Antal omkomna 2000-2014 Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter Anm: Med skyddade trafikanter avses trafikanter i personbil, lastbil och buss medan övriga är oskyddade Källa: Trafikanalys
Få 15-16-åringar just nu 2003 ca 260.000 2013 ca 200.000 Hur många är de, ungdomarna som kan ta körkort? Om vi tittar på denna befolkningspyramid så ser vi att de just nu är väldigt många, ca 140 000 per årskull, men inom 10 år är de 40 000 färre per årskull. Då finns det 80 000 färre 18-19-åringar som vill ta körkort. http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningens-sammansattning/Befolkningsstatistik/25788/25795/Helarsstatistik---Riket/371181/ N P Gregersen
Antal registrerade resp Antal registrerade resp. i trafik/avställda mopeder klass 1 per 30 juni, 2001-2015 Antalet registrerade klass 1-mopeder har ökat över tiden, mitt i sommaren är dock mer än hälften av klass 1-mopederna avställda Källa: SCB och Trafikanalys
Antalet omkomna på moped (3-års medelvärden) 2000-2014, samt mål till 2020 Halvering från 2007 (2006-2008) Halvering från 2010 (2009-2011) Nytt mål
Antalet omkomna fördelade efter trafikantkategori, 2006-2014 Källa: STRADA, (2010-2012 exkl. suicid), 2015 prel. uppgifter * Med bil avses här personbil, lastbil och buss
Antalet omkomna oskyddade fördelade efter trafikantkategori, 2006-2015 Källa: STRADA, 2015 prel. data
Antalet allvarligt skadade (≥1 %) fördelade efter färdsätt, 2007-2014 Och eller staplar – trafikarbete för all trafik och väder
Andel skadade barn och ungdomar (0-17 år) med medicinsk invaliditet ≥1 % fördelat på färdsätt (6 082 allvarligt skadade) Barn o ungdomar skadas allvarligt i de flesta fall på cykel (ökande) och moped (minskande) Källa: Sjukvårdsrapporterade trafikolyckor, STRADA 2007-2013?
Utveckling av antalet omkomna mopedister fördelat efter mopedklass, 2000-2015 Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA
Utveckling av antalet svårt skadade mopedister fördelat efter mopedklass, 2003-2015 From okt 2009 krävs AM-körkort för klass 1- och förarbevis för klass 2-mopeden Under de senaste åren skadades flest svårt på klass 1 mopeder Antalet svårt skadade mopedister minskade kraftigt 2010. Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA
Åldersutveckling svårt skadade mopedister, 2003-2015 Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA
Åldersfördelning omkomna (37) och svårt skadade (625) mopedister, 2010-2014 Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA
Andel svårt skadade mopedister fördelat efter kön, 2003-2014
Väghållare i olyckor med omkomna (77) och svårt skadade (2157) mopedister, 2005-2013 Flest mopedister omkom på det statliga vägnätet. Flest mopedister skadades svårt på det kommunala vägnätet Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA
Omkomna (37) och svårt skadade (625) mopedister fördelat efter olyckstyp, 2010-2014 2 av 3 som omkom eller skadades svårt gjorde det i en kollision mot ett annat fordon Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA
Andel olyckor med löst grus där mopedister skadats 2011-2015 (n=6478)
Friktionsrelaterad mopedolyckor i tätort, allvarligt skadade 2011-2014 (n=3926) Okänt
Friktionsrelaterad mopedolyckor ej tätort, allvarligt skadade 2011-2014 (n=2011) Okänt
Hjälmanvändning i dödsolyckor med mopeder 2005-2013 (77 omkomna) Nästan 5 av 10 omkomna saknade eller tappade hjälmen vid olyckstillfället Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor
Andel observerade mopedister med hjälm 2012-2014, samt nödvändig utveckling till år 2020 Stor andel som inte har hjälm eller som har burit den fel! Källa: VTI
Tekniska brister i dödsolyckor med mopeder 2005-2013 (77 omkomna) Endast 3 av 10 mopeder var utan kända tekniska brister Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor
Minst 23% av mopederna inblandade i dödsolyckor var trimmade. Andel omkomna mopedister med och utan trimmad moped, 2005-2013 (77 omkomna) Minst 23% av mopederna inblandade i dödsolyckor var trimmade. I dödsolyckor där föraren var under 18 var hälften av mopederna trimmade. Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor
Andel trimmade mopeder i dödsolyckor och fallen ”okänt” har minskat Utveckling av andel trimmade mopeder i dödsolyckor 2004-2013 (80 omkomna) Andel trimmade mopeder i dödsolyckor och fallen ”okänt” har minskat Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor
Platstyp i olyckor med omkomna (77) och svårt skadade (2157) mopedister, 2005-2013 Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA
Hastighetsgräns i olyckor med omkomna (77) och svårt skadade (2157) mopedister, 2005-2013 De flesta omkommer och skadas svårt på vägar/gator med hastighetsgräns 40-50 km/h Källa: Polisrapporterade trafikolyckor, STRADA
1 av 3 omkomna förare var alkohol eller drogpåverkad Andel alkohol och droger i dödsolyckor med mopeder 2005-2013 (77 omkomna) 1 av 3 omkomna förare var alkohol eller drogpåverkad Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor
I åldersgrupp 18-64 omkommer flera påverkade än opåverkade. Andel alkohol och droger i dödsolyckor med mopeder 2005-2013 (77 omkomna) I åldersgrupp 18-64 omkommer flera påverkade än opåverkade. Källa: Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor