CSG 2014-11-06 så styrs Göteborg
Lägesrapport efter kommissionens rapport ”Struktur och arbetssätt inom socialtjänsten” Kommissionens sju rekommendationer: 1. Förstärkt introduktion under längre tid och kompetensutveckling 2. Administrativt stöd för chefer och andra arbetsledare 3. Rimlig arbetsbelastning för chefer 4. Rimlig arbetsbelastning för medarbetarna 5. Plattformsarbete socialtjänstens barn- och ungdomsvård 6. 1:e socialsekreterare 7. Lönebildning som bidrar till stabil bemanning med rätt kompetens för verksamheten Lägesrapport kommissionen november 2014
1. Förstärkt introduktion och kompetensutveckling Ett gemensamt introduktionspaket för alla stadsdelar hålls samman av en samordnare. Konkretisering pågår. Finansiering? Syftet är att på sikt bidra till och behålla hög kompetens i socialtjänsten, göra socialtjänsten i Göteborg attraktiv som arbetsplats och uppnå hög personalstabilitet i verksamheten. Programmet gäller samtliga socialsekreterare som anställs inom myndighetsutövning, men anpassas efter den nyanställdes erfarenhet och anställningens längd. Programmet ska bidra till att uppfylla stadens åtagande om kompetens, rättssäkerhet och likabehandling i myndighetsutövningen. Lägesrapport kommissionen november 2014
2-3. Administrativt stöd för chefer och andra arbetsledare och rimlig arbetsbelastning för chefer Koppling till chefers arbetsvillkor generellt inom staden, vilket bland annat har belysts i studien CHEFiOS. HR–utveckling har tagit fram en handlingsplan för att ta vara på erfarenheter från CHEFiOS. Seminarier och del i chefsprogram i syfte att sprida kunskap om resultaten. Förändring av stödfunktionernas arbetssätt. Utvecklingsprogram för HR-, ekonomi- och utvecklingschefer med syfte att stärka förmågan att vara ett effektivt stöd till verksamheten. Arbetsbelastningen för chefer följs bland annat upp genom antal medarbetare per chef i de olika stadsdelarna. Lägesrapport kommissionen november 2014
4. Arbetsbelastning för medarbetare Arbetsbelastningen för medarbetare följs upp bland annat med en arbetstyngdsmätning i alla enheter för myndighetsutövning barn och unga. Verktyget för arbetstyngdsmätning utvecklas vidare av enhetschefsnätverket för barn och unga, så att tolkningen av poängsystemet blir så lika som möjligt. Lägesrapport kommissionen november 2014
5. Plattformsarbete barn och unga Plattformsarbetet är påbörjat och en processledare är anställd (Britta Timan, anställd i Västra Hisingen). Arbetet syftar till att kvalitetssäkra den sociala barnavården genom gemensamma strukturer. Lägesrapport kommissionen november 2014
6. Förste socialsekreterare Alla stadsdelar har idag förste socialsekreterare. Nu följs antalet handläggare per förste socialsekreterare upp. Svar från 8 SDF o Socialjouren. Ligger mellan 4-15 anst/1:e. Flest ligger 8-10 handläggare. Målsättningen är att förste socialsekreterare som mest ansvarar för 8-10 handläggares ärendehantering. 15 är försstöd. Lägst är familjehemsenhet. Lägesrapport kommissionen november 2014
7. Lönebildning Vissa särskilt kvalificerade socialsekreterare är en grupp som lyfts fram i budgetens skrivning. En handlingsplan ska utgöra grund för hur löneökningar prioriteras. Syftet är att osakliga löneskillnader ska upphöra samt att trygga kompetensförsörjningen på kort och lång sikt. Efter löneöversyn 2014 har socialsekreterare med särskilt kvalificerade uppdrag nått en något bättre måluppfyllelse jämfört med de lönepolitiska målen än tidigare, på en stadenövergripande nivå. Inför 2015 års löneöversyn förtydligas den lönepolitiska inriktningen i anteckningarna från kommungemensamma överläggningar. I dessa anges särskilt att varje förvaltnings lönekartläggning även ska omfatta bl a särskilt kvalificerade socialsekreterare. Lägesrapport kommissionen november 2014