Båtmiljökonferens SMBF

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rose-Marie Nylander Utredare, Enheten för kunskapsöversikter
Advertisements

Kemikalieplan för Stockholm SIDAN 1. Miljöprogram för Stockholm, delmål 2.1 Innehållet av miljö- och hälsofarliga ämnen i upphandlade varor ska minska.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Förstudien ”Mitt hjärta”
Tomas Ekelund Samordnare för Klimatanpassning
MARK LUFT VATTEN MILJÖKUNSKAP.
Medicinskt Kunskapscentrum Samarbete inom området Kunskapsstyrning SLL /Gotland Susanna Lagersten tf bitr avd.chef Medicinskt Kunskapscentrum.
Förstudie: Hållbar konsumtion
MIN STAD är ett projekt hos Hyresgästföreningen.
Tillsyn efterbehandling en introduktion till tillsyn över efterbehandling av förorenade områden.
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Program Arbetet med förorenade områden
Ren båtbotten utan gift
LOVA Lokala Vattenvårdsprojekt Statligt bidrag till lokala åtgärder för att förbättra havsmiljön Sofie Palmquist.
Inger Krekula Länsstyrelsens handläggning av översiktsplaner (äv. ändring) Samråd om program Samråd om avgränsning MKB Samråd om förslag till.
Länsstyrelsernas uppdrag
Mätning på Grunda Vatten Hans Öiås. Genomföra en metodstudie för att hitta kostnadseffektiva verktyg för att mäta i grunda vatten i såväl kustzonen som.
Vattendirektivets roll i tillsynen av miljöfarlig verksamhet Pardis Pirzadeh Ansvar: Miljögifter inom vattenförvaltningen och miljömål. Finns på: vattenstrategiska.
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbara städer: Urbanisering Anna Wahlström, Naturvårdsverket.
Ren båtbotten utan gift
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/3 Att välja efterbehandlingsåtgärd Utredningsprocessen.
Välkomna! 9:15 - Inledning Kia Andreasson
Utpekandet av nya limniska och marina Natura 2000-områden
Tillsyn över energihushållning
Kommunnätverk Giftfri vardag Lync-möte med länsstyrelserna 22 sept
Nya regionala miljömål för Västra Götaland. Miljömålsarbetets styrgrupp (Länsstyrelsen, Skogsstyrelsen och VGR) har beslutat att vi behöver regionalisera.
Erfarenheter och slutsatser från ett informationsprojekt om Båtlivets miljöpåverkan Susanne Ortmanns, Naturskyddsföreningen i Stockholms län
Ett informationsspridningsprojekt lett av : I samverkan med:
Gifter i havsmiljön Onödig användning bör minskas till gagn för hälsa och miljö. Britta Eklund Institutionen för tillämpad miljövetenskap (ITM) Stockholms.
Presentation 7 mars Miljöblästring Skandinavien AB.
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Incitament för energieffektivisering Bakgrund till projektet: -Ett projekt finansierat av Nationella regionalfondsprogrammet Att stödja övergången.
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Statusklassning PFAS/PFOS + andra ämnens kemiska status i vatten
Dagens program Presentation av projektet och checklista
Bidrag för sanering av förorenade områden för att bygga bostäder
Samordnad luftkvalitetskontroll i Skåne den 24 november 2015
EnergiEffektivisering av Byggnader i Arktiska Kommuner
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Varför ett nytt åtgärdsprogram?
Grupparbete 1 – förenklad riskbedömning, riskkaraktärisering
Miljömålsrådet och länsstyrelserna
Ren båtbotten utan gift
Varför en miljöinfo? Nya och fler miljökrav kommer
På gång hos Vattenmyndigheterna
Fokusområden 2011 Använda produktionsresurserna effektivt och kostnadsmedvetet och säkerställa kvalité i myndighetens samlade uppdrag. Kommunicera och.
Regionala handlingsplaner
Måns Enander Länsstyrelsen/Luftvårdsförbundet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Båtmiljökonferens SMBF
Utsläppsförbudets 10 i topp
Aktuellt om miljö SkBF:s Miljökonferens
Riktlinjer för båtbottentvättning av fritidsbåtar
Nationellt genomförande av EU-förordning om invasiva främmande arter
Riskbedömning blåsdysfunktion (Inkontinens)
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
SMBFs Miljökonferens 29 november 2018
Jakobsbergs Båtsällskap
Forskningsrådet Formas
Projekt XRF Carl Rönnow Miljö- och hälsoskyddsinspektör
Tillsyn av båtklubbar.
Svenska Båtunionen Tillsammans skapar vi det goda båtlivet!
Miljömålsrådet Boverket, Energimyndigheten, Folkhälsomyndigheten, Havs- och vattenmyndigheten, Jordbruksverket, Kemikalieinspektionen, Konsumentverket,
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Västervik Infomöte om båtbottenfärger inom SNFs informationskampanj
Båtmiljökonferens SMBF
Presentationens avskrift:

Båtmiljökonferens SMBF 20181129 Lina Petersson Sakkunnig båtlivets miljöfrågor Sjö- och luftfartsavdelningen Sektionen för miljö

Sedan 2008 arbetar jag med båtmiljöfrågorna; Toalettavfall Ren båtbotten Båtmiljörådet Båtmotorer Skrotning av båtar Buller/Körsätt Avfall Mikroplaster

Idag tänkte jag berätta om… Status för Skrovmålet Undersökning metoder för borttagning av giftig båtbottenfärg Preliminära slutsatser kunskapsinventering Kopparns vara eller inte vara – Vad tycker du? Förstudie Landtoaletter Kampanj båtmotorer + Undervattensbuller

Projekt Skrovmålet 2018/20 Miljömålsrådets samverkansåtgärd 2018 Åtgärden i Åtgärdsprogrammet för havsmiljön 2020 SKROVMÅLET 2018/20

Deltagare Skrovmålet Transportstyrelsen Naturvårdsverket Samverkande Kemikalieinspektionen Havs- och vattenmyndigheten Sjöfartsverket Generalläkaren Statens geotekniska institut Statens geologiska undersökning Länsstyrelsen Stockholm Vattenmyndigheten Västra Götaland Länsstyrelsen Västra Götaland Stockholms stads miljöförvaltning Miljösamverkan Stockholm Samverkande Svenska Båtunionen Svenska Kryssarklubben Svenska Seglarförbundet CHANGE

Behov av åtgärder (exempel) Orsak till fortsatt tillförsel av TBT ska kartläggas, varvid befintligt underlag behöver sammanställas och eventuella kunskapsluckor identifieras. Gällande lagstiftning, och dess tillämpning, behöver ses över och kraven eventuellt ändras/kompletteras Åtgärderna kan medföra att även utsläpp av tillåtna aktiva substanser i båtbottenfärger, såsom koppar och zink minskar. Åtgärder riktade mot sjöfarten och fartygsskrov liksom åtgärder inom hamn- och varvsverksamheter etc.

Rekommendationer för slipning, skrapning och blästring

Undersökning metoder för borttagning av giftig båtbottenfärg Projekt TBT och biocider i båtskrov - Hur saneras de bäst? Tidsplan 2019 – 2020 Beviljade medel ca 1,2 miljoner Utförare RISE - Research Institutes of Sweden, Anders Lorén och Transportstyrelsen + Skrovmålet 4 arbetspaket

Forts. Del 1; 5 tekniker för borttagning av biocidfärg utvärderas bla spridning, tidsåtgång, kostnad samt åverkan på underliggande expoxyskikt och/eller gelcoat. Del 2; Spridning av tenn/koppar/zink till omgivningen, förmåga att samla in i blästermedel/färgrester, hur epoxi/gelcoat/plast påverkas, Tidsåtgång samt pris per båt-meter

Forts. Del 3; Arbetsmiljömätningar i form av personburna mätningar av damm, samt metaller. Riskvärdering samt framtagande av riktlinjer för lämpliga personskydd. Del 4; Kartläggning av gällande lagstiftning och praxis för hur avfall från saneringen behöver tas om hand på korrekt sätt.

Information till kommuner Uppmaning till alla kommuner att inventera sina fritidsbåtshamnar vad gäller sanering av båtbottnar – Vilka aktiviteter pågår? Information om riskerna med bla TBT och blästring Kommunen ska informera båtägare om rekommendationerna

Preliminära slutsatser från kunskapsinventeringen Skrovmålet TBT; Effekter av TBT i haven har minskat sedan förbudet, finns dock kvar i många hamnar. Ingen annan källa än båtbottenfärger kan ge dessa effekter i hamnarna. Mekanisk bearbetning i vatten, utsläpp via spolplattor och färgavskrap på uppställningsplatser främsta spridningskällorna. Det pågår ett antal forskningsprojekt med svenska forskargrupper och kunskapsnivån kring TBT och båtbottenfärger bedöms vara god.

Koppar; Av den totala kopparbelastningen i Svenska hav utgör båtbottenfärger en stor andel (flera 10-tals procent). Koppar i den form som förväntas från båtbottenfärger är verifierat toxiskt för akvatiska organismer Det finns halter av koppar överskridande miljökvalitetsnormer i ytvatten inom småbåtshamnar Koppar är ett naturligt förekommande grundämne, liksom zink. Det är olika parametrar som styr hur mycket koppar som ”släpps ut” från bottenfärg och pågår forskning kring hur sammansättningen kan optimeras vad gäller effekt och minskad belastning.

HELCOM I oktober 2018 förslag från Finland om ändring i HELCOM-rekommendationerna för båtbottenfärger för fritidsbåtar. Bla förbud mot koppar för fritidsbåtar under 6 meter. Vad tycker ni?

Toalettavfall från fritidsbåtar – Inriktning landtoaletter 1 mars 2017 Uppdrag Miljömålsrådet Transportstyrelsen och Naturvårdsverket ” Samverkan kring toalettavfall från fritidsbåtar, på land och i vattnet. Transportstyrelsen och Naturvårdsverket ska genomföra en förstudie för att utreda hur problemen och reglerna ser ut på området. Förstudie under 2018, alla berörda aktörer Arbete startar 2019

Båtmotorer Uppdrag till Transportstyrelsen nationell kampanj båtmotorer 2019/2020 Uppdragsbeskrivning för åtagande nr 2.4.8 i den strategiska planen för omställning av transportsektorn till fossilfrihet SOFT; ”Information till fritidsbåtägare om hur val av drivmedel, motor och körsätt påverkar miljö och hälsa.”

Ni når mig på; Lina.petersson@transportstyrelsen.se Tack för mig! Ni når mig på; Lina.petersson@transportstyrelsen.se

Får man använda spärrfärg? ”Från och med den 1 januari 2008 får de fartyg som avses i artikel 3.1 antingen inte ha några tennorganiska föreningar som fungerar som biocider i antifoulingsystem på sina skrov, yttre delar eller utsidor, eller så måste de vara täckta med en beläggning som utgör en spärr för sådana föreningar som läcker ut från det förbjudna antifoulingsystemet.” (EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EG) nr 782/2003 av den 14 april 2003 om förbud mot tennorganiska föreningar på fartyg) Rekommenderas ej från Transportstyrelsen; Behöver veta mer om effektivitet Ej mekanisk rengöring Skjuter upp problemet Förutsätter slät yta Mikroplastkälla