Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Olyckor, skador och kriser i samhället
Advertisements

Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Olycksfall bland barn och ungdomar
Dödsolyckor på väg med ”fyrhjulingar” Rev Källa: Trafikverkets djupstudiedata av omkomna i vägtrafiken.
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
STRADA Trafikskadade personer Värmland 2002 – 2008 Registrerade av polis och hälso- och sjukvård* *Akutmottagningarna i Arvika, Karlstad och Torsby Den.
Olycksutveckling Moped
Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Mopeden smart transportmedel eller farligt fordon?
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
Mopeder i polisens statistik
Så här jobbar Nationella Snöskoterrådet med säkerhet Nationellt snöskoterforum i Falun november 2011 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS.
15-åringar i Norden Vad vet de? Vad tycker de? Vad gör de?
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Fakta om vägarbeten Olyckor och incidenter Hastigheter vid vägarbeten
B (personbil) - olycksstatistik
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
Olyckor i vägtrafik David Wilde Olycksutredare Vägverket Region Stockholm.
Plötsligt var det ett vägarbete!
Motorcyklisters attityder och beteende
Hearing 26 nov Stockholm Moderator: Roberto Vacchi
Fråga 1 Tror du att upplevelsedagar med efterföljande arbete i skolan kan bidra till att färre ungdomar blir inblandade i trafikolyckor där alkohol/droger.
=.
Det inträffar olyckor vid snökoterkörning ■Årligen omkommer ett tiotal personer och ungefär 800 skadas ■Två tredjedelar av dödsolyckorna inträffar på isen.
Allvarlig skada för oskyddade i singelolyckor Simon Sternlund
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Antalet motorcyklar i trafik har fördubblats de senaste 10 åren.
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 15 augusti 188 omkomna mot 199 (2011) Jan - juli oförändrat i personbil, färre.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 13 juni 116 omkomna mot 128 (2011) Jan - maj oförändrat i personbil, färre mc.
Statistiska samband i trafikolyckor Av: Lina Forsberg Hangjin Lee Daniel Leo Carl-Mikael Westman.
Redovisning från PAR 10 procent med flest tvångsvårdstillfällen 10 procent med flest tvångsåtgärder.
1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Gymnasieungdomars syn på förarlösa fordon Henriette Wallén Warner.
EXTREMT BETEENDE I TRAFIKEN Maria Nordqvist Tylösandsseminariet 2016.
Varför dör människor i bostadsbränder? En studie om vilka som omkommer i bränder och under vilka omständigheter det sker. Anders Bergqvist, Storstockholms.
År Jord Skog Totalt
Cykel Illustrationerna är bl.a. hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm och ur Trafikverkets Tillsammans.
Jord- och skogsbruket är Sveriges mest olycksdrabbade bransch. Varje år omkommer personer, flera av dem barn. Skog 24 % Vedhantering 9 % Djur 20.
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Anders Danielson Projektledare Säkert Bondförnuft Risker i lantbruksjobbet.
Körkort Illustrationerna är bl.a. hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm och ur Trafikverkets Tillsammans.
Befolkningsprognos för Mölndals stad 2017−2027
Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning
Registrerad och oregistrerad alkohol
Skadornas epidemiologi, m m
Transportmedel vid export 2013
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Säkerhetsrapport järnväg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Jonas Åström Trivector
Mc, Moped - olycksutveckling
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Gemensam inriktning för säker gångtrafik 1.0
Analys av trafiksäkerhetsläget 2010 Når vi etappmålen 2020?
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
RMV:s rättsmed. databas
Ökad säkerhet på motorcykel och moped
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Omkomna på ”fyrhjulingar” (Källa RMV)
Polisrapporterade skadade på väg, fyrhjulingar
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
B (personbil) - olycksstatistik
Styrks översättning, utan bild måste giltigt id-handling visas upp
Drogutvecklingen i Sverige 2019 – med fokus på narkotika
B (personbil) - olycksstatistik
Nollvisionen går åt fel håll
Presentationens avskrift:

Antal omkomna 2000-2014 Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter Anm: Med skyddade trafikanter avses trafikanter i personbil, lastbil och buss medan övriga är oskyddade Källa: Trafikanalys

Få 15-16-åringar just nu 2003 ca 260.000 2013 ca 200.000 Hur många är de, ungdomarna som kan ta körkort? Om vi tittar på denna befolkningspyramid så ser vi att de just nu är väldigt många, ca 140 000 per årskull, men inom 10 år är de 40 000 färre per årskull. Då finns det 80 000 färre 18-19-åringar som vill ta körkort. http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningens-sammansattning/Befolkningsstatistik/25788/25795/Helarsstatistik---Riket/371181/ N P Gregersen

