Undervisning och KTHB-Primo

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kan vi konkurrera med Google? Hur ett discoverytverktyg kan förändra användningen av biblioteken. -Lisa Carlson.
Advertisements

Discovery Tools - blev det som vi trodde?
5 söknycklar från Luleå universitetsbibliotek Du måste….
Sök och hitta – ny strategisk inriktning Tomas Johansson,
Hur ska jag kunna sova gott om natten när jag varje dag filtrerar bort 99,99% av den information jag kunde ha tagit till mig – hur kan jag vara säker på.
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Närvaro!!.
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Omvärld och invärld två bilder av vad biblioteken har att kämpa för
Att söka information Introduktion till EBV modul 1 Nils Johansson Version
INFORMATIONSSÖKNING VÅRDPROGRAMMET.
Formellt, skarpt och snyggt
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Egon Nilsson Högskolebiblioteket 26 oktober 2011
AMED – Databas kring alternativmedicin artiklar ur 500 tidskrifter, främst europeiska Umeå universitetsbibliotek campus Örnsköldsvik Ann Ingberg Min fråga.
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
PsycINFO databas inom psykologi Umeå universitetsbibliotek campus Örnsköldsvik Ann Ingberg Min frågeställning är: Hjälper avslappning om man har problem.
INFORMATIONSHANTERING Tips & råd av Anna Maria & Joakim
Informationsresurser vid Högskolebiblioteket en presentation med inriktning mot Samhällsbyggnad
Informationsresurser vid Högskolebiblioteket en presentation med inriktning mot Samhällsbyggnad
Översikt biblioteks- och informationstjänster
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Vetenskaplig hederlighet! 15 min! Linköpings Universitetsbibliotek.
Informationsresurser vid Högskolebiblioteket en presentation med inriktning mot Samhällsbyggnad Egon Nilsson.
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
En metod som ger jobb IPS ökar aktivitetsförmågan hos psykiskt sjuka. Det visar sig genom att fler får jobb, de har längre anställningstid och fler arbetade.
Visioner och verklighet Planeringsdagen Verkligheten  Universitetet blöder  Studenterna försvinner  Sparbeting och hyreshöjningar 2007  Nya.
Webbfrukost 15 mars Webbpolicy ●Viktigaste kommunikationskanal ●Innehåll och struktur efter besökaren ●Tydlig avsändare – på varje webbsida ●Ett.
Färgelanda bibliotek Kvalitetssäkring Låntagarenkät.
Informationssökningsprocessen:
Skräddarsytt bibliotek Presentation av Bibliotek
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
©Else-Britt Hellström
Introduktion till UB Programmet för turism, gastronomi och hospitalitymanagement, distans HT 2010 Magnus Olsson, Umeå UB Tel 786.
Magnsus Olsson TEL Tjänstesida: Informationssökning Statsvetenskap och Freds-
Sociologi & Socialpsykologi C Magnus Olsson, Umeå UB
Informatik C VT 2011 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Hur ska jag kunna sova gott om natten när jag varje dag filtrerar bort 99,99% av den information jag kunde ha tagit till mig – hur kan jag vara säker på.
Statistik C VT 2011 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Biblioteket som forskningsresurs CDT212 jcu01.  att förstå skillnaden mellan vetenskapligt material och andra typer av material  att känna till hur.
Psykologprogrammet Termin 7 HT 2010 Litteraturöversikt Magnus Olsson, Umeå UB Tel
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Cecilia Gärdén, (Vuxen)studerandes informationssökning Cecilia Gärdén Föredrag vid konferensen Den mänskliga sökmotorn, Göteborg
Varför inte bara Google?
Informationssökning Sociologi & Socialpsykologi C Magnus Olsson, Umeå UB Umeå Tjänste: magnus-olsson.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Informationssökning för geodoktorander Geobiblioteket,
Kulturgeografi C och D Magnus Olsson, Umeå UB
Introduktion till UB Turismprogrammet HT 2010 Magnus Olsson, Umeå UB Tel Tjänstesida:
Statistik C VT 2010 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Informatik C VT 2010 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Magnus Olsson TEL Tjänstesida:
Informationssökning Kulturgeografi A/Ekonomisk och politisk geografi Magnus Olsson, Umeå UB
Formellt, skarpt och snyggt
Kunskaper i informationssökning hos studenter vid Högskolan i Borås Katharina Nordling Bibliotek & läranderesurser Högskolan i Borås
i högskolebiblioteket
Konsten att vara söksmart ju bättre källor desto bättre slutprodukt.
Informationssökning Anu Salminoja
Bibliometri som kvalitetsmått Staffan Karlsson Analysenheten, Avdelningen för forskningspolitiska frågor.
Informationssökning Informationsresurser och sökstrategi Universitetsbiblioteket Inga-lill Nilsson.
Informationssökning Carina Ekengren Pedagogiska biblioteket
Informationsresurser vid Högskolebiblioteket
Självständigt arbete 1 för gymnasielärare
PUBMED I sökrutan skriver du in valfria sökord och klickar på ”Search”. Vill du istället hitta ett ämnesord att söka på, så byter du från PubMed till.
Informationssökning SPP500
Metodseminarium 1/ Frågeställning + Att strukturera en text (textens olika delar, disposition, och ”tjock” disposition) + att hitta litteratur.
Planering i matematikundervisning
DiVA-undervisning RISE 28 oktober 2016 Aina Svensson & Urban Ericsson
DiVA-undervisning Luleå tekniska universitet 20 maj 2016
Sara Akramy Söka, värdera, referera Sara Akramy
Presentationens avskrift:

