PUMPS – Punktlighet genom Målpunktsstyrning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tågfärd – Allmänt Banverkets lärarledda utbildning i JTF, Bilaga 8 Tågfärd Berätta – att regler för tågfärd finns i Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter.
Advertisements

KAJT-dagar —07 Martin Joborn.
Gratis kollektivtrafik för Studenter!
-en översiktlig beskrivning
Varför är det viktigt att mäta?
Jörgen Ohlsson Softronic AB.
Rapport Öresundstågtrafiken Punktlighetstatistik Kapacitet – tåg på verkstad.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
det här bildspelet har ”kommit till åren”…så känns den gamla tidsinställningen för seg…tryck och håll ned ”page down”…och ”page up” om det går för fort..;)
Testmätningar med PPP tillsammans med Sjöfartverket utanför Oxelösund
Libris som mobilapplikation • Målgrupp • Specifikt mobil • Relaterat till researchprocessen • Kan sträcka sig en bit in i framtiden • Smartphones.
Ncg | sweden om | navigator media Oskar Kristiansen
Vissa av bilderna i denna powerpoint-presentation är tagna av fotograf Paul Quant.   Fotografen har upphovsrätt till bilderna. Endast Handisam och Processtöd.
Lönsamhet i produktionsförbättringar
Varför gör vi denna satsning?
FFI – Lyckade/Pågående projekt
Nervsystemet och hjärnan
- Osäkerhetskällor för nätverks-RTK? Examensarbete utfört hos geodesi - enheten, LM, april-maj 2013 Fördröjning och bortfall av nätverkskorrektioner Lena.
Struktur för självförbättrande system
Fritt fall Sid
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Reduceringsplan Göteborg T14
Analys av slitna strömavtagare med hjälp av datoriserad bildanalys
Kondition och träning.
Rörelse Kapitel 7.
För att infoga en ny sida, välj "Ny bild" under fliken Start i menyn. Välj den layout som passar sidan bäst. För att ändra layouten på sidan, välj "Layout"
NETinfo 2009–10-09 Magnus Persson Epost: Telefon: 046 –
Constructive Critique of Design Group 3 reviews Group 5.
Editeringsregler vid samtidiga sändningar Pirjo Svedberg, 14 oktober
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Preliminär rapport delas i slutet av maj till alla som deltagit i seminarieserien Tid för synpunkter till midsommar Förslag till slutlig rapport i augusti.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
HJÄRNGYMPA.
Kan man väga risker mot nytta?
Motorcyklisters hastigheter
LKAB Kapacitet Malmbanan
Kund- och Marknadsanalys/MJ Sid 1 Martin Johansson Bortfall, ”pragmatiker” och statistiktalibaner.
IQFleet. Utvärdering av konceptet fordonståg i verkliga trafikförhållanden. Utveckla simuleringsverktyg för att prediktera trafikflöden på motorväg, genom.
Spärrfärd Vagnuttagning och A-fordonsfärd slås ihop och kallas i JTF för spärrfärd. Reglerna för spärrfärd finns i JTF framtagna för de olika trafikeringssystemen.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Dialog om utbytestakten av spår på sträckan Boden - Bastuträsk.
Delårsrapport Q3 1 juli – 30 september 2011 Jan Forsberg, VD.
Har du räknat? -ekonomi i klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 16 oktober 2014.
Vad är problemet? ...familjen... …jaha…och mer?
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Rörelse Kapitel 7.
Datorseende TexPoint fonts used in EMF: AA.
Viktigaste säkerhetsdetaljen
Karin Pettersson Landskapsarkitektstudent. 46%
Ännu en världsnyhet från TOPCON! Den nya G3™ tekniken... Tar oss till framtiden...
KINEMATIK I 1-DIMENSION
Projekttitel: FLOAT – FLexibel Omplanering Av Tåglägen
Den framtida operativa trafikbilden Inst. för informationsteknologi Uppsala universitet Bengt Sandblad.
Forskning för bättre kapacitetsutnyttjande KAJT-seminarium 6 maj 2015 Martin Joborn LiU och SICS Swedish ICT.
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Engångsbatchar/kompletterings- batchar för registervård Hans Persson
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Ta med dig kartan ut i skogen Du behöver inte ladda in några nya program. Du finner webbappen på adressen Du får information.
Underhållsinriktad behovsinventering.. 2  Behovsinventering: Inledande fokus på “Verktyg för övervakning av ventiler”.  Verktyg finns på marknaden (ABB,
Sparsam körning (Evo) Panel-PC
Öppen frågestund Den 29 mars 2017.
Bildsvep Spara och återuppta en ansökan Börjar strax
X 4.3 Sträcka, tid och hastighet
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
Instruktioner MikroRisk
Algoritm för insättning av ett tåg i en befintlig tidtabell
Kapacitetsplanering på järnväg Kristina Eriksson
Helena Stigson, Folksam
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

