Kriget mot insekterna Global miljöhistoria.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ANDRA VÄRLDSKRIGET JAPAN Om Japans krigsframgångar MARSCHERAR.
Advertisements

Demografi – läran om befolkning Platsen – naturgivna förutsättningar, ekonomisk utveckling, levnadsstandard, tillgång till mat och vatten, hälsovillkor.
Ämnesspecifik läskompetens Kontext - Handlar om att kunna läsa och förstå en text utifrån det sammanhang den finns i. Lärarens jobb blir att ge en förförståelse.
Hur kan folkmord ske? Vad finns det för orsaker? Historisk bakgrund? Olika etniska grupper? Olika religioner? Diskriminering av oliktänkande? Ideologi?
Ett imperium ungefär 500 f.Kr – 500 e.Kr. Romulus och Remus.
Handel i världen.
”Normkritiska perspektiv och maktstrukturer” Linn Areskoug Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier (EDU) Uppsala universitet.
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Varför flyr människor? Krig, våld, fattigdom och politiskt förtryck. FN:s Genèvekonvention – Ett åtagande om att ta hand om och skydda människor som flyr.
Östra Europa Puls Geografi Europa. Länder i östra Europa s  Ryssland  Vitryssland  Ukraina  Rumänien  Bulgarien  Moldavien
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL? HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Vad är kunskap Vetenskapsteori.
Guds utvalda folk - förbundsfolket
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Referensgruppsmöte Avstämningsregler VINN-MFI.
Religion - vad är det?.
Aposteln Paulus Efter Jesus död och återuppståndelse spreds kristendomens lära genom apostlarna. En av Jesus främsta förespåkarna var aposteln Paulus som.
Samhällsekonomi Linda Holmgren, Strömsnässkolan, Strömsnäsbruk –
Kolonialism/Imperialism
Olika sätt att tänka om människor, samhället och världen…
Effects of violent conflict on women and children
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Invasionen av Nanking.
Varför läser ni religionskunskap?
Välkomna till föräldramöte i Godsfinkan år 7
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Alexander den store f.Kr.
Realistiskt teori.
Granska läromedel.
De stora lärargrupperna
Iris Rosengren Larsson
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Varför bor vi där vi bor? Vi blir allt fler.
Karin Robertsson Ersta Sköndal Bräcke högskola SISU, 6 december 2017
Religion.
Världens Befolkning Bsa frågor till rubrik: Vilka frågor kan man ställa om VB?
- Geografi - Att studera helheten.
Vilhelm Moberg
Globalisering: Världens länder förs allt närmare varandra och beroendet mellan dem ökar Globalisering förekommer inom följande områden; 1. Ekonomi : internationella.
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Upplysningen 1700.
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Industriella revolutionen
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Stockholmsenkäten 2014 – vad har ungdomarna svarat?
Att tolka en källa Stormaktstiden.
Regiongemensam elevenkät 2018
Källkritik och historiska källor
GLOBAL KUNSKAP Boken ”Factfulness” av hans rosling, ola rosling och anna rosling rönnlund.
Världens Befolkning Bsa frågor till rubrik: Vilka frågor kan man ställa om VB?
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Professor emeritus i energiteknik
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Övergripande struktur för
Sachsenhausen.
Mänskliga rättigheter -
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader Brännpunkt Konsekvenser för staden
Hållbar utveckling måste vara
Industriella revolutionen
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Omfattar fyra femårsperioder mellan 1985 och 2017
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

Kriget mot insekterna Global miljöhistoria

Konflikters betydelse för vår förståelse av miljöhistoria Kemisk krigföring 1VK Insektsbekämpning, DDT Tyst Vår och miljörörelsens uppkomst Kalla kriget och rädslan för kärnvapenkrig

