Välkommen på Introduktion för ny undervisande personal

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom
Möte om MinPlan / KDB med studiechefer m.fl MonicaN&Tove F 1 Lc-pcinst/MinPlan.
Lokal Pedagogisk Planering
Instruktion för examination och bedömning samt direktiv för att utreda fusk Monica Nerdrum och Ole Karlsson, lärcentret Webbinarium Åbo.
Instruktion för examination och bedömning Monica Nerdrum och Tove Forslund, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Genomströmning vid ÅA Strategiska utvecklingsförslag Mats Lindfelt Monica Nerdrum Åbo Akademi | Lärcentret | Fänriksgatan 3 B 1.
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund 1 E-tent Tove Forslund, Lärcentret Februari
Nya beslut i examensstadgan
1 Egenlärarträff vid TkF Dagens material kommer in på
Praktisk information om kurser och tenter Studiebyrån.
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Monica Nerdrum, Lärcentret
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
EXAMENSSTADGAN [ES] Monica Nerdrum.  Arbetet pågått sedan våren 2014  Första version till nyckelpersoner  Möten med nyckelpersoner  Studiechefer.
Nya föreskrifter och allmänna råd
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Fastlagsseminarium: aktuellt inom utbildning Tove Forslund och Monica Nerdrum Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Handledningens a-ö Monica Nerdrum.
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
Startmöten för nätkursprojekten 2013 Tove Forslund & Maria Sundström, Lärcentret
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund 1 Elektronisk tentamen och vad kan studentrepresentanterna göra för dess införande på den egna institutionen? Studentrepresentanternas.
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund1 1 e-tent – så här kan man göra i praktiken. Exempel från andra fakultetsområdet Minikonferensen om kursutveckling Minikonferensen.
EXAMENSSTADGAN [ES] Undervisnings- och examinationsspråket Monica Nerdrum.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
[EB] INSTRUKTION FÖR EXAMINATION OCH BEDÖMNING DEL 2 Nu kör vi vidare… Webbinarium Monica Nerdrum, forskning och utbildning/lärandestödet.
ÄNDRINGAR I ES Webbinarium Monica Nerdrum, forskning och utbildning/lärandestödet.
EXAMENSSTADGAN [ES] Avhandlingar och handledning Monica Nerdrum.
[EB] INSTRUKTION FÖR EXAMINATION OCH BEDÖMNING DEL 1 Nu kör vi… Webbinarium Monica Nerdrum, forskning och utbildning/lärandestödet.
Examination och bedömning
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Gruppdiskussion De svenskspråkiga mognadsproven – bedömning och arrangemang vid olika högskolor Ordförande: Kerstin Stolt (Arcada) Sekreterare: Åsa Mickwitz.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
UNDERVISNINGSPLANERING – VID FPV 2016 Anna Buss, utbildningskoordinator.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Presentation för Informatik augusti 2015
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Välkommen till Åbo Akademi Verktygslådan för ny undervisande personal, del 1: Undervisningsplanering Monica Nerdrum, Alcuin-projektet/ Lärcentret.
Från lärandemål till samordnad kursbeskrivning
Lärcentret - ÅA:s stöd i användningen av teknik i undervisning och för utveckling av undervisningen, genom kurser, individuell handledning och stödmaterial.
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Enhetens utvecklingsutvärdering
Moderna inlärningsmILJÖER och utnyttjande av undervisningsteknologi i undervisningen ABI-info Tove Forslund, koordinator/lärandestöd, Åbo Akademi,
Instruktion för examination och bedömning (EB)
Ny examensstadga Vad ändrar?
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
EGradu – elektronisk bedömningsprocess och uppbevaring av magisteravhandlingar fr.o.m Tove Forslund September
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Egenlärar- och tutorträff för EK-utbildningen i Åbo
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Utbildningsplan Lärandemål
Tillfällesbyte Innehåll Återuppta studier, tillfällesbyte
Presentationens avskrift:

Välkommen på Introduktion för ny undervisande personal Januari 2019 Tove Forslund, koordinator för lärandestödet/FUS oldwww.abo.fi/stodenhet/larandestod

