Kvalitetssäkrad leverans i Maximoprojekt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

Exempel på Projekt för en Informationskampanj
Välkommen till sluta röka för gott! SLUTA RÖKA Dokumenterat hög effekt i kliniska tester DEMO.
Presentera mål och mätresultat
Hugo Pettersson & Sara Bodin
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Att bygga målstyrt Underhåll
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Enkel anvisning för planering av projekt
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Värdeskapande användning av MAXIMO
Sigma QTC i Maximoprojekt
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
Valutareservs- förvaltningen – verkställande av de restriktioner som gäller Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Håkan Skyllberg, BDO PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges.
Kravspecifikation och IT-upphandling
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
Stora additionstabellen
Maximo Användarförening höstmöte 2003
Varför vänta! Dra nytta av nya funktioner i Maximo
Ett processinriktat arbetssätt
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Framsteg AB Plenum 2 Framsteg breddar Maximoerbjudandet med hjälp av molntjänster Henrik Nyström Affärsområdesansvarig Underhållssystem Framsteg.
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Välkommen till ESF:s seminarium
Sv På gång i NyA Anders Mobjörk. Sv Tidplan Ladok3-anpassningar Prioriterade utvecklingsprojekt Fortsatt satsning på kvalitet Förvaltningsplan.
VIS breddinförande 1 feb-1 aug 2014
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Konfigurationsanalys Cosmic. ”Agenda” Sammanfattning Bakgrund Metodik/Angreppssätt Avgränsningar Resultat Observationer Slutsats och rekommendationer.
Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Sidan 1 HGO Projektmodeller – en jämförelse FAKTAB vs. KTH Henric Lund Ulrika Jernberg Sara Johansson Susanne Wiesand Magnus Götherström.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Projektledning – VBEF 01 Kristian Widén, PhD. Jag är 38 år Jag bor i Kävlinge Civilingenjör VoV, Doktor i Byggnadsekonomi, Innovationsspriding i byggsektorn.
Next previous Mjukvaruprocessen: översikt och repetition. XP: problemformulering. JUnit. Innehåll Allmännt om utvecklingsprocesser från Bruegge kapitel.
Att tillsammans påverka!
ADR & SKANNERKORT. Automatic Delivery Rewards (ADR) Ett bekvämt sätt att köpa produkter på månadsbasis. Du får 5 % rabatt på inköpspriset och sparar mer.
SAST Stockholm Avs. Joachim Kravhantering.
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Nya föreskrifter och allmänna råd
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
Så jobbar vi med användbarhet och verksamhetstest i Ladok3
Ladok3-projektet Lokala PL —08 Umeå. 2 Organisation Hur ser organisationen ut?
Bevarande utifrån nya Ladoks perspektiv
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Kartläggning av inköpsprocessen
Planeringsdagar 24 – 25 februari 2014
Referensgruppen 23/ Leveranser av programloggar Pirjo Svedberg MMS.
Implementering ISO David Wilde GNS – Väg, Baserad på information hämtad ur ISO/FDIS 39001:2012(E)
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Ekonomi och användbarhet? Finns det något samband ? Vivian Vimarlund.
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Johan Sjödin & Anna Åhnberg Uppsala
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
L ADOK 3- PROJEKTET Version SystemöversiktSystembeskrivning Ladok3-funktionalitet månader före ursprunglig plan. Syftar till tidig.
Öppen frågestund Den 4 maj 2017.
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Arbetsgrupp Handlingsplan - IT-stöd för informationsöverföring
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Vetenskapsprojekt, rubrik
Från förstudie till hyresavisering, kundportal och mobilitet
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Kritiska framgångsfaktorer för en lyckad produktionssättning
MIS 2.0 Standardiseringsutskott
Universitets-direktör
Presentationens avskrift:

Kvalitetssäkrad leverans i Maximoprojekt Maximo användarförening Göteborg 2008-04-03 Kl 10.30 – 12.00 Philip Nederfeldt philip.nederfeldt@sigma.se

