Möjligheter med DB Schenker

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DB SCHENKER Control Tower
Advertisements

Det moderna svenska inrikesnätverket
Det moderna svenska inrikesnätet. Hos oss är hela Sverige alltid nära.
Siemens eHighway Göran Persson, Siemens AB Göteborg
Landtransport Tyskland - Sverige Tyskland - Sverige Tomas Johansson.
EN HÅLLBAR KNUTPUNKT I HJÄRTAT AV NORDKALOTTEN
Land transport Danmark Sweden
Det moderna svenska inrikesnätverket
Namn/talare Datum.
Projekt Eskilstuna kombiterminal ESKILSTUNA Logistik park.
Schenker Air & Ocean E-lösningar för sjö- och flygtransporter
HÖGLANDETS TERMINAL AB
GNS järnväg Håkan Sjöström
EN HÅLLBAR KNUTPUNKT I HJÄRTAT AV NORDKALOTTEN. Är ett nystartat terminalbolag som ägs till hälften av Malmfalten AB och hälften av LTH AB.
Landtransport Ungern Sverige DB Schenker DB Schenker i Ungern Schenker Kft. 17 kontor 215 anställda kvm lageryta DB Schenkerkontor i Ungern.
Saminvesteringsforum
Läkemedelsverkets nya uppdrag Ursula Forner kommunikationsdirektör Läkemedelsverket.
1 Projekt idé Initierat av: Öresund Logistics, Lunds Universitet, UBQ Shuttle: Sverige. – Kontinenten, att använda järnväg i större utsträckning över Öresundsbron.
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Landtransport Rumänien Sverige
Visionary solutions, provided with care.
En bra kunddialog ger KLIMATSMARTARE logistiklösningar KNEG Resultatkonferens Göteborg Bo Hallams Marknadsdirektör, Region North & East.
Landtransport Frankrike Sverige
Projektplan Förstudie Tidigare Marco Polo Projekt
Dagens problematik Trygghetslarm.
Stora Kombidagen Stockholm 31 mars 2011 Björn Widell Kockums Industrier.
Vision Vi bygger Sveriges landslag i taxi. Vision Vi bygger Sveriges landslag i taxi.
Global aktör med nordiskt lokalsinne
Stockholms- regionens utMAningar
Landtransport Kroatien Sverige
Val av transport till resmålet.
Landtransport ÖsterrikeSverige DB Schenker DB Schenker i Österrike Schenker & Co AG 11 terminaler anställda kvm lageryta Hanterar.
DB SCHENKERdirect Snabba trasporter av partigods
DB SCHENKERcoldsped Transport av tempererade livsmedel i Sverige och Europa.
Verktygslåda Konceptmoduler Konsulttjänster DB SCHENKERconcepts Specialdesignade transport- och logistiklösningar.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Landtransporter av styckegods Tillvalstjänster E-tjänster DB SCHENKERsystem Säkra transporter av styckegods.
Landtransport Tjeckien Sverige DB Schenker DB Schenker i Tjeckien Schenker SPOL. S R.O. 18 kontor 800 anställda Huvudkontor i Prag DB Schenkerkontor.
Transportekonomi Stockholm. Transportekonomi, scoop Dag 1, företagscase och spedition Dag 2, lager Dag 3, Distribution Dag.
Landtransport Grekland Sverige
Landtransport Schweiz  Sverige
Mathias Herzing, Stockholms Universitet Pehr-Johan Norbäck, Institutet för Näringslivsforskning Lars Persson, Institutet för Näringslivsforskning Effektivitetseffekter.
Landtransport Sverige Norge
Landtransport Slovenien Sverige DB Schenker 2012.
Landtransport Belgien Sverige
Landtransport Holland Sverige DB Schenker DB Schenker i Holland Schenker B.V. Finns på 21 platser i Holland, varav 4 är terminaler kopplade till.
Landtransport Sverige Finland
Landtransport Portugal Sverige DB Schenker DB Schenker i Portugal Schenker Transitarios S.A. 4 terminaler 270 anställda Kontor med service till.
Landtransport Serbien Sverige DB Schenker DB Schenker i Serbien Schenker d.o.o. 4 kontor 46 anställda DB Schenkerkontor i Serbien
Vill du ha fler gäster? Kostnadseffektiv och mätbar marknadsföring av din restaurang.
Styrelsen för Blekinge Tekniska Högskola har beslutat att från och med september 2008 vara klimatneutral. Här följer frågor och svar om BTH och klimatneutralitet.
Den industriella revolutionen
Landtransport Sverige Litauen DB Schenker Augusti 2014.
Volvocars ISSUE DATE Martin Romell, Global Logistic Network Design, Strategy, Dept Volvocars.
Beloppet på fördelas enligt följande
Transportmedel vid export 2013
Information på Uppföljningsmöte
Transportprojekt hemvården Uppsala
Välkommen till Lättakuten! Odensvi Läkarmottagning
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Destination Gotland
19/09/2018.
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Information på Uppföljningsmöte
Transport & handel.
Fredrik Meurman, Ecoloop
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Intermodalt Hub-system
Presentationens avskrift:

