Tillsyn av båtklubbar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utdrag ur grundkurs Vägmarkering
Advertisements

Kortare text Vår butik är Svanenmärkt! Miljön, klimatet och en hållbar utveckling är frågor som ligger oss nära. Därför har vi tagit steget till att.
Luftföroreningar känner inga gränser.
Figursågen Sågande maskiner Säkerhet
Varuinformationsblad
Lokalt omhändertagande av dagvatten (LOD)
VattenInformationsSystem Sverige - VISS
Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M
”Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation lämna över ett samhälle där de stora miljöproblemen är lösta, utan att orsaka ökade.
Avfallshantering.
MARK LUFT VATTEN MILJÖKUNSKAP.
Miljökvalitetsnormer och åtgärdsprogram för vatten
Mörrumsån – från början
Val av transport till resmålet.
En samlande kraft! Seminarium om nedlagda deponier Identifiering, inventering och riskklassning av nedlagda deponier 11 september 2013.
Miljömålen och förorenade områden
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
MIFO fas 1-inventering ”Företagets Namn” Bilden på fastigheten är hämtad från lantmäteriets 50-tals karta. Ev kan man här lägga in en bild kopplad till.
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Ren båtbotten utan gift
Risk- och sårbarhet för dricksvattenförsörjning Boden den 9-10 mars 2010 Länsstyrelsen om vattenskyddsområden Malin Andersson Länsstyrelsen i Norrbotten.
Ola Gustafsson Chef Vattenstrategiska enheten Tfn: Mobil: E-post.
Samarbeten  Samarbetsgrupp – Uppsala, Örebro, Stockholm  Gör riskkartorna, texterna och tabellerna samordnat  Nätverk mellan de 5 samordnande länsstyrelserna.
Vattendirektivets roll i tillsynen av miljöfarlig verksamhet Pardis Pirzadeh Ansvar: Miljögifter inom vattenförvaltningen och miljömål. Finns på: vattenstrategiska.
Miljö- och räddningstjänstförvaltningen Hur ska man agera som inspektör? Ett exempel på när agerandet blir viktigare än bedömningen av föroreningen.
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
Ren båtbotten utan gift
– levnadsmiljöer försvinner
Klubbens regler för båtbottenvård För att stoppa spridning av kemikalier på varvet har klubben beslutat att all tvättning och slipning ska ske enligt tre.
Erfarenheter och slutsatser från ett informationsprojekt om Båtlivets miljöpåverkan Susanne Ortmanns, Naturskyddsföreningen i Stockholms län
Kemikaliesmarta förskolor. Kemikaliebanta för en giftfri förskola Under genomfördes projektet ”Kemikaliebanta för en giftfri vardag” Två olika.
Ett informationsspridningsprojekt lett av : I samverkan med:
Gifter i havsmiljön Onödig användning bör minskas till gagn för hälsa och miljö. Britta Eklund Institutionen för tillämpad miljövetenskap (ITM) Stockholms.
1 Av Odd Klofsten, Tel , Du behöver inte bottenmåla Metoder som gör båtlivet miljövänligare, bekvämare och kanske.
KEMI Blandningar, lösningar och aggregationsformer
Riskbedömning av föroreningsspridning. Vad vi ska gå igenom  Utlakning  Spridning till grundvatten  Spridning till ytvatten  Utspädning  Belastning.
Presentation 7 mars Miljöblästring Skandinavien AB.
Vatten En förutsättning för liv Vad ska vi behandla? Vattenfördelning Vattnets kretslopp Vattenverk Hoten mot Östersjön.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Husbilsställplats på MSK. Nackdelar Stor del av planen är upptagen. Eventuellt oro på planen Kan förhindra annan aktivitet på MSK Binder upp medlemmar(eller.
Klorerade kolväten Från upptäckt till detaljplan
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Miljö kemi.
Farliga kemiska ämnen till vattenmiljön
Statusklassning PFAS/PFOS + andra ämnens kemiska status i vatten
Bidrag för sanering av förorenade områden för att bygga bostäder
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Grupparbete 1 – förenklad riskbedömning, riskkaraktärisering
Ren båtbotten utan gift
Varför en miljöinfo? Nya och fler miljökrav kommer
Vad är medlemsstaterna skyldiga att tillse när det gäller användning av maskiner? De ska ansvar inom det egna landets gränser att befolkningens, husdjurs.
På gång hos Vattenmyndigheterna
Båtmiljökonferens SMBF
Miljömålen består av tre slags mål
Riktlinjer för båtbottentvättning av fritidsbåtar
Produktion, handel och transport
Energiförsörjningen och miljön
Hållbar användning av bekämpningsmedel
Båtmiljökonferens SMBF
SMBFs Miljökonferens 29 november 2018
Integrerat Växtskydd – Regelverk och tillsyn
Jakobsbergs Båtsällskap
Miljömålen består av tre slags mål
Lokala åtgärdsprogram för vatten
Projekt XRF Carl Rönnow Miljö- och hälsoskyddsinspektör
Välkommen! Kvällens upplägg Information om inventeringen
Västervik Infomöte om båtbottenfärger inom SNFs informationskampanj
Båtmiljökonferens SMBF
Presentationens avskrift:

