Hur beter sig den digitaliserade kunden?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Advertisements

E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH.
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
Del 2 av Nya betalningskanaler PayEx
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
”Cloud computing”. Du kan välja! Software Services +
WyWallet Betala mobilt.
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Systembolagets försök med hemleverans av alkoholdrycker - en utvärdering Mats Ramstedt1 & Thor Norström2 STAD 1Stockholm förebygger Alkohol- och.
Innehåll  Vår historia  Om familjen och våra vänner  Vår affärsidé och vision  Våra erbjudanden  Pergo et Perago!
Mikael Fjällström Affärsutveckling för tillväxt. Affärsutveckling och kommersialisering på energiområdet •Skapa förutsättningar för en ökad kommersialisering.
Miljarder möjligheter på en plats!
Försök med hemleverans. Ansvar för det som säljs. Ansvar för att motverka alkoholens negativa effekter. Ansvar för en bra service. Systembolagets roll:
Karin Nars Vipanat Media Ab Vipanat Media Ab, grundat verksamheter  Baby Bio (startade som projekt 2003)  Butik (webbutik 2005, fysisk.
En bransch med många ansikten….
VILKA VAR DE VIKTIGASTE LÄRDOMARNA FRÅN CASET?
Betalalternativ - Glöm inte kassan!.
Faktorer som påverkar val av lagervärderingsprincip
Presentation General Mills Nordic July General Mills Total omsättning Fiscal Year F10 (till April 2010) ca 14,8 Mrd US $ Representation i mer än.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Stefan Waldeck Tio saker jag lärt mig från Yahoo!.
Enkät “Teknikmedierad student- lärarinteraktion i högskolekurser” Survey “IT in higher education” Ja, jag är verksam inom kurser vid GU och kan tänka mig.
Entreprenörskapets dynamik Många äro kallade men få äro utvalda
Resultat från mätningar av
© Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics, www
Koka PR-soppa på en spik Johanna Snickars. Nordnet – en Nordisk nätbank Nordnet erbjuder tjänster som gör det enkelt att spara och låna Med innovativa.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Finanspolitiska rådets rapport- några kommentarer Torbjörn Becker Östekonomiska institutet vid Handelshögskolan i Stockholm (SITE)
“We don’t talk business – we make the opportunity to do business” THE SWEDISH DREAM EVENT THE SWEDISH DREAM.
E-handeln och säkerheten Nordisk konferens i rättsinformatik Nicklas Lundblad Stockholms Handelskammare.
Från idé till lönsamt företag. 2. ALMI Företagspartner AB 40 kontor över hela landet. 450 medarbetare. Moderbolag ägs av staten. 17 regionala dotterbolag.
Det lyhörda nätet Att lyssna och lyssnas till på nätet Metamatrix
ICA Seminarium 3 – dissekera ett erbjudande Grupp D4.
Från Shanghai till Nässjö via Göteborgs Hamn
1 ICT och hållbarhet del 1 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina november.
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
System arbetssystem informationssystem
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Betydelsen av företagsnätverk – pågående studie av Automation region Peter Ekman Universitetslektor/forskare.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Next Generation Incubator Nationell Öppen Plattform
Prototyper Grupp 4 Fredrik Persson | Mahdi Bawaqneh | Maksim Nikitin | Sverre Brecheisen.
Improve today. Optimise tomorrow Bemanningsplanering för en värld i rörelse Enri Bimbashi, Product Manager.
Välkommen VIRTUELLA REFERENSTJÄNSTER, LUND, 19 MAJ 2016.
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
Köpa Målningar Online  Så du har börjat fundera på att köpa en målning. Online är rätt ställe att börja leta. Den har några riktigt stora fördelar till.
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
E-handel Snart börjar det…..
Studenten i centrum, flexibelt lärande vägen framåt
Scenarier för affärsutveckling Mini-workshop Studieförbundet Vuxenskolan 29 november 2016, Stockholm.
Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat.
Auvesta Affiliate validering
Vår utmaning ifjol Antalet kunder. Öka vår intjäning.
Affärside Mohammed Ibrahim.
Utmanad till framgång Morgan Sandberg Kontaktadagen 2017.
Affiliate Meny - Produkt
Produkt, pris, plats och påverkan
Det nya medielandskapet och våra relationer. Om kränkningar på nätet.
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
ASTRa WEB enkät - kundnöjdhet.
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Mia Liblik ny vd Folksam LO Pension
en rft-upplyst funktionell analys
Sverige Antal Butiker Drygt 130 st Sverige omsättning >20 miljarder
Mobilitet i universitetskluster
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
230/235.
Presentationens avskrift:

Hur beter sig den digitaliserade kunden? Sara Rosengren, @rosengrens The Ica Retailers’ Chair in Business Administration, especially Retailing Head of Center for Retailing, Stockholm School of Economics

Founding Partners Retail Clubs Retail Partners 6 fakultet, 4 doktorander, 4 övrigt (admin + projekt) + 2 gästprofessorer + hela HHS

e-handeln i Sverige (2017) 67 mdr SEK + 16% ca 9% Prognosen för 2018 är en tillväxt på 15 procent –> 77 mrd Källa: e-barometern 2017

Vad vi vet: fler kanaler, mer försäljning Effekten är större för kunder med begränsningar i tid eller rum Gäller främst för hedoniska (vs. funktionella) produkter När den nya kanalens produkt är densamma/liknar den gamla ökar risken för kannibalisering Beteenden beroende av erfarenhet av kanal Melis et al 2016 Kushwaha and Shankar 2013 Avery et al 2012; Deleersnyder et al. 2002; Melis et al 2016; Pauwels and Neslin 2015 Melis et al 2015; Wang et al 2015

Vad vi vet: köpbeteenden online vs. offline Sällanköp Vad vi vet: köpbeteenden online vs. offline Förflyttningen online har gått snabbast för digitaliserade och standardiserade produkter Den fysiska butiken bättre på att attrahera/aktivera kunder, bygga kännedom och skapa upplevelser Onlinebutiken bättre på att hålla igång existerande kunder och bygga återköp Marknadskommunikation bygger långsiktig köpvilja Verhoef et al 2015 Chang & Zhang, 2016; Wang and Goldfarb 2017

Atasoy and Morewedge (2017)

Vad vi vet: köpbeteenden online vs. offline Dagligvaror Vad vi vet: köpbeteenden online vs. offline Kunder är mer benägna att prova nya produkter i fysisk butik än på nätet Kunder är mer benägna att köpa på impuls i fysisk butik än på nätet Kunder är mer benägna att välja samma varumärken på nätet Kunder är mer benägna att välja EMV på nätet Pozzi 2012, Wang et al 2017 Huyghe et al 2017 Dawes and Nenycz-Thiel 2014 Dawes and Nenycz-Thiel 2014, Kolesova et al 2018 online channels present products symbolically, whereas offline stores present them physically. A symbolic presentation mode decreases the products’ vividness, which in turn diminishes consumers’ desire to seek instant gratification and ultimately leads them to purchase fewer vices. EMV-effekten gäller främst mellan och premium, inte lågpris

Shi and Zhang 2014

Vad vi inte vet: Vad gäller i varje enskilt fall? Fler kanaler kan ge mer försäljning Köpbeteenden online är mer målinriktade än offline Erfarenheten styr

Nu även online: kundbeteenden för tre typer av erbjudanden Tidsperiod Transaktioner Kund ID Matbutik 201401-201611 17,576,741 3,742 Apotek 201312-201512 1,092,122 12,139 Skönhet 201301-201612 33,890,690 1,374,446 N Hernant & Rosengren, pågående

Bara online Online sen offline Offline sen online Matbutik 5 % 2 % 5 % 2 % 92 % Apotek 15 % 10 % 76 % Skönhet 17 % 13 % 70 % Ca 100.000 kunder Ca: Mat = 900, Apotek = 9000, Skönhet = 90000

+ 23% +2% +19% + 14% +13% +15% -1% +2% +7% +17% -5% +2% Matbutik Regel- bundenhet Snittköp Frekvens Totala köp Matbutik Apotek Skönhet + 23% +2% +19% + 14% +13% +15% -1% +2% +7% +17% -5% +2%

Nya aktörer ?! Utifrån och in, Inifrån och ut

slutsatser Kunden kommer i ökande grad att förvänta sig att hen fritt kan välja mellan online och offline vid köp. Det betyder inte att beteendena i de två kanalerna kommer att vara de samma.  Erfarenhet av onlineköp har stor betydelse för hur kunden beter sig online. Det är därför viktigt att följa hur kunders beteenden utvecklas över tid.  I takt med att kundernas beteenden blir allt mer digitala öppnas utrymme för nya lösningar, både bland etablerade och nya aktörer. Entreprenörskap fortsatt en viktigt drivkraft för handeln. Entreprenörskapet som en del av HHS utbildningsmission.

kontakt Sara Rosengren E-post: sara.rosengren@hhs.se / Twitter: @rosengrens Center for Retailing, Handelshögskolan i Stockholm Web: www.hhs.se/cfr Instagram: @centerforretailing