Måndagar: Prata om kampanjer - att planera, räkna på - kap. 5 och 6 Fredagar: Göra egna exponeringar - gruppuppgift efter olika teman Power-Point ”Kampanjer” av Anna Hallonborg 2017
En kampanj är en aktivitet, efter ett tema, under en begränsad tid. - Vid högtider som jul och midsommar eller en galen dag som ”Black Friday” - Kan följa årstiderna och då heta ”Vårkampanj” eller på hösten ”Skolstartskampanj”
V ARFÖR HAR BUTIKER KAMPANJER ? För att väcka kundens nyfikenhet! För att locka kunden till butiken: - Lansera en ny produkt - Ge kunden en helhetsupplevelse som lockar till köp. - Tänk på våra 5 sinnen! För att sprida information om butiken: - Via kanaler; som sociala medier, bloggar, hemsidor, annonser, eller ”mun till mun”- metoden
H UR GÅR MAN TILLVÄGA ? Planering, planering, planering…...för både butiks- och tjänsteföretag -- 5 steg Formulera ett mål. 2. Bestämma målgruppen. 3. Bestämma aktiviteterna. 4. Förbereda kampanjen. 5. Genomförande!
1. F ORMULERA ETT MÅL Vad vill vi uppnå? Några särskilda varugrupper/produkter vi ska marknadsföra mest? Ökad försäljning, uppnå försäljningsmål Ökad butikskännedom Ge kunder kunskap om sortimentet Målet ska vara mätbart! T.ex. kunna jämföra förra årets försäljning vid samma tidpunkt.
2. B ESTÄMMA MÅLGRUPPEN För vem, för vilka? - Butikens specifika kundgrupp. - F lera målgrupper för reklamen: - Efter livsstil, värderingar, hobbies...
3. B ESTÄMMA AKTIVITETERNA Vad ska hända? ”Brainstorming” - Måste passa målgruppen! - Möjlighet att få säljstödmaterial? - Rimliga kostnader? Testa på några i målgruppen!
4. F ÖRBEREDA KAMPANJEN Tidpunkt? Schema för saker på ”Att göra” listan T.ex. flödesschema som ”Gantt” Vem gör vad? - Inköp - Skyltar - Boka medier - Hemsidan
5. G ENOMFÖRANDE Chefen informerar och motiverar! De anställda har också ett ansvar att vara informerade. Utvärdering! - Var kampanjen lyckad? - Att tänka på till nästa gång?
En kampanj är en aktivitet, efter ett tema, under en begränsad tid. VARFÖR? För att väcka kundens nyfikenhet! För att locka kunden till butiken: Helhetsupplevelse, 5 sinnen För att sprida information om butiken: Via olika kanaler /medier HUR? FÖR VEM? 5 steg 1. Formulera ett mål: T.ex. försäljningsmål 2. Bestämma målgruppen: Efter livsstil, värderingar m.m. 3. Bestämma aktiviteterna: Passa målgrupp, säljstödmaterial 4. Förbereda kampanjen: Tid. Vem gör vad? flödesschema 5. Genomförande! Informera, motivera, utvärdera
Ca en stor kampanj varje månad. + ett antal mindre = totalt ca / år. T.ex. jackor, Black Friday, jul, vinter, vinterrea, running, skor, träning, bad, sommar, skolstart + lanseringar av kollektioner, nya märken Kampanjerna bestäms centralt från HK, skyltas likadant i alla butiker. ”Tool-kit” ca 1-2 v. innan: Beskrivning och material till skyltning, dockor, bord. Julkampanjen är störst: Två personal börjar skylta ca 4 veckor innan jul.
PROJEKTLEDARE Marknadsbyrå AD, Copywriter INKÖP MARKNAD FÖRSÄLJNING (Marknadsavd. planerar antal kampanjer, tema etc.) Materialtest Fördelningslistor Butiksmaterial ”Tool-kit” ( information och material ) Planering i butikerna Genomförande Uppföljning med bilder TURORDNING PLANERING Respons från HK
Grupp 6 - ?? Linnéa Jennifer Gabriella Andreas Grupp 4 – FEST o KLÄDER, podium 3 (ingången) Amanda Hanna W, Thea Kajsa Grupp 2 – SPORT, podium 1 (vid lärarrummet) Elsa Mimmi Mohammad Jeanette Grupp 5 – LEKSAKER/JUL, podium 2 (hörnet) Izabelle Alexander Alva Emma Grupp 3 – SPA, fönster 2 (stora rummet) Emil Mirel Ida Hanna B. Grupp 1 – BYGG, fönster 1 (lilla rummet) Julia Nathalie Kia Ellinor
Väskor Valfritt tema med kläder Sälja kakor LeksakerSpa Bak/bunkar/ mått Sport/ Stadium Bygghandel Valfritt tema med kläder