- Att vara personlig och beröra

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Advertisements

Jag önskar dig styrkan hos de fyra elementen Jag önskar dig styrkan hos de fyra elementen DENNA PRESENTATION GÅR IGÅNG AUTOMATISKT – SKRUVA BARA UPP DINA.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Sexuella kränkningar och respekt Hur påverkar vi utvecklingen i rätt riktning? En powerpoint av S2m.
Återberättande text Berättar om något som har hänt.
HFF:s P02 Läsprojektet 2015 Ett samarbete mellan Huskvarna bibliotek och Huskvarna FF.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Novellens uppbyggnad och innehåll
STILFIGURER Smycka din text – få fram ditt budskap.
Barn och ungdomars utveckling
Inför nationella provet i svenska
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
De sju intelligenserna
Insändare Vad kan vi om insändare?
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Rödluvan och vargen.
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Företagspresentation
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Filosofi 1 (50p) - introduktion
En introduktion till Sagornas Värld
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Historia- Drömmar - Identitet
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Den retoriska arbetsprocessen
Att bemöta och bli bemött
Granska läromedel.
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Att diskutera och argumentera!
Filmanalys.
Etik- planering.
Den digitala resan är påbörjad
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
5768 visningar på Youtube.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
Hur skriver man en berättande text
Nycklar till litteraturen
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
Kurs mindfulness Studenthälsan
Puberteten Vad är det för något..?
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Typiska kännetecken för instruktioner
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Övning Tid: minuter Instagram-målet.
Journalistisk text.
Hammarens förskola.
Ett fel på kvinnor.
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Textgenrer.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Tipspromenad.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Inför nationella provet i svenska
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Berättar om något som har hänt
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Hjälp, vad skall jag göra…
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

- Att vara personlig och beröra Krönika - Att vara personlig och beröra

Krönika vad är det? Krönika är en personlig reflektion kring ett tema, där krönikören är starkt närvarande och redovisar ett personligt engagemang, som kan vinklas mer eller mindre skarpt.

Syftet med en krönika Man vill uppmärksamma ett ämne och reflektera över ämnet – fundera på något som andra kanske inte tänkt på Få läsaren att reagera och tänka till. Använder ofta ironi för att väcka reaktioner. Sända ett budskap till läsaren Många gånger vill man provocera för att få folk att tänka till och överdriver ofta. Den tar ofta upp en aktuell händelse som tagits upp i media eller från krönikörens privatliv som kopplas till något aktuellt

Struktur Har strukturen som en tratt – antingen börjar man med utgångspunkten i det allmänna som gäller alla t.ex .något som hänt i samhälle, något man sätt, och slutar med det personliga (ens egna reflektioner) eller så gör man tvärtom Har ofta ett budskap och kopplar samman inledning och avslutning  

Personlig upplevelse Koppling till något större som många känner till Du börjar med att berätta om helgens fantastiska konsert med den amerikanska artisten Usher. Du beskriver hur lycklig du var när du stod längst framme vid scenen och sjöng med i alla hans låtar. Nu har du tapetserat hela ditt rum med Usher-planscher och kan inte sluta tänka på honom. Därefter funderar du på idolkärlek i allmänhet. Hur kommer det sig att tonåringar så ofta förälskar dig i idoler? Är idolkärlek omöjlig kärlek? Du berättar om en helt vanlig grå måndag då du står och väntar på bussen till skolan. När du tittar på tjejen som står bredvid dig ger hon dig ett stort varmt leende. Plötsligt känns inte måndagen så grå längre. Flickans leende har lyst upp din dag. Du funderar på hur stor betydelse små handlingar kan ha. Du slår fast att vi borde bjuda mer på oss själva och att det inte är särskilt ansträngande att göra någon annan glad. Att vara snäll mot andra gör dessutom underverk för det egna humöret.

Mottagare Låta läsaren få känna igen sig i situationen Vänd dig till läsaren med frågor, tilltal ”du” Språket anpassat efter var den publiceras t.ex. Om det är en ungdomstidning är språket mer ungdomligt. Tydligt budskap till läsaren

Språk i en krönika Personligt – här kan ibland lite talspråk förekomma, inte så formellt som t.ex. en artikel. Ibland kan man kanske bara skriva fragment och inte hela meningar. Man talar lite som man tänker och någon annan får följa med i tanken. Beskrivningar och gestaltningar – få folk att känna igen sig i dina beskrivningar, känslor och upplevelser