Ny biobankstjänst SBR 2.0
Dagordning Inledning/presentation Varför biobanksregister Biobank under den senaste 10-årsperioden Svenska biobanksregistret – SBR 1.0 Vad är på gång inom projektet Ny biobankstjänst - SBR 2.0 Vad behöver projektet från er? Vad behöver ni från projektet? Frågor
Varför ett biobanksregister? Det finns en medvetenhet om att tillgång till prov, förutom den omedelbara nyttan för patiens vård och behandling, ger förutsättningar för forskning som genererar: ny kunskap om orsaker till sjukdomar ny och förbättrad diagnostik förbättrade och skräddarsydda behandlingar nya läkemedel - vacciner
Överflygning Biobank under den senaste 10-årsperioden ur ett nationellt perspektiv Biobankslagen beslutades år 2002, utdrag ur förarbetet till propositionen ”..viktig kunskap som kan hämtas från biobankerna skall kunna vara tillgänglig för forskning, vård och behandling samtidigt som materialet från bankerna inte får användas på ett sätt som kan skada den enskilde vars prov finns i en biobank och dennes genetiska släktingar.” 2008 infördes Svenska biobanksregistret - SBR 1.0 IVO tillsynsmyndighet till vilken varje landsting/region är skyldig att rapportera
Största potentiella nyttan med ett nationellt biobanksregister Forskare: som enklare vill kunna hitta prover med vissa egenskaper och/eller för vissa patienter. Både i och utan samband med klinisk verksamhet. Behandlande läkare: som enklare vill kunna hitta prover för viss patient i syfte vård och behandling. Medborgare/provgivare: som enkelt och säkert vill se och ev. ändra sina biobankssamtycken samt begära utdrag. Biobanksorganisationen: Effektivare administration av biobanksinformation för att uppfylla biobankslagens krav på spårbarhet, samtycken, avtal, etc. Speciellt för personal på de sex RBC (Regionala Biobankscenter)
Svenska biobanksregistret Svenska Biobanksregistret (SBR) är Landstingens gemensamma register för vårdens sparade biobanksprov. SBR ger stöd för att påvisa och bidra till att lagregler följs såsom tex; Möjliggör för huvudmännen att hålla ordning och reda på biobankerna i Sverige där IVO är tillsynsmyndighet. Möjliggör för huvudmännen att ha kontroll så provgivarna kan ge samtycke för prov i biobank och har rätt att återta samtycket. Möjliggör provgivarens rätt att begära utdrag, alla personuppgifter som finns registrerade måste vara spårbara
Vad pågår inom Ny biobankstjänst - SBR 2.0 RBC-personal, biobaksansvarig och biobankssamordnare inloggning med SITHS/EFOS Piloter under Q1 2019 Intressenternas vägar in ny blankettversion, BBS blanketter www.Biobanksverige.se Ansökningar, förfrågningar, beslut, avtal Nationellt dokumentarkiv (original Administrationsverktyg Nej-talong & PUL-utdrag Administrativa biobanksuppgifter Huvudman, Biobank, Biobanksavd., Provsamling Provpostinformation Kopia & extrakt från LIS/LIMS Adapter lösning Nationell tjänsteplattform Variabellista 2008 Variabellista 2017 Samma LIS-system som idag läser över till SBR Nya LIS-system som överför till SBR
Målbild från 2015 Alla landsting/regioner ska vara anslutna till SBR med majoriteten av sina LIS. 90% av alla patologbiobanker, 80 % av alla mikrobiologibiobanker, 20 % av andra biobanker ska vara anslutna. När alla Landsting och regioner är anslutna till SBR görs de ca 500 miljoner sparade prov tillgängliga och sökbara för forskningsändamål vilket bidrar till att snabbare hitta nya behandlingsmetoder för svåra sjukdomar.
Utmaningar Komplicerat landskap kring lagar och förordningar. En mängd olika IT-system håller reda på delmängder av vår totala biobanksinformation. Mycket låg anslutningsgrad av labbsystem (LIS) till SBR. Låg datakvalitet av den data som finns i SBR. Det saknas gemensam informatik, kodverk och standardisering. Mycket låg nyttjandegrad av systemet.
Informationsspecifikation och informationsmodell
TKB Tjänstekontraktsbeskrivning
Projektet behöver Pilot via adapterlösning Pilot via tjänstekontrakt Träffa leverantörs- och landstingsintressenter
Vad behöver ni ? Leverantörer Tillgång till tekniskdokumentation, testmiljö Landstingsintressenter Tillgång till projektinformation, kommunikation med projektet och kommande förvaltning Länkar till information Skickas ut med materialet efter dagen
Patrik Sjöberg, produktägare under utveckling Tack! Patrik Sjöberg, produktägare under utveckling Marie-Louise Gefwert, PL