Särskild kollektivtrafik
Motion – Färdtjänst i egen regi Den upphandlingshysteri som råder i offentlig sektor får stora följder inom färdtjänsten. Såväl brukare som utförare drabbas när man genom att anlita taxibolag istället för driva färdtjänsten i egen regi. Genom att ta hem färdtjänsten i egen regi, eller i samarbete med länets kommuner och Region Östergötland, kan kommunen tillse att de som kör färdtjänsten har god kompetens, att kommunen har direkt rådighet över dirigering och att brukarna får bättre tillgänglighet och transparens. I dagsläget finns en uppsjö av problem kopplade till färdtjänsthanteringen. Ett av dessa är att kommunen har mycket begränsad rådighet så länge privata bolag är de som kör bilarna. Missnöjet från brukarna rör bland annat väntetider, kompetens hos förarna och bemötande. Taxichaufförerna har ofta en låg fast lön, med ackordtillägg. Något som driver fram en stress i yrket och ligger till grund för många av de problem som brukarna möter. Genom att ge en kollektivavtalsenlig lön och tillse goda villkor kan man sannolikt avsevärt förbättra färdtjänsten, både för brukare och förare. På så sätt får kommunen också full rådighet över kompetensutveckling och lämplighetsprövning.
Yrkande Att Linköpings kommun övertar färdtjänsten i egen regi. Att kontakt tas för att samordna detta med övriga kommuner i länet, samt med Region Östergötland. Att kontakt tas för att samordna detta med övriga kommuner i länet, samt med Region Östergötland.
Nytt regelverk för Riksfärdtjänst Förslaget innehåller små förändringar enligt följande: Rubriken, Hur får man åka: Avresa och ankomsttid kan förskjutas inom heldag från önskad tid. Rubriken, Sammantagen restid: Resa med färdtjänstfordon kan samordnas vilket kan innebära att den totala restiden blir längre än direktresa.
Nytt regelverk för Parkeringstillstånd för rörelsehindrad Rubriken utredning: Ansökan och läkarintyg är det som primärt används vid utredning. Rubriken läkarintyg: Alltid läkarintyg och eventuellt gångtest. Rubriken beslut: Beslut, utredning och motivering samt besvärshänvisning skickas till kund. Rubriken förlorat kort: Ansökan behöver inte inkomma. Någon regional databas finns ej.
Lite siffror LI NO Län Antal tillstånd 5668 4973 17346 LI NO Län Antal tillstånd 5668 4973 17346 Antal ensamåkare 102 79 399 Antal ledsagare 437 221 1722 Antal liten bil 62 54 Av totalen per grupp Andel ensamåkare 2% Andel ledsagare 8% 4% 10% Andel liten bil 1%
Statistik – totalt och per 1000 invånare ÅLDER och KÖN Age and sex -64 65- Totalt Total Län County Kommun Municipality Totalt antal tillstånd Total number of permits Män Men Kvinnor Women 2017 UPPSALA 5 331 6 7 78 139 18 31 25 ESKILSTUNA 2 577 62 122 17 32 LINKÖPING 5 897 9 117 211 26 49 38 NORRKÖPING 4 770 10 98 168 24 44 34 JÖNKÖPING 4 414 8 103 165 23 42 VÄSTERÅS 3 886 74 123 19 33
Netto- kostnad Net costs Statistik - kostnader 2014 2015 2016 2017 Kommun Netto- kostnad Net costs UPPSALA 68 808 53 888 49 202 52 914 ESKILSTUNA 17 986 18 390 23 085 26 321 LINKÖPING 64 055 65 263 62 432 61 896 NORRKÖPING 45 985 44 948 47 589 48 717 JÖNKÖPING -278 67 - VÄSTERÅS 48 651 51 251 51 421 51 470
Statistik - Riksfärdtjänst Län County Kommun Municipality Män Men Kvinnor Women Totalt Total UPPSALA .. ESKILSTUNA 41 78 119 LINKÖPING 49 101 150 NORRKÖPING 34 72 106 JÖNKÖPING 251 370 VÄSTERÅS 124 212 336
Statistik PRH Befolkning 225164 Andel 105924 161034 0,009315 141676 Län County Kommun Municipality Män Men Kvinnor Women Totalt Total Befolkning UPPSALA .. 225164 Andel ESKILSTUNA - 105924 LINKÖPING 1 500 161034 0,009315 NORRKÖPING 1 005 141676 0,007094 JÖNKÖPING 670 139222 0,004812 VÄSTERÅS 152078