Antal registrerade resp Antal registrerade resp. i trafik/avställda mopeder klass 1 per 30 juni, 2001-2015 Antalet registrerade klass 1-mopeder har ökat över tiden, mitt i sommaren är dock mer än hälften av klass 1-mopederna avställda Källa: SCB och Trafikanalys

Antalet omkomna på moped (3-års medelvärden) 2000-2014, samt mål till 2020 Halvering från 2007 (2006-2008) Halvering från 2010 (2009-2011) Nytt mål

Antalet omkomna fördelade efter trafikantkategori, 2006-2014 Källa: STRADA, (2010-2012 exkl. suicid), 2015 prel. uppgifter * Med bil avses här personbil, lastbil och buss

Antalet omkomna oskyddade fördelade efter trafikantkategori, 2006-2015 Källa: STRADA, 2015 prel. data

Antalet allvarligt skadade (≥1 %) fördelade efter färdsätt, 2007-2014 Och eller staplar – trafikarbete för all trafik och väder

Andel skadade barn och ungdomar (0-17 år) med medicinsk invaliditet ≥1 % fördelat på färdsätt (6 082 allvarligt skadade) Barn o ungdomar skadas allvarligt i de flesta fall på cykel (ökande) och moped (minskande) Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA 2007-2013?

Utveckling av antalet omkomna mopedister fördelat efter mopedklass, 2000-2015 Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA

Utveckling av antalet svårt skadade mopedister fördelat efter mopedklass, 2003-2015 From okt 2009 krävs AM-körkort för klass 1- och förarbevis för klass 2-mopeden Under de senaste åren skadades flest svårt på klass 1 mopeder Antalet svårt skadade mopedister minskade kraftigt 2010. Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA

Åldersutveckling svårt skadade mopedister, 2003-2015 Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA

Åldersfördelning omkomna (37) och svårt skadade (625) mopedister, 2010-2014 Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA

Andel svårt skadade mopedister fördelat efter kön, 2003-2014

Väghållare i olyckor med omkomna (77) och svårt skadade (2157) mopedister, 2005-2013 Flest mopedister omkom på det statliga vägnätet. Flest mopedister skadades svårt på det kommunala vägnätet Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA

Omkomna (37) och svårt skadade (625) mopedister fördelat efter olyckstyp, 2010-2014 2 av 3 som omkom eller skadades svårt gjorde det i en kollision mot ett annat fordon Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA

Andel olyckor med löst grus där mopedister skadats 2011-2015 (n=6478)

Friktionsrelaterad mopedolyckor i tätort, allvarligt skadade 2011-2014 (n=3926) Okänt

Friktionsrelaterad mopedolyckor ej tätort, allvarligt skadade 2011-2014 (n=2011) Okänt

Hjälmanvändning i dödsolyckor med mopeder 2005-2013 (77 omkomna) Nästan 5 av 10 omkomna saknade eller tappade hjälmen vid olyckstillfället Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor

Andel observerade mopedister med hjälm 2012-2014, samt nödvändig utveckling till år 2020 Stor andel som inte har hjälm eller som har burit den fel! Källa: VTI

Tekniska brister i dödsolyckor med mopeder 2005-2013 (77 omkomna) Endast 3 av 10 mopeder var utan kända tekniska brister Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor

Minst 23% av mopederna inblandade i dödsolyckor var trimmade. Andel omkomna mopedister med och utan trimmad moped, 2005-2013 (77 omkomna) Minst 23% av mopederna inblandade i dödsolyckor var trimmade. I dödsolyckor där föraren var under 18 var hälften av mopederna trimmade. Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor

Andel trimmade mopeder i dödsolyckor och fallen ”okänt” har minskat Utveckling av andel trimmade mopeder i dödsolyckor 2004-2013 (80 omkomna) Andel trimmade mopeder i dödsolyckor och fallen ”okänt” har minskat Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor

Platstyp i olyckor med omkomna (77) och svårt skadade (2157) mopedister, 2005-2013 Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA

Hastighetsgräns i olyckor med omkomna (77) och svårt skadade (2157) mopedister, 2005-2013 De flesta omkommer och skadas svårt på vägar/gator med hastighetsgräns 40-50 km/h Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA

1 av 3 omkomna förare var alkohol eller drogpåverkad Andel alkohol och droger i dödsolyckor med mopeder 2005-2013 (77 omkomna) 1 av 3 omkomna förare var alkohol eller drogpåverkad Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor

I åldersgrupp 18-64 omkommer flera påverkade än opåverkade. Andel alkohol och droger i dödsolyckor med mopeder 2005-2013 (77 omkomna) I åldersgrupp 18-64 omkommer flera påverkade än opåverkade. Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor