NYCKELFAKTORER Följande 10 faktorer är principer och verktyg som Svensk Innebandys Utvecklingsmodell bygger på.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SISU Idrottsutbildarna Sköndals IK. Innehåll Barns utveckling Att förebygga skador Två vanliga fotbollsskador.
Advertisements

Mental Fysisk Social FMS minskar stressen och höjer prestationsförmågan i både skola och arbetsliv! Verktygen: FMS Elevprofil FMS Personalprofil KROPPEN.
Luleå Hockey Team 08. Luleå Hockey Unga Utvecklingsgruppen Ulf, Helge och J-Tränare Ungdomsansvarig Helge Lauritsen.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
SPELARUTVECKLINGSCAMPER TEMA: INDIVIDUELL UTVECKLING Spelarutvecklingscamp, Sk Iron, Höstlovs camp 750:- per spelare! Huvudinstruktör och ansvarig för.
 Svensk Innebandys Utvecklingsmodell (SIU) gör det möjligt för alla att utvecklas och lyckas. På sin nivå, utifrån sina förutsättningar.  För att nå.
Föräldramöte November Agenda Året som varit Hur har det gått? Reflektioner tränarna Synpunkter föräldrar Inför 2014 Röda tråden och principer Planering.
1 FOOTBALL ACADEMY LAHOLM. 2 FOOTBALL ACADEMY – LAHOLM Vad? ◦Ett talangutvecklingsprojekt för ungdomar Varför? ◦För att ge varje fotbollsungdom chansen.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Innebandy – Upptaktsträff P06 1.Presentation tränare och ledare 2.Information 3.Resurser och roller föräldrar 4.Regler 5.Spelarutvecklingsmodell.
 MålvakterBackarForward  JohannaLozzanMatilda O Kapten  EllinorOliviaFanny B  ElinMiaJulia  Elin LAnnaEmma  ArvenHanna  MarieElin  Ebba TJozzan.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Från knattelag till årskullsverksamhet SvFF BSK P-00 Spelaren.
VÄLKOMNA ! FÖRÄLDRAMÖTE P-05 3 APRIL Nuläge I slutet av januari drog vi igång med träning utomhus Uppehåll dec-jan Nästa vinter planerar vi att.
Röda tråden. Syfte Föreningen följer Svensk Innebandys Utvecklingsmodell nedan kallat SIU som ligger till grund för långsiktigt idrottsutövande. Aktuell.
Cirkulation och fysisk aktivitet - Våra bästa vänner går hand i hand + = Sant.
- En filosofi, vår filosofi.. FILOSOFI -. ett sätt att tänka att tänka Inte bara ännu en plan att sätta i hyllan. Ett verktyg för förändring inom vår.
Friluftsliv Lite inspiration... Lite inspiration... Lite inspiration...
Tillsammans för en idrott fri från alkohol, narkotika, doping och tobak Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad Föräldrar.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
MIF P02 FÖRÄLDRAMÖTE. MIF VÄRDEGRUND Vad betyder för er föräldrar: > Respekt ? > Glädje ? > Utveckling ? > Gemenskap ? På träning? Matcher?
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Idrottsföreningen Viken Föräldramöte – lag P-03
Barn och ungdomars utveckling
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
-Idrottsföreningen Viken- Föräldramöte – lag F/P XX
Barnets bästa i främsta rummet
Fair play Samhällskunskap åk 4.
Kalmar FF P-04 inför säsongen 2017
Wordgenomgång.
Föräldramöte 20 november 2016
Kognitionspsykologi Kognition Psykologi Perception Minne Tänkande
FÖRÄLDRAMÖTE Säsongen 2014
Föräldramöte p07 säsongen 2017
Stenungsunds Handbollsklubb
Integrerad infrastruktur-/ samhällsplanering som bidrar till attraktivitet, tillväxt och hållbarhet Christer Karlsson.
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Vision Mer än idrott - En klubb full av stjärnor.
Formativt lärande.
Vår sammanfattning av kultur- och fritidsvaneundersökningen
Iris Rosengren Larsson
Barn- och ungdomsidrott
Alsike IF - Presentationsmall
Föräldramöte P/F f.11 och bollek
Författare: Mattias Hadders
Nätverk för lärare på fritidshem
Talangutveckling Ungdom
Friluftsliv.
Den röda tråden inom Falköpings TK
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
GTU nivå 2. Träningslära, teori
EN SIMKLUBB FÖR ALLA Svenska Simförbundets ”Simlinje”
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Friidrott med glädje, sundhet och utveckling
Kompetensförsörjnings-processen
-Idrottsföreningen Viken- Föräldramöte – lag
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Löpledare Del B - Löpningen.
Mensutmaningen.se MENS a.
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
Struktur i modellen, 5 steg
Att vara idrottsförälder Kick Off för FC Gute PF 05/06 8 mars 2018
Presentationens avskrift:

NYCKELFAKTORER Följande 10 faktorer är principer och verktyg som Svensk Innebandys Utvecklingsmodell bygger på.

Det finns inga genvägar om man vill bli bra. Skolidrott eller liknande Det tar minst tio år och 10 000 träningstimmar för en idrottare att nå internationell toppnivå. Det är inte uppdelat mellan vilka timmar som är skolidrott, idrott i förening eller spontanidrott, utan det är summan av alla som är av intresse. Det finns inga genvägar om man vill bli bra. Skolidrott eller liknande 1-2 h 2-3 h 2-3 h Spontanidrott eller lek 7-10 h 6-9 h 5-7 h Organiserad idrott 1-4 h 4-8 h 6-10 h Viktigt med allsidighet framför ensidighet.

Det övergripande målet för perioden före puberteten är utvecklingen av grundläggande motoriska färdigheter (”kroppens ABC”), som tränas genom lek och spel. Därefter följer grundläggande idrottsfärdigheter (”idrottens ABC”) som innebär träning av mer avancerade koordinativa förmågor. Dåligt utvecklade motoriska färdigheter begränsar idrottarens val av fysisk aktivitet senare i livet. (Damsgaard et al. 2005)

Utvecklingsålder refererar till graden av fysisk, kognitiv och emotionell mognad. Fysisk utvecklingsålder kan bestämmas genom skelettets mognad, som sedan byggs på med kognitiv och emotionell mognad. Bland utövare i samma ålder mellan 10 och 16 år kan det skilja 4 till 5 år utvecklingsmässigt. (omarbetad från Tanner 1978)

Det finns individuella skillnader hur unga idrottare svarar på olika typer av träning, beroende på skillnad i tillväxt och mognad. Det finns sensitiva utvecklingsperioder som refererar till när träning av en specifik kvalité har en optimal effekt. Viktigt att komma ihåg att de olika fysiska kapaciteterna alltid är träningsbara! . (omarbetad från Canadian Sport Centres 2010)

Det gäller att ha kunskapen att se hela människan Det gäller att ha kunskapen att se hela människan. Den kognitiva och emotionella utvecklingen måste gå hand i hand med den fysiska. Alltför ofta är det de idrottsutövarna som mognar tidigt som når framgång under puberteten. Denna talangselektion bygger oftast på ett urval efter fysisk mognad, men även på kognitiv och emotionell mognad. Rörelseglädje Lära sig träna Träna för att träna Träna för att tävla Träna för att vinna Sen barndom Sen pubertet Tidig pubertet Mogen ålder Träna för att må bra En schematisk bild över mognaden hos individer i de olika nivåerna i spelarutvecklingsmodellen.

För att en idrottare skall utvecklas måste den planera sin träning på ett vetenskapligt sätt, vilket görs med hjälp av periodisering. Med periodisering som grund sätter du utvecklings- och träningsprocessen i ett logiskt och vetenskapligt schema i syfte att maximera prestationsutvecklingen. Det finns väldigt lite information om periodisering för barn och ungdomar.

Optimal tävlingsplanering på alla nivåer är avgörande för en idrottares utveckling. Tävlingssystemet skapar eller förstör idrottare. På de tre grundläggande nivåerna i spelar-utvecklingsmodellen skall utvecklingen av de individuella fysiska, sociala och mentala kapaciteterna komma före de lagrelaterade taktiska färdigheterna. Då tävlingen tillåts leda utvecklingen blir ofta den mentala och sociala utvecklingen lidande. Dagens tävlingssystem är byggt på tradition. Det måste planeras med syfte att förbättra prestationen för idrottaren på dennes nivå i spelarutvecklingsmodellen. Då träningen styrs av tävling blir träningen inriktad på strategi och taktik inför nästa match.

Rekommenderat förhållande mellan träning och tävling på de olika nivåerna i spelarutvecklingsmodellen.

Den idrottsliga utvecklingen av två idrottare kan variera p g a olika möjligheter till lärande, de olika instruktionsmetoderna som används, samt miljön som lärandet äger rum i. I utvecklingen av duktiga idrottare finns det känsliga perioder där viktiga beslut behöver tas, som inkluderar en reduktion av lek och spel och en ökning av mer resultatinriktad träning Schematisk bild över de olika inlärningsfaserna hos idrottarna i de olika nivåerna i spelarutvecklingsmodellen.

Enligt studier som berör lärande och färdighets-utveckling har det visat sig att det effektivaste lärandet sker genom en väl strukturerad aktivitet, som kallas deliberate practice. Deliberate play är lek och spel under ordnade former, med syfte att maximera den naturliga glädjen. Tidig specialisering, med ensidig och resultatfokuserad träning reducerar den inre motivationen, vilket i sin tur kan leda till att fler barn och ungdomar slutar med idrott. (Soberlak & Côté 2003)

Träna och utveckla rätt kunskaper och färdigheter på rätt nivå!

Modellen ska svara och reagera på nya vetenskapliga och idrottsspecifika innovationer och observationer. Vi måste dela med oss av praktiska exempel inom vår idrott och även vara öppen för influenser från andra idrotter. Modellen är en levande och växande process, som utan konstant utveckling blir ännu ett dokument i bokhyllan. Genomföra mätningar på hur de framtagna strategierna slår igenom i vår idrott.

SPELARKORT

PUSSELBITAR