 Kap 6 1NT - överföring 2 2018-04-18.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Passningsövning - Korset
Advertisements

Tävlingsledarutbildning – Steg 2
Markeringar Positiv markering Negativ markering
Budgivning för nybörjare
© Lennart Ekman, Alvik BC
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Utspelstips Spela ut från längsta färg i sang
Skottövning Spel Dribblingsövning Nickövning Två måls spel
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Genomgång av Simuleringsuppgifter
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Inkliv när MTH öppnar Tre sorters inkliv: Tre skäl för inkliv:
Information om hur man spelar Trafik!. Din väckarklocka ringer på morgonen och du går upp och gör dig i ordning. Efter en smaskig frukost är du på väg.
För Dej som har spelat fyrmanswhist
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Vad har hänt – skämt på allvar
Trumfstödsvisande svar på öppningsbudet 1 i högfärg Tidigare har vi lärt oss att svara enl. följande då partnern öppnat med t.ex 1hj: 2hj = 6-10 p (honnörs.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Bosön Kursledare Bengt Nygren
Försvar mot 2 ruter Multi
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Skapa en bild av hur det sitter Utnyttja tillgänglig information – Budgivning. Räkna poäng. Hur mycket har P? – Utspelet. Hur sitter det i utspelsfärgen?
Kontrollbud, RKCB, Schneider
Öppningshand, Marmic, Positiva inviter, Invitbud
Grundkurs lektion 15 Upplysningsdubbling. ”Normal” upplysningsdubbling ♠ A K 3 2 ♥ 7 ♦ K J 8 5 ♣ K hp Singelton i motståndarnas färg Du saknar.
GK 21 Spärrbud. ♠ K Q J ♥ 9♥ 9 ♦ ♣ 5 2 Bjud 3 ♠
Grundkurs lektion 13 Att bjuda flera färger på entricks nivån.
Lektion 1, grundkurs. Färgerna är rangordnade Spader(högsta färgen) Hjärter Ruter Klöver.
Lektion 8 Grundkurs. SH:s första bud utan trumfstöd 1-över-1 Din partner öppnar budgivningen med 1♥. Vad bjuder du med ♠ A Q 8 6 ♥ K 4 2 ♦ Q 7 5 ♣ 6 5.
Lektion 4 Grundkurs. Zoner Ozon =grön zon Zon = röd zon.
Lektion 6 Fortsättningskurs. Sputnik Negativ dubbling.
Lektion 2 Trumfspel. När ska vi spela trumf? När du och din partner har minst 8 kort i en färg är det oftast bäst att spela med den färgen som trumf.
Grundkurs lektion 11 ÖH fyra handtyper ÖH har enfärgshand.
GK 18 Öppningsbudet 2 ♣. Överstarka händer Med 12 – 19 hp och ojämn hand öppnar du med 1 trick i färg. Med starkare händer, 20 hp eller mer och ojämn.
Försvar– Träningspass-1 Färdighetsövning - 1 Vad? Varför? Hur? Frågeställning: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor):
Möte 3 Trumfspel.
GK 19 2NT - öppning.
Hemuppgifter lektion 6 Grundkurs.
Hemuppgifter 8 Grundkurs.
Lektion 3 Grundkurs.
Anfall – Träningspass-1
ÖH fyra handtyper ÖH har tvåfärgshand
Fortsättningskurs Lektion 1.
Hur blir ett lag BRA? BBIF P04 Är bäst Titta upp Träna ihop oss
Grundkurs lektion 14 Inkliv.
GK 16 Stayman 1 NT - 2.
Grundkurs 23 Fjärde färg.
Grundkurs Lektion 22.
Hemuppgifter 9 Grundkurs.
Fortsättningskurs Lektion 1.
Budgivning för nybörjare
Blackwood RKC (1430) Svar på 4 NT:
Balanserad hand öppning i NT
Svarsbud med trumfstöd (rep.)
Kap 6 1NT - Högfärsfråga 2 kl (Staymans 2 kl)
Maskar ”finess” – viktigt!
Möte på måndag Uppföljningsmöte – Nybörjarkursen Vad är bra?
Från svaghet till styrka INGA UNDANTAG!
Repetition spelföring
Fortsatt budgivning 3 Föregående 2 avsnitt: Du öppnade och din partner bjöd en ny färg (1Ö1 2Ö1)(6 11) Du får absolut inte passa! (rondkrav) Den eviga.
Utspel och spelteknik Lektion 4.
 Kap 6 1NT - överföring 2
Fortsatt budgivning 2 Föregående avsnitt: Du öppnade och din partner bjöd en ny färg (1Ö1 2Ö1)(6 11) Du får absolut inte passa! (rondkrav) Din partner.
Möte Budgivning uppstart.
Kap 6 1NT - Högfärsfråga 2 kl (Staymans 2 kl)
Trumfstöd Enkelhöjning Dubbelhöjning Stenbergs 2NT Trippelhöjning
Sang-spel allmänt Blockering "Andra hand"
Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden
Korta handens honnörer först Blocka en färg Täcka honnör med honnör
Börja med att skriva in alla tävlandes namn i resultattabellen
Presentationens avskrift:

 Kap 6 1NT - överföring 2 2018-04-18

Hur fungerar överföring?  Öh: 1NT visar 15-17 hp, balanserad hand Sh: Har minst egen 5-k  eller  - Kan vara hur svag eller stark som helst. - Vill att Öh (oftast den starka handen) skall spela då fi vet mindre om dennes kort. Sh överföringsbud 2: Kommenderar Öh att bjuda färgen direkt över. Öh svar: Bjuder alltid den kommenderade färgen över: - 2 om Sh 2 - 2 om Sh 2

Exempel – Sh överföringsbud 2 Svag, vill stoppa i 2 2 12 hp, vill spela utgång (ev 3Nt) 2 11 stp, 6-k , vill spela utgång i  2 9 stp, 6-k , vill invitera i 

Sh nästa bud efter överföring  Budgivning hittills: - 1Nt – 2, 2 eller - 1Nt – 2, 2 Sh nästa bud: Pass Svag, vill stoppa i 2 2Nt 8-9 hp, 5-k, utginvit Öh: Pass, 3Hf, 3Nt, 4Hf 3Hf 8-9 stp, 6-k, utginvit Öh: Pass, 4Hf (ev 3Nt) 3Nt 10-15 hp, 5-k, utgkrav Öh: Pass, 4Hf 4Hf 10-15 stp, 6-k Öh: Pass

Exempel – Sh nästa bud Pass Svag, vill stoppa i 2 3Nt 12 hp. Öh: Pass, 4Hf 4 11 stp, 6-k. Öh: Pass 3 9 stp, 6-k, invit. Öh: Pass, 4Hf (3Nt)

Exempelgiv Nord är giv. Budgivning ?

Giv – läge efter budgivning  V spelar ut S är spelförare! Budgivning: Syd: Nord: pass 1NT 2* 2 3NT 4 alla passar - Nord har 10 hp & 5-k . Överför med 2*. Syd följer order – 2. - Nord visar nu med 3Nt sin 5-k  och vill att Öh (Syd) väljer – Nt / trumf. - Med 3-k -stöd och endast ett håll i  bjuder Syd 4 efter kort fundering. Syd är spelförare och Väst spelar ut. Utspel: Väst: D Spelplan: - Var kan vi tappa stick? Vilken färg är känsligast? Se det från Syds håll. - Hur bör vi agera?

Spelföring - enkelt! Kontrakt: 4, Syd spelförare Utspel: Väst: D Spelplan: Ta med Ä (1 trick) Börja trumfa ut direkt med Kn Öst vinner på Ä och tar för K Antag att Öst sedan vänder i . Syd maskar då med D (varför ej kl10)? Detta är spelets enda "problem"! Går bra – Syd är nu på handen (2 trick) Syd fortsätter med två rundor trumf (3 och 4 trick). Ö-V har nu slut på trumf. Spela Ä, därefter en  till och ta på handen (5 och 6 trick). Spela två gånger  till från handen (7 och 8 trick), saka en  på bordet (en -hacka kvar på bordet). Ta för Ä (9 trick), och bordet är stort med sina två återstående trumf (10 och 11 trick = ett övertrick) Lätt som en plätt denna gång. Enda utmaningen var att inte mekaniskt lågmaska i ! I spelföringen; titta hela, hela tiden framåt – var finns möjligt extrastick samt bästa chansen att lyckas!