Möjligheter med DB Schenker via Skaraborg Eco Shuttle DB Schenker | Customer Solution | 2019-05-02

Skaraborg Eco Shuttle – pålitlig, smidig och klimatsmart BAKGRUND Falköpings kommun gjorde en förstudie för att se om det gick att starta upp en pendel på sträckan mellan Göteborg och Falköping Det behövdes en stor aktör från start och DB Schenker och Jula beslutade att gemensamt göra en förstudie Första tåget från Skandiahamnen - Falköping avgick september 04, 2013 KAPACITET Fulltåg med 5-6 avgångar i veckan 86 teus per avgång Möjligt att öka till fler avgångar upp till 12 avgångar i veckan FÖRDELAR Fullt klimatkompenserad lösning Pålitlig lösning med prioriterad slottid till Göteborgs Hamn Hög kapacitet och dagliga avgångar Kostnadseffektiv lösning Låg planhyra i Falköping UTVECKLING Flera andra stora kunder har “hoppat på tåget” Jula har köpt terminalen och ca 300.000 kvm etableringsyta TBN Sweden driftar en helt ny anläggning/terminal med spåranslutning Skaraborg Logistic Center investerar I ny infrastruktur Planer på att koppla på ett nytt spår för enklare anslutning norrut/norrifrån Vad? Skaraborg Eco Shuttle är det effektivaste sättet att frakta gods till och från Göteborgs hamn och Skaraborg. Bakgrund och framtid Initiativ av Falköpings kommun DB Schenker och Jula gjorde en förstudie Första tåget; Skandiahamnen till Falköping avgick 4/9 2013 Jula har köpt terminalen Investeringar i ny infrastruktur Planerar att koppla på nytt spår, enklare anslutning norrut/norrifrån Schenker AB | Skaraborg Eco Shuttle

– kapacitet och fördelar Skaraborg Eco Shuttle – kapacitet och fördelar Kapacitet Avgång varje vardag, (helgfria dagar) Möjlighet till 12 avg./vecka 86 TEUs/dag Maxvikt: 30 ton/container Fördelar Klimatkompenserad lösning Pålitlig lösning med prioriterad slottid i Göteborgs hamn Kostnadseffektiv Hög kapacitet Låg planhyra i Falköping (ca. 10 % mot Göteborgs hamn) BAKGRUND (MINSKA NER, ej så stort intresse för kunden?) Falköpings kommun gjorde en förstudie för att se om det gick att starta upp en pendel på sträckan mellan Göteborg och Falköping Det behövdes en stor aktör från start och DB Schenker och Jula beslutade att gemensamt göra en förstudie Första tåget från Skandiahamnen - Falköping avgick september 04, 2013 KAPACITET Fulltåg med 5-6 avgångar i veckan 86 teus per avgång Möjligt att öka till fler avgångar upp till 12 avgångar i veckan FÖRDELAR Fullt klimatkompenserad lösning Pålitlig lösning med prioriterad slottid till Göteborgs Hamn Hög kapacitet och dagliga avgångar Kostnadseffektiv lösning Låg planhyra i Falköping UTVECKLING Flera andra stora kunder har “hoppat på tåget” Jula har köpt terminalen och ca 300.000 kvm etableringsyta TBN Sweden driftar en helt ny anläggning/terminal med spåranslutning Skaraborg Logistic Center investerar I ny infrastruktur Planer på att koppla på ett nytt spår för enklare anslutning norrut/norrifrån Schenker AB | Skaraborg Eco Shuttle

