Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
Välkommen till temadag Geodatasamverkan
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Aktivering och Mobilisering inför Arbetslivsintroduktion
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Kanaler och forum, hur man kan jobba med hemsidor, press och media? Kommunikation som påverkar – hur gör man? Hässleholm 18 nov 2010.
Vision 2025 Bilder: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är.
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Hälsa på samhällsnivå Hur vill du jobba med kapitel 7.
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
Vägen till lycka…..
Låna dig rik! Förändringsarbete genom marknadskommunikation i tre län 1.
Stora additionstabellen
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Kommunikationsplanens delar
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Följeforskning i KOM-INN! Hanne Randle HSS-konferens, Karlstads universitet, den 4-6 maj 2011.
Att få rätt saker att hända
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Välkommen till ESF:s seminarium
Socialfonds-programmet
Länsgemensam ledning i samverkan
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
1 Varför går jag på Hockeygym 6 Resultat +Beteendemål +Tidpunkt då de ska vara uppfyllda 5 Vision 2+3 Gruppen.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
Webbenkät genomförd maj 2010 Regeltillämpning i praktiken 1-2. Vem 3-8. Beslut och struktur Myndighetsutövning och ”service” Kvalitetsfrågor.
Chefkandidatprogram för chef över chef
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
V ersion Dialogseminarium -- Påbyggnad eHälsa Välkommen!
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
FREDAG 9.00 – Välkomnande till konferensen Ann, Christer ”Varför är vi här” SLS VärdegrundKarin – Medlems och verksamhetsdiskussion Anders.
Kartläggning av inköpsprocessen
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Lärande utvärdering genom följeforskning
Bb. Avfall Sverige Branschorganisationen för avfallshantering och återvinning 400 medlemmar – kommuner, kommunbolag - Privata företag är associerade medlemmar.
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Utvecklingsstrategi för Örebroregionen Regionalt utvecklingsforum planering.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Kommunikationsplan för ----
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Mall för kommunikationsplan. Den här mallen för kommunikationsplan är till för er som arbetar införandet av webbtidbok och andra e-tjänster. Väl planerad.
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!

10:00 Strategisk kommunikation 10:40 Workshop 1 11:45 Lunch 12:45 Workshop 2 14:00 Workshop 3 med fika 15:30 Summering 16:00 Slut

Exempel – 30 sekundaren Alltid beredskap! Håll ”projektidén på 30 sek ” i minnet! Berätta vad du håller på med! Glöm inte: ALLT signalerar!

Strategisk kommunikation som påverkar utifrån ett helhetsperspektiv

Varning! Projektbubblan (aktiviteter, deltagare, tid, pengar, lokaler, regler, rapportering mm)

? Horisonten Projekttid Dåliga exempel PO 1 – enbart egen KU mha EU-medel. Inget intresse av att sprida. Skönt att slippa. Bara genomföra driften. PO 2 – eget företag med unik metod. Vill bara sprida för att få kunder. Egenintresse. Vill inte sprida till andra. Konkurrens.

Socialfondens programmål Projekt Innovativ idé Resultat Effekter Problem Behov SPeL:s exempel Innovativ verksamhet, Samverkan och, Lärande miljöer och Strategisk påverkan Varför finns det ESF-projekt? Diskussionsfråga: Stämmer bilden med hur ni tänker? Här en tankbild att ha med sig i vardagen. Jag ser ESF-projekt som en möjlighet att pröva nya idéer som kan användas för att utveckla arbetslivet. Därför är det viktigt att tänka på strategisk påverkan och arbeta för effekter hela tiden i projektet. Regionala planen Socialfondens programmål Strukturer EU 2020 Lissabonstrategin

Hur ser er projektkarta ut? Projekt- aktiviteter Idé Resultat Viktigt att ni ha den innovativa idén klar för er och vad den ska leda till efter projektet. Den ska bygga på regionala problem och utvecklingsbehov, därför får ni ESF-pengar. Aktiviteterna leder till projektresultat som ni utvärderar men vilka organisationseffekter ger det? Utvärderar ni det? Risken finns att ni bara tänker och handlar på projektnivå och missar organisationsnivån. Hjälpfrågor: Vilken är ert projektets innovativa idé? Vilka långsiktigt hållbara effekter ska finnas kvar? Hur hänger era projektmål ihop med regionala problem och utvecklingsbehov i ert område? Hur kopplar de aktiviteter som projektet ska genomföra till de övergripande målen? Vad krävs av de deltagande organisationerna för att projektet ska ge långsiktigt hållbara effekter? Vilka måste vara involverade? Hur förbereder ni för de förändringar som ska göras? Hur fångar ni upp motstånd mot förändringarna? Hur ska ni driva utvecklingen i era respektive ordinarie organisationer? Problemet Effekter i direkt berörd organisation Indirekta intressenter