Tillsyn av båtklubbar

Vad tittar vi på vid tillsyn på båtklubbar? Kemikalier och farligt avfall Uppmärkt samt förvaras utan risk för läckage till mark och vatten Rutiner för underhåll Hur skyddas mark och vatten vid underhållsarbete. Hur tas avfallet omhand Rutiner för miljöolycka Tillgång till länsar och saneringsmedel Båtbottentvätt Hur får båtas tvättas beroende på vilken bottenfärg de har Plan för sanering av gamla båtbottenfärger TBT, kopparfärg för västkusten eller fartyg etc. Information om toatömnings-förbud Det finns 4 båtklubbar i Solna. Vi besöker er ungefär vart 5:e år. 2008, 2013 och nu i vinter. Vid tillsynsbesöket tittar vi på hur er förvaring och märkning av kemikalier och farligt avfall. Gamla färger, spillolja, batterier, drivmedelsrester, förorenade trasor etc. Flytande farligt avfall eller flytande kemikalier ska det förvaras i en back eller på ett tråg som kan samla upp eventuellt läckage. Att båtklubben har rutiner för att skydda mark och vatten vid underhåll av båtar och motorer –tex oljebyte, slipning, blästring, målning, mm Vid oljebyte av utombordare bör man täcka marken för att förhindra att spill hamnar där. Att man täcker marken vid målning. Vid skrapning, slipning och blästring behöver marken täckas med en presenning och även sidorna på båten täckas för att undvika att färgrester blåser iväg. Att färgrester mm tas omhand som farligt avfall Rutiner vid olyckor och läckage – Att det finns saneringsmedel att använda på land samt att det finns länsar att lägga ut vid utsläpp i vattnet. Både längre länsar som kan läggas runt en båt men även mindre uppsugande dukar som kan suga upp mindre spill på vattenytan. Använda länsar ska hanteras som farligt avfall. Informerar om kraven på mottagningsanordning för toalettavfall Båtbottentvätt – hur båtar inom klubben får tvättas av beroende på vilken båtbottenfärg de har. Plan för sanering av båtbottenfärger som inte längre är tillåtna

Båtbottenfärger Förhindra påväxt Historiska färger Biocidfärger Kvicksilver, TBT, irgarol mm Biocidfärger Godkännande av Kemi Bekämpningsmedel T.ex. kopparfärger Får användas i specifika vatten vilket ska framgå av etiketten på färgburken Insjöfärger Båtbottenfärger har historiskt framförallt använts för att förhindra påväxt på båten. Historiskt användes kvicksilver på 40-50-talet och på 70-80-talet användes framförallt TBT (tributyltenn). Dagens biocidfärger innehåller framförallt koppar och även vissa mängder zink. Det här med biocidfärger eller godkända färger är ett förvirrat begrepp. En godkänd färg är inte samma sak som att det är en bra färg ur miljösynpunkt. En godkänd färg betyder att den är godkänd som bekämpningsmedel av Kemikalieinspektionen. Godkännande krävs för biologisk och kemiskt verkande bekämpningsmedel. Det finns olika biocidfärger för olika vattenområden såsom Västkusten och Ostkusten. De som är godkända för västkusten innehåller en högre andel koppar och får inte användas här på östkusten. De får dock säljas i butiker här. Det ska framgå av etiketten på färgburken i vilka vatten färgen får användas. I Mälaren, som är en insjö, får inga biocidfärger, eller godkända färger, användas eftersom det inte finns några biocidfärger som är godkända för insjöar.

