hur många som sett 1+, 2+, 3+ o.s.v. av aktuell målgrupp.

Så här räknar vi räckvidd och frekvens Reach 1+ Snitt frek = 4/5 = 80% Frekvenstabell = 12/4 = 3,0 Frekvens Faktiskt Kumulativt 1 4 2 3 5 6+ Tot 12 Tabell i datorns minne Panel ind-id Träff Sum 10002-01  1 10002-02  3 21123-01  5 29320-03 44556-01 Totalt 5 st 12 Frekvens Antal personer Frekvensfördelning

Exempel räckvidd och frekvens Vi väljer ”Big Brother” och räknar fram reach1+ och genomsnittlig frekvens. Minst 3 minuter, alltså bara unika träffar från live och TS sammantaget. Vi analyserar årets 5 första avsnitt för målgruppen A15-44 och får en reach1+ på 16,0 och en snittfrekvens på 2,121 avsnitt.

Exempel räckvidd och frekvens Big Brother HotProg (c) MMS 2000 Datum: 110328 Frekvensrapport för grupp c Universum: Totalt Målgrupp: A15-44 [KO] Universumstorlek: 3692 Paneldag: 110306 Panelstorlek: 794 Metod: Minst 3 min Antal objekt: 5 Total räckvidd: 592 16 Snittfrekvens: 2,121 Snittrating: 173 4,7 GRP: 857 23,2 Frekvens Rel kum Abs kum Rel fak Abs fak 1 8,3 305 2 7,8 287 2,6 94 3 5,2 193 1,9 71 4 3,3 122 1,7 62 1,6 61

Frågor?....

Sammanfattning Valutan och MMS Gyllene regler Variabler Mått

Vårt mål för denna akademi Ökad förståelse och kunskap om vad som ligger bakom tittarsiffrorna och valutan Att er trygghet och kunnighet i valutan stärker kundernas/uppdragsgivarnas förtroende för valutan så att detta leder till fler uppdrag för er och så att TV-mediet ytterligare lyfts

Snart lanserar MMS ”WEB-TV mätningar i världsklass” Tack för idag! MMS hemsida – www.mms.se – där finns till exempel tidigare presentationer, gratis vecko-, månads och årsrapporter, gratis tjänsten HotTop och mycket mer. Snart lanserar MMS ”WEB-TV mätningar i världsklass” Hans Mandorff Niklas Usher Holmgren hans@mms.se niklas@mms.se 08-736 10 14 08-736 10 12