Kedjornas nyckeltal under 2017 samt utveckling jämfört mot 2016

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 GfK Consumer Tracking“Så gick det 2009” Fredrik BendzJan 2010 Frågor och svar om rapporten Hur definieras ”storköparna” (”Heavy Buyers”)? Vi har specialstuderat.
Advertisements

1 GfK Consumer TrackingLidl & Netto Fredrik Ydell Februari 2010 Exempel på undersökningens layout och vilka nyckletal som redovisas. De varugrupper som.
1 GfK Consumer TrackingVilka andra kanaler handlar man i? Fredrik Ydell Juni 2009 Vilka andra kanaler handlar man i? Undersökningen har gjort på detta.
Den Svenska Dagligvarumarknaden Översikt
1 GfK Consumer TrackingLidl 6 år i Sverige Fredrik Ydell Oktober 2009 Lidl 6 år i Sverige Exempel på undersökningens layout. De varugrupper som redovisas,
1 Välkommen till Axfood Klimatcertifiering av mat. 15 juni 2010 Åsa Domeij, miljöchef.
PRESTATIONSTRIANGELN - GRUNDEN FÖR EN GOD PRESTATION.
Centrala Barnhälsovårdsenheten Göteborg och S Bohuslän Cecilia Hedström, leg dietist Vegetarisk kost – Vegankost. Många familjer väljer idag, glädjande.
Semesterekonomi och planer 2016 Ingela Gabrielsson, privatekonom
Goda resultat inom idrott bygger på en bra balans mellan att ÄTA, TRÄNA och VILA.
Försäljning Edet Soft Sundsvall Hockey. 2  Vi har gjort en fördelaktig uppgörelse med SCA om att sälja SCAs konsumentprodukter från Lilla Edet.  Första.
Perinatalstatistik − föderskor, förlossningar och nyfödda 2014 Eija Vuori Mika Gissler.
Äta – Träna – Vila Kostens roll i ungdomsidrotten.
Vad har vi åstadkommit? Norrköping
Sammanfattning: Kedjornas nyckeltal 2016, och utveckling 2015.
There is no such thing as a free lunch!
Äppelpaj med egen vaniljsås. Sid: 268 och sås 269 HKK- boken
Vad gillar du att äta? Vad gillar du inte?
Välkommen till bords Serveras kl. Fredag
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
4 saker att tänka på Energibehov Energibalans Kvalité Timing.
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Matsedel v.41 Irakisk touch
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Utställning och diskussionsfrågor
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Matsedel vecka 48, 27november-3 december
Matsedel vecka 47, november
Källa: Livsmedelsverket
Matsedel vecka 52, december
Ekonomiska ficktjuvar och impulsköp
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Lektion 1 Grönsaker, frukt och bär
Matservice Stockviks SF
Protein.
Claes Johansson, chef Hållbar utveckling
Mat är livet.
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Resultat medarbetarenkät hemtjänst
Konsumenterna och miljön 2018
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Fråga Inköp och upphandling Vad gör vi egentligen…eller inte?
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Så här dokumenteras Matvanor i COSMIC
Så här dokumenteras Levnadsvanor i COSMIC
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Höst och vårgödsling av rödsvingel
Tipspromenad.
Välkommen till bords Serveras kl. Fredag Lunch: Korv Stroganoff
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Välkommen till bords Serveras kl. Fredag Lunch: Korv Stroganoff
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Omfattar fyra femårsperioder mellan 1985 och 2017
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Alla har rätt till Go´fika!
Presentationens avskrift:

Kedjornas nyckeltal under 2017 samt utveckling jämfört mot 2016 94,2 -0,1% Kedjor Penetration Frekvens Värde per ink.tillfälle 74,6 -1,5% 77,9 +0,9% 45,2 -4,2% 45,5 +0,2% 29,3 +1,4% 57,0 -0,1% 29,9 -8,9% 33,4 -0,9% 14,5 +0,6% 19,3 +4,3% 16,6 -0,1% 300,9 +5,6% 266,1 +4,9% 242,9 -2,5% 311,6 +5,7% 181,4 +8,6% 168,1 +1,3% Lidl Bergendahls Axfood Coop ICA Netto Penetration = hur många, i %, av Sveriges hushåll som har besökt kedjan. Frekvens = hur många gånger som besökande hushåll har handlat hos kedjan under året. Värde/inköp = för hur många kronor köpte i genomsnitt hushållet vid varje inköpstillfälle. Sammanfattning av GFK på uppdrag av DLF, 2018

(Antal hushåll, i %, som köper kategorin) Varugrupper rankade med högst penetration 2017, samt de varugrupper som har största utvecklingen under 2017 I utveckling ingår endast kategorier som mätts båda perioderna Topp 15 kategorier Matfett 97,3 Mjölk 97,3 Matbröd 97,3 Gräddprodukter 96,3 Frukt & Grönt 94,6 Hårdost 94,4 Yoghurt 90,9 Pasta 90,1 Dessertost 89,6 Skivad smörgåsmat 89,1 Färskt kött/färs 88,8 Kryddor 88,7 Korv 88,7 Läsk/must 88,0 Hårt bröd 87,5 Topp 15 utveckling Kylda veg. produkter +58,3% Alkoholfri öl +25,0% Lättöl +16,0% Energidryck +14,3% Chokladrullar +11,0% Godis Skum/övrigt +8,8% Df Övrig fågel (ej kyckling) +8,6% Df Veg. produkter +7,0% Tårtor/Bakelser/Pajer +5,1% Ölkorv +4,0% WC-block +3,9% Riskakor +3,6% Bakmixer +3,4% Kyld färdig deg +2,8% Kattsand +2,8% Penetration (Antal hushåll, i %, som köper kategorin) Sammanfattning av GFK på uppdrag av DLF, 2018

(Hur ofta köper man kategorin, antal gånger per år) Varugrupper rankade med högst frekvens 2017, samt de varugrupper som har största utvecklingen under 2017 Topp 15 kategorier Frukt & Grönt 72,2 Mjölk 48,2 Matbröd 38,5 Gräddprodukter 29,7 Yoghurt 23,9 Matfett 22,9 Filmjölk 20,2 Färskt kött/färs 19,7 Kattmat 18,6 Hårdost 17,3 Korv 17,3 Smörgåspålägg 17,2 Juice 17,1 Läsk/Must 16,8 Dessertost 13,9 Topp 15 utveckling Riskakor +10,4% Df Fiskgratänger +10,4% Tårtor/Bakelser/Pajer +9,2% Df Övrig fågel (ej kyckling) +8,7% Syltor/Aladåber +8,2% Måltidsdryck +8,1% Risgrynsgröt +7,6% Matgryner +7,4% Ostkaka +7,1% Choklad i ask +6,4% Choklad stycksaker +6,0% Sportdryck +5,7% Kola/karameller/klubbor +5,0% Fläckborttagningsmedel +4,6% Kakor/kaffebröd +3,8% Frekvens (Hur ofta köper man kategorin, antal gånger per år) Sammanfattning av GFK på uppdrag av DLF, 2018