Har arbetat länge vid ÅA Vem? Vem? Har studerat mycket vid ÅA Har inte studerat vid ÅA Vem? Vem? Har inte arbetat vid ÅA tidigare

Lärandemål för idag Efter dagens kortkurs förväntas deltagarna kunna hitta information om anvisningar och regler för undervisningen samt hitta stödmaterial för lärare lista huvuddragen i rutinerna för planering, genomförande och utvärdering av undervisningen vid ÅA lista de verktyg som finns för undervisningen vid ÅA och ta i bruk dem

Dagens program Att arbeta som lärare vid ÅA Information och stödmaterial för undervisningen Utveckling av egna färdigheterna Regler, rutiner, anvisningar och verktyg för kurs- och undervisningsplanering genomförande av undervisningen handledning av examensarbeten examination och bedömning kursutvärdering

Pedagogiska-didaktiska Peppi (utbildningsplanering, uppföljning av studenterna, ge vitsord), Moodle, Adobe Connect, E-lomake, Urkund; blogg- verktyg m.fl. Sociala färdigheter Ämneskunskap Tekniska färdigheter Kännedom om kontexten och verktyg Kännedom om kontexten och verktyg Pedagogiska-didaktiska färdigheter Presentationsteknik Föreläsningsteknik Handledning och feedback Examinationsformer Aktivering av studerande Samarbets- och grupparbetsformer Få studenterna motiverade mm Examensstadga och Instruktion för examination och bedömning Processer för undervisningsplanering och handledning Examination länkade till lärandemål Bedömningsgrunder och -kriterier System för kursutvärdering Process för hantering av misstänkt avvikelse från god vetenskaplig praxis mm.

Guiden för lärare: I Moodle – sök upp kursen ”Att arbeta som lärare” https://moodle.abo.fi/course/view.php?id=169

Personalutbildning web.abo.fi/personal/kurskatalog/ www.tritonia.fi/sv/kortkurser

https://www.tritonia.fi/sv/edulab_hella60

Skriftligt stödmaterial oldwww.abo.fi/personal/sv/stodmaterial Guide för kurs- och undervisningsplanering Avhandlingsguide Användarguider för Moodle, övriga programvaror och processer Pedagogiska kompendier: Guider för smågruppsarbete, besvärliga situationer i undervisningen, tillgänglig undervisning m.fl., Aktiverande metoder, Examinationsguider, Handledning på nätkurser, Peer feedback, Handledning på masskurser Modellavtal för upphovsrätt Underlag för kursplanering Handbok för utveckling av nätkurser (processbeskrivning för produktionen). mm

Frågor? Kontakta oss (här är nog personer som svarar!): larandestod@abo.fi - om vad som helst och om videoproduktion :-) edulab@tritonia.fi – om stöd för digital undervisning och kurser i användningen av digitala verktyg i Vasa elarande@abo.fi – om Moodle, Adobe Connect, elomake personalutbildning@abo.fi – om personalutbildningar exam@utu.fi – om e-tenter urkund@abo.fi – om plagiatgranskning och Urkund egradu@abo.fi – om elektroniska magisteravhandlingsprocessen

Stadgor och regler oldwww.abo.fi/personal/sv/stuforf

Stadga och instruktion oldwww.abo.fi/personal/sv/stuforf Examensstadga (1.1.2018) Åbo Akademis styrelse slår fast Innehåll: 1 kap. Grundläggande bestämmelser 2 kap. De olika aktörerna och deras uppgifter inom utbildning och undervisning 3 kap. Utbildning 4 kap. Antagning och registrering av studerande 5 kap. Studierätt 6 kap. Undervisnings- och examinationsspråket 7 kap. Kommunikation och allmänna språkkunskaper 8 kap. Den akademiska undervisningen och studiegången 9 kap. Betyg och intyg 10 kap. Ikraftträdande och övergångsbestämmelser Instruktion för examination och bedömning (1.9.2018) Rektors beslut Innehåll: Gemensamma bestämmelser för all examination Specifika bestämmelser för olika examinationsformer Tentamen Skriftliga och muntliga uppgifter Fortlöpande aktivitet Lärdomsprov Tillgodoräknanden Om sökande av ändring

