VÅRA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENTER INTRODUKOTION AV KAPITLET Som konsumenter har vi rättigheter --------------------------------------------------------------------------------------------- Det finns mycket att tjäna på att ha koll på sina rättigheter som konsumenter, så nu ska vi kolla på vad som gäller.
En butik får höja priset hur mycket de vill. SANT ELLER FALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill. VÄCKA ETT INTRESSE Fri prissättning Att pruta --------------------------------------------------------------------------------------------- Vi har gjort några påståenden som handlar om våra rättigheter som konsumenter. Frågan är om de är sanna eller falska. Om de är sanna blir de gröna, om de är falska blir de röda. En butik får höja priset hur mycket de vill? Är det sant eller falskt? Grönt, det är sant. Vi har fri prissättning i Sverige. En jacka kan kosta 500 kr på ett ställe och 1 000 kr på ett annat. Det gäller alltså att jämföra priser. Det är utbud och efterfrågan som gäller, vilket gör att vissa saker som det är ont om men som är eftertraktade kan kosta multum. Brukar ni pruta? Varför inte? Konkurrensverket har börjat uppmana oss att pruta mer. De har sett att vi unga är mycket sämre på det än den äldre generationen. Det är kanske inte möjligt på mat men på t ex elektronik. Om inte priset i sig går att ändra kan man alltid försöka få mer saker med på köpet, såsom ett extra batteri till kameran, minne till telefonen osv.
Presentkort gäller alltid i minst 1 år. SANT ELLER FALSKT? Presentkort gäller alltid i minst 1 år. VÄCKA ETT INTRESSE Giltighetstid för presentkort --------------------------------------------------------------------------------------------- Presentkort gäller alltid i minst 1 år, eller hur är det? Rött, det är falskt. Den tid som ett presentkort är giltigt bestäms av butiken, så titta vad som står på kortet. Om det inte står hur länge presentkortet ska gälla, gäller det i 10 år från det datum som det utfärdades. Men det kan vara bra att se på presentkort som en färskvara eftersom det är ganska tråkigt om de går ut innan man hinner använda dem, eller att affären har upphört eller gått i konkurs.
SANT ELLER FALSKT? Du har inte rätt att reklamera ett par jeans som du har köpt på rea. VÄCKA ETT INTRESSE Man har rätt att reklamera rea-varor --------------------------------------------------------------------------------------------- Du har inte rätt att reklamera ett par jeans som du har köpt på rea? Hur är det här? Rött, det är falskt. Reklamera betyder att man klagar på det man har köpt. Man har rätt att klaga även på reavaror, om det inte är just på grund av felet som priset är nedsatt, men då ska detta tydligt framgå, t ex ”Halva priset på grund av trasig dragkedja”. Om det sedan blir andra fel har man alltid rätt att klaga på dem.
AVTAL – EN ÖVERENSKOMMELSE Vem kan ingå ett avtal? Hur ingår man ett avtal? Vad kan man ingå avtal om? Gäller alla avtal? VAD ETT AVTAL ÄR Avtalsrätt från 18 år Olika sätt att ingå ett avtal Ingångna avtal ska hållas Undantag från regeln om att ingångna avtal ska hållas --------------------------------------------------------------------------------------------- Ordet avtal kan känns lite tungt, men ett avtal är egentligen inget annat än en överenskommelse. Det som ni ser på den här bilden är ett exempel på standardavtal. Brukar ni läsa igenom det innan ni köper något? Varför inte? Ja så här ser det ju oftast ut när det kommer till standardavtal, smått och svårläst. Oftast är ju texten sådär härligt ljusgrå också mot en vit bakgrund som verkligen inte underlättar. Varför gör de så tror ni, vill de att vi ska läsa det? Det kanske är så att det står saker där som inte är så fördelaktiga för mig. Oavsett hur jag gör så är det detta jag blir bunden av och måste följa, det spelar ingen roll om jag läst eller inte. Försök att inte hasta in i ett avtal, om någon stressar på brukar det inte vara till din fördel. Testa att ställa kontrollfrågor till säljaren och be henne eller honom att stryka under i avtalet vart olika villkor står. Vem kan ingå avtal? Alla som är över 18 år har rätt att ingå avtal. Men det finns två undantag. Från 16 års ålder har man rätt att bestämma över pengar som man tjänat själv. Den som har eget hushåll före 18 års ålder har också rätt att handla till sitt hushåll. Men det här gäller bara kontantköp, den som är under 18 år har aldrig rätt att ingå kreditavtal. Gäller alla avtal? Huvudregeln är att ett avtal mellan två parter är bindande, oavsett om det är skriftligt eller muntligt. Men skulle man bli oense, är en muntlig överenskommelse svår att bevisa. Exempel Om jag och X kommer överens om att hon ska köpa min säng när vi sitter och snackar, vi säger att hon ska betala 3 000 kr för den. När hon väl kommer och ska hämta den och betala ger hon mig bara en ynka tusing och menar att det var det vi kom fram till. I det här läget står ord mot ord och det blir svårt att bevisa vad som var den ursprungliga dealen. Detta hade vi kunnat undvika om vi bara skrivit ner det. Det hade räckt med att vi skrivit ner det på en servett och det hade kunnat hjälpa. Vi skulle även kunnat spela in vad vi kommit överens om, många av oss har ju mobiltelefoner med inspelningsfunktion. Varför inte spela in när säljare lovar oss olika saker? Ta tillbaka lite av makten. Den här metoden använder ju telefonförsäljare. Av flera olika skäl kan hela avtalet, eller vissa villkor, förklaras ogiltiga. Avtal som till exempel tillkommit under tvång eller när säljaren inte talat om viktiga fel är ogiltiga. Ett avtal som bryter mot tvingande lagstiftning är också ogiltiga. Med tvingande lagstiftning menas att företaget inte kan ge konsumenten sämre villkor än vad lagen säger.