Undervisning och KTHB-Primo Användarnas erfarenheter av KTHB-Primo Relevansrankning och informationskompetens

LibQual (KTHB 2013): Om Primo ”Primo drar ned betyget. Rankningen av träffarna i Primo är usel när man jämför m Google Scholar.” ”I think that KTH Primo is largely useless as a search engine for journal articles within the humanities field, compared to the search engines at my previous university (University of Melbourne). Whilst the service gives access to the right journals, searching under very well-known architectural theorists' names generates nothing. Because can't be filtered on a disciplinary basis, the number of scientific articles (i.e., biomedicine) drown out any possibility of finding references in architecture, planning, political science, or philosophy effectively.”

LibQual (KTHB 2013): Om Primo ”Primo drar ned betyget. Rankningen av träffarna i Primo är usel när man jämför m Google Scholar.” ”I think that KTH Primo is largely useless as a search engine for journal articles within the humanities field, compared to the search engines at my previous university (University of Melbourne). Whilst the service gives access to the right journals, searching under very well-known architectural theorists' names generates nothing. Because can't be filtered on a disciplinary basis, the number of scientific articles (i.e., biomedicine) drown out any possibility of finding references in architecture, planning, political science, or philosophy effectively.”

LibQual: Om Primo ”Väldigt bra service över lag. Tycker dock sökmotorn på hemsidan är lite halvjobbig att använda. Jag behöver söka många gånger innan jag hittar rätt och jag upplever att google scholar fungerar bättre. I övrigt är det för lite studieplatser på hela KTH och jag vet inte om man kan begära mer av er på den fronten.” ”Jag tycker att sökmotorn/sökmotorerna för vetenskapliga artiklar är knepig att förstå. Jag hittar oftast till slut det jag söker, men jag upplever att det tar längre tid än nödvändigt.” ”söker direkt på tidskrifternas hemsidor. För att hitta tidskrifter och annan information är google ett mycket bättre verktyg än något verktyg som KTH eller biblioteket kan tillhandahålla. Information på KTH:s och bibliotekets hemsdior hittas enklast med Google. Det finns ingen anledning till att KTH eller biblioteket ska ödsla resurser på att försöka skapa verktyg som bara kommer att bli sämre kopior av de som redan finns.”

LibQual: Om Primo ”Väldigt bra service över lag. Tycker dock sökmotorn på hemsidan är lite halvjobbig att använda. Jag behöver söka många gånger innan jag hittar rätt och jag upplever att google scholar fungerar bättre. I övrigt är det för lite studieplatser på hela KTH och jag vet inte om man kan begära mer av er på den fronten.” ”Jag tycker att sökmotorn/sökmotorerna för vetenskapliga artiklar är knepig att förstå. Jag hittar oftast till slut det jag söker, men jag upplever att det tar längre tid än nödvändigt.” ”söker direkt på tidskrifternas hemsidor. För att hitta tidskrifter och annan information är google ett mycket bättre verktyg än något verktyg som KTH eller biblioteket kan tillhandahålla. Information på KTH:s och bibliotekets hemsdior hittas enklast med Google. Det finns ingen anledning till att KTH eller biblioteket ska ödsla resurser på att försöka skapa verktyg som bara kommer att bli sämre kopior av de som redan finns.”

LibQual: Om Primo ”Den enda del av biblioteket jag använder mer än någon gång per år är Primo få jag kan läsa artiklar. Det som KTH har prenumerationer på fungerar fantastiskt men ett större utbut vore alltid trevligt.” ”Bra stämning! Lätt söksystem. Fint utbud!” ”Det är som viktigt är tllgänliga artiklar och hur man kan söka dem.” ”Koncentrera resurserna på att se till att tidskriftsprenumerationer, web of science etc. fungerar smärtfritt. Det behöver inte ( ska helst inte ) synas att bibliotket är inblandat. Dett fungerar idag i stort sett bra, men det är lika irriterande varje gång det av någon anledning inte fungerar och alternativet antingen är att beställa papperskopior eller betala med kreditkort för artikeln. Inse att de traditionella biblioteken med bok och tidskriftsamlingar har spelat ut sin roll !”

