Nollvisionen går åt fel håll

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utgångspunkter • Vill inte ha några anmärkningar • Vill inte ha några bussbränder eller andra olyckor • Det är säkert att resa med buss.
Advertisements

Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Arbetsmarknadsrapport 2013
TRAFIKSÄKERHET I LÄNETS UTVECKLING Ambitioner och resultat AVSIKTSFÖRKLARING Fokusering på trafiksäkerhetsaspekter i vårt arbete i länet Säkra egna transporter.
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
1 Polismyndigheten i Västerbottens län Uppföljning av mål April 2014.
Arbetsmarknadsdata Västra Götalands län
Remiss 2 april – 18 maj Västtrafik och kommunerna ska höras
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Nya hastighetsgränser Stefan Bertilsson Nationell Projektledare.
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 15 augusti 188 omkomna mot 199 (2011) Jan - juli oförändrat i personbil, färre.
Arbetsmarknadsdata Jönköpings län April 2014 Andreas Mångs, Analysavdelningen.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 13 juni 116 omkomna mot 128 (2011) Jan - maj oförändrat i personbil, färre mc.
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Vice riksbankschef Martin Flodén Penningpolitiska överväganden i en ovanlig tid SEB, Västerås 7 oktober 2015.
1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
STATISTIK FYRBODAL 1 juni 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
STATISTIK FYRBODAL 1 augusti 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
STATISTIK FYRBODAL 1 maj 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Regionbildning på gång? 18 augusti Lång dags färd mot ……? ?
Senior Alert. Senior Alert i korta drag Nationellt kvalitetsregister Förebygga ohälsa inom munhälsa, nutrition, fall och trycksår Ett arbetssätt Ett teamverktyg.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Trafik i vinterväder Illustrationerna är bl.a. hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti- Nissen, FormForm och ur Trafikverkets.
Jord- och skogsbruket är Sveriges mest olycksdrabbade bransch. Varje år omkommer personer, flera av dem barn. Skog 24 % Vedhantering 9 % Djur 20.
STATISTIK FYRBODAL 1 APRIL 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Aktuell statistik mottagna nyanlända i Fyrbodal + asylsökande i migrationsverkets mottagningssystem 2 februari 2016 Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Inkvarteringsstatistik augusti 2009
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
En ingång Kartläggning av befintliga och framtida behov
Sammanställning och analys av medieinslag om skyddad natur
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
3 mars 2016 Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Utveckling av branschrådet för järnväg
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Hastighetsbegränsningar
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Trafiksignalföreskrifter
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Lagen om Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Småföretagsbarometern 2016
Banarbets- processen.
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Skördeutfall 2018 Västra Götaland.
Kommunikationssatsning skyddad natur Läget just nu
Antibiotikaförbrukning i Stockholms län
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Välkomna Namn: Mohammed Taha Jobbar på Trafikverket i Malmö
Polisrapporterade skadade på väg, fyrhjulingar
Vem vet mest om trafiksäkerhet?
InfraKollnätverk 25 januari 2019
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
”Tänk om det räckte att vara asbra på sitt jobb” - om jämställdhet, mångfald och att vända en kultur Alexandra Johansson 26 mars 2019.
För dig med hjärta för Norrbotniabanan.
FAKTA OM MALMÖ Demografi Arbetsmarknad Stadsutveckling.
Året 2018 – Varmt, soligt och torrt
Presentationens avskrift:

Information från Trafikverket 26 april 2019 Erica Kvist Patrik Alenklint Sofia Sjödin

Nollvisionen går åt fel håll Antalet döda i trafiken ökade under 2018 325 personer omkom på vägarna i Sverige, vilket är 72 fler än året innan Varför jobbar Trafikverket sedan 2008 med anpassning av hastighetsgränser på statliga vägar? Det handlar om trafiksäkerhet. Det handlar om att rädda liv. Vi arbetar med Nollvisionen som vår ledstjärna; visionen att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. I Sverige har vi systematiskt arbetat efter Nollvisionen i drygt tjugo år och det har gett fina resultat. Sverige lanserade Nollvisionen i samband med att det beslutades av riksdagen 1997. Det har lett till förändringar i sättet att arbeta med trafiksäkerhet. Även internationellt har Nollvisionens tankar fått genomslag. Statistik: 1960 omkom 1.036 personer i vägtrafiken, 1970 omkom 1.307 personer i vägtrafiken. Preliminära siffror tyder på att 325 personer dog i trafikolyckor år 2018. (källa Transportstyrelsen) Men minskningen av antalet trafikdödade och allvarligt skadade har stannat av. Och förra året ökade t o m antalet omkomna jämfört med föregående år. Vi behöver göra mer för att rädda fler. Rätt hastighet är en mycket viktig faktor för att rädda liv i trafiken.

Rätt hastighet räddar liv Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får. Krockeffekten varierar vid olika hastigheter. Om man kör 90 km/tim istället för 80 km/tim är risken att omkomma 70 procent högre. På Trafikverkets hemsida finns mer information om Nollvisionen, tidsomvandlare, vinster och effekter.

Hastighetsöversyn De föreslagna förändringarna i hastighetsföreskriften utgår från Trafikverkets uppdrag och arbete med att fortsätta anpassa hastighetsgränserna till vägars säkerhetsstandard. Förslaget var en del i en bred remiss som skickades ut till länsplaneupprättare, kommuner m.fl. under mars-maj 2016. Väg 44 i Västra Götalands län Väg 160 Orust kommun Fler remisser kommer i höst. https://www.trafikverket.se/om-oss/var-verksamhet/trafikverkets-uppdrag/regeringsuppdrag-remisser-och-remissvar/remisser/remiss-for-anpassning-av-hastighetsgranserna-pa-vagarna/ https://www.youtube.com/watch?v=FKiCKePiPOs

Status: Utredningar och ÅVSer 2019 Namn Status Projektledare Väg Väg 172 Stora Bön Planerad workshop i början av juni Boel Olin Väg 161 Rotviksbro – Skår Planerad workshop 28 maj Per Schillander Väg 176 Oslorondellen Planerad workshop 14 maj E45 Vänersborg – Mellerud Planerad workshop hösten 2019 E45 - Tunhemsvägen Trollhättan Startar sommaren 2019 Joakim Karlsson E45/44 Båberg Blir istället en utredning Caroline Karlsson Järnväg Norge/Vänerbanan Kil – Skälebol Startar sommaren 2019 (klar 2020) Kerstin Boström Öxnered – Göteborg (dubbelspår) och Öxnered – Skälebol (förbigångsspår) ÅVS Älvsborgsbanan Startad 2018, pågår Fredrik Bärthel

Tack!