Årsrapporten 2018 Välkomna till UKÄ:s frukostseminarium! #trenderihögskolan
Agenda Utbildningen Kompetensförsörjningen Resurserna Forskningen
Avtagande men högt antal sökande Förra högkonjunkturen omkring 90’ Innan dess – omkring 100’
Antal nybörjare i utbildning på grundnivå och avancerad nivå
Antal nybörjare Förändring (%) Könsfördelning (% Program mot 2015/16 2016/17 Kvinnor Män Yrkesexamen 49 100 49 020 63 37 Varav: Civilingenjörsexamen 7 070 7 220 2 32 68 Förskollärarexamen 3 890 3 940 1 93 7 Grundlärarexamen 3 960 4 060 76 24 Högskoleingenjörsexamen 4 480 4 350 -3 25 75 Läkarexamen 1 640 1 680 3 56 44 Sjuksköterskeexamen 5 740 5 920 85 15 Specialistsjuksköterskeexamen 2 320 2 220 -4 86 14 Ämneslärarexamen 4 630 4 550 -2 51 49
Antal nybörjare på lärarutbildningar
Nya inresande studenter
Minskat antal utresande utbytesstudenter 2016/17 – trots EU:s 20 %-mål
Antal helårsstudenter per ämnesområde
Antal helårsstudenter per studieform
Nybörjare på forskarnivå
Antal anställda i högskolan
Andel kvinnor bland forskande och undervisande anställda
Andel kvinnor bland forskande och undervisande personal
70,9 miljarder 41,3 miljarder 29,1 miljarder
Andel intäkter till utbildning respektive forskning
Forskningsintäkter per forskningsämne
Antal publikationer i Swepub
Sammanfattning Stort intresse för högskoleutbildning, men intresset för de utbildningar som behöver byggas ut har inte ökat i takt med behoven Låga examensfrekvenser på många utbildningar Lärare och forskare har blivit allt mer välmeriterade Staten satsar på utbildning och 2017 ökade utbildningsintäkterna mer än forskningsintäkterna. Med planerade utbyggnader kommer det att finnas plats för 14000 fler studenter de kommande åren
Tack!