Lagpärm Röda rubriker = Föreningen Blå rubriker = Lagen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Luleå Hockey Team 08. Luleå Hockey Unga Utvecklingsgruppen Ulf, Helge och J-Tränare Ungdomsansvarig Helge Lauritsen.
Advertisements

Föräldrarmöte Flickor 06/07 Fotboll VÄLKOMNA!
Föräldramöte P IK Brage P07 Föräldramöte IK Brage P07 15 april :00-19:30 Agenda Organisation - Hur ska vi organisera oss inför säsong.
Sandviks IK Ledarmöte US Agenda Hej och Välkomna Erik Ungdomssektionen 2016Erik/Alla Ekonomi Erik – Medlems- och deltagaravgifter – Försäljningsuppdrag.
Föräldramöte P/FXX. Vårt fantastiska lag ! Kalle Pelle Lisa NN.
Agenda Värdegrund och förväntningar Träning och sommarfotbollsskolan Poolspel Cuper Kalender 2015 (viktiga datum) Lerkils IF Föräldrar grupp Övrigt/Frågor.
Föräldramöte April 2016 Domsjö IF P-04. Ledarstab  Tränare (inkl ansvar för Fogis & LOK)  Therese Hallin  Anders Sondell  Pär Krånglin  Lagledare.
Innebandy – Upptaktsträff P06 1.Presentation tränare och ledare 2.Information 3.Resurser och roller föräldrar 4.Regler 5.Spelarutvecklingsmodell.
Föräldramöte BHC U12/U13 (Team -04/-05)
Föräldramöte HKH -02. Agenda Förändringar i truppen Förändring i lagorganisation Stötta Team01 1 lag på helplan Hemsidan / anmälningsfunktion.
Lagpärm Röda rubriker = Föreningen Blå rubriker = Lagen Gröna rubriker = Arbetsgrupper Grå rubriker = Övrigt.
VÄLKOMNA ! FÖRÄLDRAMÖTE P-05 3 APRIL Nuläge I slutet av januari drog vi igång med träning utomhus Uppehåll dec-jan Nästa vinter planerar vi att.
Röda tråden. Syfte Föreningen följer Svensk Innebandys Utvecklingsmodell nedan kallat SIU som ligger till grund för långsiktigt idrottsutövande. Aktuell.
Föräldramöte F IFK Kalmar F-07 Lagledare – Axel Jungward, Marcus Rydholm och Ronnie Nilsson Spelare – Just nu finns det 34 spelare registrerade.
Välkomna till P-02 Föräldramöte 14 september. Tränings matcher och cuper höst vinter 2010 Vi skall försöka få till 2 st. 7 manna träningsmatcher till.
Föräldramöte Oddevold P Agenda 1.Vår hemsida på laget.selaget.se 2.Röda tråden –Vilka åtaganden har vi som medlemmar i Oddevold? –Föräldragrupper/ansvar.
Föräldramöte 06/07 14 April Tränare: Jannika Samuelsson Erik Rutberg Mari Norman Roland Lahti Emma Lifbom Kassör: Malin Eriksson Lagledare: 06:
Upptaktsmöte F mars. Mötets agenda Serier: Div 2 flickor, U-lag, Div 3 norra dam DM F16 Västgötaläger: Målvaktsläger, Spelarläger Registrering.
Välkomna på föräldramöte Åby IF F 04/05 Datum ! F 0 Spelglädje & kamratskap.
Laget - Spelare/Tränare Träningar Kommunserien/matcher Cuper
Föräldramöte F November 2016.
Föräldramöte P Bollstanäs skola.
Lagpärm Röda rubriker = Föreningen Blå rubriker = Lagen
Presentation av oss ledare Intro (Film)
Sammandragsspel i Västerbotten Grön nivå – födda
Välkomna till P-00 föräldramöte 18 januari
Möte Flickor 02/03.
Dagordning föräldramöte
Föräldramöte BHC U11/U12 (Team -05)
Eskilstuna Cup den 8/
P-05 Föräldramöte
Möte med UK-representanter Den 4 maj 2015
Föräldramöte säsongen 09/10 Agenda:
Föräldramöte 13/10 HKH 03.
Föräldramöte SBK-F
P-05 Föräldramöte
Föräldramöte F08/09 Maj 2016.
Föräldramöte Pixbo Wallenstam F08
Föräldramöte F-11 Välkomna!
Föräldramöte Almtuna Team 05
Föräldrarmöte KFF F Lag info Träning/Match/Utveckling - Tjejerna utvecklas väl som spelare och lag. - Laget hålls intakt innevarande år.
Dagens agenda Föreningen Tränarna Träningsupplägg & mål Höjdpunkter
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Välkomna till föräldramöte F07/08
Telge Sibk F06/07 Säsong 2017/2018.
Föräldramöte Lindevi LGIF P-10 Föräldramöte Lindevi.
Agenda - Reflektioner vårsäsongen
Föräldramöte 06 9 April 2017.
VÄLKOMNA Ope P 07.
Föräldramöte P/F f.11 och bollek
Föräldramöte 27 mars 2011 Lyckeskolans omklädningsrum
Föräldramöte Umeå Södra FF F04
Dalen P06 Föräldramöte 6 sep 2016
Välkomna till P10s föräldramöte
Årsmöte 2018 Verksamhetsåret
Café- och lunchteam Info till alla
Föräldramöte P
Agenda Roller Föräldrasysslor Kläder Träningar Matcher och Cuper
Lagpärm Röda rubriker = Föreningen Blå rubriker = Lagen
P05 Föräldramöte AGENDA: Genomgång dagordningen
KICK OFF 2018.
Välkomna Lägg gärna upp en lagbild som välkomstbild.
Föräldramöte NIF P06.
Föräldramöte 13/9 säsong 18/19
P-11.
ESK P05 Föräldramöte
Spelar och föräldramöte 2019 Landvetter IF F05/06
Information – Lag P08 för Året 2019
Föräldramöte Brooklyn Eagles F06
Välkommen till föräldramöte Lerkil P11/7 år
Presentationens avskrift:

Lagpärm Röda rubriker = Föreningen Blå rubriker = Lagen Gröna rubriker = Arbetsgrupper Grå rubriker = Övrigt

Verksamhetsbeskrivning Timrå IBC startade upp innebandyverksamheten 1996. Vi har flera flick- och pojklag från 6 år och upp till A-lag. Vi tränar i Timrå Sporthall samt Tennishallen.

Föreningens policy På föreningens hemsida under Dokument/Policy kan du läsa om: Timrå IBC’s policy Alkohol- och drogpolicy

Föreningens organisation Ordförande Christer Olsson Revisorer: Torbjörn Bosk, Mats Friberg, Suppleant: Camilla Vestin Sekreterare: Lars Moström Kassör: Tommy Andersson Valbe- redning: Tony Edlund Material- ansvarig: Tommy Andersson LOK-stöd och IBIS-ansvarig: Christer Olsson Utbildnings-ansvarig: Ingela Asplund Sponsor-ansvarig: Tommy Andersson Alla lag finns på hemsidan under våra lag Styrelsens kontaktuppgifter finns på hemsidan under Styrelse i vänstermenyn.

Lagens organisation Alla lag behöver utse dessa roller inom laget. Tränare (minst 2 st, helst 3-4 st) Lagledare Kassör Materialare LOK-stöds-ansvarig Web-ansvarig Föräldragrupp / Arrangemangs-ansvariga Alla lag behöver utse dessa roller inom laget. Namnen ska även publiceras på respektive lags hemsida.

Tränarens uppgifter Lägga upp en grovplanering för terminen Anpassa träningarna efter ålder på spelarna Förbereda varje träning och hålla ordning på träningarna Lära ut teknik, regler och spelsystem Se till att spelarna får goda fysiska förutsättningar efter lagets förutsättningar Skapa trivsel i laget Uppträda på ett bra sätt på träningar och matcher Se och utveckla alla spelarnas förmågor Ta ut spelare till match – och anpassa lagets förmågor på bästa sätt. Se till så alla får spela lika mycket (i de yngre lagen) Gå utbildningar anpassade för lagets ålder, samt de som klubben arrangerar

Lagledarens uppgifter 1/2 Se till att närvaron sköts och i tid lämnas till föreningens LOK-ansvarige terminsvis 2 ggr/år (1/7-31/12 och 1/1-30/6). Närvaro ska tas upp på allt man gör med laget, t ex tillsammans besöker någon annan plats för att se på idrott, fysträning, teoripass, utbildning, avslutning, matcher och cuper. Tillsammans med övriga ledare se till att laget har det material som behövs till laget. Se till att laget har föräldramöten. Se till att det tas upp personuppgifter på spelare och mailar dessa till förenings IBIS-ansvarige (Detta är ett måste för att kunna lägga in spelare till match.) Se till att det finns någon som sköter laguppställningar på IBIS och rapporterar resultat via IBIS. (Böter kan utgå vid utebliven rapportering) Se till att det finns en föräldragrupp som sköter arrangemang som matcher och sammandrag, både kiosk och sekretariat. Vid sammandrag bjuda in lag och kontakta de domare som ska döma, samt se till att lagen och domare vet var de ska byta om. I första hand vara lagets kontaktperson mot föreningen.

Lagledarens uppgifter 2/2 Se till att Webansvarig har en fungerande hemsida för laget. Uppdatera kontaktuppgifter som mailadress och telefonnummer för att underlätta vid utskick. Förslag på lista finns på Dokument/Blanketter) Kalendern skall fyllas i med både träningar och matcher. Aktuell trupp skall också finnas på lagets hemsida. Även mail och telefonnr till samtliga ledare. Om laget inte tänker använda en tid i hallen i så god tid som möjligt försöka få något annat lag att träna då. I god tid kolla upp när laget behöver låna svarta bortatröjor och be lagets Materialare att lämna rekvisition till föreningens Materialansvarige. Skriv ut matchprotokoll i IBIS, se hemsidan under dokument/IBIS . Lämna in redovisningsblankett för lärgrupper, till föreningens Utbildningsansvarig, se hemsidan under Dokument/Utbildning. IBIS-support finns på VBIF hemsida. Ta upp samordning av resor till bortamatcher, cuper på föräldramöte. Se till att följa lagens rättigheter och skyldigheter under Dokument/Föreskrifter. Skicka in verksamhetsberättelse till förenings Kassör efter säsongens slut. Förslag finns under Dokument/ Lag dokument. Se till att matchvärd utses till varje match, samt dela ut matchvärds-väst

Kassörens uppgifter Inför säsong upprätta en enklare budget för att kunna bestämma lagavgift Se till att alla i laget betalt lag- och medlemsavgift innan man spelar 1:a seriematchen, så att man är försäkrad. Medlemsavgiften dras sedan från lagkontot med det antal som är inrapporterat i IBIS, laget får således betala medlemsavgift för dem som inte betalt in till laget. Tillse att övriga betalningar till laget, t ex overaller, strumpor, cupavgifter mm inkommer till laget. Betala domare och se till att kiosken har erforderlig växelkassa. Från lagets konto överföra utlägg som gjorts för lagets räkning, t ex uttag av material under 500 kr på Stadium (Summor över 500 kr faktureras. För summor under 500 kr kommer det dras 50 extra.) Snabbt kolla igenom och godkänna fakturor som föreningens kassör mailar, denne drar sedan summan från lagets konto och betalar fakturan. 2 ggr/år sammanställa (före årsskiftet och efter säsongen) till vilka och hur mycket man betalat till domare (Myndighetskrav). För lag som har sammandrag gäller detta bara då man arrangerar. Rapporteringsunderlag erhålls av föreningskassör. Efter säsongen göra en enkel sammanställning med lagets inkomster och utgifter.

Materialarens uppgifter Innan och under säsong inventera lagets material och komplettera om det behövs . (Se även mer info under material i detta dokument) Beställa eller komplettera eventuella overaller och shorts via Stadium Beställa ev strumpor via föreningens materialansvarige (via blankett på hemsidan under Dokument/Blanketter, eller blankett i förrådet) Beställa eller komplettera ev träningsställ via Stadium Innan säsong se till att det finns tillräckligt med matchtröjor, och ev komplettera via föreningens kassör. Ev byta/sälja till andra lag via deras lagledare. Borta-matchtröjor kan lånas genom att fylla i en rekvisition och lämna till föreningens Materialansvarige. Blankett finns i förrådet och på hemsidan under Dokument/Blanketter. Efter säsongen inventera och samla in matchtröjor, målvaktsutrustning, bollar och konor. Se till att det finns västar och att de tvättas regelbundet. Se till så att sjukvårdsväska finns, samt att rätt material finns i den. Se till så att allt material återställs efter varje träning och match. Lånevästar finns i förrådet vid behov.

Web-ansvarigs uppgifter Uppdatera truppen på lagets hemsida Uppdatera ledare och deras kontaktuppgifter Uppdatera kalendern med träningar, matcher, sammandrag och andra aktiviteter Lägga in lagets kontonummer Länka in lagets serier och cuper, instruktion finns under Dokument/Serie-info Lägga in arbetsuppgifter till matcher och sammandrag Lägga in lagets kontaktlista Ska kunna tillämpa hemsidans funktion för utskick.