Avsikten med regler och rekommendationer för undervisningen Omedelbara behovet ofta konkret, för att organisera/ge ramar för viss verksamhet Bakomliggande mål Stöda genomströmning genom dokumentation = studenterna vet vad som förväntas av dem genom flexibilitet = möjlighet att avlägga Garantera studenternas likabehandling och rättsskydd Leda till utveckling av undervisningen

Genomströmning genom dokumentation = studenterna vet vad som förväntas av dem Lärandemål, examinationsuppgifter utg. från lärandemålen, alla lärandemål gk (ES §18,28-29) Överenskommelse om avhandlingsprocessen (ES §42) Uppföljning av studieplaner (ES §40) Examinationsresultaten inom 2 (3) veckor (EB §11) genom flexibilitet = möjlighet att avlägga Kurser som kan examineras oberoende av tid och plats (ES §37) E-tent (men finns inga beslut att bör erbjudas) Moodle (men finns inga beslut att bör användas) Inte omotiverad obligatorisk närvaro (EB § 29-30) I alla kurser som har tent bör det erbjudas en kurstent (EB § 22) Möjlighet att tillgodoräkna delprestationer (EB § 14 och 43)

Likabehandling & rättsskydd Lärandemål, examinationsuppgifter utg. från lärandemålen, alla lärandemål gk (ES §18,28-29) Bedömningskriterier och -grunder(EB § 5-6) Överenskommelse om avhandlingsprocessen (ES § 42) Kompletteringsmöjlighet (i examination), förlängd deadline, plagiatgranskning (EB § 24, 26-28) Utredning om avvikelse från god vetenskaplig praxis enl. rektorsbeslut

Utveckling av undervisningen Tentator ansvarar för att kursutvärdering görs (ES § 44) Kursutvärdering aktiveras automatiskt och med liten insats om kursanmälan används (Obligatorisk kursanmälan, ES §38) Aktiveras endast efter insats av läraren om ingen anmälan Användning av kursutvärderingsresultaten (ES § 44) Deltagande i personalutbildningar (men finns inga beslut att bör delta) Ämnesmöten med studenter och personal (FI §11) Lärarteam (ÅA:s strategi)

Studentkårens lista https://www. studentkaren

Regler, rutiner, anvisningar och verktyg för kurs- och undervisningsplanering

Undervisnings- och kursplanering Verktyget Peppi oldwww.abo.fi/personal/sv/peppi Fakultetens anvisningar och årsklocka för undervisningsplanering och för Peppi! Examensstadgan (ES) styr helhetsplaneringen, medan Instruktion för examination och bedömning (EB) styr kursplanering och kursens examination Kursplanering Skriva lärandemål Planera undervisning och examination som är konstruktivt länkade till lärandemålen Kursbeskrivning

Från lärandemål till samordnad kursbeskrivning Illustrationer och innehåll: Monica Nerdrum

Lärandemål som utgångspunkt för kursbeskrivningen Studerandeperspektiv Vad ska studenten uppnå? Vad krävs av studenten? Efter godkänd kurs kan studenten ”göra”... Examinationen utgår ifrån lärandemålen Alla lärandemål ska kunna examineras Lärandemålet gräns för godkänd prestation Alla lärandemål ska vara godkända Allmänfärdighet kan vara lärandemål

Hur formuleras lärandemålen? Inled med ”Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna...” och därefter 4–8 målbeskrivningar som innehåller ett aktivt verb som beskriver vad studenten bör kunna (beror på kursens syfte och nivå), t.ex. namnge, sammanfatta, redogöra för, analysera, tillämpa, tolka ett eller flera ord som anger innehållet i prestationen ett eller flera ord som anger kvaliteten på prestationen, t.ex. självständigt, utförligt, översiktligt Undvik verb som utåt uppvisar osynlig verksamhet, d.v.s. bekanta sig med, förstå, veta, få insikter i eftersom de i regel inte går att mäta Enkla meningar: Gärna flera meningar än långa och krångliga Kan uppdela enligt målområdena Kunskapsmål, färdighetsmål, attitydmål Utnyttja ex. Blooms taxonomi för att hitta verb för olika kognitiva nivåer