ÖPPET KÖP DET ÄR FRIVILLIGT FÖR SÄLJAREN ATT ERBJUDA ÖPPET KÖP Säljaren har rätt att villkora öppet köp Kom överens om att öppet köp ska gälla --------------------------------------------------------------------------------------------- Att handla på öppet köp betyder att man får pengarna tillbaka om man ångrar köpet inom en viss tid. Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker. Varje säljare bestämmer själva om de ska ha öppet köp och vilka villkor som ska gälla. Vill du köpa en vara på öppet köp ska du be om det innan du betalar. Om affären går med på öppet köp är det viktigt att detta skrivs ner, till exempel på kvittot. För att du ska vara säker på att öppet köp gäller ska varan återlämnas i samma skick som när du köpte den. Om öppet köp gäller har du rätt att få tillbaka betalningen på det sätt som du betalade, kontanter = kontanter. Exempel X var i Stockholm en helg och handlade och såg då skyltar om att flera affärer gav öppet köp om man handlade måndag till torsdag men inte fredag till söndag. Har ni sett något likande? Vad är förklaringen till detta tror ni? X fick svaret att det berodde på att konsumeter börjat missbruka öppet köp genom att de börjat ”låna” hem kläder under helgen, ungefär som ett klädesbibliotek. Man köpte sin topp på öppet köp och använde den under helgen för att sedan lämna tillbaka den på måndagen. Affären misstänkte att den var använd, eftersom den t ex luktade rök, men de kunde inte bevisa det. Därför begränsade affären rätten till öppet köp. Bytesrätt är en annan sak som vi ibland erbjuds i samband med ett köp. Det innebär att man inom en bestämd tid kan lämna tillbaka en vara och istället få en annan vara eller ett tillgodokvitto. Bytesrätt är alltså inte samma sak som öppet köp.
ARN – ÖPPET KÖP Susanne köpte ett par hörlurar för 795 kr. Vid köpet utlovades tio dagars öppet köp. Hon var inte nöjd med hörlurarna utan gick tillbaka till affären för att få tillbaka sina pengar. I butiken nekades hon detta eftersom hon hade slängt bort kartongen de låg i. Susanne yrkade att få tillbaka det hon betalat för hörlurarna. Säljaren bestred kravet. SÄLJAREN HAR RÄTT ATT VILLKORA ÖPPET KÖP Säljaren behöver inte acceptera extra kostnader --------------------------------------------------------------------------------------------- Jag tänkte att vi skulle kika på ett fall som kommit in till ARN som gäller just öppet köp. ARN är en förkortning för Allmänna reklamationsnämnden, som ger rekommendationer för hur tvister mellan konsumenter och företag ska lösas. (Läs igenom texten på bilen högt och gå igenom fallet utan att berätta lösningen. Låt sedan deltagarna prata med varandra i bikupor ca 1 min om vad de tror blev ARN:s rekomenadion. Berätta efter diskussionen kort vad ARN kom fram till och varför.) ARN kom fram till att Susanne inte hade rätt eftersom hon inte hade kvar kartongen som hörlurarna låg i när hon köpte dom. Principen kring öppet köp är ju att varan ska lämnas tillbaka i oförändrat skick så att den inte medför några extra kostnader för säljaren. En borttappad kartong innebär en extra kostnad för butiken.