TBT (tributyltenn) Förbjudet att använda sedan 1989 för fritidsbåtar kortare än 25m Förbjudet sedan 1993 för alla båtar i Sverige. Sprids fortfarande! Sedan 2008: förbjudet att ha TBT på båten. ”TBT-färg måste avlägsnas eller inneslutas med en speciell spärrbeläggning eller täckfärg som förhindrar läckage.” Finns inte studier som visar att spärrfärger fungerar om det utsätts för nötning, tex. tvättning. Disa En av de historiska färgerna som har använts är TBT (organiska miljögifterna är TBT, eller tennorganiska föreningar). Det är ett mycket giftigt ämne som påverkar många organismer även i låga halter. TBT är också giftigt för människan, eftersom det påverkar kroppens immunförsvar och hormonsystem. Förbjudet att använda sedan 1989 för fritidsbåtar kortare än 25 meter. Hittas fortfarande på båtskrov. Gamla färglager som målades på för 20 år sedan läcker fortfarande ut giftet. För att förhindra spridning av TBT måste alla båtar målade TBT saneras. Sedan 2008 gäller totalförbud mot förekomst av bottenfärger som innehåller TBT på alla svenska fartyg, oavsett storlek och trafik. Det är inte bara förbjudet att applicera bottenfärger som innehåller TBT, utan det får inte alls förekomma på skroven. I lagstiftningen står det att TBT-färg måste avlägsnas eller inneslutas med en speciell spärrbeläggning eller täckfärg som förhindrar läckage. Finns inga studier som visar att spärrfärger fungerar om de utsätts för nötning, t.ex. tvättning. Spärrfärger är inget vi godtar idag. I nuläget är det dock oklart om de spärrfärger som finns för fritidsbåtar verkligen är effektiva mot TBT-läckage. Från och med den 1 januari 2008 får de fartyg som avses i artikel 3.1 antingen inte ha några tennorganiska föreningar som fungerar som biocider i antifoulingsystem på sina skrov, yttre delar eller utsidor, eller så måste de vara täckta med en beläggning som utgör en spärr för sådana föreningar som läcker ut från det förbjudna antifoulingsystemet.

Handlingsplan för sanering av TBT Ta fram en handlingsplan för utfasning av TBT. Målet är att samtliga båtar med TBT ska vara sanerade senast innan sjösättning 2021. Båtens ålder: Äldre än 1989 – TBT kan antas förekomma År 1989 till 1993 – stor risk för att de är målade med TBT Från slutet av 1990-talet – troligen ej TBT Biocidfärg avsedd för andra farvatten än Östersjön. Det båtklubben behöver ta fram är en handlingsplan för att fasa ut TBT från er båtklubb. c Målet är att samtliga båtar med TBT på båtskrovet ska saneras innan sjösättning 2021. Detta motsvarar kraven som klubbar i exempelvis Stockholm och Värmdö har. Hur ska man veta vilka båtar som ska saneras? Sanerad sedan tidigare? Sedan titta på båtens ålder. TBT-färg förbjöds för målning av båtar kortare än 25 meter 1989. De båtar som är äldre än 1989 bedömer förvaltningen med stor sannolikhet har TBT på båtskrovet och bör därför saneras. För båtar från 1989 och fram till 1993 finns det också en risk att de är målade med TBT då det under den här perioden var tillåtet att måla båtar längre än 25 meter och därför fortfarande gick att få tag på TBT-färg. Är båten från slutet av 1990-talet bör man däremot kunna anta att det inte finns TBT-färg på skrovet. I de fall det är oklart om det finns TBT på båtskrovet kan det vara aktuellt att be ett företag genomföra en XRF-mätning av båtskrovet och på så sätt få dokumentation på om båten behöver saneras eller ej.

