Viktiga datum Kandidatuppställningen avslutas

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”Jag är vinden som blåser”
Advertisements

Demokrati & diktatur.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Valet i USA
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Positiva tecken - de som funderar över olika existentiella frågor har ökat från 20% till 30%. - de som ägnar sig åt korta stunder av kontemplation och.
arbetskooperativ Luleå
Kongress 2014 Vi utveck lar människor och industri Delfrågor i häftet Vår organisation.
Hunger. Något att bita i? är Kyrkans Utlandshjälp nya tvååriga temakampanj ( ). Temat för kampanjen är matsäkerhet. Hunger. Något att bita i?
Bygg upp min kyrka! Jesus Kristus är grunden Vi är Guds medarbetare
Konferens och evenemang
Träff för nya medlemmar Upplägg Läget i Vänsterpartiet Organisationen Partiprogrammet Allmänna frågor Fika.
Församlingsvalet 2010 Valet då 16-åringar får rösta för första gången Bild 1.
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Någon borde göra nånting. KANDIDAT Ställ upp som FÖRSAMLINGSVALET 2006 Åbo och S:t Karins kyrkliga samfällighet.
Att övertyga ! Disposition och mall.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Hörselskadad Svårighet att höra Avvikande beteende Negativ värdering av avvikelse Negativ värdering av avvikelse Stigmatiserande attityd / beteende Skamkänslor.
Inkludering – med plats för alla
Välkommen till kyrkokonferens! Missionskyrkans mötesplats! Viktiga beslut! Nya kunskaper! Gudstjänst och bön! Glädje och allvar! Musik! Immanuelskyrkan.
Positiva och negativa bilder av idrottsrörelsen. Intern kraft – fördomar finns…
Ungdomsbarometern 2006 Jakobstad Sami Myllyniemi.
Medlemskapets värde Ett förbundsgemensamt initiativ av medlemsförbunden och TCO Bakgrundsinformation använd vid TCO-rådsmöten hösten 2007.
Valberedningsutbildning
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Socialpsykologi.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Skapa medvetenhet Att öka kunskap och förståelse genom att dela med sig av information eller erfarenhet 1 Utbildning för distriktets jubileumskoordinator.
Kommunikation. Jag vet att du tror att du förstår vad jag tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag.
Riksförbundet Attention: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar.
De sju rörelserna Ur Biskop Martin Modéus herdabrev Levande tillsammans med Kristus – om en kyrka i rörelse.
A TT PÅVERKA I SAMHÄLLET. G RUPPRESENTATION OM SOCIALA MEDIER Facebook WhatsApp Twitter Skype Instagram QQ Förslag på flera?
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
Kommunikation vid förändring
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Under veckan mot rasism påminner vi människor om betydelsen av jämlikhet och uppmuntrar dem att verka mot diskriminering och rasism. Röda Korsets kampanj.
Förändringsarbete Bo Ahrenfelt
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Diskussion gällande scoutingens värderingar
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Besöksboom på julafton
Korta noteringar från borden
Tryck på F5 om bildspelet inte startar automatiskt
Kroppsspråk, röst och artikulation
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
”Valberednings- seminarium”
Berättelser.
Det här är Folkbildningen i Västmanland
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Församlingsbuss 2015 Kyrkoherdar Standardrapport Kyrkoherdar.
Välkomna på föräldramöte
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Förbättra klubbkvalitet
LIVET Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
IF Friskis&Svettis Kalmar
Prata politik - även efter Skolval 2019 Skolval 2019 är över och nu börjar det viktiga efterarbetet. Hur gick det? Vilka tankar finns i klassrummet efter.
Presentationens avskrift:

Viktiga datum Kandidatuppställningen avslutas 15.9.2014 Förhandsröstning 27–31.10.2014 Valdag 9.11.2014 (framställning om endagsval på väg till kyrkomötet) 06.09.2013 ML

Valkampanj Målet är ökat valdeltagande. Mera unga och nya kandidater. Församlingarnas förtroendevalda borde bättre återspegla hela medlemsfältet. 06.09.2013 ML

Reklamkampanj Möjliggör riksomfattande kampanj. Via valet lyfter vi fram kyrkans verksamhet och budskap och deltar i diskussionen om livet, värderingarna och kyrkan.  06.09.2013 ML

Vi använder oss av berättelser och ansikten i kampanjen Vi vill framför allt vända oss till dem som har en svag kontakt till kyrkan Vi betonar det som människor anger som de viktigaste motiveringarna för att höra till kyrkan Vi använder oss av berättelser och ansikten i kampanjen Vi väcker positiva känslor och hopp – berör och väcker önskan att höra till gemenskapen 06.09.2013 ML

Reklamkoncept

Reklamkampanjens primära budskap har som mål att aktivera passiva medlemmar att rösta och uppmuntra människor att kandidera. Genom kampanjen berättar vi om allt det goda som kyrkan gör genom människor och vad allt man kan påverka genom att kandidera eller rösta. Kyrkans dörrar är också öppna för förändring och olika slags åsikter. 06.09.2013 ML

Första fasen Kandidatnominering – vi aktiverar potentiella kandidater Kampanjen börjar redan i detta skede Samarbete med partier, väckelserörelser, organisationer och andra samarbetspartner Vad kan en enskild församling göra för kandidatnomineringen? Vad kan medarbetarna göra? 06.09.2013 ML

Andra fasen Förhandsröstning – vi aktiverar väljare Inte bara ett röstningsställe! Profilera röstningsställen ”Goda handlingars torg” Medarbetarna med Förhandsröstning i försvarsmakten, läroanstalter, folkhögskolor 06.09.2013 ML

Ett element i kampanjen är kyrkans grafiska profil, hela kyrkans gemensamma kampanj! Kommunicera kyrkans verksamhet och väsen i enlighet med kyrkans strategi I kampanjen läggs fokus på sociala medier och webbkommunikation 06.09.2013 ML

Exempel på reklamlösningar

Kampanjens grundelement

Print / utomhusreklam Vi lyfter fram personer som gör gott och berättelser, vi väcker diskussion i frågor som kyrkan beslutar om

Valets webbsidor Navet i all kommunikation

Valets webbsidor Navet i all kommunikation

Evenemang under förhandsröstningsveckan ”Goda handlingars torg”

Vad är bra att komma ihåg från förra valet?

Valdeltagandet har ökat i de senaste fyra valen: 2010 var det 17 procent, 2006 14,5 procent, 2002 14,3 procent och 1998 13,7 procent. I församlingsvalet 2010 hade 16-åringar rösträtt för första gången. I valet 2010 användes för första gången ett kandidattest på webben. Det hade stor betydelse i synnerhet för unga väljare. Förhandsröstningen ökade tydligt jämfört med föregående val. 54,5 procent förhandsröstade. 06.09.2013 ML

De viktigaste orsakerna att rösta i valet 2010 Positiv inställning till församlingens verksamhet Önskan att påverka Röstningsstället ligger lämpligt till Förväntningar på kyrkan Hjälpa dem som har det svårast Lyssna mera på sina medlemmar Modigare att förnya sig Mera tolerant, gladare och piggare Tala frimodigt om Gud 06.09.2013 ML

Tack!