Utvecklad version av Bloom Skapa Värdera Analysera Tillämpa Förstå Komma ihåg

oldwww.abo.fi/stodenhet/sv/pedguider > Arbetsblad 2

Stödmaterial för kursplanering oldwww.abo.fi/stodenhet/pedguider

Videoföreläsningar om kursplanering oldwww.abo.fi/stodenhet/pedguider

Konstruktiv samordning John Biggs: utgående från lärandemål samordnas undervisning och examination så att studenterna kan uppnå lärandemålen Teaching Teaching and Understanding Understanding from a Student Learning Perspective. Daimi Edutainment presents A University of Aarhus production which illustrates John Biggs' model about constructive alignment https://www.youtube.com/watch?v=iMZA80XpP6Y Part 1: Learning. Student Perspective (8 min.) Part 2: Understanding. Knowledge Perspective (6 min.) Part 3: The Solution. Constructive Alignment (4 min.)

Regler, rutiner, anvisningar och verktyg för genomförande av undervisningen

Diverse om genomförande av undervisningen ”Obligatorisk närvaro” Med fortlöpande aktivitet avses kontinuerlig prövning av hur studeranden utför givna uppgifter och växelverkar med andra (i t.ex. gruppundervisning, seminarier, laborationer, fältarbete, övningar och praktik). Förutsätts obligatorisk närvaro av studeranden för en betydande del eller alla när tillfällen. Aktiviteterna samt antal timmar eller närvaro i procent bör vara klargjorda i kursbeskrivningen (EB 29-30 §) Föreläsning kan inte ingå som obligatorisk prestation. (EB 29 §) Tentatorn ska erbjuda möjlighet att lämna in en skriftlig uppgift elektroniskt (EB 26 §)

Tillgängligt på distans Distanskurs / Tillgängligt på distans Blended learning Närstudier Bild efter Maria Byholm & Sören Granlund

ÅA:s digitaliseringsprojekt Digitaliseringsprojekt pågår vid ÅA Digidagar vid fakulteterna under 2019 Besök vid varje utbildning Digimentorer Kontaktperson: digitaliseringschef Mats Lundberg

Verktyg för att genomföra undervisning Moodle för distribution av kursmaterial, aktivering av studenterna via övnings- och examinationsuppgifter, feedback på uppgifterna, dokumentation av examination Produktion av videomaterial med hjälp av Zoom, Camtasia, skrivskärm eller vissa gratisvaror såsom Screencast-o-matic Online-föreläsning och handledning via Zoom (+ inspelning) Föreläsningar, seminarier och handledning Åbo-Vasa-campusen via Zoom/ZoomRoom – i utrymmen med video- och ljudutrustning ÅA:s bloggverktyg för distribution av kursmaterial och aktivering av studenterna Aktivering på närstudier med ex. mentimeter

Närmare information Moodle Produktion av lärobjekt Zoom Mentimeter Resursrummet med stödmaterial: https://moodle.abo.fi/course/view.php?id=4 Produktion av lärobjekt https://sites.google.com/view/digitalalarobjekt/ Zoom oldwww.abo.fi/stodenhet/sv/zoom Mentimeter oldwww.abo.fi/stodenhet/sv/mentimeter

Komma igång med Moodle http://moodle.abo.fi (eller via oldwww: Anställda-portalen > Verktyg) bör beställa kursbotten för att börja skapa kurser via elarande@abo.fi (ange kursnamn, kurskod och ämne) Kom igång Registrera dig på Resursrummet i Moodle https://moodle.abo.fi/mod/forum/view.php?id=1957 Delta i kurser i Moodle Se videoguider/intro till vår moodle

Stödmaterial för olika aspekter av undervisningen oldwww. abo Stödmaterial för olika aspekter av undervisningen oldwww.abo.fi/stodenhet/sv/undervisning Lärarguide för framgångsrika grupparbeten + Modell för gruppkontrakt Guide för besvärliga undervisnings- och rådgivningssituationer Guider om undervisningsmetoder och examinationsformer Stödmaterial för praktikperioder Guide för tillgänglig undervisning vid Åbo Akademi Integrering av genus och mångfald i undervisningsprogrammet i psykologi – ett axplock

