Det pratas om dieselförbud - varför då

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Advertisements

Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency Egenkontroll och tillsyn Peter Sörngård.
Stefan Hermansson Marknad/ VD
LAG OCH RÄTT Brott och straff. Varför behöver vi lagar och regler? Lagarna är till för att : göra det lättare att leva tillsammans. De talar om vad som.
Tillsammans för en idrott fri från alkohol, narkotika, doping och tobak Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad Föräldrar.
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL? HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Studie- och yrkesvägledare Finns på skolan: Måndag – Fredag
Fossilbränslefritt Kronoberg
Projektplan Drivmedel i fokus i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län
Religion - vad är det?.
Kolonialism/Imperialism
Policy, riktlinjer, handlingsplan för resor och fordon i tjänsten 2014
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Stoppa mutor.
En plattform för samhällsekonomisk analys
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting
Utställning av Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Hur går vi vidare? Vad händer nu?
På gång om Frisk luft målet.
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Vi är varandras lärmiljö
Globalisering: Världens länder förs allt närmare varandra och beroendet mellan dem ökar Globalisering förekommer inom följande områden; 1. Ekonomi : internationella.
Undersök er lärmiljö Denna PowerPoint refererar i både text och bild till Kognitionssimulatorn. Det är en äldre version av Funktionssimulatorn. Filmexemplet.
Klimat- och energistrategi för Jönköpings län
Industrikonjunkturen och efterfrågan på el Maria Sunér Fleming, Ansvarig Energi och Klimat Svenskt Näringsliv.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Miljömålen består av tre slags mål
Användning av EU-fonder för klimatanpassning
Grundkurs Natura 2000 tillstånds-prövning
Miljövinster med cykling
SIMAIR i Trafikverkets region Syd
SKL Konferens om strandskyddet
Samråd Vattenskydd Hummeln och kristdala
Anmälningsplikt enligt 6 kap 5 § PBF
En klimat- och luftvårds-strategi för sverige
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Utsläpp från konsumtion – vad mäter vi och vad finns det för utvecklingsmöjligheter? Anders Wadeskog, SCB.
miljömål.se Nobelmötet 7 december 2016
Certifierade miljöledningssystem Andel av svensk produktion av massa, papper respektive sågade trävaror Miljöledningssystem är ett viktigt verktyg.
Föreningen Samtal och erfarenhetsutbyte
Nu ökar vi takten för att nå miljömålen
Uppföljning av skyddade områden 2017
ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.
Ledningens miljögenomgång
Disposition Pågående arbete hos Konsumentverket
reviderad Natura handbok
Resultat-kommunikation 2016
Möten och konferenser skyddad natur 2017
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Schyst offentlig upphandling
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Autonoma transportsystem – möte i Göteborg
Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Miljöbilar 2007/2008 – Myndigheter som uppfyllt kraven eller ej
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Konsumenterna och miljön 2018
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Har du räknat? -ekonomi i klimatåtgärder
Utgifter för miljöskydd inom massa- och pappersindustrin samt trävaruindustrin* Massa- och pappersindustrin har under många år lagt ner stora.
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Buller inför rätta! Smakprover till frukost-buffén
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Det är lätt & rätt att återvinna!
Presentationens avskrift:

Det pratas om dieselförbud - varför då Det pratas om dieselförbud - varför då? Och vad gör vi i åt saken i Sverige? Ulf Troeng, Naturvårdsverket Svenska Luftvårdsföreningen Stockholm, 11 okt 2017 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-19

Det pratas om dieselförbud - varför då Det pratas om dieselförbud - varför då? Och vad gör vi i åt saken i Sverige? Dieselbilars påverkan på luftkvaliteten Dieselgate Vad görs för att minska dieselbilars utsläpp? Förbud och andra åtgärder Sverige: Miljözon för lätta fordon Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-19

Fler dieselbilar har brutit trenden med minskade NOX–utsläpp Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-19

…och bidrar till att halterna av NO2 inte sjunker Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-19

…och bidrar till att halterna av NO2 inte sjunker Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-19

