ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Advertisements

Distans- och hemförsäljningslagen
VÅRA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENTER
IPad grundkurs.
Konsumentköplagen.
Samhällsekonomi 2.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå. BANK OCH FINANS Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter Kontakt via telefon,
Konsumenttjänstlagen
Lyxfällan – vem vill hamna där?
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Tre kritiska situationer
Tio handfasta argument
Kommunal konsument-vägledning
LAGAR OCH REGLER.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto Kvittot kan vara bra att ha om du vill: - Kontrollera så.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Lagar och Regler Kap. 5.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Lyxfällan – vem vill hamna där?
Konsumenttjänstlagen
ATT VARA KONSUMENT. SANT ELLERFALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill.
Miljarder möjligheter på en plats!
Datorer och E-handel Ang Li Sambou Jadama. Datorer och E-handel Introduktion  E-handel  Handla på nätet  Näthandelprocess  Handla på auktion  Checklistan.
Konsten att göra bra inköp
Konsumentkreditlagen
Arbetsområden Direktrådgivning Förebyggande arbete mot skolor, butiker, föreningar med mera Marknadskontroller, i egen regi eller på uppdrag av Konsumentverket.
E-handel Handeln utan gränser. Allmänt om e-handel E-handel, elektronisk handel E-handel, elektronisk handel 8 miljarder omsättning/år i Sverige 8 miljarder.
Behövs det pengar? Byteshandel.
Konsumenttjänstlagen
Tre kritiska situationer
Affärsidé - företagets vägvisare
Sektorn för Socialtjänst
Inköpsrutiner.
En konsument är en person som förbrukar varor och tjänster.
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA)
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Konsumentköplagen.
Hyreslägenhet och bostadsrätt kap.12
Bo Helin Stockholm Beredningsjurist
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
Fall från ARN. Fall från ARN Flyttjänst Sara vill ha skadestånd Flyttfirman svarar: Lampan var sönder när den packades ner Sara har packat själv och.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Lyxfällan – vem vill hamna där?
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Konsumentköplagen.
Köprätt.
Tryggare ekonomi på äldre dar. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
- Ekonomi= hushållning med resurser.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
Momsbeskattning Skatteförvaltningen. Innehåll Vad är moms Vem är momsskyldig För vilken verksamhet ska man betala moms Hur mycket moms ska man betala.
 Centralt innehåll:  Konsumtion och ekonomi  Ungas privatekonomi, till exempel att handla över Internet, att låna pengar, att handla på kredit eller.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 9 K ONSUMENT- skydd.
Konsumenträtt Kap. 8.
Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
Att vara konsument En butik får höja priset hur mycket de vill. Sant falskteller?
Konsument-ekonomi Ord och begrepp.
Familjeekonomi Samhällskunskap åk 4.
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Kommunal konsument-vägledning
Konsumenträtt Germaine Hillerström.
Lagarna inom handel Kap. 13.
KAPITEL 13 Marknadsför rätt.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Att sluta avtal.
Tre kritiska situationer
Presentationens avskrift:

ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag! Fråga i butiken innan köpet. Viktigt att det skrivs på kvittot. Lämna tillbaka varan innan överenskommen tid Då får du pengarna tillbaka BYTESRÄTT Ingen lag! Fråga i butiken innan köpet. Viktigt att det skrivs på kvittot. Lämna tillbaka varan innan överenskommen tid Då får du byta till annan vara eller få ett tillgodokvitto. TILLGODOKVITTO Gäller i 10 år om inget annat står på kvittot. Du kan tappa kvittot eller att butiken lägger ner/går i konkurs!

Handla på Internet Fördelar: Du kan sitta hemma och behöver inte ha nära till butiken Du kan köpa saker från hela världen Det är lätt att jämföra priser mellan affärer Du kan hitta priser som är lägre än i ”vanliga” affärer Du har alltid 14 dagar på dig att ångra köpet om du handlar inom Sverige och minst 7 arbetsdagar på dig att ångra dig inom EU Nackdelar: Det är svårt att skaffa sig en riktigt bra uppfattning om vissa av produkterna då du inte kan se dem på riktigt Du får ingen personlig service Ibland kan det vara svårt att via dator avgöra om en nätbutik är seriös eller ej Det kan ta tid att få varorna levererade Det kan vara krångligt att returnera felaktiga varor Det kan vara svårt att få en uppfattning om slutpriset (frakt,expeditionsavgift, moms, tull) Risk för att för små lokala butiker försvinner (konkurrens)

Checklista för handel på Internet Företaget ta reda på fakta om företaget (namn, adress, epost, telnr, land. Kundmottagning för frågor, klagomål Totalpris Vad är inräknat i priset? Porto, expeditionsavgift, moms, tull Personuppgifter Undersök företagets användning av dina uppgifter. Bestäm dig för om du vill lämna ut sådan information. Betalning Lämna bara ut kontonummer om det ska användas till betalning. Skicka inte kortnummer via e-post. Kontrollera alltid ifall det är seriöst företag innan du lämnar ut information om kontokort. Skriv ut och spara För att kunna bevisa att du har beställt, skriv ut och spara din beställning, marknadsföringen och bekräftelse. Spara e-post från företaget. Företaget är skyldig att skicka en bekräftelse.

Konsumentinformation Objektiv opartisk och korrekt , fördelar och nackdelar med en vara Vara till köphjälp för oss konsumenter Konsumentverket en statlig myndighet , www.kov.se Kommunal konsumentvägledare Vma Katarina Lilja Kommunhuset, (frågor, tvister) Tvprogram Plus, Tidning Råd&Rön mm

Lagen gäller i 3 år (som reklamationstiden). Konsumentköplagen används när det är fel på varan eller beställd vara är försenad. Lagen gäller i 3 år (som reklamationstiden).

Gäller lösa saker som t ex Livsmedel, kläder, möbler och bilar av affärsidkare. Gäller inte Privatpersoner emellan Fastigheter, bostadsrätter Aktier, obligationer, livförsäkringar

Säljaren har rätt att, i första hand, erbjuda dig att reparera varan. För att säljaren ska ansvara för ett fel på varan sak det ha funnits där redan på du köpte varan. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ett ursprungligt fel. Säljaren behöver inte ta ansvar för fel om han kan bevisa att du har orsakat felet genom att du, till exempel, inte följt skötselanvisningen eller varit oaktsam.

Att reklamera (klaga) på en vara 1. Gå först till företaget som sålt eller utfört tjänsten och begär en rättelse. 2. Vägrar företaget ge dig rättelse bör du kontakta konsumentvägledaren i din kommun. 3. Kan du inte få hjälp där, kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och göra en skriftlig anmälan. 4. ARN kontaktar företaget som får yttra sig. Kan man fortfarande inte komma överens prövar nämnden vem som har rätt. Därefter får du och företaget en rekommendation om hur ni ska lösa tvisten. DET ÄR VIKTIGT ATT Reklamera så snart du upptäcker felet eller förseningen. Spara kvittot REKLAMATIONSTIDEN ÄR HÖGST 3ÅR

Kommunal konsumentvägledare Katarina Lilja