Information från Trafikverket 26 april 2019 Erica Kvist Patrik Alenklint Sofia Sjödin
Nollvisionen går åt fel håll Antalet döda i trafiken ökade under 2018 325 personer omkom på vägarna i Sverige, vilket är 72 fler än året innan Varför jobbar Trafikverket sedan 2008 med anpassning av hastighetsgränser på statliga vägar? Det handlar om trafiksäkerhet. Det handlar om att rädda liv. Vi arbetar med Nollvisionen som vår ledstjärna; visionen att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. I Sverige har vi systematiskt arbetat efter Nollvisionen i drygt tjugo år och det har gett fina resultat. Sverige lanserade Nollvisionen i samband med att det beslutades av riksdagen 1997. Det har lett till förändringar i sättet att arbeta med trafiksäkerhet. Även internationellt har Nollvisionens tankar fått genomslag. Statistik: 1960 omkom 1.036 personer i vägtrafiken, 1970 omkom 1.307 personer i vägtrafiken. Preliminära siffror tyder på att 325 personer dog i trafikolyckor år 2018. (källa Transportstyrelsen) Men minskningen av antalet trafikdödade och allvarligt skadade har stannat av. Och förra året ökade t o m antalet omkomna jämfört med föregående år. Vi behöver göra mer för att rädda fler. Rätt hastighet är en mycket viktig faktor för att rädda liv i trafiken.
Rätt hastighet räddar liv Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får. Krockeffekten varierar vid olika hastigheter. Om man kör 90 km/tim istället för 80 km/tim är risken att omkomma 70 procent högre. På Trafikverkets hemsida finns mer information om Nollvisionen, tidsomvandlare, vinster och effekter.
Hastighetsöversyn De föreslagna förändringarna i hastighetsföreskriften utgår från Trafikverkets uppdrag och arbete med att fortsätta anpassa hastighetsgränserna till vägars säkerhetsstandard. Förslaget var en del i en bred remiss som skickades ut till länsplaneupprättare, kommuner m.fl. under mars-maj 2016. Väg 44 i Västra Götalands län Väg 160 Orust kommun Fler remisser kommer i höst. https://www.trafikverket.se/om-oss/var-verksamhet/trafikverkets-uppdrag/regeringsuppdrag-remisser-och-remissvar/remisser/remiss-for-anpassning-av-hastighetsgranserna-pa-vagarna/ https://www.youtube.com/watch?v=FKiCKePiPOs
Status: Utredningar och ÅVSer 2019 Namn Status Projektledare Väg Väg 172 Stora Bön Planerad workshop i början av juni Boel Olin Väg 161 Rotviksbro – Skår Planerad workshop 28 maj Per Schillander Väg 176 Oslorondellen Planerad workshop 14 maj E45 Vänersborg – Mellerud Planerad workshop hösten 2019 E45 - Tunhemsvägen Trollhättan Startar sommaren 2019 Joakim Karlsson E45/44 Båberg Blir istället en utredning Caroline Karlsson Järnväg Norge/Vänerbanan Kil – Skälebol Startar sommaren 2019 (klar 2020) Kerstin Boström Öxnered – Göteborg (dubbelspår) och Öxnered – Skälebol (förbigångsspår) ÅVS Älvsborgsbanan Startad 2018, pågår Fredrik Bärthel
Tack!