Kedjornas nyckeltal under 2017 samt utveckling jämfört mot 2016 94,2 -0,1% Kedjor Penetration Frekvens Värde per ink.tillfälle 74,6 -1,5% 77,9 +0,9% 45,2 -4,2% 45,5 +0,2% 29,3 +1,4% 57,0 -0,1% 29,9 -8,9% 33,4 -0,9% 14,5 +0,6% 19,3 +4,3% 16,6 -0,1% 300,9 +5,6% 266,1 +4,9% 242,9 -2,5% 311,6 +5,7% 181,4 +8,6% 168,1 +1,3% Lidl Bergendahls Axfood Coop ICA Netto Penetration = hur många, i %, av Sveriges hushåll som har besökt kedjan. Frekvens = hur många gånger som besökande hushåll har handlat hos kedjan under året. Värde/inköp = för hur många kronor köpte i genomsnitt hushållet vid varje inköpstillfälle. Sammanfattning av GFK på uppdrag av DLF, 2018
(Antal hushåll, i %, som köper kategorin) Varugrupper rankade med högst penetration 2017, samt de varugrupper som har största utvecklingen under 2017 I utveckling ingår endast kategorier som mätts båda perioderna Topp 15 kategorier Matfett 97,3 Mjölk 97,3 Matbröd 97,3 Gräddprodukter 96,3 Frukt & Grönt 94,6 Hårdost 94,4 Yoghurt 90,9 Pasta 90,1 Dessertost 89,6 Skivad smörgåsmat 89,1 Färskt kött/färs 88,8 Kryddor 88,7 Korv 88,7 Läsk/must 88,0 Hårt bröd 87,5 Topp 15 utveckling Kylda veg. produkter +58,3% Alkoholfri öl +25,0% Lättöl +16,0% Energidryck +14,3% Chokladrullar +11,0% Godis Skum/övrigt +8,8% Df Övrig fågel (ej kyckling) +8,6% Df Veg. produkter +7,0% Tårtor/Bakelser/Pajer +5,1% Ölkorv +4,0% WC-block +3,9% Riskakor +3,6% Bakmixer +3,4% Kyld färdig deg +2,8% Kattsand +2,8% Penetration (Antal hushåll, i %, som köper kategorin) Sammanfattning av GFK på uppdrag av DLF, 2018
(Hur ofta köper man kategorin, antal gånger per år) Varugrupper rankade med högst frekvens 2017, samt de varugrupper som har största utvecklingen under 2017 Topp 15 kategorier Frukt & Grönt 72,2 Mjölk 48,2 Matbröd 38,5 Gräddprodukter 29,7 Yoghurt 23,9 Matfett 22,9 Filmjölk 20,2 Färskt kött/färs 19,7 Kattmat 18,6 Hårdost 17,3 Korv 17,3 Smörgåspålägg 17,2 Juice 17,1 Läsk/Must 16,8 Dessertost 13,9 Topp 15 utveckling Riskakor +10,4% Df Fiskgratänger +10,4% Tårtor/Bakelser/Pajer +9,2% Df Övrig fågel (ej kyckling) +8,7% Syltor/Aladåber +8,2% Måltidsdryck +8,1% Risgrynsgröt +7,6% Matgryner +7,4% Ostkaka +7,1% Choklad i ask +6,4% Choklad stycksaker +6,0% Sportdryck +5,7% Kola/karameller/klubbor +5,0% Fläckborttagningsmedel +4,6% Kakor/kaffebröd +3,8% Frekvens (Hur ofta köper man kategorin, antal gånger per år) Sammanfattning av GFK på uppdrag av DLF, 2018