Uppdrag effektivare synpunktshantering Hultsfreds kommun 2013-03-14Ledarutveckling över gränserna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Ledarutveckling över gränserna
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
Kommunal synpunktshantering
Program Genomgång av Synpunkten
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Version: beta
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
FOSSILFRI KOMMUN 28 mars 2007 Sala kommuns klimatarbete Lisa Granström
Hantering av Synpunkter. Ta emot synpunkter Muntligt Skriftligt Webb Blanketten bör användas och skickas först till Katrineholms kommun.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Sveriges Kommun Det här är vår presentation om Sveriges kommun.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Ledarutveckling över gränserna
Kamratutvärdering Lerum
Strategi för energieffektivisering Fastigheter. Steg 1 Arbetsgrupp och mallar Precis som på transportsidan tillsattes en arbetsgrupp, bestående av fastighetsingenjörerna/driftansvariga.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Kommunens hantering av styrdokument Redovisning Kommunfullmäktige
En sammanslutning av invånare inom ett specifikt geografiskt område KOMMUNEN.
Patientens läkemedelsinformation Projektet Stockholms läns landsting samarbetar med Region Skåne och Västra Götalands regionen för att ta fram ett stöd.
1. Så här jobbar vi med energi- och klimatarbetet! Miljökvalitetsmål är utgångspunkten Energi- och klimatstrategin konkretiserar med - detaljerade mål.
Nytt IT-stöd för medlemsregister och hemsidor
Självvärdering av service och verksamhetsutveckling med stöd av IT
Synpunkter, klagomål och beröm
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
CASE – LEDARUTVECKLING ÖVER GRÄNSERNA 9-11 maj 2016 Annelie Johansson, Maria Oscarsson & Caroline Anspach.
Kommunal synpunktshantering
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Föräldraenkät 2017 Förskola
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Föräldraenkäten 2015 Förskola Nunnebo
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Förslag på medborgardialog för malmo.se
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Presentationens avskrift:

Uppdrag effektivare synpunktshantering Hultsfreds kommun Ledarutveckling över gränserna

Det här är vi Ledarutveckling över gränserna Veronika Wiktorsson, förskollärare, Vetlanda kommun Peter Larsson, miljö- och hälsoskyddsinspektör, Eksjö kommun Britt-Marie Vidhall, projektsamordnare, Vetlanda kommun Deltagare i utbildningsprogrammet Ledarutveckling över gränserna Uppdrag Effektivare synpunktshantering i Hultsfreds kommun

Ledarutveckling över gränserna Positiva Hultsfred Citat från kommunchefen Lars Rönnlund ” - Lite bättre varje dag!” ” - Synpunkter är en gåva” ” - Hur lyssnar vi på dem vi är till för?”

Ledarutveckling över gränserna Hur kan Hultsfreds kommun effektivisera sin synpunktshantering?  hur skapar vi ett effektivt flöde för synpunktshantering?  hur mäter vi nyttan av det?  vad kan förbättras eller skrotas? Vårt uppdrag

Ledarutveckling över gränserna Vi har valt att inte fokusera på det tekniska verktyget för synpunktshantering eftersom vi hade begränsat med tid. Vi har under arbetets gång uppmärksammats på att det tekniska verktyget kring administrationen av synpunkter och felanmälningar upplevs som svårhanterat av användarna. Denna fråga måste hanteras vidare av IT-avdelningen i samarbete med användarna och systemleverantören. Avgränsningar

Ledarutveckling över gränserna Vi har intervjuat 6 tjänstemän och 2 politiker i Hultsfreds kommun men inga kommuninvånare. Intervjupersonerna har utsetts av kommunchefen. Vi har fått tillgång till intern dokumentation kring synpunktshanteringen i Hultsfreds kommun samt olika hemsidor. Redovisning sker via Powerpoint-presentation. Metod

Ledarutveckling över gränserna Synpunktshantering Hultsfreds kommun har ett synpunktshanteringssystem baserat på ett webbverktyg. Målsättningen är att alla synpunkter från kommunens invånare ska läggas in i detta verktyg och behandlas på respektive enhet. Synpunkter kan lämnas via telefon, webben, sms, brev, personliga möten, kalender, ”visitkort” eller mejl. Det är varje medarbetares uppgift att ta emot och slussa in frågorna i systemet. Inkomna synpunkter tas om hand av en administratör och sänds till rätt handläggare. Handläggaren behandlar och avslutar ärendet samt publicerar det på hemsidan, när det är lämpligt. Nulägesbeskrivning

