Distans- och hemförsäljningslagen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Advertisements

ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
VÅRA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENTER
PRIVATJURIDIK Köp och andra avtal (kapitel 8, sid )
Konsumentköplagen.
Avtalslagen.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå. BANK OCH FINANS Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter Kontakt via telefon,
Konsumenttjänstlagen
Lyxfällan – vem vill hamna där?
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Köprätt.
Tre kritiska situationer
Kommunal konsument-vägledning
LAGAR OCH REGLER.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto Kvittot kan vara bra att ha om du vill: - Kontrollera så.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Lagar och Regler Kap. 5.
SAMHÄLLSEKONOMI.
Lyxfällan – vem vill hamna där?
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Konsumenttjänstlagen
Miljarder möjligheter på en plats!
Konsumentkreditlagen
VAD KOSTAR DET AVGIFTSFRIA LÅNET?
VAD KOSTAR LÅNET? INTRODUCERA KAPITLET
E-handel Handeln utan gränser. Allmänt om e-handel E-handel, elektronisk handel E-handel, elektronisk handel 8 miljarder omsättning/år i Sverige 8 miljarder.
Budget och buffert Det här är en typbudget från Swedbanks Institut för Privatekonomi. Den kan vara en vägledning för att ta reda på ungefär vad som är.
Konsumenttjänstlagen
Tre kritiska situationer
Regler vid bokning och/eller boende på hotell
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA)
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Konsumentköplagen.
Vad kostar lånet?. Fula knep Varför betala i dag - när man kan betala i morgon?
Bo Helin Stockholm Beredningsjurist
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Lyxfällan – vem vill hamna där?
Stefan Larsson beredningsjurist Stockholm
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Konsumentköplagen.
Köprätt.
Tryggare ekonomi på äldre dar. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
- Ekonomi= hushållning med resurser.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
 Centralt innehåll:  Konsumtion och ekonomi  Ungas privatekonomi, till exempel att handla över Internet, att låna pengar, att handla på kredit eller.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 9 K ONSUMENT- skydd.
Konsumenträtt Kap. 8.
Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
1 Optionerr 9  NU ◦ Avtal ◦ Leverans ◦ Betalning.
Vad kostar lånet?. Varför betala i dag - när man kan betala i morgon?
Konsument-ekonomi Ord och begrepp.
Optionskola grundkurs
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
En kort lektion i hur du inte blir blåst
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
Kommunal konsument-vägledning
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Lagarna inom handel Kap. 13.
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Avtalsvillkor för fiberanslutning
Att sluta avtal.
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Budget och skuldrådgivare
Tre kritiska situationer
Presentationens avskrift:

Distans- och hemförsäljningslagen

Distans- och hemförsäljnings-lagen

Distans- och hemförsäljningslagen Skydd för konsumenter vid distansförsäljning eller hemförsäljning.

Distans- och hemförsäljningslagen Information Ångerrätt

Distans- och hemförsäljningslagen Tvingande ”Villkoren får inte vara sämre än lagens regler”

När gäller lagen? ”När en konsument köper något av en näringsidkare på distans eller vid hemförsäljning”

När gäller lagen? ”När en konsument köper något av en näringsidkare på distans eller vid hemförsäljning”

När gäller lagen? ”När en konsument köper något av en näringsidkare på distans eller vid hemförsäljning”

När gäller lagen? ”När en konsument köper något av en näringsidkare på distans eller vid hemförsäljning”

Vad gäller lagen? Köp och hyra av lös egendom Digitala produkter Tjänster Försäkringar, kredit- och kontotjänster

Vad gäller inte lagen? Uppförande av byggnad Varu- eller telefonautomat Internetauktion Under 300 kr

Information Ångerrätt

Information innan avtal Information när avtal ingåtts Undantag

Information innan avtal Information när avtal ingåtts Undantag

Information innan avtal Information när avtal ingåtts Undantag

Information innan ett avtal ingås Namn och adress Egenskaper Pris

Information innan ett avtal ingås Betalningssätt Ångerrätt Risker

Information innan ett avtal ingås Kostnader Tid erbjudandet gäller Löptid

Information innan ett avtal ingås Uppsägning Språk Garantifonder

Ångerrätt 14 dagar Ingen orsak Bevisa Inga formkrav

Priset beror på finansmarknaden Egenskaper Bruten försegling Ångerrätt Gäller inte Påbörjad tjänst Priset beror på finansmarknaden Egenskaper Bruten försegling Tidningsprenumeration, enstaka tidsskrifter, vadhållning, lotteritjänster

Måste överlämnas vid hemförsäljning www.konsumentverket.se Ångerblankett Måste överlämnas vid hemförsäljning www.konsumentverket.se

När börjar ångerrätten löpa? Den dag du tar emot varan Den dag du avtalar om en tjänst Inte Innan du har fått bekräftelsen eller ångerblanketten

Om informationen uteblir Inte informerat om ångerrätten = 1 års ångerrätt Inte informerat om allt annat = 3 månaders ångerrätt

När du vill utnyttja ångerrätten ska du Inte använda varan Lämna tillbaka varan Få tillbaka pengarna inom 30 dagar Betala returportot själv

Säljaren ska Säljaren ska leverera varan eller utföra tjänsten inom 30 dagar från beställningen Om inte Då ska du – inom 30 dagar – få tillbaka det du har betalat

Klaga rätt Kontakta säljaren Kontakta konsumentvägledare Vänd dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

2. Kontakta konsumentvägledare Information om konsumentlagarna Klagomål på vara, tjänst eller annons Ekonomiska råd Råd och fakta inför viktiga köpbeslut