Parallella krig; mot människor och mot insekter Samma drivkrafter ligger bakom. Stora statliga projekt och finansiering har legat bakom framställandet av giftgas, både mot människor, och senare mot insekter Edmund Russell, War and Nature: Fighting Insects and Humans with Chemicals since WWI Tre nivåer. Ideologiskt; lånandet av symboler från varandra. Materiellt; produktion av kunskap från varandras fält. Kommersiellt; länkandet av vinster och intressen mellan kemiindustrin och den statliga militärindustrin

Gröna revolutionen och kalla kriget Geopolitik och säkerhetspolitik ligger bakom stora projekt, som den ”gröna” revolutionen, vilka påverkat den globala ekologin Hungerfrågan under 1900- talet var en del i ett större politiskt spel mellan två supermakter Rädsla för vad hunger kunde påverka till instabilitet och konflikter Utvecklandet av genmodifierade grödor och bekämpningsmedel. Stora statliga projekt. Stater investerar i matproducerande länder som blir ”bundna” till investerarna. Strategiskt maktspel.

& HISTORISKA NARRATIV

Det historiska narrativet kännetecknas ofta av att vara: - Kronologiskt - En sammanhängande historia Beskrivande, ej analytiskt

”Vinnaren skriver historien” Gulag Våldtagna kvinnor av ryssar efter andra världskriget

Skapelsenarrativet En grupp kommer till en ”underutvecklad” region: de använder teknologi för att förändra regionen bosättningen blomstrar, fler nybyggare kommer värdet på marken ökar, några nybyggare blir rika det ursprungliga landskapet ersätts av andra skapelser där människan är medskapare industrin och byn/staden växer och frodas några lämnar platsen för att starta samma process någon annanstans http://www.youtube.com/watch?v=MZDVNuynizk

Motnarrativet Utomstående kommer till ett existerande samhälle de beslagtar land genom kraft/våld (power/force) eller juridiska trick nykomlingarna innehar kraftfull teknologi de förändrar landskapet och underminerar det existerande samhället det nya och gamla samhället kommer i konflikt med varandra fler utomstående kommer till boplatsen och slutför förändringen av landskapet det ursprungliga samhället minskar, försvinner eller flyttar

Vanliga motnarrativ Urbefolkningens rättigheter exploaterade arbetare förstörelse av mark/boplatser luft- och vattenföroreningar hälsofrågor utarmning av områden normkritiska perspektiv (Genus, HBTQ)

THE SIGNIFICANT INCREASE IN AGRICULTURAL PRODUCTIVITY RESULTING FROM THE INTRODUCTION OF HIGH-YIELD VARIETIES OF GRAINS, USE OF PESTICIDES, AND IMPROVED MANAGEMENT TECHNIQUES

Historiska narrativ och den gröna revolutionen

Historiska narrativ och den gröna revolutionen

”Den Gröna revolutionen”

Frågeställningar 1. Hur gestaltas Norman Borlaug? 2. Hur presenteras narrativet om den gröna revolutionen: a) orsaker och drivkrafter till att den hände? b) händelseförlopp? 3. Filmatiseringen: hur är berättelsen upplagd? 4. Vilka tänkbara motnarrativ kan du ana?

Vandana Shiva fysiker, aktivist och författare Ett motnarrativ Vandana Shiva fysiker, aktivist och författare

Jämför narrativen – vilka är de viktigaste skillnaderna och beror de på? Hur resonerar du kring användandet av historiska exempel för att förklara nutiden? Möjligheter och risker? Hur ser ditt narrativ ut? Vilka tänkbara motnarrativ finns?