Ledarutveckling över gränserna Felanmälan Felanmälan till AB Hultsfreds Bostäder, Hultsfreds Kommunala Industri AB, Östra Smålands Kommunalteknikförbund (inklusive Högsby) och RockCity AB sker via ett webbformulär på Hultsfreds kommuns hemsida. Det är samma verktyg som hanterar synpunkter till Hultsfreds kommun. Inkomna felanmälningar tas om hand av en administratör och sänds till rätt handläggare. Handläggaren behandlar och avslutar ärendet samt publicerar det på hemsidan, när det är lämpligt. Nulägesbeskrivning

Ledarutveckling över gränserna Debattforum Ett politiskt forum där kommunens invånare kan ge sina åsikter på olika politiska frågor. Både politiker och invånare kan starta olika ”trådar”. Idag initieras inga frågor från politikerhåll. Inkomna inlägg modereras av en kommunal administratör som även kan sända ”puffar” till politiker om nya ”trådar” som har lagts upp. Det finns olika åsikter inom kommunens förvaltningar om forumet ska finnas eller inte. Nulägesbeskrivning

Ledarutveckling över gränserna Positivt  Upplevs som möjligheter till ett förbättringsverktyg  Det finns en vilja hos tjänstemän och politiker att använda systemet  Marknadsföring av möjligheten att lämna synpunkter har skett till kommunens invånare  Statistikmöjligheter  Verktyget och systemet fungerar bra när det används fullt ut  Synpunkter kan lämnas vid alla tider på dygnet Synpunktshantering

Ledarutveckling över gränserna Negativt  Krångligt och svårhanterligt tekniskt verktyg  Tidsbrist  Otydlig ansvarsfördelning  Dåligt förankrat hos verksamheterna  Alla synpunkter förs inte in – mörkertal kring telefonsamtal, personliga möten, ”anonyma synpunkter”  Felanmälningar blandas in  Synpunkter på debattforum borde ibland finnas här i stället  Ingen tidsplan för när statistikredovisning av inkomna synpunkter ska ske till verksamheter och invånare  Redovisningen till politiken har inte kommit igång  Brister i kunskaper kring PUL i samband med webbpublicering Synpunktshantering

Ledarutveckling över gränserna Positivt  Felanmälan kan ske vid alla tidpunkter på dygnet. Negativt  Svårt att skilja mellan synpunkt och felanmälan  Överadministration/överarbetning av enkla felanmälningar  Felanmälningar till ÖSK från Högsbys invånare hamnar på Hultsfreds kommuns hemsida Felanmälan

Ledarutveckling över gränserna Positivt  En kanal för invånare att lämna politiska synpunkter Negativt  Dåligt engagemang från politiker  Envägskommunikation – svårt att få politiker att svara på inlägg  Kräver mycket arbete från moderator Debattforum

Ledarutveckling över gränserna Synpunktshantering En person (med backup) får tillräckligt mycket tid för att vara huvudansvarig för hela flödet med fokus på följande:  publicering av synpunkter på hemsidan med korrekt PUL-hantering  information till invånare om möjligheterna att lämna synpunkter  information till arbetstagare om vikten av att ta emot och föra in alla synpunkter i systemet  uppföljning av att alla synpunkter förs in och vilken effekt de eventuellt har fått – ”det goda exemplet”  ansvarig för att återrapportering/redovisning av att synpunkter sker vid rätt tidpunkt och till rätt personer  teknisk support/stöd kring handhavandeproblem i registrerings- och åtgärdssystemet  För att systemet ska kunna användas i förbättringsarbetet måste alla synpunkter registreras, även om det ibland måste ske anonymt Åtgärdsförslag

Ledarutveckling över gränserna Felanmälan  Separera felanmälan från synpunktshanteringen i analysverktyget  Åtgärda felaktiga länkar från de kommunala bolagens hemsidor  Från ÖSK:s hemsida ska besökaren enbart kunna lämna synpunkter på ÖSK:s verksamhet, eftersom ÖSK berör två separata kommuner.ÖSK:s Åtgärdsförslag

Ledarutveckling över gränserna Debattforum Ersätt debattforum med medborgarförslagmedborgarförslag Åtgärdsförslag

Ledarutveckling över gränserna Exempel Tydligare markering av var synpunkter lämnas på hemsidanhemsidan Politiker och tjänstemän besöker affärer/evenemang för att ta emot synpunkter och informera om möjligheten att lämna synpunkter Skapa servicedeklarationer där kommuninvånarna får information kring vilken service de kan förvänta sig från kommunen och ha synpunkter kringservicedeklarationer Åtgärdsförslag

Tack! Ledarutveckling över gränserna  Trevligt och engagerat bemötande  Väl organiserat  God service och tekniskt stöd  Den tid som olika personer har avsatt för vårt projekt