Att sluta avtal
Konsumentköplagen . Lagen är tvingande Fel på varan få felet rättat få felfri vara få nedsatt pris/ersättning häva köpet skadestånd avvakta med betalning Klaga inom tre år
Konsumentköplagen, forts. Sen leverans kräva leverans häva köpet begära skadestånd Rätt att häva före leverans Garanti får förbättra kundens rätt lagen gäller trots garanti
Konsumenttjänstlagen Tvingande till kundens fördel En tjänst ska vara fackmannamässigt utförd Säljaren är skyldig att avråda Om kunden är missnöjd: kräva att felet rättas till kräva ett lägre pris häva köpet.
Konsumenttjänstlagen, forts. Slutligt pris får inte vara mer än 15 procent högre än angivet pris Tilläggsarbete kräver godkännande Undantag om säljaren inte lyckas få tag i kunden: om tilläggsarbete har lågt värde om felet kan leda till allvarlig skada.
Distans- och hemförsäljningslagen Gäller vid hemförsäljning, telefonförsäljning och köp på internet Kunden kan ångra sig inom två veckor efter leverans av varan För tjänster kan kunden ångra sig inom två veckor efter det att avtalet slöts. Tjänsten får inte vara påbörjad Säljaren är skyldig att lämna information om kundens rättigheter
Distans- och hemförsäljningslagen, forts. Pengarna ska betalas tillbaka inom en månad Undantag kunden har själv kontaktat säljaren vid livsmedelsköp priset understiger 300 kr vid hemförsäljning vid köp av vissa tjänster på internet, t.ex. resor
Konsumentverket Konsumentverket stödjer konsumentrådgivare testar produkter Konsumentombudsmannen, KO övervakar att konsumentlagar följs