Hur kan en sanering gå till? Skrapning (med eller utan färgborttagningsmedel) Slipning Blästring Skyddsåtgärder! Täck marken och vid damning även ”tält” runt, industridammsugare mm… Personlig skyddsutrustning Farligt avfall Lovabidrag – söks hos Länsstyrelsen Efter borttagning: Måla på en grundfärg (primer) som skyddar mot fukt. Måla på en biocidfri färg av en typ som bildar en hård yta. Disa Finns olika alternativ för att sanera en båt. Skrapning (med eller utan färgborttagningsmedel), slipning (använder slipmaskin) eller blästring (…). Kanske en kombination. Vi säger inte vilken ni metod ni ska använda. Finns för och nackdelar med alla alternativen: Skrapning – bildas inget damm på samma sätt som vid slipning el blästring Tungt, går kanske inte för alla Blästring och slipning – bildas damm, bygga upp tätt tält för att förhindra att det sprids till omgivningen. Vill inte flytta föroreningen från båt till mark. Och ha bra utrustning. Transportstyrelsen anser att blästring ska göras yrkesmässigt. Av båtklubbens miljöregler ska framgå hur man ska göra, men du som medlem behöver också kontrollera att ingen spridning sker. Se Transportstyrelsens broschyr Giftfri båtbotten – så här gör du LOVA-bidrag. Bidrag från lst, har kunnat få upp 50 procent. Beror på hur många som söker och hur stor potten är. Söks i november. Efter borttagning av färgen bör du; Måla på en grundfärg (primer) som skyddar mot fukt. Måla till sist på en biocidfri färg av en typ som bildar en hård yta, tex en epoxy, vilket underlättar den mekaniska rengöringen

Riktlinjer om båtbottentvätt av fritidsbåtar Mål Påskynda en övergång till miljövänliga rengöringsmetoder och på sikt få bort miljö-skadliga bottenfärger Beskriver hur tvättning av båtar bör ske i vatten och på land Riktvärden för utsläpp till recipient Fram till för bara några år sedan var det normala att man vid höstupptagen spolade av båten med högtryck utan att ta hand om spolvattnet. Vattnet hamnade på marken tillsammans med rester från färgen. Det här medförde att man förorenade marken där föroreningarna senare kan laka ur vidare till vattnet. För att styra upp detta och vägleda oss tillsynsmyndigheter och er båtklubbarna med vad som är rimliga krav tog Havs- och vattenmyndigheten år 2012 fram riktlinjer för båtbottentvättning av fritidsbåtar, vilka senare reviderades 2015. Det övergripande målet med riktlinjerna är att påskynda en övergång till miljövänliga rengöringsmetoder och på sikt få bort miljöskadliga bottenfärger. Det riktlinjerna säger är att om biocidfärg använts ska tvättvattnet kunna tas omhand och renas. Tvättning ska ske på en spolplatta med efterföljande rening. Det finns riktvärden för vad tvättvattnet får innehålla då det släpps ut. I Solna finns en spolplatta med rening av tvättvattnet, vid Pampas. Vid besöket hos er 2013 fokuserade vi som tillsynsmyndighet framförallt på dessa riktlinjer och uppmanade er att ta fram en plan för hur ni skulle gå till väga för att kunna uppfylla dessa vid tvätt i samband med upptag.

Vad gäller vid tvätt av båtbotten? Biocidfri botten Kan tvättas utan rening av tvättvattnet Dock inte om båten har självpolerande insjöfärg Nymålad eller tidigare målad med biocidfärg Ej borsttvätt Endast avspolning över spolplatta med rening Alternativa metoder (hullwasher) Avtorkning med svamp/trasa om sköljvattnet tas omhand som farligt avfall (tillfällig lösning) Biocidfri: Båt som är omålad, sanerad från gammal biocidfärg, målad med epoxy eller målad med en hård insjöfärg kan tvättas utan restriktioner både över land, i en borsttvätt samt själv vid bryggan. En självpolerande insjöfärg är inte lämplig att tvätta i en borsttvätt eller spola av över land utan rening efter som det släpper så pass mycket färg och kan bidra med utsläpp av mikroplaster. Båt målad med biocidfärg Hullwasher – Slutet tvättsystem där tvättvattnet renas och återanvänds. Avfallet hanteras som farligt avfall. Avtorkning med med svamp/trasa. Sköljvattnet ska hanteras som farligt avfall. Ange innehåll till återvinningscentralen. Färgrester från båtbottenfärg. Avtorkning med trasa ska ses som en temporär lösning under en övergångsperiod. Om ni som båtklubb ordnar omhändertagande av vattnet ska ni med dokumentation kunna styrka att vattnet tagits omhand som farligt avfall. Tex kvitto eller transportdokument. Och att de som hämtar och tar emot det har tillstånd för detta.

