Måndagar: Prata om kampanjer - att planera, räkna på - kap. 5 och 6 Fredagar: Göra egna exponeringar - gruppuppgift efter olika teman Power-Point ”Kampanjer”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nu börjar ett nytt tema i år sju!
Advertisements

TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
Skapa en lönsam kundrelation
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Ny Stil Vårt företag är en hemsida där vi riktar oss till ungdomar, vi säljer våra egna designade kläder till ett pris som en studerande ungdom har råd.
MARKNADSPLAN 2013 Caroline Ossmin Lukas Jensen Malin Rydberg Linda Kåberg Johanna Svedlund Sebastian Otterborg.
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
Utvärdering, varför då? hur då?
Kapitel 11 Prissättning.
Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.
Marknadsföring av turism
Från Helena Gustavsson i Göteborg
Erfarenhetsutbyte - dag 1 Hur vanlig är kombinationen, missbruk av cannabis/ecstacy bland era klienter? Upplever ni att dessa klienter är annorlunda/har.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Marknadsföring -Möjlighet till samaktiviteter
Community Readiness Baseras på teorier om Community Developement -Organisationsteori -Psykologiteorier Har använts inom alkohol och drogmissbruk, våld.
Affärsidé - företagets vägvisare
NULÄGESPRESENTATION SEPTEMBER 2014.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
marknadsförarens verktygslåda
1 MÅL & ÅTGÄRDER Detta är ett arbetshäfte där en strategi/handlingsplan skapas för varje specifik arbetsgrupp, kring hur uppsatta mål ska nås samt när.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Hälsopedagogik Kapitel 4
1 Expansion och stark tillväxt WBM AB Nils Vinberg 13 september 2006.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Kap 10: Kampanjplanering
Proteinrik glass gjord på svensk kvarg
Marknadsplan Gymbolaget
Marknadsföring av Projekt X
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Förra måndagens program:
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Butikens marknadsföring
Kap. 1 Planera sortimentet
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Mall för kommunikationsplan. Den här mallen för kommunikationsplan är till för er som arbetar införandet av webbtidbok och andra e-tjänster. Väl planerad.
Personlig försäljning Kap. 2
Hagaströms SK - Fotboll Box Gävle Telefon: Fax: Hemsida: Bankgiro.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
nu finns inga tvivel längre
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
Välkomna till säsongen 2016/2017 VIK P-04 U13
VÄLKOMMEN!
[Produktnamn] Marknadsplan
Idrott måndag: Teori i G3
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Smartart.
Produkt, pris, plats och påverkan
. Förbättrad hälsa genom ökad förståelse hos arbetsledare Att hitta en samverkansmodell Sammanfattning Att arbetsledarna som deltagit i.
Framtidens kommunikation i saff
Rubriker: Franklin Gothic Demi Brödtext: Franklin Gothic Book
Föräldrarmöte 8/11.
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Kap. 1 Planera sortimentet
I den här uppgiften får du upp till ett
[Produktnamn] Marknadsplan
Innehåll i dagen Mata in Ubåtar i Net-klient Redigera inmatningar
KRUT ATT GE PLATS.
Presentationens avskrift:

Måndagar: Prata om kampanjer - att planera, räkna på - kap. 5 och 6 Fredagar: Göra egna exponeringar - gruppuppgift efter olika teman Power-Point ”Kampanjer” av Anna Hallonborg 2017

En kampanj är en aktivitet, efter ett tema, under en begränsad tid. - Vid högtider som jul och midsommar eller en galen dag som ”Black Friday” - Kan följa årstiderna och då heta ”Vårkampanj” eller på hösten ”Skolstartskampanj”

V ARFÖR HAR BUTIKER KAMPANJER ? För att väcka kundens nyfikenhet! För att locka kunden till butiken: - Lansera en ny produkt - Ge kunden en helhetsupplevelse som lockar till köp. - Tänk på våra 5 sinnen! För att sprida information om butiken: - Via kanaler; som sociala medier, bloggar, hemsidor, annonser, eller ”mun till mun”- metoden

H UR GÅR MAN TILLVÄGA ? Planering, planering, planering…...för både butiks- och tjänsteföretag -- 5 steg Formulera ett mål. 2. Bestämma målgruppen. 3. Bestämma aktiviteterna. 4. Förbereda kampanjen. 5. Genomförande!

1. F ORMULERA ETT MÅL Vad vill vi uppnå? Några särskilda varugrupper/produkter vi ska marknadsföra mest? Ökad försäljning, uppnå försäljningsmål Ökad butikskännedom Ge kunder kunskap om sortimentet Målet ska vara mätbart! T.ex. kunna jämföra förra årets försäljning vid samma tidpunkt.

2. B ESTÄMMA MÅLGRUPPEN För vem, för vilka? - Butikens specifika kundgrupp. - F lera målgrupper för reklamen: - Efter livsstil, värderingar, hobbies...

3. B ESTÄMMA AKTIVITETERNA Vad ska hända? ”Brainstorming” - Måste passa målgruppen! - Möjlighet att få säljstödmaterial? - Rimliga kostnader? Testa på några i målgruppen!

4. F ÖRBEREDA KAMPANJEN Tidpunkt? Schema för saker på ”Att göra” listan T.ex. flödesschema som ”Gantt” Vem gör vad? - Inköp - Skyltar - Boka medier - Hemsidan

5. G ENOMFÖRANDE Chefen informerar och motiverar! De anställda har också ett ansvar att vara informerade. Utvärdering! - Var kampanjen lyckad? - Att tänka på till nästa gång?

En kampanj är en aktivitet, efter ett tema, under en begränsad tid. VARFÖR? För att väcka kundens nyfikenhet! För att locka kunden till butiken: Helhetsupplevelse, 5 sinnen För att sprida information om butiken: Via olika kanaler /medier HUR? FÖR VEM? 5 steg 1. Formulera ett mål: T.ex. försäljningsmål 2. Bestämma målgruppen: Efter livsstil, värderingar m.m. 3. Bestämma aktiviteterna: Passa målgrupp, säljstödmaterial 4. Förbereda kampanjen: Tid. Vem gör vad? flödesschema 5. Genomförande! Informera, motivera, utvärdera

Ca en stor kampanj varje månad. + ett antal mindre = totalt ca / år. T.ex. jackor, Black Friday, jul, vinter, vinterrea, running, skor, träning, bad, sommar, skolstart + lanseringar av kollektioner, nya märken Kampanjerna bestäms centralt från HK, skyltas likadant i alla butiker. ”Tool-kit” ca 1-2 v. innan: Beskrivning och material till skyltning, dockor, bord. Julkampanjen är störst: Två personal börjar skylta ca 4 veckor innan jul.

PROJEKTLEDARE Marknadsbyrå AD, Copywriter INKÖP MARKNAD FÖRSÄLJNING (Marknadsavd. planerar antal kampanjer, tema etc.) Materialtest Fördelningslistor Butiksmaterial ”Tool-kit” ( information och material ) Planering i butikerna Genomförande Uppföljning med bilder TURORDNING PLANERING Respons från HK

Grupp 6 - ?? Linnéa Jennifer Gabriella Andreas Grupp 4 – FEST o KLÄDER, podium 3 (ingången) Amanda Hanna W, Thea Kajsa Grupp 2 – SPORT, podium 1 (vid lärarrummet) Elsa Mimmi Mohammad Jeanette Grupp 5 – LEKSAKER/JUL, podium 2 (hörnet) Izabelle Alexander Alva Emma Grupp 3 – SPA, fönster 2 (stora rummet) Emil Mirel Ida Hanna B. Grupp 1 – BYGG, fönster 1 (lilla rummet) Julia Nathalie Kia Ellinor

Väskor Valfritt tema med kläder Sälja kakor LeksakerSpa Bak/bunkar/ mått Sport/ Stadium Bygghandel Valfritt tema med kläder