Roller och ansvar PROJEKTÄGARE & STYRGRUPP UTVÄRDERARE PROJEKTLEDARE Helhetssyn Förankring Strategi Analys Påverkan Effekter UTVÄRDERARE Kritisk reflektion Lärande för påverkan PROJEKTLEDARE Operativa handlingar Projektresultat

VAD är viktigast att kommunicera? Hur bra vi är? Svårigheter vi har? Antal deltagare? Arbetsmetoden? Lösningsmodellen? Samarbetsformen? Processen? Lärdomarna? Tillgänglighet? Jämställdhet?

Workshop 1: VAD? Budskap Problemet som ska lösas? Den innovativa idén? Det långsiktiga målet?

Vem vill vi påverka? Deltagarna och deras vänner? Styrgruppen? Samarbetspartners? Branschorganisationer? Myndigheter? Politiker? Beslutsfattare? Media?

Prioritera mottagare Vilka engagerar sig stöder känner till?

Workshop 2: VEM? (mottagare) Vilka mottagare har nytta av projektresultaten? Vem kan möjliggöra eller beslut om att implementera och förändra? Finns det andra intressenter och opinionsbildare? OBS! Ej deltagare

HUR? Internt: Lärande miljöer Externt: Kommunikation 2.0

Svårighet Kunskap Attityd Beteende Organisation Tid Struktur

...att spela på alla arenor Strategi Varför Hur Vem SOCIALA MEDIER Personligt och öppet Interaktivitet och dialog Mål: aktivera mottagaren Bilden berör

Workshop 3: HUR? (kanaler) A. Hur uppfattar du din bordsgrannes projektidé? Intervjua och skriv ner i SMS; skicka till 155703134710 B. Hur mycket av ditt budskap tror du gick fram- vilka nyckelord är viktiga? Hur följer vi upp kommunikationsaktiviteter? Hur skapar vi hållbarhet i påverkansarbetet?

Kommunikationsstrategi Varför? Vad? Vem? Hur? Kommunikationsplanering

Summering Kunskaper Erfarenheter Idéer Kontakter Verktyg 30 sekundaren Projektkartan Kommunikationsstrategin (plan)

Kommunikation som påverkar Gör er projektkarta Kommunikation som påverkar Se SPeL:s Checklista Strategisk påverkan och Exempelsamling för Innovativ påverkan, Samverkan och Strategisk påverkan! Viktigt att ni ha den innovativa idén klar för er och vad den ska leda till efter projektet. Den ska bygga på regionala problem och utvecklingsbehov, därför får ni ESF-pengar. Aktiviteterna leder till projektresultat som ni utvärderar men vilka organisationseffekter ger det? Utvärderar ni det? Risken finns att ni bara tänker och handlar på projektnivå ovanför röda strecket och missar organisationsnivån under. Låt styrgruppen fylla innehållet i figurerna utifrån sitt konkreta projekt! Hjälpfrågor: Vilken är ert projektets innovativa idé? Vilka långsiktigt hållbara effekter ska finnas kvar? Hur hänger era projektmål ihop med regionala problem och utvecklingsbehov i ert område? Hur kopplar de aktiviteter som projektet ska genomföra till de övergripande målen? Vad krävs av de deltagande organisationerna för att projektet ska ge långsiktigt hållbara effekter? Vilka måste vara involverade? Hur förbereder ni för de förändringar som ska göras? Hur fångar ni upp motstånd mot förändringarna? Hur ska ni driva utvecklingen i era respektive ordinarie organisationer?

Kommunikationsstrategi VARFÖR - syfte VAD - budskap VEM - mottagare HUR – kanal Kommunikationsplanen görs tidigt, är flexibel och följs upp kontinuerligt Gör utifrån detta sedan en kommunikationsplan med ansvariga och tidsplan

SPEL paketet Styrgruppsutbildning – Stärka förutsättningar för professionell styrning Utvärderarseminarium - Lyfta utvärdering som möjlighet för styrning, lärande och påverkan Implementeringsworkshop – Hitta vägar att påverka mottagarna Kommunikationsseminarium - Främja ett mer fokuserat och lärande påverkansarbete