En ny grön revolution? Hur skulle den se ut? ”Argentine ‘soybean king’ forecasts a new but “green industrial revolution” -South Atlantic news agengy 2012 En ny grön revolution? Hur skulle den se ut? Africa's Turn: A New Green Revolution for the 21st Century - Rockefeller foundation ”Another green revolution is stirring in the world’s paddy fields ” - The Economist 2014

Invasionen av Nanking

Kontext: Japan, 1930 Japan led av ekonomiska problem. Japan var geografiskt litet till ytan. Japans militära ledare hade som mål att: utöka det japanska imperiet för att få tillgång till mer råvaror återupprätta Japans maktposition i Asien och världen Image from: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Japan_(orthographic_projection).svg World View of Japan

Japanska soldater i Manchuriet Invasionen av Kina Japan invaderade Manchuriet i norra Kina 1931. Området var rikt på järn och kol. Source: http://www.tmakiguchi.org/assets/images/timeline/1928-36/big/TM027.mainichi.jpg Japanska soldater i Manchuriet

Japanska soldater intar Nanking Invasionen av Nanking Nanking var Kinas huvudstad. Japan invaderade Nanking i December 1937. Japanska soldater intar Nanking

Central historisk frågeställning Vad hände under invasionen av Nanking?

Lärobok A I augusti 1937 sköts två japanska soldater, varav en officer, till döds i Shanghai (Shanghai var då ett centrum för utländska intressen). Efter denna incident eskalerade fientligheterna mellan Japan och Kina. Japanska militärer trodde att Chiang Kai-Shek skulle ge upp om de intog Nanking (det nationalistiska Kinas huvudstad). De ockuperade staden i december.* Men Chiang Kai-Shek hade flyttat sin huvudstad till den avlägsna staden Chongqing. Konflikten fortsatte. * Många kinesiska soldater och civila dödades eller sårades av japanska trupper vid denna händelse (Nanking incidenten). Historiska källor har väckt tvivel om det faktiska antalet offer som krävdes vid händelsen. Debatten fortsätter än idag.

Lärobok B Massakern i Nanking: I december 1937 intog den japanska militären Nanking. Den japanska militären gjorde sig skyldig till blodiga och grymma övergrepp mot invånarna i Nanking och krigsfångar. Människor dödades genom extremt grymma metoder japanerna använde massavrättningar, de brände människor till döds, de begravde människor levande, de halshögg och lät människor bli ihjälbitna av hundar. Nanking massakern var den mest fruktansvärda händelsen i världen. Statistiska uppskattningar gör gällande att dödsfallen som orsakades av de japanska grymheterna mot de obeväpnade Nanking invånarna och de kinesiska soldaterna, uppgick till mer än 300 000. Detta bara under de sex veckor den japanska militärens ockupation pågick. Nanking massakern är en av de värsta våldshandlingar som begåtts av de japanska angriparna på det kinesiska folket.

New History Textbook. (2005). Tokyo: Fushosha.   New Century: Stanford History Textbook in Mandatory Education. (2001). Beijing: Beijing’s Teachers’ College Press. Lärobok ___ New History Textbook. (2005). Tokyo: Fushosha.

Lärobok C Därefter följde en period av terror och förstörelse i Nanking som måste räknas som en av de värsta i den moderna krigsföringens historia. När de japanska trupperna först intog Nanking, den 13 december, drabbade en storm av våld och grymheter de besegrade kinesiska trupperna och den hjälplösa kinesiska civilbefolkningen. Övergreppen varade i sju veckor och har få motsvarigheter.   Antalet kvinnliga offer för våldtäkt, varav många dog efter upprepade övergrepp, uppskattades av utländska observatörer som bodde i Nanking till 20 000. Antalet krigsfångar som dödades uppskattades till 30 000 och mördade civila till 12 000. Andra samtida kinesiska uppskattningar av antalet döda var så mycket som tio gånger högre (300 000) och det är svårt att fastställa exakta siffror. Rån, godtycklig förstörelse och mordbränder lämnade stora delar av staden i ruiner och högar av döda kroppar observerades på otaliga platser. Källa: Utdrag från Jonathan Spences bok, The Search for Modern China, första gången publicerad 1990, tredje upplagan 2013. Spence specialiserade sig på kinesisk historia och undervisade på Yale University från 1993 till 2008.