Kundprofil - statistik som beskriver företagets kundkrets

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Advertisements

Omnibus Express v. 50 IKEA Försäljnings AB December 2009
Välkommen till en kort beskrivning av nyttan med att använda MPS, en ORR®- produkt från ITERIT AB. MPS, material och produktionsstyrning, ett hjälpmedel.
Ekonomisk utsatthet och social trygghet på Åland
1. Varför finns det pengar?
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Ta fram marknads- och säljprocesserna och skapa en proaktiv organisation
Miljarder möjligheter på en plats!
Prissättning av produkter och tjänster Nicola Brun Statistikcentralen
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
Marknadsplan Sandström de Wit
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Grundkurs i marknadsföring
Marknadsplan för HälsoFreak
Kunder och konkurrens driver ekonomin
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Samband mellan kvalitativa variabler Sid
Centrala innehåll och kunskapskrav
Affärsidé - företagets vägvisare
Beskrivande statistik för två beroende slumpvariabler
K16 Aktivitet ger resultat
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Nya statistikbehov Statistik på stadsdelsnivå Nordiskt statistikermöte i Köpenhamn aug 2010 Tor Bengtsson.
Groupwise – skicka mail
Organisation / företag:
Aktiviteter och upplevelser
Christoffers Clothing Company
Marknadsföring av turism
Databas.
Propaganda Vad är propaganda?.
5 P TAB SERVICES JUTTA JÄRVENPÄÄ, JANIKA KAITO, HENRIIKKA KEMPPINEN, MIREKA KANTANEN & SUSANNA KAINSALO.
Produktens olika delar
Prissättning Daniel Nordström. Presentationens innehåll  Faktorer som påverkar prissättningen  Prissättning för tjänsteföretag  Prissättning för varuproducerande.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Innehållsförteckning presentationsbilder 2015
Innehållsförteckning presentationsbilder 2015
Vilken bransch? En bransch 3
Innehållsförteckning presentationsbilder 2017
Innehållsförteckning presentationsbilder 2016
Innehållsförteckning presentationsbilder 2015
Innehållsförteckning presentationsbilder 2016
Innehållsförteckning presentationsbilder 2015
Innehållsförteckning presentationsbilder 2015
Innehållsförteckning presentationsbilder 2015
Continuing the work with scb.se.
Christer Anderstig, WSP
Innehållsförteckning presentationsbilder 2015
Innehållsförteckning presentationsbilder 2015
Innehållsförteckning presentationsbilder 2016
Innehållsförteckning presentationsbilder 2017
Innehållsförteckning presentationsbilder 2017
Innehållsförteckning presentationsbilder 2016
KAPITEL 9 Pris och moms.
KAPITEL 13 Marknadsför rätt.
Produkt, pris, plats och påverkan
- en resa och en förstklassig utbildning –
Folkmängd 2013 Centrum Folkmängd 2013 Centrum Krokslätt
Innehållsförteckning presentationsbilder 2017
Innehållsförteckning presentationsbilder 2017
Innehållsförteckning presentationsbilder 2016
Innehållsförteckning presentationsbilder 2015
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
(Företagsnamn) Affärsplan
Presentation av affärsplan
Aktivera administrationsmodulen i Business Online
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

Kundprofil - statistik som beskriver företagets kundkrets Riitta Kaisio riitta.kaisio@stat.fi Statistikcentralen 2019-01-12

Kundprofilering statistik som beskriver företagets kundkrets få företag har bakgrundsvariabler över sina kunder och därför söker vi variabler för kunderna i andra material uppgifterna sammanslås med hjälp av personbeteckningen om personbeteckningen inte finns måste den först hittas med hjälp av namnet och adressen = identifiering alla variabler som finns i personbeteckningsbaserade registermaterial kan sammanslås, t.ex. Befolkningsregister-centralens och Statistikcentralens material = sammanslagning slutresultatet är en statistiktabell, en graf eller en karta som beskriver företagets kundkrets = tabellering 2019-01-12

TietoEnators och Statistikcentralens kundprofileringsprodukt Profileringsprodukten består av sammandragstabeller fem profileringstabeller fem grafikutskrifter Kunden kan välja variablerna och variabelklassificeringarna i en överenskommen variabelförteckning Slutresultatet är en produkt där tabellerna och grafiken finns mellan samma pärmar 2019-01-12

Färdiga profileringar Sju gemensamma kundprofileringar 9 000 poster i den minsta, 30 000 i den största Priserna för kunden ca 24 000 mk–36 000 mk+moms. 22 % Kunder bl.a. 2 tidskrifter, 1 dagstidning, 1 bank De vanligaste variablerna: ålder, kön utbildningsnivå inkomster, tillgångar, skulder socioekonomisk ställning ägarförhållande för bostaden, bostadsyta, boendeform 2019-01-12

Exempel på profileringstabell 2019-01-12

Åldersfördelningen bland företagets kunder jämfört med åldersfördelningen bland hela befolkningen % 2019-01-12

Exempel på sammandragstabell 2019-01-12

Arbetsskeden och arbetsfördelning Försäljning och TietoEnator och marknadsföring Statistikcentralen Identifiering TietoEnator Tabellering Statistikcentralen Grafik Statistikcentralen Finslipning till tryckfärdigt TietoEnator skick Presentation för kunden TietoEnator och Statistikcentralen Fakturering TietoEnator 2019-01-12

Prissättning och inkomstfördelning Priset utgörs av ett grundpris och en andel som bestäms enligt antalet poster Prisexempel: Poster BRC TietoE SC Pris för kunden 10 000 1 500 11 500 11 000 24 000 mk+ moms. 22 % 50 000 7 125 21 125 18 700 46 950 mk+ moms. 22 % 100 000 13 500 32 750 28 000 74 250 mk+ moms. 22 % Profileringar med fler än 100 000 poster prissätts separat 2019-01-12

Statistikcentralens erfarenheter av samarbetet Samarbetet har varit en långsam process Olika behov: flexibel - standardiserad produkt Pris - inkomstfördelning: dataandelen av priset SC:s specialposition: datasekretess - image Tilltagande konkurrens inom branschen 2019-01-12