Dagens diversifierade klassrum

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skolan där alla ska trivas och känna sig trygga och där alla har lika värde. Vi har alla har rätt till en god arbetsmiljö.
Advertisements

Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Studierektor/universitetsadjunkt
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
HÖK 07 Medlemsmöte HÖK 07.
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?

Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Demokrati                                    Styrka: genomtänkta beslut. Svaghet: besluten tar längre tid.
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Tillgänglighets- uppdraget
1 Kommentarer ”Lika skola med olika resurser?” Peter Fredriksson IFAU.
Imorgon tänkte jag bjuda på något gott att äta. Ni får välja
Hälsa, lärande och trygghet
En klok bok Lärande i många dimensioner Åke Backman, illustratör.
Jämlika och Jämställda beslut " Jämställdhet betyder att mamman och pappan producerar barnen tillsammans. Förr i tiden var det bara mamman som födde upp.
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
En likvärdig utbildning för alla tillsammans gör vi det möjligt.
Demokrati och diktatur
Inkludering – med plats för alla
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
En partsgemensam överenskommelse i Uppsala utifrån avsikterna i HÖK 05
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Större flexibilitet i utbildningssystemet Ansökan om försöksverksamhet : Ge möjlighet att börja förskoleklass, grundskola vid andra tidpunkter än vid höstterminens.
Vad menas med Normkritik egentligen?
EN DEL AV VÅRT SAMHÄLLSENGAGEMANG
Inkluderingsarbete Bagaregårdskolan
BETYG Hur? Vad? Varför?. Varför? För att riksdagen har bestämt det! (Men det finns fler anledningar…)
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Stockholmsenkäten, 2012 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Likabehandlingsplanen - Skolans plan för att förebygga och förhindra diskriminering och annan kränkande behandling.
2015 års skolkommission Hur kan vi utveckla en likvärdig skola? Anna Ekström Ordförande Skolkommissionen.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Summering från lördagen
Det är insidan som räknas!
Nyanlända elever.
NYTT BIDRAG FÖR MUSIK- OCH KULTURSKOLOR
Vad är en jämställd och jämlik verksamhet?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Din lön och din utveckling
Likabehandlingsplanen
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Det är insidan som räknas!
Krav på programmering i skolan
Nyheter i skollagen från och med
Personen från Skolverket
Resursfördelning Grundskolenämnden
1 + 0 = _____ = _____ _____ + _____ = 1 1 = _____ + _____
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Presentationens avskrift:

Dagens diversifierade klassrum Linn Areskoug linn.areskoug@edu.uu.se

Inkludering och exkludering Kanske är det en omöjlighet att nå alla? Hur kan då en lärare göra för att nå så många som möjligt och exkludera så få som möjligt? Makt Tolkningsföreträde Vad är det då som denna hegemoni kan bestå i? Vad innebär det för de personer som har mindre makt vid alla dessa tillfällen? Och hur kan makten fördelas mer jämlikt (om den nu ska det)?

”En likvärdig utbildning innebär inte att undervisningen ska utformas på samma sätt överallt eller att skolans resurser ska fördelas lika. Hänsyn ska tas till elevernas olika förutsättningar, behov och kunskapsnivå. Det finns också olika vägar att nå målen. Särskild uppmärksamhet ska ägnas åt de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för utbildningen. Därför kan undervisningen aldrig utformas lika för alla.” (Gy11, s. 6)