Regler, rutiner, anvisningar och verktyg för handledning av lärdomsprov

ES 8 § och EB 33 § Handledare Ämnesansvariga utser handledare bör ha avlagt minst högre högskoleexamen Handledarens uppgift är att Inför arbetet skriva en överenskommelse med studeranden om arbetsprocessen för examensarbetet kunna ge tillstånd att skriva gemensam avhandling Under arbetets gång stöda studeranden under skrivprocessen Då arbetet är klart göra slutkontroll av manuskriptet och ge skribenten klartecken att och instruktioner för att inlämna avhandlingen för bedömning bekräfta godkänd plagiatgranskning informera ämnesansvariga om att sakgranskare ska utses (magister) alt. sakgranska och bedöma (kandidat) arrangera ett separat mognadsprov ifall sådant behövs.

ES 42 § Handledning och seminarier Avhandlingar för lägre och högre högskoleexamen utarbetas inom ramen för seminarier Formbundna aktiviteter krävs av deltagarna En överenskommelse ingås för alla examensarbeten inom grundutbildningen (kandidatarbete, magisteravhandling eller diplomarbete). den studerande och handledaren kommer överens om fördelningen av ansvar, skyldigheter och rättigheter tidtabellen för examensarbetet Överenskommelsen ingås första gången handledaren och den studerande träffas. uppdatera vid behov tillägg till blanketten kan föras in

oldwww.abo.fi/personal/sv/stuforf

Arbetsfördelning inklusive rättigheter och skyldigheter för handledare 1/3: ansvarar för informationen till den studerande om förfarandena vid examensarbeten vid akademin ansvarar för att arbetsprocesserna kan fortskrida enligt överenskommen tidtabell planerar seminarierna enligt lärandemålen förbereder sig omsorgsfullt till handledningstillfällen och seminarier och håller fast vid den överenskomna tidtabellen läser och kommenterar inlämnade arbeten inom en vecka eller enligt överenskommelse med den studerande

Arbetsfördelning inklusive rättigheter och skyldigheter för handledare 2/3: ger feedback till den studerande om examensarbetet på särskilt överenskommen tid, via elektronisk kommunikation och/eller i samband med seminarierna åtminstone i samband med uppgörande av planen, då arbetet är i process och då arbetet är i slutskedet samt på det sista manuskriptet (inkl. ev. svensk sammanfattning) så att den studerande kan bearbeta examensarbetet i linje med lärandemålen och de egna målen. ger råd i frågor som gäller examensarbetets innehåll, litteratur och metoder

Arbetsfördelning inklusive rättigheter och skyldigheter för handledare 3/3: följer upp, stöder och främjar den studerandes arbete handleder den studerande enligt överenskommet skrivformat tar initiativ till handledning om arbetet inte framskrider enligt den avtalade tidtabellen följer i sin handledning forskningsetiska delegationens anvisningar om god vetenskaplig praxis meddelar den studerande genast om förändringar i handledarens situation som kan inverka på handledningen hjälper vid behov den studerande att söka om en ny handledare

eGradu – elektronisk granskning och publicering av magisteravhandlingar

Checklista för handledaren i eGradu-processen Ny handledare? Kontrollera att du har ett Urkund-konto OBS! Informera studenten om hur granskningsprocessen inleds Kontrollera plagiatgranskningen Informera studenten om godkänd plagiatgranskning och skicka vidare avhandlingen för språk- och sakgranskning Om handledaren också är sakgranskare: genomför sakgranskningen ensam eller tillsammans med den andra sakgranskaren

Lärarens övriga roller i eGradu-processen Ämnesansvarig utser två sakgranskare och informerar om uppdraget Sakgranskare granskar med hjälp av fakultetens bedömningsmatris skriver eget eller gemensamt utlåtande

http://libguides.abo.fi/eGradu http://libguides.abo.fi/egradueng/

Videoguider för eGradu

Modell för bedömningsmatris för magisteravhandlingar (https://oldwww Rektorsbeslut om matris som kan anpassas enligt fakulteternas egna behov (> se fakultetsbeslut) hänvisa också studenterna till matrisen då de skriver