LOK-stödsansvarigs uppgifter LOK-stöd är ett bidrag som föreningen får och som är baserat på antalet rapporterade deltagare på träningar, matcher och andra sammankomster. (minst 1 timme) Rapportering av deltagare inkl ledare sker via laget.se på hemsidan eller i mobilen. Instruktioner hittar du på Timrå IBC’s hemsida under Dokument/LOK. Sköter man LOK-rapporteringen betalas hallhyran av föreningen med LOK-stödsintäkterna. Gäller för åldrarna 7-25 år Extra ledarbidrag betalas ut om man är två eller flera ledare. Ett extra bidrag kan betalas ut om man har fullständig redovisning i IdrottOnline Sista datum för ansökan är 25/2 resp 25/8. Ordförande skickar ut påminnelse till alla lag efter varje termin (1/7-31/12 och 1/1-30/6) så de kan kontrollera att alla tillfällen är inrapporterade.

Föräldragruppens uppgifter Föräldragruppen ansvarar för att upprätta en lista över arbetsuppgifter och i god tid före sammandrag och matcher/cuper meddela berörda detta. En checklista för sammandrag finns på hemsidan under Dokument/Sammandrag. Förslag på en lista med arbetsuppgifter och inköpslista finns på hemsidan under Dokument/Sammandrag. Förslag på prislista till kiosk finns hemsidan under Dokument/Sammandrag. Ansvara för eventuella lotterier och andra försäljningar.

Föräldrar och spelare Hålla sig uppdaterad med information som läggs ut på lagets hemsida. (Lägg gärna in er som prenumerant så får ni all ny information som läggs ut till er mail eller mobil) Svara i tid på kallelser till matcher och träningar. Läs igenom och följa spelarnas rättigheter och skyldigheter under Dokument/Föreskrifter på föreningens hemsida.

Föräldramöte Ett föräldramöte skall hållas i början av säsongen. Fler möten kan hållas under säsongen vid behov. Punkter att ta upp: Uppgifter som bestämts på ledarmötet Träningstider Mål med säsongen Cuper Försäljning av New Body, lotter, jobb mm Arbete vid sammandrag och matcher Se över lagorganisationen Sponsorer Beställning av strumpor, shorts och overaller Samordning av resor till bortmatcher och cuper Uppdatera Kontaktlista med adress- och telefonnr, mall finns under Dokument/Blanketter Meddela lagets ekonomi, mall finns under Dokument/Ekonomi

Starta ett nytt lag Kontakta Ordförande och skapa en websida och boka halltider Kontakta föreningens Kassör och öppna ett lagkonto Utse alla roller som behövs i ett lag Skaffa IBIS-behörighet (för de lag som spelar matcher) Kontakta Ordförande för att få nyckel till förråd + en gallerbur Kontakta föreningens Materialansvarige för att få info om konor, västar och bollar Informera alla medlemmar om sponsorhuset Målvaktskläder ärvs/säljs mellan lagen via lagledarna När alla ledare i laget är tillsatta ska föreningens Ordförande och Kassör kontaktas för att få en genomgång av föreningens olika policys och regler.

Sponsorer Information om sponsring finns på hemsidan under Dokument/Föreskrifter. På hemsidan under Sponsorer i vänstermenyn finns även information om Sponsorhuset och CINT.

Se även information om lärgrupper under Dokument/Utbildning. Utbildningar Föreningens Utbildningsansvarige skickar ut utbildningsprogram till föreningens ledare, samt lägger ut det på hemsidan under Dokument/Utbildning. Föreningens mål är att samtliga lag i föreningen ska ha så utbildade ledare som möjligt utifrån Svensk Innebandys Utvecklingsmodell, SIU. Se även information om lärgrupper under Dokument/Utbildning.

Material + kläder Målvakts-utrustning Bollar Overaller (varje lag beställer själv via Stadium.) Träningsställ (varje lag beställer själv via Stadium.) Strumpor beställs av föreningens Materialansvarige. Blankett finns på hemsidan under Dokument/Blanketter, samt i förrådet. Matchtröjor (Man får låna 1 matchtröja under säsongen, och håller med egna strumpor och shorts) Borttappad matchtröja kostar 200 kr och kan fås av föreningens Materialansvarige. Borta-matchtröjor kan lånas genom att fylla i en rekvisition och lämna till föreningens Materialansvarige. Blankett finns i förrådet och på hemsidan under Dokument/Blanketter. Mer information om föreningens klädpolicy finns under Dokument/Kläder.

Före säsong Ledarmöte Föräldramöte Licensiera spelare till VIBF via IBIS Boka halltider - lagen lämnar in önskemål om tider till en grupp som fördelar halltiderna. Arbetsgruppen utses av Styrelsen. Kolla så det finns matchtröjor och ev beställa fler Kolla så det finns bollar Kolla så det finns målvaktsutrustning

Efter säsong Rapportera in LOK-stöd Anmälan till nästa års serie Redovisa domaravgifter efter nyår, samt efter säsongen Verksamhetsberättelse, mall finns under Dokument/Ekonomi Samla ihop och se över material, målvakts-utrustning och matchtröjor Städa förrådsvagnen Göra en sammanställning av lagets inkomster och utgifter. Mall finns under Dokument/Blanketter Fundera på när vi vill börja träna. Sommarträning? Skicka in lärgrupps-blankett

Kalender Juli Augusti September Oktober November December Ledarmöte, Licensiera spelare i IBIS, Rapportera LOK-stöd, Kolla passerkort o nycklar September Föräldramöte, Årsmöte, Söka kommunala bidrag, Kolla sponsorer, Ev beställa kläder Oktober Anmälan till ev. cuper, Årsmöte, Styrelsemöte November December Planera julavslutning, Skicka in lärgrupps-blankett

Kalender Januari Februari Mars April Maj Juni Redovisa domaravgifter, Anmälan ev utbildningar Februari Planera avslutning, Rapportera LOK-stöd Mars Sammanställ ekonomi, Ledarmöte, Samla in material o tvätta målvakts-/matchtröjor April Redovisa domaravgifter, Verksamhetsberättelse, Anmälan nästa års serie, Avboka tider Maj Styrelsemöte, Kolla matchtröjor, bollar, målvaktsställ inför nästa år samt komplettera Juni Boka halltider, Skicka in lärgrupps-blankett

Sammandrag och arrangemang Checklista för sammandrag finns på hemsidan under Dokument/Sammandrag. Arrangemangs-policy finns på VBIF hemsida. Förslag på inköpslista och arbetsfördelning finns på föreningens hemsida under Dokument/Sammandrag. Instruktion för matchklockan finns hos vaktmästaren. (bredvid entrén vid kiosken) Finns även på föreningens hemsida under Dokument/Blanketter. Kaffebryggare (1x4 filter), toastjärn och varmkorv-låda finns att låna i kiosken. OBS! Ta med egen tång till toast och varmkorv. Kiosken ovanför läktaren kan användas när vi har bokade halltider. Där finns kylskåp, el och tillgång till vatten. Laget som har match har rätt att hålla kiosken öppen 10 minuter efter avslutad match, men om nytt lag kommer får båda lagen dela på ytorna i kiosken när nya laget kommer. Förslag på prislista till kiosken finns på föreningens hemsida under Dokument/Sammandrag.

Ekonomi Föreningen står för sammandragskostnader Föreningen står för hallhyror Föreningen betalar försäkring för lag som inte spelar i seriesystem Laglicens 1600 kr/lag i seriespel Serieavgift 1800 kr/lag för de som har sammandrag 1500 kr/lag dras från lagkontot till resor för domare Mer information finns på hemsidan under Dokument/Ekonomi.

Förråd Föreningen har 2 förråd i kulverten i sporthallen. Där har varje lag en egen låsbar ”gallerbur” på hjul med sitt material. Nycklar till förrådet kvitteras ut hos Ordföranden. Borttappad nyckel kostar 500 kr. Hänglås till gallerburen står varje lag för. Lånevästar finns i förrådet. Gemensam utrustning till kiosken till sammandrag finns också i förrådet.

Klubblokal Föreningen har en klubblokal inne i Tennishallen som ni gärna får låna för möten och träffar. Bokas via almanacka på dörren.

Postlåda Det finns en postlåda uppsatt i ett av förråden: Där kan du lämna in: Beställning av strumpor och bollar Beställning av bortamatchställ Övriga frågor till föreningens Ordförande och Kassör. Beställnings-blanketter finns på hemsidan, samt i en pärm i förrådet.

Möten Ordföranden kallar till dessa möten: Årsmöte – 1 gång per år Styrelsemöte - några gånger per säsong efter behov. Ledarträff – minst 1 gång per termin (mötesagensda finns under Dokument/Lag-dokument