Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
TRYCK Här får du lära dig: Vad menas med tryck
Advertisements

Geometri 3x^5 Vinklar och areor Exponenter
Matematik med föräldrar
Matematik.
Idag ska ni få lära er om vad Pi är och dess historia.
KAP 4 - GEOMETRI.
Tomas Johansson, Kyrkerörsskolan, Falköping –
Av eleverna i 7m2 och deras lärare samt en uppgift på slutet...
Vad är  ? Och vad har man det till?. Nio uppgifter Välj en av dessa nio uppgifter och utför den så bra du kan. Välj en av dessa nio uppgifter och utför.
DENSITET Starta BILDSPELs-vy NU ! Ett annat ord för TÄTHET.
MÄTNING Människan har alltid behövt mäta saker.
Maryam Mohammadi, Broängsskolan, Tumba –
Geometri Geo = jord Metri = mäta.
Att mäta cirklar. Ett arbete av Frida och Tom Uppgiften Att mäta 5 runda föremål. Mäta omkrets och tvärs. Skriva in måtten i en tabell. Lista ut vad.
Luffarslöjd Trådslöjd
Saied Alavei Slottsstadens skola 2014
Arbetsgång 16/1 Gör uppgiften: ”Samma motiv på grundfärgerna”
Gör direkt: Gå till hemsidan: Klicka på dagens PowerPoint
Grunder i teckning.
KAP 4 - GEOMETRI.
OMKRETS & AREA Omkrets = b + b + h + h = 2b + 2h Area = b × h
MÄTA MED LINJAL.
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
ORDET AREA BETYDER STORLEKEN AV ETT OMRÅDE
KAP 6 – GRAFER OCH FUNKTIONER
Geometri.
RYMDGEOMETRI KUB HUR RITAR MAN EN KUB
Gör direkt: Gå till hemsidan: Klicka på dagens PowerPoint
Upptäck Pythagoras sats!
MATMAT02b – UPPGIFT 10 Pass VCP Certification
Mot aktiv undervisning med problemlösning och samtal i klassrummet
Manada.se Kapitel 5 Geometri. 5.1 Omkrets och area.
Lars Madej  Vad är omkrets?  Har jordklotet en omkrets?
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Geometri Storheter och enheter Storheter är ex. längd, massa, tid. Enheter är det vi mäter storheter i. Ex. meter, sekund. Dimension Är något som ger något.
Mitt utvecklingssamtal VT 2016 Namn:. Min trivsel Så här trivs jag på Sätunaskolan Vad är bra? Vad kan bli bättre? Hur trivs du i klassen?
Cirkelns omkrets och area. Vi går igenom de enklare begreppen om cirkelns omkrets - Omkretsen (O) i en cirkel är ett ”helt” varv. Radie(r) Diameter(d)
Mitt utvecklingssamtal VT 2016 Namn:. Min trivsel Så här trivs jag på Sätunaskolan Vad är bra? Vad kan bli bättre? Hur trivs du i klassen?
Du ska inom arbetsområdet lära dig att Tolka och förenkla uttryck med bokstäver Lösa enkla ekvationer Upptäcka och använda mönster och samband Skriva och.

Tal, mönster och räkning
B D A C Vems påstående stämmer? A 5x + 10 = 5x – 10 B
Cykelförrådet.
D A C B Vems påstående stämmer? Här finns fem geometriska figurer.
Geometriska figurer Exempeluppgifter.
AREA DEL 1.
Kap 3 - Geometri.
3.6 Area Parallellogram A = b ∙ h Romb A = b ∙ h Kvadrat A = s ∙ s
Enheter: längd 1 mil = 10 km 1 km = 1000 m 1 m = 10 dm 1 m = 100 cm
X Omkrets Olika fyrhörningar.
Diagram, kombinatorik & sannolikhet
DENSITET Starta BILDSPELs-vy NU ! Ett annat ord för TÄTHET.
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Hit har vi kommit! Nu går vi vidare!.
Y 3.2 Cirkelns area A B C D E Aktivitet – cirkelns area
Y 3.1 Omkrets och area 9 cm2 Geometri i två dimensioner
Mattespanarna 6B kap 5 Catha Glaas, Lisa Ek
Y 3.3 Volym och begränsningsarea
KAP 6 – GRAFER OCH FUNKTIONER
Multiplikation och division Kapitel 2
Ungefär kvart över 3 Ledtråd.
Bråk Kapitel 1.
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
Tid, vikt och volym Kapitel 4
C A D B Vems påstående stämmer? Alex väger a kg och Bodil väger b kg.
Det handlar om multiplikation
Z 1.7 Kvadrater och kvadratrötter
Geometriska objekt.
RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 5
Presentationens avskrift:

Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola π Geometri Kapitel 3 Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola

Börja med: Skriv eller rita 1-10 saker som du tänker på när du har ordet GEOMETRI

Spanaruppdrag Mål: Att kunna lösa problem och visa sin lösning Lektion 1 v. 11 Mål: Att kunna lösa problem och visa sin lösning Lyssna på högläsning Spanarboken kapitel 3 2. Lös mysteriet - försök först ensam - arbeta med din granne - vi löser mysteriet tillsammans Ansvar: Spanaruppdraget s. 65

Börja med: Gissa storleken! Hur stort är: Lektion 2 v. 11 a) klassrummet b) en fotbollsplan c) ett bord d) Långsjön e) Sverige Vilken enhet kan man använda?! Kg, mil, cm, kvadratmeter, liter, cm², dl?! Mål: Kunna använda begreppet area Att göra: Genomgång: area Uppgift: Skoavtryck Räkna s. 68-69

Börja med: Skriv exempel på runda saker som du ser i klassrummet Lektion 3 v. 11 Börja med: Skriv exempel på runda saker som du ser i klassrummet Mål: Fira pi-dagen! Att göra: Genomgång: begrepp Film: Pi är lite som magi Film: Pi är lite som magi https://www.mattecentrum.se/nyheter-och-blogginlagg/magi-i- beppematik Uppgift: Magi med pi

Begrepp: omkrets Omkrets – mät runt om cirkeln Så här kan du mäta: Ta en bit snöre och lägg runt föremålet. Mät snöret med linjal.

Begrepp: diameter Diameter – mät där cirkeln är bredast

Begrepp: radie Radie – mät från mittpunkt till sidan

π Begrepp: pi ≈ 3,14 Tal med massor av decimaler 3,1415926535… Samband mellan cirkelns omkrets och diameter Pi-dagen: 3,14 (Dagens datum! Mars = månad 3, dag 14) ≈ 3,14

Film: Magi med π Titta på filmen: https://www.mattecentrum.se/nyheter-och- blogginlagg/magi-i-beppematik

Uppgift: Magi med π Välj ut några runda föremål Mät omkretsen: Ta en bit snöre och lägg runt föremålet. Mät snöret med linjal. Skriv in i tabellen. Mät diametern: Mät där cirkeln är bredast. Skriv in i tabellen Använd miniräknare. Räkna ut Omkrets delat med Diameter. Skriv in i tabellen. Gör samma sak på många runda föremål. Vad upptäcker du?

Uppgift: Magi med π Föremål Omkrets Diameter Omkrets/Diameter  

Börja med: Skriv 1-5 enheter som du kan använda när du mäter längd Lektion 4 v. 11 Exempel på enheter: Kg, mil, cm, kvadratmeter, liter, cm², dl, millimeter, km Mål: Kunna använda enheter för area Att göra: Genomgång: enheter Uppgift: Geobräde Räkna s. 70-71

Geobräde Areaenhet: 1 ruta (1 a.e.) Geobräde finns på http://skolplus.se/lessons/108

Börja med: Gör arbetsbladet – ringa in rätt svar Lektion 1 v. 12 Börja med: Gör arbetsbladet – ringa in rätt svar Mål: Kunna lösa problemlösningsuppgifter Att göra: Instruktion Känguruproblem - par

Börja med: Hur stor är arean? Lektion 2 v. 12 a. b. c. 5 m 7 m Mål: Kunna räkna ut area på fyrhörningar Att göra: Börja med Genomgång: beräkna area Räkna s. 72-73 Kängurumatte

Area på rektanglar och kvadrater 2 cm 5 cm 4 cm 1 cm²

Börja med: Rita figurerna och räkna ut arean Lektion 3 v. 12 Rektangel: 2 cm x 3 cm Kvadrat: 4 cm x 4 cm Rektangel: 3,5 cm x 4 cm Mål: Kunna använda olika areaenheter Att göra: Börja med Genomgång: olika areaenheter Räkna s. 74-75 Spel: Areaspel

Börja med: Ta fram penna och sudd Sätt skärm/pärm mellan platserna Lektion 4 v. 12 Mål: Kunna lösa matematikproblem Att göra: Kängurutävlingen Kängurutävling 21-22 mars Lycka till!

Börja med: Gör arbetsbladet Lektion 1 v. 13 Börja med: Gör arbetsbladet Mål: Gå igenom provet Att göra: Instruktion Kims prov

Börja med: Gör arbetsblad (så långt du hinner) Lektion 2 v. 13 Börja med: Gör arbetsblad (så långt du hinner) Mål: Kunna räkna ut omkrets och area på fyrhörningar Att göra: Genomgång: omkrets och area Räkna s. 76-77

Omkrets och area Omkrets – runt omkring en figur Area – området inuti en figur 4 cm 4 cm 3 cm 3 cm 3 cm 4 cm Omkrets = 4 cm + 3 cm + 4 cm + 3 cm Area = 4 cm x 3 cm

Börja med: Ta fram datorn Lektion 3 v. 13 Börja med: Ta fram datorn Mål: Kunna rita geometriska figurer i Scratch Att göra: Genomgång/instruktion Programmera i Scratch

Logga in på Scratch Anv.namn: 08CodaXX Lösen: Badboll4c Öppna webbläsare Chrome Gå till: scratch.mit.edu Tryck på ”Logga in” och logga in med ditt användarnamn och lösenord Gå till Klasstudio ”Geometri” och öppna projektet Anv.namn: 08CodaXX Lösen: Badboll4c

Uppgift Remixa produktionen Former xy-axel Programmera så att katten ritar en triangel. Vilka geometriska figurer kan du komma på som man kan göra i Scratch? Hur kan du förändra ritverktyget så att dessa former skapas? Låt katten rita en cirkel, en romb eller ett rätblock.

Börja med: Gör arbetsbladet Lektion 4 v. 13 Börja med: Gör arbetsbladet Mål: Repetera kapitel 3 Att göra: Genomgång: vad ska du kunna? Räknestuga Arbetsblad Bingeluppgift

När du är klar… Träna mera eller Fördjupa dig Diagnos 1 Lektion 1 v. 14 Gör diagnosen i ditt räknehäfte. Rätta efter s. 78 Välj: göra s. 79 (rätta) repetera det som var svårt sedan spåren be din lärare om hjälp Börja med det blå spåret När du är klar… Träna mera eller Fördjupa dig Alla rätt Några fel Ansvar: Diagnos Välj spår Räkna spåren

Börja med: Gör arbetsbladet – lämna in Lektion 2 v. 14 Börja med: Gör arbetsbladet – lämna in Mål: Repetera Att göra: Spåren Arbetsblad Bingeluppgift

Mål: Kunna lösa matteproblem tillsammans Att göra: Instruktion Lektion 3 v. 14 Mål: Kunna lösa matteproblem tillsammans Att göra: Instruktion Uppgift: Uteuppdrag

Mål: Kunna mäta med olika verktyg Att göra: Instruktion Lektion 4 v. 14 Mål: Kunna mäta med olika verktyg Att göra: Instruktion Uppgift: Mäta ute