Processen för kandidatavhandling Alla delar av processen är inte fastslagen i stadga, så kontrollera rutinerna med den egna fakulteten! Handledningsprocessen är klar (handledaren ger klartecken) Studenten skickar manuskriptet för plagiatgranskning till Urkund Studenten printar ut manuskriptet för sakgranskning (som ofta redan i princip är gjord, då handledaren också sakgranskar och bedömer) Handledaren-sakgranskaren fyller i bedömningsblanketten (urkundnummer, vitsord och motivering för detta, underskrift) Handledaren skickar manuskriptet (utprintat), tillsammans med bedömningsblanketten, för språkgranskning till Språkcentret Språkcentret noterar godkänd språkgranskning på bedömningsblanketten (och för in det i studieregistret); Språkcentret skickar bedömningsblanketten och det språkligt godkända manuskriptet till fakultetskansliet Fakultetskansliet för in sp och vitsord i studieregistret Manuskriptet med kopia av bedömningsblanketten skickas till ämnet för förvaring (i tio år)

Stödmaterial oldwww.abo.fi/stodenhet/sv/handledningsmaterial eGradu-processen Avhandlingsguide – för studenter och handledare (uppdaterad ht 2018) CSK:s stöd för studenter Referensguide Skrivhandledning

Regler, rutiner, anvisningar och verktyg för examinationen

Examination Instruktion för examination och bedömning (1.9.2018) oldwww.abo.fi/personal/sv/stuforf Gemensamma bestämmelser för all examination Specifika bestämmelser för olika examinationsformer Tentamen Skriftliga och muntliga uppgifter Fortlöpande aktivitet Lärdomsprov Tillgodoräknanden Om sökande av ändring

Definitioner Tentator: ansvarig lärare som har hand om kursen (ämnesansvarig godkänner kursbeskrivningarna och tentatorer) Studieprestation: Resultatet av en prövning benämns studieprestation (kurs). Studieprestationens omfång anges i studie­poäng; minsta prestation inom grundutbildningen vid ÅA är 5 sp och alla prestationer ska vara delbara med 5 (Undantag: externt samarbete). En godkänd studieprestation registreras i studieprestationsregistret. Delprestation: En studieprestation kan bestå av en eller flera delprestationer, som examineras separat. För varje delprestation bör anges hur den examineras och bedöms. Bedömningsskalor: 1-5, F eller Fx, godkänd – underkänd (F eller Fx)

Examinationen Examinationen utgår ifrån lärandemålen: Bedömning Alla lärandemål ska kunna examineras Allt som examineras ska ingå i lärandemål Bedömning Alla lärandemål ska vara godkända

[EB] 4-5 § Bedömningskriterier och bedömningsgrunder Bedömningskriterierna anger vad som bedöms och de konkretiseras i ett eller flera lärandemål. Bedömningsgrunderna anger hur bra en studerande enligt vitsordsskalan uppnått lärandemålen. Lärandemålet gräns för godkänd prestation

Lärandemål – kriterier – grunder – viktning

EB 6 § Tentators uppgifter/ sammanfattning Skriva bedömningskriterier och –grunder Informera studenterna om examinationen Göra examinationsuppgifterna Bedöma Rapportera resultatet Förvara examinationssvar och lista över genomförda delprestationer

EB 6 § Tentators uppgifter vid kursstart utifrån lärandemålen redogöra för bedömningskriterier och bedömningsgrunder för examinationen meddela de studerande om de har fått eller nekats examinationsrätt meddela studeranden om rätten att använda hjälpmedel och ordna med specialarrangemang göra examinationsuppgift utgående från lärandemålen bedöma studerandens examinationssvar vid misstänkt fusk avbryta bedömningen och anmäla studeranden för utredning meddela resultatet av bedömningen till studeranden EB 2 § Delgivning sker elektroniskt via akademins studieregistreringssystem eller utskick per e-post till studerandens abo.fi-adress. bereda studeranden tillfälle att inom 3+14 dagar (delgivning + tidsfrist) efter att resultatet meddelats ta del av hur bedömningsgrunderna tillämpats på studerandens examinationssvar rapportera vitsord för en studieprestation i studieprestationsregistret förvara studerandens utförda examination i sex månader och bereda studeranden tillfälle att ta del av sitt examinationssvar upprätthålla en lista över genomförda delprestationer i två läsår, alternativt tre läsår om kursen inte genomförs varje läsår.

Antal examinationstillfällen och tidsgränser för bedömning Olika för olika examinationsformer Antal tenttillfällen: tre (av tentatorn bestämda tenttillfällen) (EB 22 §) Möjlighet komplettera vid Fx: en möjlighet (likabehandling) (EB 28 §) Tidsgränser (EB § 11) Rapportera examinationsresultaten elektroniskt senast 14 dagar efter tidsgränsen för examination (om färre än 40 stud) senast 21 dagar efter (om fler än 40 stud) senast 21 dagar efter tentamen vid e-tent För examination genom­förd 1.6–31.8 räknas bedömningstiden från 1.9. Tentatorns bedömningstid räknas från dagen efter given tidsgräns för prestationen. (Om ingen tidsgräns meddelats räknas bedömningstiden från det datum då studeranden lämnat in sin prestation för bedömning.)

En godkänd studieprestation registreras i studieprestationsregistret: Ge vitsord i Peppi För närmare info om rutinerna i Peppi, kontrollera med ditt fakultetskansli!

Plagiatgranskning Programvaran Urkund Obligatorisk plagiatgranskning med Urkund av alla lärdomsprov Notera specifikt eGradu-processen, där plagiatgranskningen är det som inleder granskningsprocessen Kan användas för alla typer av övningsarbeten, kom ihåg likabehandling! oldwww.abo.fi/stodenhet/sv/plagiathantering Nya lärare bör be om ett urkundkonto via urkund@abo.fi Ges en adress typ tove.forslund.abo@analys.urkund.se, till vilken studenterna skickar in arbeten Analysen skickas till lärarens vanliga epostkonto

God vetenskaplig praxis och hantering av avvikelser oldwww. abo God vetenskaplig praxis och hantering av avvikelser oldwww.abo.fi/personal/sv/stuforf Forskningsetiska nämnden vid Åbo Akademi upprätthåller information om god vetenskaplig praxis Rektors beslut om hanteringsprocess vid misstänkt avvikelse från god vetenskaplig praxis Avvikelser: fabricering, förfalskning, stöld, plagiat, fusk i tentamen – notera ”oförsiktigt förfarande” Beslutet innehåller när hanteringen följer anvisningarna givna av Forskningsetiska delegationen i Finland och när ÅA:s egen process följs vilka typer av avvikelser som ska granskas hur anmälning av ärendet och granskningsprocessen ska gå till

E-tent Görs i tentutrymme där studenterna tenterar via dator under videoövervakning Läraren skapar en tent och öppnar den för bokning under ett visst datumintervall. Varje student bokar själv en tenttid under detta datumintervall i ett e-tentutrymme – systemet lottar ut ledig dator åt studenten i det valda utrymmet under den valda tiden Verktyget som används: Exam (exam.utu.fi/) Lärarinfon på svenska: oldwww.abo.fi/stodenhet/sv/etent Läraren kan direkt börja skapa tenter i Exam (krävs inte särskilt ”användarkonto” – om läraren också har studentstatus så bör hen be att få lärarroll i Exam via exam@abo.fi )

Processen för e-tent

Regler, rutiner, anvisningar och verktyg för utvärdering

Gemensam och obligatorisk kursutvärdering ES § 44: För att utveckla, utvärdera och mäta utvecklingsarbetets effekter på utbildning och undervisning samlar akademin in respons systematiskt. Tentator ansvarar för att alla hens kurser utvärderas. Kursens lärare och studerande får ta del av sammanställningar av genomförd kursutvärdering. Utbildningslinjeansvarig, magisterprogramansvarig och ämnesansvarig ska använda resultaten från responsinsamlingen för utveckling av utbildningen. Resultat och utvecklingsförslag presenteras och diskuteras årligen på gemensamma enhetsmöten med lärarna och studerandena.