GARANTI Vad är en garanti? Har man alltid rätt till en garanti? Vad ingår egentligen? Behöver du en tilläggsförsäkring? DET ÄR FRIVILLIGT FÖR SÄLJAREN ATT ERBJUDA GARANTI Garanti innebär att säljaren ansvarar för varan Säljaren bestämmer garantins omfattning En garanti får inte kosta extra En tilläggsförsäkring innebär inte alltid ett utökat skydd --------------------------------------------------------------------------------------------- En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Precis som för öppet köp är det alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier. Det är vanligt garantin gäller för en viss tid, t ex ett år. Garantin kan också vara utformad så att det bara är en viss egenskap hos varan som garanteras. En och samma vara kan ha olika garantier som löper under olika tider, för olika delar av varan. Exempel En bil kan ha rostskyddsgaranti som löper i fem år, nybilsgaranti i sju år och vagnskadegaranti i tre år. Problemet är att företaget kan villkora garantin, exempelvis genom att säga att du måste följa en viss serviceplan eller fylla på en viss sorts motorolja. Om du köpt en vara med garanti måste säljaren kunna bevisa att felet beror på en olyckshändelse, vanvård, onormal användning eller att du inte följt skötsel- och serviceanvisningarna för att slippa ansvaret från varan och för att garantin inte ska gälla. Ibland är det lätt att förstå vad som inte täcks av garantin men ibland är det lite svårare. Samma dag som X fick sitt körkort fick X låna sin morfars stora Volvo. När X skulle hämta sin kompis backade X över sin kompis väska på uppfarten. I väskan låg kompisens nya kamera. Kameran blev krosskadad och X blev förtvivlad eftersom detta hänt redan den första dagen med körkortet. Kompisen var dock lugn; ”Den har ju garanti” . Tillsammans åkte vännerna till butiken och visade fram kameran. Säljaren såg skeptisk ut och menade att den korsskadade kameran inte täcktes av garantin. Och detta stämde ju mycket riktigt eftersom kameran inte hade hanterats på ett riktigt sätt. Vad tycker ni att X och kompisen skulle göra? Skulle X köpa en ny kamera till sin vän? I det här fallet täcktes kameran av drulle-tillägget i hemförsäkringen, och det är något som många ofta missar. I många fall tänker man snarare på tilläggsförsäkringar än på det skydd som man har i sin hemförsäkring. Tilläggsförsäkring är en extraförsäkring som du köper i butiken samtidigt som varan. Det är bra att fundera på om du verkligen behöver en tilläggsförsäkring eftersom det blir ett väldigt dyrt sätt att försäkra dina saker. Kontrollera först vad som ingår i din hemförsäkring. Andra saker som man kan ha med sig är att butikerna tjänar mer pengar på att sälja tilläggsförsäkringar och avbetalningsköp än vad de gör på själva varuförsäljningen. Tänk på att Konsumentköplagen och eventuella garantier faktiskt ger ett bra grundskydd mot ursprungsfel i en vara. Dessutom brukar de vanligaste felen på en vara inte ingå i tilläggsförsäkringarna, trots vad säljarna faktiskt har lovat. Frågar en säljare om du vill köpa en extra garanti ska du bli vaksam, en garanti ska alltid vara gratis. Det säljaren iså fall försöker sälja till dig är någon form av tilläggsförsäkring.
ARN – FEL UNDER GARANTITIDEN Ronak köpte i december en mobiltelefon. Ett års garanti lämnades. I oktober lämnade hon in den till säljaren för reparation. Felet var att telefonen stängde av sig själv ibland. Hon fick besked om att telefonen var fuktskadad. Säljaren ville därför inte reparera telefonen på garantin. Ronak vände sig till nämnden och yrkade byte till ny telefon utan kostnad. Säljaren bestred yrkandet. SÄLJAREN BESTÄMMER GARANTINS OMFATTNING Felaktig hantering täcks oftast inte av garantin Felsökningsavgifter kan förekomma --------------------------------------------------------------------------------------------- Nu ska vi titta på ett annat fall från ARN som handlar om garanti. (Läs igenom texten på bilen högt och gå igenom fallet utan att berätta lösningen. Låt sedan deltagarna prata med varandra i bikupor ca 1 min om vad de tror blev ARN:s rekomenadion. Berätta efter diskussionen kort vad ARN kom fram till och varför.) ARN kom fram till att Ronak inte hade rätt. Anledningen till det var att felet berodde på en fuktskada. Av telefonens instruktioner framgick att den inte fick utsättas för fukt eller höga temperaturer. ARN menade alltså att det är troligt att Ronak har hanterat varan felkatigt eftersom den var fuktskadad. Det är dock viktigt att företaget kan visa ett samband mellan fukten och just det specifika felet. Visar sig andra fel, som att 5:ans knapp trillar loss, som inte har samband med fukten måste företaget fortfarande åtgärda dem.
FÅ KOLL PÅ DINA RÄTTIGHETER! Konsumentköplagen Konsumenttjänstlagen Distans- och hemförsäljningslagen LAGAR SOM GER KONSUMENTER SKYDD Tvingande lagstiftning Kunskap ger ett annat bemötande --------------------------------------------------------------------------------------------- För att få koll på sina rättigheter kan det vara bra att veta vad lagen säger. Om man någon gång befinner sig i en situation när man måste klaga kan det vara riktigt bra att kunna visa att man kan lagen eftersom det kan ge ett helt annat bemötande! Vi ska därför kika lite närmare på tre av de lagar som är viktiga för oss konsumenter. Konsumentköplagen och Konsumenttjänstlagen är som två tvillinglagar, bara det att den ena reglerar köp av varor och den andra köp av tjänster. Lagarna är dessutom tvingande, vilket betyder att säljaren inte kan avtala fram sämre villkor än vad som står i lagen. Så är det inte med alla lagar, som kan avtalas bort helt eller delvis.
KONSUMENTKÖPLAGEN Gäller när du är konsument Och köper en vara Som ska användas för enskilt bruk Säljaren måste vara ett företag GER SKYDD NÄR EN KONSUMENT KÖPER VAROR AV ETT FÖRETAG --------------------------------------------------------------------------------------------- I Konsumentköplagen står det vilka rättigheter vi har som konsumenter när vi köper en vara av en säljare som inte är en privatperson. Den gäller alltså inte när jag som privatperson handlar av en annan privatperson!
VAD ÄR ”FEL”? När varan är trasig Bruksanvisning saknas En annons om varan är vilseledande Eller om varan är farlig FEL ENLIGT KKL Man har rätt att reklamera felaktiga varor Ursprungliga fel Man har rätt att få en bruksanvisning En annons kan bli en del av avtalet Farliga varor är felaktiga --------------------------------------------------------------------------------------------- När har jag användning av lagen. Jo, den ger mig rätt att klaga om varan är felaktig. Men vad är egentligen fel enligt lagen? En vara är felaktig om den är trasig och det beror på ett fel som fanns från början. Det måste alltså vara ett ursprungligt fel, ett fabrikationsfel, på varan. Exempel Säg att jag har köpt den här stolen av ett företag. Jag kommer hem och är väldigt nöjd med min stol. Jag använder den och den funkar bra. Men när jag ska sätta mig på den efter två veckor brakar den ihop på grund av att den är felmonterad. Jag köpte stolen färdigmonterad så det är inte jag som har satt ihop den fel. Detta blir ett fel som säljaren ska stå för, ett ursprungligt fel, fabrikationsfel även om den såg hel och fin ut från början, felet fanns ju där. Men en vara kan också vara felaktig om bruksanvisning saknas. Om en annons är vilseledande och säljaren inte ger mig rätt information innan köpet är varan felaktig eftersom annonsen räknas som en del av avtalet, och säljaren har brutit mot detta. I somras köpte X en begagnad bil av en bilhandlare. I annonsen stod det att bilen hade AC men när X kom hem upptäckte hon att den inte fungerade. Hon vände sig till säljaren för att få den lagad, men säljaren ville inte hjälpa henne utan menade att hon själv skulle ha undersökt bilen innan hon köpt den. Men eftersom det stod i annonsen att bilen hade AC, och säljaren inte hade informerat om att den inte fungerade, hade hon rätt att få den lagad. Detta eftersom annonsen var en del av avtalet. Då säljaren inte hade egen möjlighet att laga AC:n fick X avdrag på priset med 15 000 kr. Det är också fel på en vara om den är farlig, t ex om jag köper en bil av en bilhandlare som inte skulle gå igenom besiktningen eller om jag köper en barnvagn som har allvarliga säkerhetsbrister. De fel som tagits upp här är de vanligaste felen, men det finns fler situationer då det är fel på en vara.
REKLAMERA FEL OCH FÖRSENING Reklamationstiden är 3 år Första 6 månaderna har man starkast skydd Reklamera så snart du ser att varan är felaktig Reklamera till säljaren ”Spara kvittot!” REGLER FÖR REKLAMATION Skillnad mellan reklamation och garanti Reklamationstiden 6-månadersreglen Reklamera inom skälig tid Reklamera till den andra avtalsparten Inget formkrav på kvitto --------------------------------------------------------------------------------------------- När jag klagar på en vara som det är fel på enligt lagen betyder det att jag reklamerar den. Jag har rätt att reklamera en vara i upp till tre år efter det att jag köpt den. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden. Jag har alltid rätt att reklamera en vara i tre år! Det kan vara bra att veta skillnaden på reklamation och garanti eftersom butikerna ibland försöker att ”dribbla bort oss” genom att bara prata om garanti och inte nämna reklamationsrätten. Jag måste lämna ett meddelande om felet ”inom skälig tid” efter det att jag har upptäckt det. Det har jag gjort om jag reklamerar inom två månader. Men om jag har varit sjuk eller bortrest kan ”skälig tid” förlängas. Under de första sex månaderna efter köpet har jag som konsument starkast skydd, då är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt och säljaren blir ansvarig för felet. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det jag som köpare som måste göra det troligt att felet fanns från början. För att få reda på vems felet är brukar säljaren vilja göra en felsökning och då kan det tillkomma en felsökningsavgift. För att få ta ut en avgift måste säljaren tydligt tala om detta innan jag lämnar in varan. Avgiften får heller inte vara så hög att den avskräcker mig från att reklamera. Ytterligare en sak man kan tänka på är att inte fortsätta använda varan om man upptäckt ett fel på den, eller försöka fixa felet själv. Då kan reklamationsrätten försvinna. Det är vanligt att säljaren vill att du ska visa kvitto när du reklamerar. Det stämmer egentligen inte helt eftersom det du ska kunna visa är var och när du köpte varan, och till vilket pris. Kan ni komma på något annat sätt att visa detta förutom kvitto? Kontoutdrag kan vara ett sätt, men det finns säkert fler. För att slippa tjafs är det bäst att spara kvittot i tre år. Kvitton bleknar lätt, så ta en kopia eller scanna in viktiga kvitton så är du säker på att de finns kvar om du skulle behöva dem. Att sätta in viktiga kvitton i en pärm med flikar för olika år gör att du lätt hittar dina kvitton när du behöver dem.
FEL PÅ VARAN – VAD KAN MAN GÖRA? Hålla inne betalningen Få varan reparerad eller få en ny vara RÄTTIGHETER NÄR EN VARA ÄR FELAKTIG Man har rätt att hålla inne betalningen Två gånger reparation eller omleverans vid samma fel Prisavdrag vid mindre fel Häva köpet vid större fel Skadestånd för kostnader på grund av en felaktig vara --------------------------------------------------------------------------------------------- Om man är överens med säljaren om att det finns ett fel, och det är säljaren som är ansvarig för felet, vad kan man kräva då? Du kan alltid stoppa betalningen, men se först till att du och säljaren är överens om att det är säljaren som är ansvarig för felet. När det är ett fel på en vara som säljaren är ansvarig för kan du i ett första steg kräva avhjälpande eller omleverans. Vilket av de två alternativen det blir beror på vad som är lägst kostnad för säljaren. Avhjälpande betyder att säljaren reparerar varan utan kostnad och omleverans betyder att du får en annan vara som är likvärdig i funktion, kvalitet och utseende. Hur många gånger tror ni att säljeren har rätt att reparera ett fel eller ge dig en ny vara? Oavsett om säljaren väljer att reparera eller byta ut har denne bara två gånger på sig. Blir det samma fel på varan en tredje gång har man rätt att kräva att man går vidare till en annan åtgärd. Glöm tre gånger avhjälpande och en gång omleverans. Det stämmer inte! Är det fortfarande fel på varan har du rätt att få ett avdrag på priset eller ersättning för att få felet fixat hos någon annan. Prisavdrag är aktuellt om felet inte är så stort utan att du fortfarande har nytta av det du köpt. Som ett sista alternativ kan man häva köpet, det betyder att du lämnar tillbaka varan och säljaren ger dig pengarna tillbaka. Det finns inte längre något avtal. Du kan dessutom kräva skadestånd för faktiska kostnader som du fått i samband med felet på varan, t ex resor och telefonsamtal. Du kan också få ersättning för skador på andra saker i ditt hem som beror på den felaktiga varan, exempelvis en felaktig diskmaskin som läcker vatten och skadar golvet. Ibland är följdkostnaderna på grund av felet högre än vad varan kostade. Det är viktigt att man kollar med säljaren innan man drar på sig kostnader. De har kanske egen personal som kan hämta den felaktiga diskmaskinen. Exempel X köpte en hästtransport. När hon var på väg till en tävling och kommit långt hemifrån brakade golvet i transporten. Som tur var upptäckte hon det genast, men hästen hade blivit skadad och behövde tas till en veterinär. Transporten behövde dessutom bärgas. När X vände sig till säljaren gick de genast med på att hon skulle få en ny hästtransport. Men när X krävde skadestånd för de kostnader hon haft för veterinärvård och bärgning av transporten blev det stopp. Tillsammans handlade det om mer än 50 000 kr. Först efter att hon vänt sig till ARN fick hon rätt och säljaren betalade skadeståndet. Kom ihåg att man har mer rättigheter än man kanske tror och att det är bra att ha koll på sina rättigheter för att kunna stå på sig. Det är inte lätt att vara konsument. X köpte en mobiltelefon och var mycket nöjd. Men redan efter en vecka hade telefonen fått massa damm under displayen vilket innebar att det även fanns risk för fuktskada. X gick tillbaka till säljaren och reklamerade telefonen. Säljaren svarade med ett leende att felet inte täcktes av garantin eftersom det inte var ett funktionsfel, det gick ju fortfarande att ringa på telefonen. Det säljaren inte visste var att X var konsumentvägledare och hade bra koll på sina rättigheter. När X började hänvisa till reklamationsrätten i Konsumetköplagen ändrades säljarens bemötande och telefonen skulle genast tas in för reparation. Visste du att du har rätt till en ersättningsvara om det tar längre än en vecka att avhjälpa felet, om det är en vara som du är beroende av i din vardag? Går inte det att få fram en ersättningsvara har du rätt till prisavdrag och skadestånd om du istället måste hyra en ersättningsvara. Få prisavdrag Häva köpet Få skadestånd
ARN – RESEKOSTNADER VID FEL PÅ VARA Anna köpte reservdelar till sin bil. Delarna var felaktiga. Hon lämnade tillbaka delarna och fick tillbaka vad hon hade betalat för dem. Anna ville även ha ersättning för den resa hon fått göra när hon lämnade tillbaka de felaktiga delarna. Säljaren gick dock inte med på det. Anna yrkade ersättning för resekostnader med bil i samband med återlämnandet (16 kr per körd mil). Säljaren bestred yrkandet med hänvisning till sina försäljningsvillkor. Av dessa framgår att företaget aldrig ersätter resekostnader eller andra följdkostnader orsakade av fel på en vara. RÄTTIGHETER ENLIGT KKL KAN INTE AVTALAS BORT Man har rätt till skadestånd enligt KKL KKL är tvingande --------------------------------------------------------------------------------------------- Nu ska vi prata om ytterligare ett fall från ARN. Den här gången rör det sig om ett fel på en vara. (Läs igenom texten på bilen högt och gå igenom fallet utan att berätta lösningen. Låt sedan deltagarna prata med varandra i bikupor ca 1 min om vad de tror blev ARN:s rekomenadion. Berätta efter diskussionen kort vad ARN kom fram till och varför.) ARN kom fram till att Anna hade rätt till ersättning eftersom det var en kostnad som hon fått på grund av att det var fel på varan hon köpt. Lagen är tydlig om att konsumenten har rätt till skadestånd för faktiska kostnader.
KONSUMENTTJÄNSTLAGEN Gäller när någon utför ett arbete åt dig Den är felaktig om: Den inte är fackmässigt utförd Bryter mot det som ni avtalat om Pris på tjänst Omsorg och information RÄTTIGHETER NÄR EN KONSUMENT KÖPER TJÄNSTER AV ETT FÖRETAG KtjL gäller konsumentköp av tjänster och är tvingande När en tjänst är felaktig Regler för pris --------------------------------------------------------------------------------------------- Konsumenttjänstlagen är, som vi sa förut, uppbyggd på samma sätt som Konsumentköplagen. Det är en tvingande lag som ger oss skydd. Den gäller när vi handlar tjänster som exempelvis tapetsering av lägenheten eller service av cykeln. Den gäller egentligen inte tjänster på kroppen men tatuering och hårklippning är så pass vanligt att det brukar räknas in här. Är det någon som känner igen tjejen på bilden? Vem är hon och vad är hon känd för? Hon är en 18-årig belgisk tjej som stämde en tatuerare efter att ha fått 56 stjärnor tatuerade i ansiktet. Hon hävdade att hon bara hade beställt tre stjärnor och att tatueraren missförstått henne. Hon märkte inte heller vad som höll på att hända under arbetets gång eftersom hon somnade. Tatueraren hävdade att hon visst hade beställt 56 stjärnor och att hon var nöjd med tatueringen när hon lämnade affären. Senare erkände hon att hon faktiskt hade beställt 56 stjärnor men ändrat sig när pojkvännen gjorde slut och pappan blev arg. Vad kan vi lära oss av det här? Det är vanligt att det blir tvister när man köper tjänster. Ofta handlar det om att man inte är överens om vad det är för tjänst som ska utföras eller hur den ska utföras. En tjänst är felaktig om den bryter mot avtalet, alltså det som man kommit överens om. Om man ska kunna visa att det är en felaktig tjänst måste man alltså kunna visa vad man avtalat om. Här blir det väldigt viktigt att skriva ner vad man faktiskt kommit överens om. En tjänst är även felaktig om den inte är fackmässigt utförd. Exempel Om vi återgår till tjejen på bilden och utgår från att 56 stjärnor skulle tatueras men att tatueraren tatuerade för djupt, vilket gjorde att stjärnorna blev suddiga, skulle hon ha kunnat reklamera tjänsten på grund av att den inte var fackmässigt utförd. När det gäller köp av tjänster har säljaren en omfattande informationsplikt och ska ha konsumentens bästa för ögonen. Detta innebär att en hantverkare ska avråda mig från att köpa en tjänst om den inte är till rimlig nytta för mig. Hantverkaren ska även informera mig om det framkommer behov av tilläggsarbete under arbetets gång. Det är vanligt att man får ett ca pris när man anlitar hantverkare eller t ex lämnar in cykeln på service. Hur många procent dyrare får cykelreparationen bli om jag fått ett ca pris på 300 kr? Har hantverkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift, så får priset inte överskridas med mer än 15 procent om ni inte har avtalat om något annat. Du har rätt att få en specificerad räkning som gör det möjligt att bedöma arbetets art och omfattning. Det ska också framgå av räkningen hur priset har räknats fram.
