Kundprofil - statistik som beskriver företagets kundkrets Riitta Kaisio riitta.kaisio@stat.fi Statistikcentralen 2019-01-12
Kundprofilering statistik som beskriver företagets kundkrets få företag har bakgrundsvariabler över sina kunder och därför söker vi variabler för kunderna i andra material uppgifterna sammanslås med hjälp av personbeteckningen om personbeteckningen inte finns måste den först hittas med hjälp av namnet och adressen = identifiering alla variabler som finns i personbeteckningsbaserade registermaterial kan sammanslås, t.ex. Befolkningsregister-centralens och Statistikcentralens material = sammanslagning slutresultatet är en statistiktabell, en graf eller en karta som beskriver företagets kundkrets = tabellering 2019-01-12
TietoEnators och Statistikcentralens kundprofileringsprodukt Profileringsprodukten består av sammandragstabeller fem profileringstabeller fem grafikutskrifter Kunden kan välja variablerna och variabelklassificeringarna i en överenskommen variabelförteckning Slutresultatet är en produkt där tabellerna och grafiken finns mellan samma pärmar 2019-01-12
Färdiga profileringar Sju gemensamma kundprofileringar 9 000 poster i den minsta, 30 000 i den största Priserna för kunden ca 24 000 mk–36 000 mk+moms. 22 % Kunder bl.a. 2 tidskrifter, 1 dagstidning, 1 bank De vanligaste variablerna: ålder, kön utbildningsnivå inkomster, tillgångar, skulder socioekonomisk ställning ägarförhållande för bostaden, bostadsyta, boendeform 2019-01-12
Exempel på profileringstabell 2019-01-12
Åldersfördelningen bland företagets kunder jämfört med åldersfördelningen bland hela befolkningen % 2019-01-12
Exempel på sammandragstabell 2019-01-12
Arbetsskeden och arbetsfördelning Försäljning och TietoEnator och marknadsföring Statistikcentralen Identifiering TietoEnator Tabellering Statistikcentralen Grafik Statistikcentralen Finslipning till tryckfärdigt TietoEnator skick Presentation för kunden TietoEnator och Statistikcentralen Fakturering TietoEnator 2019-01-12
Prissättning och inkomstfördelning Priset utgörs av ett grundpris och en andel som bestäms enligt antalet poster Prisexempel: Poster BRC TietoE SC Pris för kunden 10 000 1 500 11 500 11 000 24 000 mk+ moms. 22 % 50 000 7 125 21 125 18 700 46 950 mk+ moms. 22 % 100 000 13 500 32 750 28 000 74 250 mk+ moms. 22 % Profileringar med fler än 100 000 poster prissätts separat 2019-01-12
Statistikcentralens erfarenheter av samarbetet Samarbetet har varit en långsam process Olika behov: flexibel - standardiserad produkt Pris - inkomstfördelning: dataandelen av priset SC:s specialposition: datasekretess - image Tilltagande konkurrens inom branschen 2019-01-12