Alternativ till att måla med biocidfärg Borsttvätt Båten på land/trailer Handtvätt Semestra i sötvatten Skrovduk Ultraljud båtmiljö.se Dit vi allra helst vill komma är en bicoidfri båtklubb. Alternativ till att måla med biocidfärg: hämtade från båtmiljö.se Anmäla sig till tjänsten havstulpanvarning eller göra en egen Borsttvätt Båten på land/trailer Handtvätt Semestra i sötvatten Skrovduk Ultraljud

Exempel på vad ett båtsällskap kan behöva göra Ta fram en handlingsplan sanera båtar målade med TBT – sjösättning 2021 Inventering av båtar – ålder och färg Säkerställa att medlemmar känner till att endast biocidfria båtar spolas av. Enbart hänvisa biocidfria båtar till borsttvätt Uppdatera klubbens miljöregler, tex med skyddsåtgärder vid sanering. Disa

Statusklassning av vatten 5 klasser för ekologisk status 2 klasser för kemisk status God Ej god MKN sätts för vad som ska uppnås för respektive recipient Alla vatten som anses vara en vattenförekomst dvs ex en sjö som är större än 0,5 km2 stor, och vattendrag som har ett tillrinningsområde som är större än 10 km2. Kustområden avgörs förekomsten av SMHI. Varje kustvattenförekomst är ett avgränsat kustvattenområde, ett sund, en bukt eller ett hamnområde. Utgångspunkten vid indelningen är att kustvattenförekomsterna ska vara likartade med avseende på naturliga förutsättningar, påverkan och status. Vattenförvaltningen som gett Länsstyrelserna till uppgift att lägga in data och göra klassningen utifrån den miljöövervakning som görs i länet. MKN- det som ska följas och uppnås inom en satt tidsram.

Övergödning- fosforhalten ökar sedan 2000 algblomning Status Lilla Värtan Ekologisk status Övergödning- fosforhalten ökar sedan 2000 algblomning Toalett tömnings förbud (gäller överallt)! Kemisk status TBT- senaste värdet uppmättes till 124ug/l(2013) gränsen för miljökvalitetsnormen är 1,6 ug/l Mycket giftigt och hormonstörande på människor Förbud att måla med sedan 1989 på fritidsbåtar. Sedan 2008 ska det tas bort eller kapslas in på alla båtar. Status tas fram för området som är ljusblåmarkerat vilket är Lilla Värtan. Miljöövervakning för att avgöra status som läggs ut på VISS, se tabellerna, måttlig status och uppnår ej god kemisk status. Ekologisk status tittar men på ex övergödning. Under Kemisk status tittar man på ex TBT Detta är statusklassnigen för Lilla Värtan som er båtklubb har en viss påverkan på.

Miljökvalitetsnorm- det som ska följas och uppnås fram till 2027 Rättligt bindande Vite från EU om målet inte uppnås I Viss kan man även se om ställda MKN för Lilla Värtan.

LÅP- Lokalt åtgärds program Svealands Kustvattenvårdsförbundet hoppas kunna ta fram ett sådant för Lilla Värtan LÅP Brunnsviken och LÅP Edsviken kommer bli klara under 2018 Edsviken: Ytliga sedimenten (0-2 cm),höga halter av TBT (157-238ug/l överskrider gränsvärdet med >100 ggr) Koppar och zink visar mycket stor avvikelse i halter (biocidfärg) Brunnsviken: Sedimentprover visar på pågående förorening av TBT MKN även för Koppar och Zink (biocidfärger) För att uppnå vattenförvaltningens mål och EUs mål har många inkl Solna stad börjat ta fram så kallade lokala åtgärdsprogram för att få ett arbetsdokument över vad som behöver göras för att uppnå ekologisk och kemisk status. För Lilla Värtan väntar vi på Svealands kustvattenvårdsförbund. Solna är med och tar fram LÅP för två intilliggande vatten, Edsviken och Brunnsviken. När man tar fram LÅP så börjar man med att ta fram så mycket information man kan om hur vattnet mår. Man tittar på många parametrar. En viktig parameter som är dyr att se över är vad som ligger i sedimenten de är som ett slags arkiv kan man säga. Vi tror att man kommer hitta likvärdiga resultat när man tittar närmare på Lilla Värtan. Vilket tydligt visar på att TBT fortfarande avsätts i vattnet och det är där vi nu vill informera er och få er att förstå varför vi ställer kraven på ren båtbotten i alla fall från TBT men koppar och zink som är vanliga i biocidfärger kan komma att förbjudas när man ser över MKN för Lilla värtan. Så det är lika bra att idag göra sin båt skrovren och hålla den så och istället använda sig av metoder som tvätt, duk eller likande för att förhindra påväxt.