ARN – ANSVAR FÖR JACKA David besökte en kväll studentkårens pub. Han betalade en entréavgift och lämnade in sin jacka i garderoben för bevakning. Han fick en numrerad bricka. När han skulle hämta ut sin jacka var den borta. Studentkåren har vägrat att ersätta honom för kläderna. David yrkade ersättning med 2 000 kr för jacka. Han hade då gjort ett avdrag för ålder och bruk. Studentkåren bestred kravet. Man tog inget ansvar för förvaringen. Man hade också satt upp en skylt där det framgick att man inte ansvarade för inhängda jackor, väskor och dylikt. RÄTTIGHETER ENLIGT KTJL KAN INTE AVTALAS BORT Köp av tjänst Krav på fackmässighet --------------------------------------------------------------------------------------------- Här kommer att annat fall från ARN där ni ska få diskutera lite längre. Den här gången handlar det om köp av tjänst. (Gå igenom ärendet utan att berätta om lösningen. Tala om att det är en övning där de ska använda all tidigare genomgången information i sina avväganden. Låt deltagarna prata i mindre grupper ca 5 min om vad de tror blev ARN:s rekommendation. Be dem rada upp argument som styrker deras ställningstagande. Säg att de ska tänka ”minirättegång” och kunna argumentera gentemot varandra för sina ståndpunkter. Efter att deltagarna har diskuterat i smågrupper får de berätta i storgrupp vad de kommit fram till och argumentera gentemot varandra. Led diskussionen genom att hjälpa till att problematisera och berätta slutligen hur ARN resonerade.) ARN kom fram till att Davids krav på skadestånd var rimliga och att han fick rätt. Det första ARN gjorde var att avgöra om David köpt en tjänst. Att han betalade en entréavgift som kan ses som ett paketpris, att han fick en numrerad bricka som kan ses som kvitto och att garderoben var bemannad gjorde att ARN kom fram till att han köpt en tjänst. Vad hade David då köpt för tjänst? Jo förvaring av jackan. Var tjänsten fackmässigt utförd? Nej, tjänsten var felaktigt utförd eftersom jackan saknades. I detta fall spelade skylten ingen roll eftersom nattklubben försökte avtala fram sämre villkor för David än vad som anges i lagen. Eftersom Konsumenttjänstlagen är tvingande och David hade köpt en tjänst som var felaktigt utförd fick han rätt.
DISTANS- OCH HEMFÖRSÄLJNINGSLAGEN Internet Telefon Postorder TV-shop E-post Hembesök Homeparty NÄR DHL GÄLLER Extra skydd i en utsatt situation --------------------------------------------------------------------------------------------- Nu ska vi kort gå igenom Distans- och hemförsäljningslagen. Fortfarande så gäller Konsumentköplagen eller Konsumenttjänstlagen beroende på om det är varor eller tjänster som man handlar, men vid distans eller vid hemförsäljning finns det ett extra skydd. Detta beror på att lagstiftarna tycker att man är extra utsatt i dessa situationer. Exempel När man handlar på distans har man inte samma möjlighet att ”klämma och känna” på produkten som när man handlar i en butik. X köpte en vedkamin via nätet. Hon kollade på bilder, allt såg bra ut och hon fick den till ett väldigt bra pris. X betalade i förskott. När X fick kaminen var kartongen jätteliten och det visade sig vara en dockskåpskamin som hon köpt. Helt plötsligt var det inte ett så bra pris… Även i hemmet säger lagstiftaren att man är extra utsatta eftersom man inte kan gå därifrån på samma sätt som i en butik. Man är dessutom ofta distraherade av olika orsaker.
ÅNGERRÄTT Du ska meddela säljaren inom 14 dagar Du ska kunna bevisa att du ångrat dig inom rätt tid Du har rätt att undersöka men inte att använda Du vet väl att ångerrätten kan avtalas bort? ÅNGERRÄTT ÄR EN RÄTTIGHET VID DISTANS- OCH HEMFÖRSÄLJNING Ångerrättens omfattning och längd Ger konsumenten rätt att undersöka varan Ångerrätten kan avtalas bort Canvasförsäljning ingår inte i DHL --------------------------------------------------------------------------------------------- Distans- och hemförsäljningslagen ger en 14 dagars ångerrätt när du handlar på exempelvis postorder, från TV-shop eller på internet. När du handlar varor på distans räknas ångerfristen från den dag då du har fått varan eller en väsentlig del av den. Ångerrätten gäller också om du ingår ett avtal om en tjänst på distans. Som regel börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås. Du har rätt att undersöka en vara och fortfarande utnyttja din ångerrätt. Du får alltså bryta förpackningen om den inte är plomberad. Du får dock inte använda varan. Var gränsen går mellan att undersöka och använda varierar mellan olika varor. Ångerrätten kan avtalas bort för tjänster som påbörjas innan de 14 dagarna har gått. För att detta ska kunna ske måste avtalet om köpet av själva tjänsten först ingås och ångerfristen måste ha börjat löpa. Det kanske ni har tänkt på om ni har ingått ett avtal genom telefonförsäljning. Då får man först säga ja till själva avtalet och sedan ja igen för att avtala bort ångerrätten. Så var försiktiga med det! Om du handlar något från ett annat EU-land, exempelvis via internet, har du också ångerrätt, men ångerfristen kan då vara kortare än 14 dagar. Tror ni att ångerrätten gäller även om ni köper en mobil av en försäljare som står utanför en matbutik? Det är faktiskt så att denna typ av försäljning inte räknas som distansförsäljning, utan som butiksförsäljning. Vilket gör att man inte har den lagstadgade ångerrätten som möjliggör undersökning av varan. Vid canvasförsäljning, som det kallas, har man möjlighet att titta på ett visningsexemplar av de olika produkterna.