Möjligheter med DB Schenker – Export via Falköping Bokning: 3 arbetsdagar före lastdag Inlämnat Falköping: 07:30 (för avgång samma dag till Göteborg) OPERATIONELL ÖVERSIKT Transport från kund till Falköping via landtransport eller järnväg Ev. stuffning av containers i Falköping Tågtransport med Skaraborg Eco Shuttle till Göreborgs Hamn Avgångstid Fkp 11:15 mån-tors 0900 fre Export från Göteborgs Hamn FÖRDELAR Klimatvänlig lösning Kostnadseffektiv lösning Stuffningsmöjligheter med bred maskinpark och lång erfarenhet Möjlighet att mellanlagra gods Prioriterad tåglösning in i Göteborgs Hamn med fast slottid Undviker bilköer och trafikstörningar genom Göteborg in i Göteborgs Hamn Hög kapacitet och daglig avgång (måndag till fredag) på tåget Ökad flexibilitet genom möjlighet att styra om tåget till andra hamnar vid tillfälliga problem i Göteborgs Hamn Fördelar Stuffningsmöjligheter med bred maskinpark och lång erfarenhet Möjlighet att mellanlagra gods Undviker bilköer och trafikstörningar genom Göteborg in i Göteborgs Hamn Ökad flexibilitet genom möjlighet att styra om tåget till andra hamnar vid tillfälliga problem i Göteborgs Hamn Stor tillgång på tomcontainers för lastning Schenker AB | Skaraborg Eco Shuttle

Möjligheter med DB Schenker – Import via Falköping OPERATIONELL ÖVERSIKT Transport till Göteborgs Hamn Tågtransport med Skaraborg Eco Shuttle till Göreborgs Hamn Avgångstid Gbg hamn – 19:10 mån-fre Ev. strippning och mellanlagring i Falköping Transport till kund via landtransport FÖRDELAR Klimatvänlig lösning Kostnadseffektiv lösning Strippningsmöjlighet av container med bred maskinpark och lång erfarenhet Möjlighet att mellanlagra gods Effektivare internlogistik med kortare ledtid från avrop av container Låg planhyra i Falköping (ca 10% mot Göteborgs Hamn) Prioriterad tåglösning från Göteborgs Hamn Hög kapacitet och daglig avgång (måndag till fredag) på tåget Import Bokning: Senast 12:00 dagen före lastning Tom retur: Inlämnat Falköping senast 07:30 Fördelar Strippningsmöjlighet av container med bred maskinpark och lång erfarenhet Möjlighet att mellanlagra gods Effektivare internlogistik med kortare ledtid från avrop av container Allmänt tullager Schenker AB | Skaraborg Eco Shuttle

20 % -21 % Referenscase Export Kostnad Beräkningar potentiell kostnadsbesparing på ca 20 % jämfört med vägtransport och stuffning direkt vid Göteborgs Hamn Minskad miljöpåverkan -21 % i CO2-utsläpp door-port jämfört med dagens lösning med lastbilstransport till Göteborgs Hamn Kund i mellansverige ca 40 mil från Falköping 20 % -21 % MINSKADE KOSTNADER Beräkningar potentiell kostnadsbesparing på ca 20% jämfört med vägtransport och stuffning direkt i vid Göteborgs Hamn MINSKAD MILJÖPÅVERKAN -21% i CO2-utsläpp door-port jämfört med dagens lösning med lastbilstransport till Göteborgs Hamn Schenker AB | Skaraborg Eco Shuttle

10 % -69 % Referenscase Import Kostnad Beräkningar potentiell kostnadsbesparing på ca 10 % jämfört med vägtransport direkt från Göteborgs Hamn Minskad miljöpåverkan -69 % i CO2-utsläpp port-door jämfört med dagens lösning med lastbilstransport från Göteborgs Hamn Kund i närheten av Falköping ca 5 mil ifrån 10 % -69 % MINSKADE KOSTNADER Beräkningar potentiell kostnadsbesparing på ca 10 % jämfört med vägtransport direkt från Göteborgs Hamn MINSKAD MILJÖPÅVERKAN -69 % i CO2-utsläpp port-door jämfört med dagens lösning med lastbilstransport från Göteborgs Hamn Schenker AB | Skaraborg Eco Shuttle

Frågor? Välkommen att höra av dig till skaraborgecoshuttle@dbschenker.com Tack!