Att sluta avtal.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Advertisements

ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Distans- och hemförsäljningslagen
VÅRA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENTER
PRIVATJURIDIK Köp och andra avtal (kapitel 8, sid )
Konsumentköplagen.
Avtalslagen.
Konsumenttjänstlagen
Lyxfällan – vem vill hamna där?
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Köprätt.
Tre kritiska situationer
Kommunal konsument-vägledning
LAGAR OCH REGLER.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto Kvittot kan vara bra att ha om du vill: - Kontrollera så.
Lagar och Regler Kap. 5.
SAMHÄLLSEKONOMI.
Lyxfällan – vem vill hamna där?
Konsumenttjänstlagen
ATT VARA KONSUMENT. SANT ELLERFALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill.
Konsumentkreditlagen
Arbetsområden Direktrådgivning Förebyggande arbete mot skolor, butiker, föreningar med mera Marknadskontroller, i egen regi eller på uppdrag av Konsumentverket.
E-handel Handeln utan gränser. Allmänt om e-handel E-handel, elektronisk handel E-handel, elektronisk handel 8 miljarder omsättning/år i Sverige 8 miljarder.
Konsumenttjänstlagen
Tre kritiska situationer
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA)
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Konsumentköplagen.
Bo Helin Stockholm Beredningsjurist
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
Fall från ARN. Fall från ARN Flyttjänst Sara vill ha skadestånd Flyttfirman svarar: Lampan var sönder när den packades ner Sara har packat själv och.
EVELINA LINDBERG Beredningsjurist Haninge.
EVELINA LINDBERG Beredningsjurist Göteborg.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Lyxfällan – vem vill hamna där?
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Konsumentköplagen.
Köprätt.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
- Ekonomi= hushållning med resurser.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
 Centralt innehåll:  Konsumtion och ekonomi  Ungas privatekonomi, till exempel att handla över Internet, att låna pengar, att handla på kredit eller.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 9 K ONSUMENT- skydd.
Konsumenträtt Kap. 8.
Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”
Lag om köp och byte av lös egendom Lag om köp och byte av lös egendom.
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
Lag om köp och byte av lös egendom Lag om köp och byte av lös egendom.
Att vara konsument En butik får höja priset hur mycket de vill. Sant falskteller?
Konsument-ekonomi Ord och begrepp.
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
En kort lektion i hur du inte blir blåst
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
Kommunal konsument-vägledning
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Konsumenträtt Germaine Hillerström.
Lagarna inom handel Kap. 13.
KAPITEL 9 Pris och moms.
Konsumenträtt.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Direktupphandling av varor och tjänster
Beskattningen i Finland på lättläst svenska
Direktupphandling av varor och tjänster
Fel i fastighet
I den här uppgiften får du upp till ett
Budget och skuldrådgivare
Tre kritiska situationer
Direktupphandling av varor och tjänster
Presentationens avskrift:

Att sluta avtal

Konsumentköplagen . Lagen är tvingande Fel på varan få felet rättat få felfri vara få nedsatt pris/ersättning häva köpet skadestånd avvakta med betalning Klaga inom tre år

Konsumentköplagen, forts. Sen leverans kräva leverans häva köpet begära skadestånd Rätt att häva före leverans Garanti får förbättra kundens rätt lagen gäller trots garanti

Konsumenttjänstlagen Tvingande till kundens fördel En tjänst ska vara fackmannamässigt utförd Säljaren är skyldig att avråda Om kunden är missnöjd: kräva att felet rättas till kräva ett lägre pris häva köpet.

Konsumenttjänstlagen, forts. Slutligt pris får inte vara mer än 15 procent högre än angivet pris Tilläggsarbete kräver godkännande Undantag om säljaren inte lyckas få tag i kunden: om tilläggsarbete har lågt värde om felet kan leda till allvarlig skada.

Distans- och hemförsäljningslagen Gäller vid hemförsäljning, telefonförsäljning och köp på internet Kunden kan ångra sig inom två veckor efter leverans av varan För tjänster kan kunden ångra sig inom två veckor efter det att avtalet slöts. Tjänsten får inte vara påbörjad Säljaren är skyldig att lämna information om kundens rättigheter

Distans- och hemförsäljningslagen, forts. Pengarna ska betalas tillbaka inom en månad Undantag kunden har själv kontaktat säljaren vid livsmedelsköp priset understiger 300 kr vid hemförsäljning vid köp av vissa tjänster på internet, t.ex. resor

Konsumentverket Konsumentverket stödjer konsumentrådgivare testar produkter Konsumentombudsmannen, KO övervakar att konsumentlagar följs