NIX Privatpersoner kan spärra sitt fasta telefonnummer mot samtal för försäljning, marknadsföring och insamling Försäljare får inte ringa om du spärrat med NIX För spärrning ring 020-27 70 00 SPÄRRA HEMTELFONEN MED NIX Företag som man är kund hos får fortfarande ringa NIX gäller inte mobiltelefoner --------------------------------------------------------------------------------------------- Hur många har en hemtelefon? Om du vill spärra din hemtelefon så att försäljare inte kan ringa till dig kan du anmäla ditt nummer hos NIX. Företag som du är kund hos eller som du nyligen varit kund hos får dock fortfarande ringa till dig. NIX fungerar bara på privata fasta telefoner och du kan inte spärra din mobiltelefon eller din företagstelefon. Det är förbjudet att skicka reklamerbjudanden som SMS och mail, förutom då du själv lämnat dina kontaktuppgifter till företaget. Exempelvis då du gått med i en kundklubb, skrivit upp dig på en maillista etc. Uppgifter som du lämnat frivilligt kan säljas vidare till andra företag som då får kontakta dig.
E-HANDEL FÖRETAG Ta reda på fakta om företaget Vad händer om du har frågor och klagomål? Vad ingår i priset? Ingår moms, tullavgifter och porto? Säkrare att betala mot faktura eller postförskott än att betala i förskott Hur lång är leveranstiden? Leta efter så kallade trustmarks på webbplatsen Spara din beställning! VAR UPPMÄRKSAM VID NÄTHANDEL Var kritisk och ta reda på information Undvik förskottsbetalning --------------------------------------------------------------------------------------------- Det här är bra frågor och punkter som man kan gå igenom innan man bestämmer sig för att handla via nätet. De flesta företag som säljer varor på nätet är seriösa, men alla är det inte och genom att kolla upp företaget kan man förhoppningsvis undvika de oseriösa. Du kan t ex googla företaget och se om du hittar någon annan info utöver deras egna. Kolla även gärna upp om företaget har ett nummer där de kan nås. Prova att ringa och ställa en fråga. Det ska vara lätt att nå företaget, speciellt om något gått snett. Skriv gärna ut och spara avtalsvillkor för ditt köp eftersom dessa kan ändras på hemsidan för företaget.
E-HANDEL PRIVAT Var extra vaksam... Om erbjudandet låter för bra för att vara sant Om motparten stressar dig att genomföra affären Lämna aldrig ut ditt bankkonto eller kreditkortsnummer Vid stora belopp – gör upp affären på en bank eller använd bank-/postväxel Polisanmäl om varorna uteblir trots betalning VAR UPPMÄRKSAM VID NÄTHANDEL Konsumentlagstiftningen gäller inte vid privatköp God tro gäller ej --------------------------------------------------------------------------------------------- Allt fler av oss handlar och säljer privat via nätet på sidor som Tradera och Blocket. Det kan vara en jättebra affär men kom ihåg att Konsumentköplagen och Konsumenttjänstlagen inte gäller när man handlar av privatpersoner. Det blir därför väldigt viktigt att skriva ett avtal om vad som ska gälla kring köpet. Kolla även upp säljaren och betala helst inte i förskott. Lagen om god tro gäller inte längre och om ett köp verkar vara för bra för att vara sant så kan det mycket väl vara så. Det kan alltså bli så att du tvingas lämna ifrån dig sakerna som du köpt om det visar sig vara stödgods. Du kan dessutom bli åtalad.
RÅD, HJÄLP OCH INFORMATION Konsumentvägledning Konsumenternas Bank- och finansbyrå, Telekområdgivarna, Konsumenternas Elrådgivningsbyrå, Konsumenternas Försäkringsbyrå Konsument Europa Konsumentverket Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Domstol DET FINNS HJÄLP ATT FÅ! --------------------------------------------------------------------------------------------- Det finns mycket bra hjälp, råd och information att få. Konsumentverket har en bra hemsida med massor av information. I dagsläget kan man som konsument inte vända sig direkt till Konsumentverket för att få råd i enskilda fall, men det finns konsumentvägledare i många kommuner som ger avgiftsfri service som betalas via skatten. Konsumentvägledaren kan ge rådgivning innan ett köp, men vanligast är att man vänder sig dit om man fått problem vid en reklamation för att få juridisk rådgivning eller hjälp med att skicka ärendet vidare till ARN om det skulle behövas. Konsument Europa ger kostnadsfri rådgivning om ni handlar av företag utomlands. Det finns olika konsumentbyråer som är experter på olika områden. Hit kan man ringa och få råd avgiftsfritt. Man kan inte ringa till ARN men det finns mycket bra information på deras webbsida. Man kan också vända sig till domstol. Att vända sig till domstol för att få en tvist avgjord kostar ofta mycket pengar, som dock kan täckas till viss del av hemförsäkringen. Hit kanske man inte vänder sig i första taget om det inte handlar om något större fel. Om ett företaget inte följer ARN:s rekommendationer och man vill få företaget att tvingas till ett visst agerande så är det domstol som gäller.