Agenda Projektöversikt Test och verifiering Diskussion Frågan om hur man kan kvalitetssäkra IT-projekt, såsom förändringar av Maximo i förvaltnings- och uppgraderingsprojekt ställs allt oftare. I denna workshop kommer vi att diskutera metoder och arbetssätt i syfte att säkerställa kvaliteten i en Maximo-leverans. Detta görs genom att titta på olika faser i ett uppgraderingsprojekt, från specifikation och förstudie till test och implementering. Som en utgångspunkt kommer vi använda det pågående uppgraderingsprojektet på ITT Flygt. Projektöversikt Test och verifiering Diskussion

Statistik Brist på medverkan från slutanvändare 12,8% 16 % av alla IT-projekt klassas som lyckade 53 % anses misslyckade 31 % läggs ned innan de slutförts 53 % kostar 189 % av uppskattningen vid start 17 % levererar på utsatt tid Brist på medverkan från slutanvändare 12,8% Ofullständiga krav och specifikationer 12,3% Förändringar i krav och specifikationer 11,8%

Projektmodell Förstudie Krav- hantering Utveckling System-tester Acceptans-tester

Förstudie Förstudien tar fram VAD som skall utföras/förändras. Affärsnytta Processkartläggning Nulägesbeskrivning och GAP-analyser Projektets omfattning och avgränsningar sätts Uppgradering av databasen och uppsättning av en labbmiljö Enkla pilottester tas fram, ”prototyping”

Kravhantering I kravhanteringen bestäms hur/på vilket sätt ändringarna skall genomföras Skärmbildsändringar, rapporter, integrationer hanteras olika Kravdokumenten måste vara förståeliga för alla inblandade parter. En bild säger mer än… Allt dokumenteras. Granskning sker av referenspersoner.

Utveckling Utveckling sker enligt skrivna specifikationer (Kravdokumenten). Kommunikationsväga upprättas mellan utvecklare och användare (Kravställare). Kommunikationsvägar upprättas mellan utvecklare och testare (systemtester) Regelbundna avstämningar med alla utvecklare – beroenden mellan olika utvecklingsdelar identifieras tidigt!

Tester, tidig inblandning Användandet av ett testledningssystem Vad skall testas i projektet och vad är status på det som testats? PL, utvecklare, beställare, testledare Kraven registreras, säkerställ mätbara krav, Testfall/testscenarios skapas Allt som skall fungera skall testas! I praktiken sker ett kvalificerat urval. Avrapportering av tester  input till utvecklare

Systemtester Test av delar eller hela system Förändringar i kravbilden leder till rekursiva tester Explorativa tester eller efter testfall kan förekomma Referenspersoner (Kravställare) deltar från kunden Viktigt att få en tidig återkoppling på det som utvecklats Delar av systemet testas innan det är helt klart – dock är det viktigt att testa i rätt ordning! Iterativ process. Alla systemtester måste vara avklarade innan acceptanstest . Start- stopp och avbrottskriterier

Acceptanstest Slutanvändare testar och godkänner inför leverans Ingen inblandning av projektdeltagare – varken utvecklare eller referenspersoner. Färdiga testfall används. Acceptanstesmiljö skall motsvara den kommande produktionsmiljön Svarstider, integrationer, loggar, parametrar, utskrifter, rättigheter osv

Dokumentation Förstudierapport Kravdokument Systemdokumentation Objektsbeskrivningar, funktionell dokumentation Testrapporter – efter varje testomgång Testscenarios – tas fram tillsammans

Beroenden kring test

Till sist… Kvaliteten på ett system mäts genom test Tester syftar till att hitta fel och skapa tilltro till systemet Byggs systemet rätt? Byggs rätt system? Alternativkostnaden för att testa är kostnaden för att inte testa Felrapportering, helpdesk, omtestning information, badwill mm

Sammanfattning Kommunikation och avstämning, vad skall utföras? Håll strikt på det lagda scoopet. Försök inte få in allt på en gång. Tydliggör målen med specifikationer Tidigt testfokus Uppgradera under förstudien Blanda tidigt in referensgrupper (ge tid för dem också) Ledningens engagemang Inga ”Turn key” lösningar

Diskussion