Ett psykiskt hälsofrämjande program Eva Lundin Projektsamordnare YAM

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till Suicidpreventiva dagen 10.e september 2014
Advertisements

Mental Fysisk Social FMS minskar stressen och höjer prestationsförmågan i både skola och arbetsliv! Verktygen: FMS Elevprofil FMS Personalprofil KROPPEN.
Rökfria miljöer - skolan. Rökfri skola gäller Rökförbud gäller alla som vistas i skolan och på skolans område oavsett om man är elev eller personal, över.
Samverkan runt barn och unga för psykisk hälsa Rapport från ett projekt genomfört 2015.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Första linjen för barn och unga med psykisk ohälsa.
Välkommen till lanseringsseminariet av EU:s program för livslångt lärande - LLP Erasmus och övriga möjligheter för högskolan.
Våga prata om psykisk ohälsa!. Hjärnkoll sedan 2009! var Hjärnkoll en nationell kampanj som drevs av Myndigheten för delaktighet, MFD, och Nationell.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Barn och ungdomars utveckling
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Nätverket Svenska nus skolbesök
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Skolan som arena för psykisk hälsa
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
IT-Spåret.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Steg för livet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Hälsofrämjande arbete
”Vi träffades i början på gymnasiet och det visade sig att vi hade
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Barnskyddsdokumentation
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
Foton: Karolinska Institutet NASP Danuta Wasserman Hur kan man förbättra den psykiska ohälsan och minska suicidala handlingar hos ungdomar?
Uppföljning av Norrlandstingens folkhälsopolitiska program
Stockholmsenkäten 2014 – vad har ungdomarna svarat?
SFI/SFX 2018 i Stockholms län
Skolledningskonferens
Uppdrag Psykisk hälsa – hur skulle vi vilja ha det
Hur kan vi följa psykisk hälsa bland barn och unga i Jönköpings län?
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Enkät i gymnasieskolan 2015
ÅP / Lektion 8 Omtumlande händelser och inledda återfall
Träff 5 Välkomna!.
Bodens ungdomsmottagning
Enkät i gymnasieskolan
Elevhälsa nytt begrepp i skollagen
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Samverkan mot våld i nära relationer i Jönköpings län
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Enkät i gymnasieskolan
Steg 3 på folkhögskolan – som blev ”Uppladdningen”
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
HjärtLung Forskning Patientvald forskning för ett längre liv och en bättre vardag Riksförbundet HjärtLung samlar in medel och delar ut pengar till forskningsprojekt.
Hjälp, vad skall jag göra…
Presentationens avskrift:

Ett psykiskt hälsofrämjande program Eva Lundin Projektsamordnare YAM

Wasserman D et al. BMC Public Health. 2010;10:192 YAM ett forskningsprojekt SEYLE (Saving and Empowering Young Lives in Europe) testades i 10 EU länder (~ 10 000 elever, medelålder 15 år, 168 skolor deltog) Forskningsstudien klar 2015 Länder Österrike Estland Frankrike Ungern Irland Italien Rumänien Slovenien Spanien Sverige Koordinerande center Projektledare D. Wasserman Koordinator V. Carli Wasserman D et al. BMC Public Health. 2010;10:192

Forskningsstudien klar 2015 Den enda av interventionerna som visade en signifikant minskning av nya självmordsförsök och svåra självmordstankar jämfört med kontrollgruppen var Youth Aware of Mental health (YAM), detsamma gällde för nya depressionsfall. Wasserman D. et al. The Lancet, 2015.

Wasserman D. et al. The Lancet, 2015. Den observerade minskningen av nya självmordsförsök var mer än 50%. Minskning av nya fall av svår och medelsvår depression med ca 30%. Det är en högre effekt än man tidigare sett i andra liknande studier rörande: Mobbning och mobbande (17-23%) Rökning (14%) Wasserman D. et al. The Lancet, 2015. 4

YAM ett forskningsprojekt Karolinska Institutet och Stockholms läns landsting står bakom projektet. Projektet genomförs av NASP – Nationellt centrum för suicidforskning och prevention av psykisk ohälsa SYFTE: Att evidensbasera utbildningsprogrammet YAM i Sverige samt se om programmet positivt förbättrar elevernas välmående och beteende gentemot varandra

YAM ett forskningsprojekt Stockholms län 2016-2018 163 skolor med årkurs 7 och 8 Målgrupp 10 000 elever Slumpvis uppdelade i interventionsskolor och kontrollskolor

YAM Fem lektioner uppdelade på tre pass under tre veckor Informationshäfte med sex teman Medvetenhet/kunskap om psykisk hälsa och riskbeteenden Hjälp till självhjälp när det gäller fysisk och psykisk hälsa Stress och kriser Depression och självmordstankar Att ha en vän med problem Vem kan man kontakta? Affischer med nyckelord från alla sex teman att sätta upp i klassrummen 8

1 Elevhäfte 2 Affischer 3 Ppt bilder 4 Dilemma kort 9

YAM – erfarenhetsbaserad, emotionell inlärning Rollspel med tre huvudteman Medvetenhet om olika valmöjligheter (lära sig att sätta ord på känslor, tackla konflikter och dilemman och förstå att varje val medför konsekvenser) Medvetenhet om känslor och hur man hanterar stress och krissituationer (känna igen stress, kroppsspråk och icke-verbala beteenden samt hantera stressiga situationer) Medvetenhet om depression och självmordstankar (lära sig att lyssna på sig själv och andra och att känna igen/tala om/hantera depression och självmordstankar och suicidal kommunikation hos sig själv och andra) 10

YAM - Kombination av kognitiv och emotionell inlärning Kognitiv inlärning Emotionell inlärning Material Instruktörer Posters Rollspel Gruppdiskussioner Gruppövningar 14-16 år Erfarenhetsbaserad inlärning Ungdomarna lär sig både av en instruktör och av varandra: kognitiv, känslomässig och erfarenhetsmässig inlärning Alltid två personer i klassrummet (instruktör/medhjälpare) alt. två instruktörer Inga lärare eller övrig skolpersonal närvarande i klassrummet under programmet 11

Skyddsnät YAM Baslinjeenkät veckan före första lektionerna Elever med suicidförsök och planer identifieras (~2% på 2000 elever) och kontaktas direkt av kontaktperson YAM Två leg psykoterapeuter, NASP BUP, Första linjen, Ericastiftelsen, Elevhälsovården Kontakt till NASP förmedlas via elevhäfte och posters: yam@lime.ki.se Hänvisas vidare Uppgav mobbning, kränkning, allmän oro, ångest, depression Uppfyllde Columbia självmordsbenägenhet bedömningsskalans (C-SSRS) kriterier. 12

Att tänka på som YAM instruktör Eleverna i centrum Eleverna styr innehållet – varje klass är unik Viktigt att vara lyhörd – eleverna vet bäst Var öppen - inga pekpinnar

Mina erfarenheter hittills Viktigt att skolans rektor/kontaktperson ”vill ha” YAM och ser till att lärare och elever är informerade Instruktörerna var ovana med skolmiljön Finns ett behov av ett utbildningsprogram som YAM YAM ger eleverna verktyg att hjälpa sig själv och andra vid psykisk ohälsa Man upptäcker som elev att man inte är ensam om att ha problem Får veta var man kan få hjälp