…och bidrar till att halterna av NO2 inte sjunker Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-19

Högre NOX-utsläpp i verklig körning än vid typgodkännandetest 2000 2005 2009 2014 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-19

Varför då? Svårare och dyrare att åstadkomma låga NOX-utsläpp från dieselmotorer jämfört med bensinmotorer EU-lagstiftning med typgodkännandetest som inte motsvarar verkliga körförhållanden Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-19

Volkswagens fusk Misstankar och/eller utredningar om liknande brott mot åtminstone Peugeot, Citroën, Fiat/Chrysler, Renault, Mitsubishi, Suzuki och Nissan Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-19

Sen dess har det varit en hel del om diesel i media… Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-19

Fem dagar efter WV-fusket avslöjades påskyndade EU-parlamentet införande av nya typgodkännanderegler Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-19

Ny lagstiftning på plats från sep 2017 + Utsläppskraven mildare för dieselbilar med nya typgodkännandetestet Sep 2017: Från 80 mg NOX/km till 168 mg NOX/km (+110%) 2020/2021: 120 mg NOX/km. (+50%) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-19

Vad göra med utsläppen från alla dieselbilar i trafik? Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-19

Vad göra med utsläppen från alla dieselbilar i trafik? Många europeiska städer: Miljözoner av olika slag. Miljözonsramverk finns i Belgien, Frankrike, Grekland, Italien, Nederländerna, Tjeckien, Tyskland, Portugal. Mexico City, Paris, Aten, Madrid: totalförbud för dieselbilar i stadskärnan 2025 Oslo: Tillfälligt dieselförbud (januari 2017) Frankrike & Storbritannien: Förbud av försäljning av diesel- och bensinbilar 2040 Stuttgart: Förvaltningsdomstol ger grönt ljus för dieselförbud (överklagat) Tyskland: Överenskommelse med bilindustrin om uppgraderad mjukvara i Euro 5 & 6-bilar. Skrotningspremie erbjuds av biltillverkare vid köp av ny bil (även nya dieselbilar…) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-19

Miljözon för lätta fordon Transportstyrelsen levererade förslag på miljözonsregler i regeringsuppdrag nov 2016 Miljözon klass 2: personbil, lätt lastbil och lätt buss Diesel: Euro 6 (tillverkade efter sep 2014) Bensin, etanol, gas: Euro 5 (tillverkade efter sep 2009) Miljözon klass 3 personbilar, motorcyklar, mopeder klass I, lätt lastbil och lätt buss el eller vätgas tunga lastbilar och bussar el eller vätgas, eller elhybrid Euro 6 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-19

Miljözon för lätta fordon Fallstudie på effekter i Stockholm vid införande 2020 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-19

Miljözon för lätta fordon Fallstudie på effekter i Stockholm vid införande 2020 -40% -25% -10% Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-19

Miljözon för lätta fordon Fallstudie på effekter i Stockholm vid införande 2020 Sveavägen NO2 årsmedelhalter ca 5-7 µg/m3 lägre, ca -20% Ingen miljözon Endast Euro 6 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-19

Miljözon för lätta fordon Regeringsförklaring sep 2017: För att förbättra luften i städerna får kommunerna nya möjligheter att införa miljözoner. Stockholm har aviserat att de vill införa miljözon. Göteborg är positiva till att de får möjligheten. Sifo: Mer än varannan svensk tveksam till att köpa en ny dieselbil. 43 % positiva till miljözoner, 37 % negativa. Miljözonslagstiftning bereds fortfarande inom regeringskansliet. Fortsättning följer… Av de tillfrågade svarade 22 procent att de inte kommer välja diesel nästa gång de köper en ny bil och hela 34 procent anger att de har blivit påverkade av debatten och kommer ha den i beaktande inför nästa köptillfälle. Samtidigt uppger 37 procent att debatten inte kommer att påverka deras val. 43 procent positiva till miljözoner i Sverige, medan 37 procent anser att det är negativt. Den grupp som var mest positiv var de mellan 18 till 34 år, där hela 52 procent ställde sig bakom förslaget. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-19