Affix i svenskan  Förändrar ordstammens betydelse, men används ej självständigt  Vissa mönster, men ej särskilt konsekvent uppbyggt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Advertisements

Visa ord om arbetslivet, klicka för nästa bild
Esperanto (Håkan Lundberg).
Bonvenon al -ig- kaj -iĝ- Affix • -ig- och -iĝ- tillhör Esperantons affix • Som affix används de som suffix, efterstavelser • Men de kan också stå som.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Kommunrapport gymnasieprogram Göteborg GY2 - Restaurang och livsmedel.
Människan och arvet.
Bakterier , celler och andra små saker
Heter det ”en lång hårig kvinna” eller ”en långhårig kvinna”?
Ord som inte låter som de stavas
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Kommunrapport gymnasieprogram Göteborg GY2 - IB.
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen
Visa ord om arbetslivet
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Kommunrapport Elever i skolor utanför hemkommunen - Göteborg GY2.
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Stadsdelsrapport Västra Göteborg ÅK2.
Unicef. 1 Hjälpa barn att överleva och växa Vaccin mot dödliga sjukdomar, hälsovård, rent vatten, toaletter, mm. Redan i mammas mage finns de på plats.
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Skolrapport L M Engströms gymnasium GY2.
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
Lyssna på dubbelteckning 1
Damerna först, sa han som var mörkrädd ! MRU, Eksjö Ny väg till kunder, medarbetare och vänner med hjälp av gamla traditioner och en aning vett och etikett.
Opinion Pension - Oro och levnadsstandard Maj 2008.
Gener Finns i kromosomerna Olika hos alla växter och djur
ORDENS STRUKTUR Morfologi Morfologi är läran om ordens struktur.
JAG BLEV MED PADDA!!! och kunde plötsligt göra saker jag funderat över men inte haft verktyg till.
Berätta spännande.
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Skolrapport gymnasieprogram Bräckegymnasiet - Bygg och anläggning.
En fras består i sin tur av…
Mutationer – en förändring i arvsmassan
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Skolrapport gymnasieprogram Schillerska gymnasiet - Humanistiskt.
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
HETER DET ”EN LÅNG HÅRIG KVINNA” ELLER ”EN LÅNGHÅRIG KVINNA”? Luncha och lär!
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Skolrapport Göteborgsregionens Tekniska Gymnasium GY2.
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Stadsdelsrapport Majorna-Linné ÅK8.
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Skolrapport gymnasieprogram Lindholmens tekniska gymnasium - Teknik.
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Skolrapport gymnasieprogram Polhemsgymnasium - Teknik.
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Skolrapport Kannebäcksskolan Spec ÅK5.
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Skolrapport gymnasieprogram Angeredsgymnasiet - Handel och administration.
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Skolrapport Park-Kålltorpsskolan ÅK5.
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Kommunrapport gymnasieprogram Göteborg GY2 - Lärcentrum/Online skolan.
Morfologi – hur ord böjs och bildas
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Stadsdelsrapport Askim-Frölunda-Högsbo ÅK2.
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Skolrapport NTI Gymnasiet Södra Hamngatan GY2.
2:1 Förstoring I verkligheten är kattungen 25 cm hög när den sitter.
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Stadsdelsrapport Majorna-Linné ÅK5.
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Stadsdelsrapport Örgryte-Härlanda ÅK5.
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Skolrapport gymnasieprogram Katrinelundsgymnasiet - Ekonomi.
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Skolrapport gymnasieprogram Ester Mosessons gymnasium - Restaurang och livsmedel.
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Skolrapport Skutehagen (F-6) ÅK5.
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Skolrapport Backegårdsskolan ÅK5.
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Skolrapport gymnasieprogram Burgårdens utbildningscentrum - Lärcentrum/Online skolan.
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Skolrapport Glöstorpsskolan ÅK8.
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Skolrapport Lillebyn (F-5) ÅK2.
Obestämd artikel. I svenskan använder vi en/ett. I engelskan använder vi a/an som betyder både en och ett. a är det vanligaste ex) a boy (en pojke)¨ a.
1. HÅLLFASTHET ATT BYGGA STARKT SID
X 3.2 Längd och skala Linje, stråle och sträcka
Morfologi – hur ord böjs och bildas
Grammatisk terminologi I
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
1. HÅLLFASTHET ATT BYGGA STARKT SID
Global Hälsa.
Vad kan du om genetik?.
1. HÅLLFASTHET ATT BYGGA STARKT SID
Delprojekt Administrativt stöd ”Kompetensstege för administratörer”
Morfologi – hur ord böjs och bildas
Presentationens avskrift:

Affix i svenskan  Förändrar ordstammens betydelse, men används ej självständigt  Vissa mönster, men ej särskilt konsekvent uppbyggt

Affix i esperanto  Förändrar ordstammens betydelse och används även självständigt  Mycket konsekvent – kan man både ordstammens och affixets betydelse kan man vara ganska säker på vad ordet betyder

Hur lära sig?  Genom exempel  Genom gissningar

Exempel på prefix bonabra, god malbonadålig longalång mallongakort mal- motsatt betydelse

Fler exempel altahög malaltalåg lumoljus mallumomörker belavacker malbelaful

Även självständigt malomotsats maletvärtom

patrofar gepatrojföräldrar edzomake geedzojmakar (båda könen) ge- båda könen

Exempel på suffix sinjoroherre sinjorino dam viroman virinokvinna -in kvinnligt kön

Fler exempel patrofar patrinomor kokotupp kokinohöna fraǔlinofröken fraǔloogift man

Även självständigt inohona

belavacker belegajättevacker grandastor grandegajättestor -eg förstoring, förstärkning

urbostad urbetosmåstad varmavarm varmetaljummen -et förminskning, försvagning

Även självständigt etaliten

lernilära sig lernejoskola preĝibedja preĝejokyrka -ej plats, lokal

Fler exempel kuirilaga mat kuirejokök bakibaka bakejobageri necesanödvändig necesejo toalett

Även självständigt ejolokal

junaung junuloyngling sanktahelig sanktulohelgon -ul (oftast) levande varelse

Även självständigt ulovarelse

vidise videblasynlig kreditro kredeblatrolig -ebl möjlig(gör)

Även självständigt eblomöjlighet eblamöjlig kanskeeble

skribiskriva skribilopenna hakihugga hakiloyxa -il verktyg, medel

Även självständigt iloverktyg, medel

manĝomat, måltid manĝaĵomat(vara) ovoägg ovaĵoäggrätt -aĵ bestående av

Även självständigt aĵoaĵosak

bonabra, god bonecogodhet amikovän amikecovänskap -ec egenskap

Även självständigt ecoegenskap

Självständiga affix i kombination etulouleto parvel, knatte

Några kommentarer  man bör inte göra orden klumpiga i onödan – ibland behöver man ej specificera  eblo och ebleco betyder båda möjlighet  men ibland blir det ju olika ord:  malsano  sjukdom  malsaneco  sjuklighet