OBS! ÅA:s gemensamma kursutvärderingsverktyg är för tillfället ur bruk (integrering med Peppi pågår) Andra former av kursutvärdering

Kursutvärderingsverktyget Sju (6 kvantitativa + 1öppen) gemensamma frågor + linjens/magisterprogrammets gemensamma frågor (om sådana finns) + ev. lärarens egna frågor Kopplas till Peppi: kursnamn, lärandemål och kursanmälningar Närmare information och guider oldwww.abo.fi/stodenhet/sv/kursutvardering inloggning via anställda-portalen på oldwww: Verktyg > Kursutvärdering

Lärarvyn

Lärarens uppgifter i kursutvärderingsverktyget Editera listan över studenter (anmälda) Välja om och vilka egna frågor du vill lägga till (aktivera utvärderingsblanketten om du lägger till egna frågor) Kursutvärderingarna aktiveras automatiskt en vecka före periodens slut Kursutvärderingen stängs automatiskt två veckor efter att den aktiverats

Hur besvarar studenten en kursutvärdering? Studenterna får e-post med information att en viss utvärdering öppnat och uppmanas besvara kursutvärderingen. De loggar in via studentportalen/Selfservice för att besvara. De studenter som inte besvarat får en vecka efter att utvärderingen öppnat ett e-postmeddelande med påminnelse.

Rapporter över genomförda kursutvärderingar Efter att utvärderingen för en kurs stängts blir rapporter tillgängliga i verktyget för lärare, ämnesansvarig, utbildningslinje-/magisterprogramansvarig och studenter Efter att utvärderingarna stängts sammanställs de kvantitativa resultaten på ämnes- resp. linjenivå och blir tillgängliga för resp. ämnes- och linje/programansvarig i utvärderingsverktyget

Alla ser sammanställning av alla kvantitativa frågor: Lärare, ULA/MPA och ÄA ser även sammanställning av fritextfrågorna

Behandling och utnyttjande av resultaten Läraren kommenterar resultaten/åtgärdsförslag för den aktuella studentgruppen för studenterna nästa gång kursen ges och utnyttjar dem för utveckling av kursen/andra kurser Resultaten diskuteras i lärarteam (på ämnes- eller linjenivå)

Andra former av kursutvärdering Det gemensamma kursutvärderingsverktyget är för utvärdering i slutet av kursen För mellanutvärdering Mentimeter för direktrespons på närstudier Moodles enkätfunktion E-lomake På papper, muntliga diskussioner etc

Lärandemål för idag Efter dagens kortkurs förväntas deltagarna kunna Hur gick det? Lärandemål för idag Efter dagens kortkurs förväntas deltagarna kunna hitta information om anvisningar och regler för undervisningen samt hitta stödmaterial för lärare lista huvuddragen i rutinerna för planering, genomförande och utvärdering av undervisningen vid ÅA lista de verktyg som finns för undervisningen vid ÅA och ta i bruk dem

Kommande kortkurser Moodle Informationssökning, kurser i Åbo och Vasa Moodle för materialdistribution och aktivering av studenterna, 25.1 kl. 9.00-12, Åbo (+ vid behov på distans) Moodle för examination och feedback, 28.1 kl. 13.00-16, Åbo (+ vid behov på distans) Moodle grundkurs 30.1 kl. 12.00-15 ELLER Moodle Basics, 31.1 kl. 9.00-12, Tritonia/EduLab, Vasa + Zoom Moodle-verkstad, 4.2 kl. 13.00-15, Åbo Aktiviteterna workshop och lektion i Moodle, 8.2 kl. 10.00-12, Åbo (+ vid behov på distans) Moodle Makeover, 13.3 kl. 13.00-15, Tritonia/EduLab, Vasa + Zoom Moodle Workshop, 27.3 kl. 13.00-15, Tritonia/EduLab, Vasa + Zoom Informationssökning, kurser i Åbo och Vasa Introduktion för nyanställda, 31.1 kl. 9-11, Åbo OCH Vasa Pedagogiska kurser, bl.a. Om företagsamhet i undervisningen, 1.2 och 15.3, Åbo + Zoom Att ta till tals då det känns svårt - Perspektiv på utmanande situationer i studentmöten, 22.3 kl. 12.30-15, Åbo Different Roles of the Supervisor, 26.4, Åbo + Zoom Se web.abo.fi/personal/kurskatalog och www.tritonia.fi/sv/kortkurser

Frågor? Kolla moodlerummet ”Att arbeta som lärare”. Fråga larandestod@abo.fi (svar av Tove Forslund, Anna Granberg eller Maria Sundström)