PUMPS – Punktlighet genom Målpunktsstyrning Martin Joborn SICS Swedish ICT Magnus Åhlander Transrail Sweden AB

Återkoppling: - Aktuell position Målpunktsstyrning Målpunkt: - Position - Tid - Hastighet Återkoppling: - Aktuell position - Aktuell hastighet - Når målpunkt? Trafikledare: - Observerar nuläge - Planerar trafik - Skapar målpunkter Lokförare: - Kör tåg Prickar målpunkter Kan ha förarstöd CATO hos LKAB på Malmbanan AdmiRail på Lötschberg-basis-tunnel, Schweiz

Målpunktsstyrning Säkerställ hinderfritt möte - Signal Vj msi 373 - 12:43:30 - Stopp - Signal Vj infsi 370 - 12:46:30 - STH Vj msi 373 Vj infsi 370 Säkerställ hinderfritt möte - Blsi 366 +500m - 12:57:00 - 80 km/h - Signal UBlsi 360 - 12:57:00 - 80 km/h Blsi 366 UBlsi 360 Blsi 364 Säkerställ körning utan signalskugga

Exempel CATO hos LKAB på Malmbanan och Trafikledningen i Boden (levererat av Transrail) AdmiRail på Lötschberg-basis-tunnel, Schweiz (Systransis)

Effekter Trafikledare kan optimera trafik – detaljerat och i realtid Förare kan planera körning Undvika onödiga stopp Minimera energiåtgång (manuellt eller med stödsystem) Spara bromsar Maximera komfort Bättre trafikflöde Stopp vid infartssignaler undviks Stopp för signalskugga undviks Jämnare hastighet Bättre robusthet - lättare optimera störningshantering Ökad bankapacitet – minskat behov av headway Förbättrad kommunikation trafikledning ↔ lokförare

HUR STORA effekter? Undvika stopp vid signal ger många positiva effekter Hur stora är effekterna??? Beror ju på hur många stopp som görs… PUMPS (del av frågeställning): Hur många onödiga stopp görs vid röda signaler (som hade kunnat undvikas om man hade målpunktsstyrning) Fokus: Godståg

Har tåg stannat vid signal? UBlsi 360 Blsi 364 Blsi 366 Beräkna medelhastigheter på blocksträckor Om medelhastighet < vkrit => tåg har stoppat vkrit beror på: Medelhastighet på nästa blocksträcka Banans STH Broms & accelerationstal Blocksträckans längd

DatakällOR: TPOS+BIS+DPP TPOS ger: Tidpunkter Signalpassager (enligt TMS-systemet) Mappning till signalnamn (enligt BIS) GPS-data (från 10% av tågen) BIS ger: Positioner för signaler Signaltyper Mappning long-lat till banpositioner DPP Planerade stopp

Svårigheter Teststräcka: Nässjö-Hallberg TPOS-data har brister – många signaler saknas! Signalhändelse loggas i TPOS – men vilken signal? Skapa mappning genom GPS-data ”E-händelser” (blocksträcka beläggs) OK ”F-händelser” (blocksträck släpps) dålig Slumpvisa fördröjningar ibland

Stoppdetektion Medelhastigheter enligt TPOS ”Facit” – med GPS-hastigheter Stopp enligt vår algoritm Utan GPS-data

Stoppdetektion 2 TPOS (+ signalkorrigering) TPOS+GPS

Stoppdetektion 3 Detekterade stopp (markerade med prickar) Detekterade stopp då GPS saknas (prickar)

Preliminära delresultat Sträcka Antal tåg som kör > 10 km Planerade stopp (enligt DPP) Verkliga stopp Bdn-Gä 117 133 344 Gä-Hrbg 94 89 199 Hrbg-N 55 39 98 N-Mgb 86 105 179 Summa 352 366 820 Granskning, tolkning och slutsatser återstår…