Relevansrankning och informationskompetens

Om KTH Bibliotekets kurser Källkritisk informationshantering 1,5 högskolepoäng (med tillhörande litteraturstudie: 3,0 högskolepoäng) Utvärderingar av kurserna ger: ”80 % - 10 % - 10 %”

Om KTH Bibliotekets kurser Källkritisk informationshantering 1,5 högskolepoäng (med tillhörande litteraturstudie: 3,0 högskolepoäng) Utvärderingar av kurserna ger: ”80 % - 10 % - 10 %” 80 % Godkända inom utsatt tid 10 % Godkända efter rest 10 % har ej avslutat kursen

Lärandemål för våra kurser Efter avslutad kurs ska studenten kunna: Analysera och klart formulera sitt informationsbehov Välja informationsresurser som svarar mot informationsbehovet Kunna anpassa sin sökning efter informationsresursen och använda ett iterativt söksätt Källkritiskt utvärdera resultatet av informationssökningar Tolka och skriva entydiga och korrekta litteraturreferenser Därtill säger kursplanen för LI1118: genomföra text-, struktur- och reaktionsbaserade informationssökningar i relevanta databaser Och kursplanen för LI1102 säger: Använda funna texterna för att genom analys eller syntes: Driva ett argument; Jämföra och applicera olika förklaringsmodeller på problemformuleringar; Etablera en teoretisk grund, med hjälp av funna källorna, på vilken egna studier kan baseras (jmf med teoretisk bakgrund i artiklar) Effektivt läsa och ta till sig vetenskaplig litteratur

Lärandemål för våra kurser Efter avslutad kurs ska studenten kunna: Analysera och klart formulera sitt informationsbehov Välja informationsresurser som svarar mot informationsbehovet Kunna anpassa sin sökning efter informationsresursen och använda ett iterativt söksätt Källkritiskt utvärdera resultatet av informationssökningar Tolka och skriva entydiga och korrekta litteraturreferenser Därtill säger kursplanen för LI1118: genomföra text-, struktur- och reaktionsbaserade informationssökningar i relevanta databaser Och kursplanen för LI1102 säger: Använda funna texterna för att genom analys eller syntes: Driva ett argument; Jämföra och applicera olika förklaringsmodeller på problemformuleringar; Etablera en teoretisk grund, med hjälp av funna källorna, på vilken egna studier kan baseras (jmf med teoretisk bakgrund i artiklar) Effektivt läsa och ta till sig vetenskaplig litteratur

Lärandemål för våra kurser Efter avslutad kurs ska studenten kunna: Analysera och klart formulera sitt informationsbehov Välja informationsresurser som svarar mot informationsbehovet Kunna anpassa sin sökning efter informationsresursen och använda ett iterativt söksätt Källkritiskt utvärdera resultatet av informationssökningar Tolka och skriva entydiga och korrekta litteraturreferenser Därtill säger kursplanen för LI1118: genomföra text-, struktur- och reaktionsbaserade informationssökningar i relevanta databaser Och kursplanen för LI1102 säger: Använda funna texterna för att genom analys eller syntes: Driva ett argument; Jämföra och applicera olika förklaringsmodeller på problemformuleringar; Etablera en teoretisk grund, med hjälp av funna källorna, på vilken egna studier kan baseras (jmf med teoretisk bakgrund i artiklar) Effektivt läsa och ta till sig vetenskaplig litteratur Detta kräver kunskap hos studenten om hur databasen hanterar söksyntaxen!

Hur fungerar relevansrankning? http://www.ebscohost.com/discovery/technology/relevancy-ranking Match on subject headings from controlled vocabularies Match on article titles Match on author keywords Match on keywords within abstracts Match on keywords within full text

Träffmängder Google och andra sökmotorer kräver stora träffmängder. ATM:lemmatisering. Vad baseras dessa träffmänger på? Tittar du vidare efter andra sidan?

Träffmängder Randall Munroe (2014-03-03) http://xkcd.com/1334/ [2014-03-07]

Träffmängder Med eller utan tesaurus. Viktigt med informationskompetens Bibliografiska databaser

Träffmängder Med eller utan tesaurus. Viktigt med informationskompetens Bibliografiska databaser

Träffmängder Med eller utan tesaurus. Viktigt med informationskompetens Bibliografiska databaser

Hur påverkas undervisningen? Analysera och klart formulera sitt informationsbehov Välja informationsresurser som svarar mot informationsbehovet Studenten väljer två databaser Det ska finnas en tydlig koppling till informationsbehovet

Hur påverkas undervisningen? Kunna anpassa sin sökning efter informationsresursen och använda ett iterativt söksätt Källkritiskt utvärdera resultatet av informationssökningar Relevansrankning och iterationer Färre träffar i Primo och Google Det är lättare att rikta och utvärdera träffarna i bibliografiska databaser