Enkät i gymnasieskolan Rapporten innehåller totalresultatet för åk 2.
Fakta om undersökningen En undersökning inom skolans område har genomförts våren 2012. Undersökningen är en totalundersökning i årskurs 2 i gymnasiet. Urvalet är hämtat från stadens register BOSKO. Enkäten består av ett tjugotal påståenden på en femgradig instämmandeskala. Frågorna har reviderats under hösten 2011 i en projektgrupp där personer från utbildningsförvaltningen och stadsledningskontoret deltagit. Undersökningen är genomförd som webbenkät för elever i årskurs 2. Tillvägagångssättet var följande; Ansvarig klasslärare/mentor fick ett klasslösenord av utsedd kontaktperson på varje skola. Klassläraren/mentorn bestämde tid för ifyllande. Enkäten kunde nås från stadens hemsida www.stockholm.se/gymnasieenkat Klassläraren gick in på stadens hemsida enligt ovanstående adress och kom sedan in på länken genom sitt unika klasslog-in som tillhandahållits av skolans kontaktperson. Alternativ 1 för ifyllande; Hade klassläraren tillgång till en dator i klassrummet gick klassläraren in på ovanstående adress och öppnar upp länken. Därefter kunde eleverna en efter en svara på enkäten. Alternativ 2: Fanns tillgång till datasal i skolan kunde flera elever samtidigt gå in och svara på enkäten enligt förfarandet ovan. Svarsfrekvens enkät i gymnasieskolan Fristående 55% Kommunala 77% Totalt 68%
TRYGGHET OCH TRIVSEL Andel positiva svar 2011 2012 90 % 2011 2012 75 % 76 % 68 % 73 % 51 % 49 %
LÄRANDET Andel positiva svar 2011 2012 47 % 52 % 2011 2012 50 % 55 % 51 % 55 %
LÄRANDET Andel positiva svar 2011 2012 64 % 66 % 2011 2012 82 % 82 % 77 % 80 % 68 %
LÄRANDET Andel positiva svar 2011 2012 52 % 50 %
INFLYTANDE Andel positiva svar 2011 2012 38 % 40 % 39 % 42 % 47 % 50 %
UTBILDNINGSVAL- FRAMTIDA ARBETSLIV Andel positiva svar 2011 2012 43 % 45 % 47 %
HELHETSOMDÖME Andel positiva svar 2011 2012 77 % 78 % 69 % 70 %
Jämförelsevärden – Andel positiva svar TRYGGHET OCH TRIVSEL Fråga Andel 1. Jag känner mig trygg på min skola. 90% 2. Det är en positiv stämning på min skola. 76% 3. Jag är nöjd med skolans arbete mot mobbning. 73% 4. Det är arbetsro på mina lektioner. 49% Totalt 72% LÄRANDET 5. Utvecklingssamtalen med min mentor/ handledare känns meningsfulla. 52% 6. Undervisningen motiverar mig till att vilja lära mig mera. 55% 7. Mina lärare samarbetar kring mitt lärande. 8. Det är variation på arbetssätten under mina lektioner. 9. Jag får extra hjälp om jag behöver. 66% 10. Mina lärare är kunniga i sina ämnen. 82% 11. Lärarna bemöter mig på ett positivt sätt. 80% 12. Mina lärare har informerat mig om vad som krävs för att uppnå de olika betygen. 68% 13. Mina lärare informerar mig under kursens gång om hur jag ligger till. 14. Mina lärare hjälper mig att förstå vad jag ska göra för att förbättra mina studieresultat. 61% INFLYTANDE 15. Jag får vara med och påverka innehållet i undervisningen. 40% 16. Jag får vara med och påverka hur vi arbetar under lektionerna. 42% 17. Mina synpunkter tas tillvara på ett bra sätt på min skola. 50% 44%
Andel 45% 47% 46% 78% 70% 74% UTBILDNINGSVAL Fråga 18. Jag får information och vägledning inför studier och arbete efter gymnasiet. 45% 19. I min utbildning får jag kontakt med arbetslivet i form av t.ex. föreläsare, studiebesök eller praktik. 47% Totalt 46% HELHETSOMDÖME 20. Jag kan rekommendera mitt gymnasieprogram till andra elever. 78% 21. Jag kan rekommendera min skola till andra elever. 70% 74%
”Följande frågor bildar indexet:” Om du tänker på din skola i sin helhet- hur nöjd är du då? Är din skola lika bra som du hoppades att den skulle vara? Tänk dig en perfekt skola. Hur nära ett sådant ideal tycker du att din skola kommer?
NEI –Nationell jämförelse