Om Handelsbanken
Handelsbanken i korthet Grundades 1871, 11 066 anställda, verksamhet i 22 länder Nöjdare kunder än övriga storbanker* Högre lönsamhet än genomsnittet av övriga börsnoterade storbanker 39 år i rad * Källa: Svenskt Kvalitetsindex 2010
Handelsbankens filosofi Starkt decentraliserad organisation – kontoret är banken Utgår ifrån kundens behov – inte enskilda produkter Vi finns där våra kunder bor och verkar Vårt sätt att arbeta och möta kunder präglas av långsiktighet, stabilitet, personlig omtanke och lokal närvaro Kontor Regionala huvudkontor KUND Centrala affärsområden och produktägare Centrala avdelningar och staber Kontoret är banken. Fattar kreditbeslut på relativt hög nivå lokalt, har ansvar för sin marknad – som att driva ett företag. Vi kan centralt ge tips och råd varför man ska kontakta Nyföretagarcentum men ni behöver vara aktiva och knyta kontakter lokalt
Sverige – Kontorsrörelsen Det personliga mötet viktigt Vi finns där våra kunder bor och verkar (Rörelseresultat jämfört med Q1 2009 2 196 mnkr)
Företagsaffären i Handelsbanken Handelsbanken har drygt 26 procent av marknaden för företagskunder i Sverige Hos Handelsbanken har du tillgång till rådgivare på kontor och specialister för att du som kund ska få rätt tjänster för ditt företag Snabba beslut – Kundansvaret hos kontoret - Nyföretagarcentrum - deltagande beslutas lokalt – vi tipsar centralt.
Starta företag – kom igång med banken Fundera och planera – Hos Nyföretagarcentrum kan du bolla din affärsidé och få hjälp med att upprätta affärsplan och budget. Starta – Vid första mötet med banken behöver du ta med din affärsplan, budget och om du har startat aktiebolag även ägarförhållandet.
Företagspaket – banktjänster för ditt företag Tillgänglighet- dygnet runt, året om Finansieringsrådgivning Pensionsrådgivning Placeringsrådgivning Behovsanpassade produkter Specialisthjälp
Handelsbanken – en av världens starkaste banker Handelsbanken har utsetts till en av världens absolut starkaste banker av nyhetsbyrån Bloomberg. Rankningen bygger på bland annat finansiell styrka, förmågan att hantera risk och kostnadseffektivitet. Vi är nr 2 i världen – ingen annan nordisk bank bland de 20 bästa. (Handelsbanken i Singapore ligger sedan 25 år tillbaka på 21:a våningen på OCBC:s huvudkontor. – OCBC är rankad 1)
Sammanfattning Lång erfarenhet och nöjdare kunder än övriga storbanker Kundens behov i fokus och korta beslutsvägar Lokal närvaro med personlig rådgivning och specialister Banktjänster anpassat efter kundens behov Tillgänglighet – personlig service dygnet runt, året om