Överförmyndar-nämnden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer

Advertisements

Bild 1 Arbetsförmedlingen – nytt från 2008: •AMS och Länsarbetsnämnden upphör som egna myndigheter och som organisatorisk nivå. •Ersätts av den nationella.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Titulatur.
GRUtbildnings SkoldatateksNav för Västra Sverige
DIALOG 2000 Kristina Ford Göteborg, Partille
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Internationella.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Höjd kompetens.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Behöriga,
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Framtidsvägen.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö EU:s budget.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Departementspromemoria:
Regional digital agenda för Östergötland
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö En ny betygsskala.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Kommunal.
Att upphandla utvärdering
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Framtidsvägen.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Vård- och.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Titulatur.
Arbetsmarknadsdata Västra Götalands län
Organisationsmodell VOC GR
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Gothenburg.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö ”Att få.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Regional.
Bild 1 Arbetsförmedlingen – nytt från 2008: AMS och Länsarbetsnämnden upphör som egna myndigheter och som organisatorisk nivå. Ersätts av den nationella.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Bakgrund.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Elevdemokrati.
Information gemensam rutin SVPL
Vision ”Skaraborgssamverkan ska initiera och stimulera ett frivilligt samarbete mellan kommunerna i Skaraborg i syfte att uppnå bättre ekonomi”
Ulrika Palme, Hållbara urbana VA-system Ulrika Palme Miljösystemanalys, Energi & Miljö Chalmers tekniska högskola.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Start av.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Kommungemensamt.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UC
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UG
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UG
Social investering Maria Johansson.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UG
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UG
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UG
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UG
Råd till framtida Arionstipendiater Sök! Det är det bästa råd jag kan ge. Förbered dig noga, tänk igenom vilket material du vill presentera om ditt område.
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Klicka på de svarta, blåa eller röda fälten för att bläddra igenom kommunerna i bokstavsordning. Klicka på respektive ljusröd kommunruta för att komma.
Stadens organisation INTRODUKTION SOCIALSEKRETERARE
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
Aktuell statistik mottagna nyanlända i Fyrbodal + asylsökande i migrationsverkets mottagningssystem 4 december 2015 Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND.
Utbildningsutredningen Glesbygdsklubben
FUTURUM NOBIS EST! Av Anna Sahlberg
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Välfärdsteknik och tillgängliga boendemiljöer
Studieförbunden i GR Lilla Edet Stenungsund Tjörn Alingsås Ale Kungälv
Studieförbunden i GR Lilla Edet Stenungsund Tjörn Alingsås Ale Kungälv
Projekt Gränslös Räddningstjänst i GR
Kommunsamverkan för effektivare stödtjänster
Småföretagsbarometern 2016
Skördeutfall 2018 Västra Götaland.
Studieförbunden i GR Lilla Edet Stenungsund Tjörn Alingsås Ale Kungälv
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Remissvar Förslag på övergripande strategi och handlingsplan för att omsätta de mänskliga rättigheterna i praktisk handling , 0454/15 Strategisk.
Introduktion till processen för balanserad styrning
Bakgrund SLK:s förslag till Program för det strategiska arbetet med mänskliga rättigheter i Göteborgs Stad – återremmiss av KF Ta.
Park- och naturförvaltningen
Organisation Kultur och Fritid 2017
Att styra med tid - kartläggning av schabloner för tidsåtgång i hemtjänst och hemsjukvård i tio GR-kommuner ÄO-nätverket Theresa Larsen.
Indikatorer för process uppföljning Januari 2019
På spaning efter ett socialt hållbart samhälle VI
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Förslag till ny organisation för SDF Lundby
Om översynen av stadens råd för funktionshindersfrågor
Presentationens avskrift:

Överförmyndar-nämnden Avstämning kring uppdrag från KS 2016-04-07

Uppdraget Enligt KS beslut i samband med Budget 2015 uppdra åt stadsledningskontoret att: Utreda överförmyndarnämnden avseende om arbetsbelastningen minskat så pass mycket att det går att minska ned de politiska heltiderna till enbart mötesarvoden och i så fall överväga sammanslagning med annan nämnd Utifrån avstämning i KSAU har inriktningen på uppdraget varit att ta fram ett förslag på samgående med annan nämnd HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Problembild Enligt tidigare hemställan från ÖFN framgår följande: En oproportionerligt stor administrativ uppgift i relation till storlek på nämnd/förvaltning Sårbarhet inom vissa specialistområden som t ex HR och IT HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Exempel inom landet Vanligt med samverkan kring överförmyndarverksamheten mellan kommuner gemensam tjänstemannaorganisation både gemensam tjänstemannaorganisation och nämnd Främst förekommande bland mindre/mellanstora kommuner Stockholm har egen nämnd och förvaltning Malmö har egen nämnd och gemensam förvaltning med social resurs HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Samverkan inom GR Mölndal-Kungsbacka-Partille-Härryda Mölndal, Kungsbacka, Härryda har överförmyndarnämnd Partille har överförmyndare Gemensam tjänstemannaorganisation från 1 oktober 2015 Placerad i Mölndal Stenungsund, Tjörn, Orust och Lilla Edet Stenungsund, Tjörn, Orust och Lilla Edet har från 1 januari 2015 gemensam överförmyndarnämnd Gemensam tjänstemannaorganisation placerad i Stenungsund Utan mer formell samverkan Ale, Alingsås, Göteborg, Kungälv, Lerum och Öckerö HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Legala förutsättningar Enligt lag ska det finnas en överförmyndare eller överförmyndarnämnd i varje kommun Valet av överförmyndare eller överförmyndarnämnd gäller för hel mandatperiod och en förändring i organisationen får ske först i anslutning till att en ny mandatperiod Överförmyndarnämndens verksamhet kan inte flyttas till eller placeras under annan nämnd eller verksamhet inom kommunen Överförmyndarnämndens verksamhet ska vara fristående och självständig HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Alternativ för framtida organisation Samverkan med annan eller andra kommuner inom ramen för GR ansluta till idag samverkande kommuner med andra kommuner som idag står utan samverkan Bedöms inte som möjliga/eftersträvansvärda alternativ, åtminstone i ett kortare tidsperspektiv Nyligen etablerade samverkansstrukturer Förväntas inte kunna bidra till ökad effektivitet HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Två kvarstående alternativ Fortsatt egen nämnd och förvaltning (alt avvakta facknämndsöversynen) Hantera ovan angivna problembild genom att i större utsträckning köpa administrativa tjänster från Intraservice eller annan förvaltning Sammanslagning med annan förvaltning inom staden Vald inriktning på SLK:s förslag efter avstämning i KSAU HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Organisationsstruktur Nämnd ÖFN Adm. Förvaltningschef Avd 1 Avd 2 Avd 3 ÖFF Avdelningschef N 191 N 192 Överförmyndarnämnden måste vara självständig och fristående. Det innebär att ”Nämnd” inte även kan vara överförmyndarnämnd. Det måste alltså vara två fristående nämnder med varsin nämndorganisation men i det här fallet då med en gemensam förvaltning. N 191 – Budget för förvaltningen (14 mnkr i kommunbidrag, prognos för bruttokostnad och resultat 2016 är -17,1 resp. 0 mnkr) N 192 – Arvoden (14,1 mnkr i kommunbidrag, prognos för bruttokostnad och resultat 2016 är -54,9 resp. -7,2 mnkr) HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Samgående med annan förvaltning Stadsledningskontoret Bedöms inte som aktuellt då överförmyndarverksamheten är operativ på ett sätt som stadsledningskontorets verksamhet inte är. ii. Stadsdelsförvaltning Bedöms inte som aktuellt då det riskerar sammanblandning med socialtjänsten iii. Intraservice Bedöms inte som aktuellt utifrån nämndens uppdrag att utföra samordnad intern service till stadens verksamheter. iv. Social Resurs Bedöms som möjligt men förutsätter flytt av förvaltarenheten som nyligen etablerat sig inom Social Resurs och som saknar en naturlig hemvist hos någon annan av stadens förvaltningar. Invändningar från såväl politik som tjänstemannahåll. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Samgående med annan förvaltning, forts Konsument och medborgarservice Finns en förankring inom politiken och från tjänstemannahåll Bedöms finnas en röd tråd sett till verksamheternas målgrupper huvudmännen/göteborgarna Finns förutsättningar för en framtida samlokalisering Mindre risk för att överförmyndarverksamheten blir en verksamhet på marginalen I nuläget ingen risk för sammanblandning med socialtjänst Observera Pågående facknämndsöversyn kan innebära förslag till förändring beträffande förvaltningarna/nämnderna som värderats inom ramen för föreliggande uppdrag. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN