Sveriges bagare och konditorer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samhällsekonomi.
Advertisements

1. Varför finns det pengar?
Föreläsning 3.
Prisbildning i en marknadsekonomi
FL 3 kap 4,7,9,10,17 Förra kapitlet visade hur efterfrågan och utbud samspelar på marknaden. Under vissa förutsättningar sades att de kommer mötas i jämvikt.
Samhällsekonomi 2.
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
SAMHÄLLSEKONOMI.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Marknaden – ett enkelt exempel Varian kap 1
Föreläsning 6 •Imperfekt konkurrens:
Ett företag vid ofullständig konkurrens
FL 2 kap 3 Prismekanismen Fokus för kapitel 3 :
Några viktiga begrepp Marknad Efterfrågan Utbud Jämviktspris
EFTERFRÅGAN PÅ iPad. Pris Mängd
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
Behövs det pengar? Byteshandel.
För att kunna göra varor och tjänster behöver man produktionsfaktorer.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Fullständig konkurrens
Samhällsekonomi Del 1.
Introduktion Samhällsekonomi
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Den öppna ekonomin: en kort introduktion.
Några viktiga frågor Varför tjänar ett fotbollsproffs så mycket mera än en professor? Varför tjänar en oskolad arbetare i EU mera än en oskolad arbetare.
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Aggregerat utbud och prisnivån.
Samhällsekonomi It´s all about the money!
Föreläsning 7 Marknadsmisslyckanden: • Imperfekt konkurrens
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Centralbanker och det monetära systemet.
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
Företag.
Föreläsning 2.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Kapitel 8 Utbudsteorin utvecklad: Kostnader och produktion David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 6th Edition, McGraw-Hill, 2000.
Inflation och deflation
Föreläsning 3: Företagets teknologi och kostnader (PR kap 6-7)
Samhällekonomi.
S AMHÄLLSEKONOMI. Ordet ekonomi betyder hushållning -alltså att få det man har att räcka till.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
K12: sid. 1 Kapitel 12 Fakta om tillväxt Tillväxt och levnadsstandard – definitioner Tillväxt i utvecklade länder de senaste 50 åren. Ett längre och vidare.
K6: sid. 1 Kapitel 6 Produktion, ränta och växelkurs Vad händer med jämvikten om inhemsk eller utländsk efterfrågan påverkas? Vi börjar med en motsvarighet.
Ekonomi II Prissättning. Samhällskunskap 1bEkonomi II2 Pris Priset på en vara som säljs på en marknad bestäms av köparens efterfrågan och säljarens utbud.
Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp) Kan EPF hitta en annan produktion och fördelning som ökar välfärden i samhället?
Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp) Du kan ge ett bidrag till miljön som kompenserar för de utsläpp som din flygresa orsakar. Finnairs hemsida.
Högre brödpris gör att antalet bagerier nu ökar för första gången på decennier. Sveriges bagare och konditorer Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi.
Om jag hade givit folk vad de hade velat ha, så hade de fått snabbare hästar. Henry Ford Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
Ekonomi & Handel Genomgångar.
Monopolistisk konkurrens
There is no such thing as a free lunch!
SAMHÄLLsekonomi.
En värld i förändring Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
Prisdiskriminering Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
Sveriges bagare och konditorer
Nationalekonomi – vad är det?
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Monopolistisk konkurrens
Men kan marknaden misslyckas?
Att analysera med hjälp av matematik
There is no such thing as a free lunch!
Grundkurs: Mikroekonomi Kort sammanfattning II
Monopsoni Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
Analys: Andra verktyg för att rädda miljön?
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
I-linjen Vt Detta är en mall för att göra PowerPoint presentationer. Du skriver in din rubrik på första sidan. För att skapa nya sidor, tryck.
Björn Ferry efter sitt första OS-guld
There is no such thing as a free lunch!
The big picture Kort repetition av mikroekonomi
Produktion, handel och transport
Presentationens avskrift:

Sveriges bagare och konditorer Grundkurs i nationalekonomi, hösten 2014, Jonas Lagerström 7. Vad ska ditt företag producera? Högre brödpris gör att antalet bagerier nu ökar för första gången på decennier. Sveriges bagare och konditorer

6.12.2018

Varför ser utbudskurvan ut som den gör? Så hur tänker en producent? Maximerar sin vinst där MR=MC Nationalekonomer antar att företag försöker maximera sin ekonomiska vinst, alltså skillnaden mellan intäkter och kostnader. Alla företagare tänker inte alltid på det här sättet, men rimlig förenkling. Eller? Vinsten blir alltid maximalt stor genom att man producerar där marginalintäkten (MR) är lika stor som marginalkostnaden (MC). Vi skissar nu en förenklad modell för hur det här går till. Låt oss börja med kostnaderna! Varför ser utbudskurvan ut som den gör? Vad händer i företaget?

Produktionsfunktionen Hur går produktionen till? Produktionsfunktionen Hur mycket ett företag producerar (output) beror på hur mycket insatsvaror vi sätter in (inputs). Svarta lådan Antal skjortor = f (arbetare, maskiner) Produktionsfunktionen 6.12.2018

Hur går produktionen till? Avtagande marginalprodukt På kort sikt kan vi anställa fler arbetare (rörlig faktor) men vi kan inte köpa in fler maskiner (fast faktor). Hur tror du rent teoretiskt att förhållandet ser ut? Antal skjortor Totala produktionen Antal maskiner arbetare skjortor 1 5 2 8 3 10 4 11 Antal arbetare På kort sikt till slut allt svårare att öka produktionen (avtagande marginalprodukt) ty allt trängre i fabriken runt maskinen. 6.12.2018

Så hur ser kostnaderna ut? Vi vill ju maximera totala intäkter minus totala kostnader Att det blir allt svårare att öka produktionen av skjortor bör innebära att kostnaderna stiger allt snabbare ju fler skjortor vi producerar i fabriken (givet att vi har en viss mängd maskiner). Totala kostnader Antal skjortor Totala produktionen Totala kostnaderna FC Antal arbetare Antal skjortor Om vi inte producerar någon skjorta alls måste vi ändå betala för maskinen; en fast kostnad (FC) för den fasta faktorn. 6.12.2018

Marginal- och snittkostnader Guidar oss till rätt mängd och nedläggning eller inte? MC ökar ty avtagande avkastning i produktionen (allt trängre i fabriken). ATC minskar först ty fasta kostnaderna sprids ut på fler skjortor, men ökar när kostnaden för att tillverka ytterligare är mycket hög. MC skär ATC i dess minimun (bebisar in i klassrummet; Selännes poäng); här är snittkostnaden som allra lägst. Kostnader 3.25 Marginalkostnaden (MC) är kostnaden för att producera ytterligare en skjorta. 3.00 2.75 2.50 2.25 MC 2.00 1.75 1.50 ATC 1.25 1.00 0.75 Snittkostnaden (ATC) är den genomsnittliga kostnaden för att producera en skjorta. 0.50 0.25 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Antal skjortor 6.12.2018 Copyright © 2004 South-Western 7

Fullständig konkurrens Monopolistisk konkurrens Olika slags marknader Eller: Bör Roger bränna upp Fredriks skörd? Fullständig konkurrens kräver 1) många aktörer som var och en bara har en liten del av marknaden och 2) varan upplevs som identisk (standardiserad), och ofta också 3) fritt in- och utträde på lång sikt. Givet fullständig konkurrens är marknaden effektiv; finns inget sätt att göra det bättre för någon utan att försämra för någon annan. Vad, hur, åt vem? Effektiv mängd som produceras till lägsta möjliga kostnad åt människor med högst betalningsvilja. Fullständig konkurrens Oligopol Monopolistisk konkurrens Monopol Vete? Starksprit?

Intäkterna i fullständig konkurrens Sälja ytterligare ett kilo vete ökar intäkterna med P Vetebönder är pristagare och säljer alltid till marknadspriset. För varje enhet extra som du säljer så ökar dina totala intäkter med priset P. MR=P i fullständig konkurrens. En bonde maximerar alltså sin vinst om hon producerar vid mängden där MR=P=MC. Om MR>MC så ger ökad mängd större vinst. Om MR<MC så ger minskad mängd större vinst. Men går du med vinst när du gör ditt allra bästa? Vete (Q) Pris (P) Total intäkt (TR) Marginal- intäkt (MR) 1 4 2 8 3 12 16 5 20 6 24 6.12.2018

Hur mycket bör Fredrik producera? Givet fullständig konkurrens på marknaden Pris ATC MC Vinst ATC q P P = MR Mängd 6.12.2018 Copyright © 2004 South-Western 10

Svar

Hur mycket bör Roger producera? Givet fullständig konkurrens på marknaden Pris MC ATC ATC q Förlust P = MR Men på kort sikt är det värt att fortsätta så länge priset täcker de genomsnittliga rörliga kostnaderna (AVC). Mängd 6.12.2018 Copyright © 2004 South-Western 12

Långsiktig dynamik Varför blir platt-tv först jättedyrt och sedan billigt igen? (a) Ursprungligt läge Företaget Marknaden Pris Pris ATC MC Utbud S1 Efterfråga D1 1 Q A P 1 P 1 q1 Mängd (företaget) Mängd (marknaden) Utbud och efterfrågan bestämmer totala mängden platt-tv och priset på platt-tv. Ditt företag måste hålla samma pris som alla andra. Varje företag producerar alltid där MC=MR. I fullständig konkurrens gäller att P=MR. Alltså producerar varje företag där P=MC. 13

Långsiktig dynamik Varför blir platt-tv först jättedyrt och sedan billigt igen? (b) Föränding på kort sikt Pris Företaget Marknaden Pris D 2 ATC MC Vinst S 1 Q 2 P B P 2 D 1 Q 1 A P 1 P 1 q2 Mängd (företaget) Mängd (marknad) Plötsligt vill många fler ha platt-tv: efterfrågan ökar, vilket höjer priset. Alla företag sätter ny mängd där MC=MR. I fullständig konkurrens alltså MC=P. Här gör vi en ekonomisk vinst på kort sikt, men producerar inte längre där snittkostnaderna är som lägst. Copyright © 2004 South-Western 14

Långsiktig dynamik Varför blir platt-tv först jättedyrt och sedan billigt igen? (c) Förändring på lång sikt Företaget Marknaden Pris Pris D 2 S MC ATC 1 S 2 B P 2 A Q 3 C P 1 P 1 D 1 q1 Mängd (företaget) Q Q Mängd (marknaden) 1 2 Vinsterna i branschen lockar in nya företag som också vill tjäna pengar. Utbudet ökar, vilket sänker priset igen. Vinsten var bara kortsiktig, den försvann när nya företag drogs in på vår marknad och pressade ner priset. Varje företag producerar återigen till minimal snittkostnad. Copyright © 2004 South-Western 15

Så fungerar producenterna Centrala lärdomar Företag maximerar sin vinst genom att producera där intäkten för sista enheten (MR) är lika stor som kostnaden för sista enheten (MC). Företag lägger ner om MR här är lägre än snittkostnaden (ATC). På kort sikt kan företag göra vinst och producera onödigt dyrt men på lång sikt är ekonomiska vinsten noll och varan tillverkas till lägsta kostnad. Marknadens utbud är ofta mer priskänsligt på lång sikt än på kort. Noll ekonomisk vinst? OPEC:s prischock lockar in Norge 6.12.2018